Cardline Svět zvířat – úvodka

Cardline: Svět zvířat – jak dobře znáte zvířecí říši?

6. 9. 2022

Není na světě větší kouzelnice než matky přírody, nad jejímiž výtvory občas zůstává rozum stát. Společnost Blackfire na trh přichází s českým překladem karetní hry Cardline s podtitulem Svět zvířat. Jestli hledáte nenáročnou zábavu na volný večer s přáteli či rodinou, u které se zároveň něco přiučíte, je Cardline: Svět zvířat akorát tak pro vás. Věděli jste například, že je lední medvěd větší než kráva, dožije se také vyššího věku, ale váží o několik desítek kilogramů méně? Trefit velikost nebo váhu je podstatně lehčí než odhadnout délku života zvířete, a přesně o to se můžete v této svižné karetní hře pokusit.

Cardline Svět zvířat – obsah balení
Cardline Svět zvířat – krabička

Kdo je větší, kdo je těžší a kdo se dožije déle

Cardline: Svět zvířat si může zahrát 2–8 hráčů od doporučených sedmi let. Jedno kolo vám bude trvat přibližně čtvrt hodiny v závislosti na počtu zúčastněných osob. Balení v příjemně zpracované kovové krabičce si s sebou bez starostí zvládnete vzít na cesty do menšího zavazadla. Nezabere vám totiž mnoho místa, protože uvnitř najdete „pouze“ sto deset oboustranně potištěných karet a návod s velmi jednoduchými pravidly. Karty mají z jedné strany obrázek zvířete a jeho celé jméno, a na zadní straně navíc najdete všechny důležité číselné údaje. Pokud si pamatujete na naši nedávnou recenzi karetní hry Shit Happens, Cardline: Svět zvířat nabízí velice podobný styl hry… akorát místo stupnice posranosti odhadujete průměrný věk, průměrnou váhu a průměrnou velikost zvířat, jejichž karty zařazujete do hrací řady.

Na začátku je velmi důležité celý balíček řádně zamíchat. Poté každý hráč obdrží čtyři karty (můžete se domluvit na jiném počtu), které si vyskládá před sebe vrchní stranou nahoru, tedy tou stranou, na které nejsou číselné údaje. POZOR! Hráč se na ně NESMÍ podívat až do doby, dokud kartu nezahraje. Doprostřed stolu položíte jednu kartu z vrchu balíčku tak, aby všichni viděli na její údaje. Tato počáteční karta bude nadále sloužit jako vaše startovní pozice. Od ní bude vznikat řada, do které všichni hráči postupně přikládají své karty. Před zahájením kola je důležité se domluvit, zda budete odhadovat věk, váhu či velikost zvířat.

Cardline Svět zvířat – karty
Cardline Svět zvířat – detail karet

Jak moc dobrý odhad máte?

První hráč si vybere jedno zvíře ze svých čtyř vyložených karet před sebou a dle domluvené kategorie se jej snaží zařadit buď před (nalevo, nižší hodnota), nebo za (napravo, vyšší hodnota) zahajovací kartu. Takto začne vznikat řada, do které bude stále těžší a těžší další karty zařadit. Hráč zkusí odhadnout danou váhu, věk či velikost zvířete a najít správné místo v řadě karet. Poté kartu otočí a zkontroluje správnost číselného údaje. Pokud se hráč se svým tipem trefí, kartu umístí do řady s číselnými údaji směrem nahoru. V opačném případě karta putuje stranou (například do krabičky) a hráč si ze zbytku balíčku lízne kartu novou.

Vyhrává ten hráč, kterému se jako prvnímu podaří zbavit se všech svých karet. Může nastat situace, kdy během jednoho kola správně všechny své karty zařadí více hráčů. V ten moment jsou ostatní vyřazeni a zbývající hráči se o prvenství poperou tak, že si každý lízne jednu kartu z balíčku a pokračuje se ve hře tak dlouho, dokud se jeden nepomýlí. Může nastat ještě jedna ojedinělá situace, a to že mají karty stejný číselný údaj (například stejnou váhu). V takovém případě je jedno, zda hráč kartu umístí nalevo, nebo napravo od ní.

Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš

Karetní hra Cardline: Svět zvířat je velice svižná záležitost, která dokáže zabavit nejen malé děti, ale i dospěláky. Navíc se u ní dokážete mnohému přiučit a o kousek blíže poznat zvířecí svět. Musím říct, že ani ve dvou hráčích se zábavná hratelnost nevytratí, ale s větším počtem osob samozřejmě bude narůstat. Překvapivě nám největší problém dělalo odhadnout velikost zvířat. Naopak jsme čekali, že se nejvíce potrápíme s průměrným věkem, ale ten nám společně s váhou víceméně nedělal moc velké problémy.

Zažili jsme i několik WTF momentů, kdy jsme byli přesvědčeni o tom, že třeba takový tuňák nebude vážit více než pár kilogramů, kartu jistojistě založili do řady a při kontrole údajů se nám protočily panenky z toho, jak moc jsme se zmýlili. Právě v tom spočívá zábavnost této hry… odhadovat a buď se vítězoslavně trefit, nebo se naopak zasmát nad svou mylnou představou.

Je těžší včela, nebo mravenec? To je, oč tu běží

Co nás ovšem lehce zamrzelo, byla sestava vybraných zástupců zvířecího světa. Sto deset karet = sto deset zvířat. Mezi nimi najdete i taková, o kterých jste buď nikdy neslyšeli, nebo jste zaslechli jméno, ale ani v nejmenším si nedokážete představit, jak asi může být velké, protože jste jej nikdy neviděli naživo. Upřímně bych uvítala, kdyby mezi kartami bylo více domácích zvířat, jako například kočka, slepice, husa, morče, papoušek apod., protože ta si dobře dokážou představit i ti nejmenší. I když je výběr zvířat poměrně pestrý, od vodních tvorů přes hmyz až k okřídleným živočichům, mohlo by jich být přece jen o trochu více. Sto deset karet se může zdát hodně, ale ve dvou hráčích jsme všechny zvládli projet během cca půl hodiny. S tím se zároveň pojí fakt, že se hra po pár odehraných kolech může omrzet, protože budete narážet na ta samá zvířata a pravděpodobně si některé jejich údaje zapamatujete. Z toho důvodu je vhodné nechat si určitou časovou prodlevu, než se k této karetní hře opět vrátíte.

Naopak musím vyzdvihnout zpracování. Kovová krabička obsah udrží v bezpečí za každé situace a díky svým drobnějším rozměrům nezabere mnoho úložného prostoru. Navíc je vnitřek potažen příjemným sametovým materiálem, do kterého je radost karty ukládat. Samotné karty jsou z pevnějšího papíru a z obou stran jsou potaženy vrchní fóliovanou vrstvou, která zamezí rychlému opotřebování. Karty navíc mají velmi syté barvy, díky nimž kreslené ilustrace zvířat krásně vyniknou. Na některé je zkrátka radost pohledět.

Cardline: Svět zvířat můžete zakoupit například zde.

Cardline: Svět zvířat je příjemná karetní hra se svižným tempem, jednoduchými pravidly a naučným efektem, vhodná pro děti i dospělé. Kovovou krabičku a kvalitně zpracované karty ocení hlavně ti, kteří se rozhodnou si hru přibalit na cesty, protože v kufru nezabere mnoho místa a karty se ne tak snadno opotřebí, případně poničí. Škoda, že jich v balení není pár navíc, s větším množstvím známějších zástupců zvířecí říše.

• více možností, jak hru hrát
  • kovová krabička příjemných rozměrů
  • pevnější karty s krásnými ilustracemi