Challengers! – Vyzyvatelé - náhledovka

Karetní hra Challengers! – Vyzyvatelé

21. 2. 2023

Napadlo vás někdy, jak by vypadal souboj všech možných hrdinů, legendárních bytostí, ale i běžných zvířat? Challengers! – Vyzyvatelé vám dává možnost zažít souboje roztodivných bytostí a živočichů od T-Rexe nebo krále Artuše přes medúzu nebo mimozemšťana až po upíra či gumovou kachničku v jedinečném zábavném turnaji.

Tuhle partu jen tak nepotkáte

Autory Challengers! – Vyzyvatelé jsou Johannes Krenner a Markus Slawitscheck. Původní verze vznikla ve vydavatelství Z-Man Games, které můžete znát díky Pandemic. Českou lokalizaci přináší na trh vydavatelství Blackfire. Jde spíše o karetní hru určenou pro 1–8 hráčů, kteří se pokusí se svým týmem snů vyhrát největší světový turnaj ve vlajkované. Jedna partie trvá přibližně 45 minut a díky turnajovému stylu se za celou dobu v jednotlivých kolech potkáte s více soupeři. (Pokud nehrajete hru dvou hráčů nebo automu.)

Jak jsem již zmínil v úvodu, v této hře se proti sobě utkají postavy, které by se jinak nikdy nesetkaly. Nejedná se však o zaměření přímo na určité postavy, ale o propojení různých světů, jako jsou středověk s rytíři, vesmír s emzáky, pravěk s tyranosaury nebo třeba lunapark s mimem. Z těchto světů a jejich typických postav si poskládáte svůj tým. Jedná se o deck-buildingovou hru. Ve hře je 75 odlišných postav s více než 40 efekty, což samo o sobě vytváří jedinečný zážitek z každé partie.

První, co na vás z pestré krabice vykoukne, jsou pravidla, která nejsou nijak dlouhá a vešla se do čtyřstránkové brožury. Hra je určena hráčům od 8 let a není tedy pro začátečníky složitá, jako je třeba Scythe. Velmi užitečnou pomůckou je k pravidlům brožurka s příkladem ukázkové hry, kde je vše hezky znázorněno a rozepsáno, jak správně postupovat, abyste si ji co nejvíce užili.

Hlavním gró Challengers! – Vyzyvatelé jsou karty

Principem hry je, že podle počtu hráčů se určí, kolik bude turnajových parků. V principu tedy, když hrajete ve dvou, je jeden, když ve třech nebo čtyřech, tak dva, a takto se to stupňuje. Ke každé straně onoho parku, nebo bitevního pole, chcete-li, přisedne jeden hráč a v návaznosti se spolu za pomocí karet utkávají. Turnajových parků jsou celkem čtyři typy a každý je jinak barevně provedený. Jde o rolovatelné obdélníkové hrací podložky. Naleznete zde červený, žlutý, zelený a fialový park, nutno zmínit, že jsou z příjemného materiálu s opravdu kvalitním provedením, podobně jako dnešní moderní podložky pod myš.

Za každý vyhraný turnaj budete získávat trofeje (které naleznete rovněž v krabici a budete si je muset vymačkat). Na každé trofeji je číslo, které z jedné strany znázorňuje dané kolo (maximálně 7) a z druhé strany hvězdu, představující počet fanoušků. Fanoušci jsou znázorněni také na samostatných žetonech. Na konci hry se pak vše sečte a vyhrává ten, kdo jich průběžně získá nejvíce.

Dalším prvkem, na který jistě čekáte, jsou karty. V Challengers! – Vyzyvatelé naleznete opravdu mnoho druhů, pro které jsou určené tři plastové zásobníky. Tyto zásobníky je vhodné si dle instrukcí polepit samolepkami a označit dle typu na A, B, C. Je to opravdu praktické.

Jak jsem již naznačil, souboje konáte pomocí karet, které se dělí do několika typů. Typy karet jsou tedy A, B, C a hru samotnou začínáte s kartami typu S. To jsou počáteční, nebo spíše Startovací karty. Zbylé karty z vámi zvolených balíčků budou roztříděny právě do zmíněných tří slotů. Postupně, jak odehráváte podle svého turnajového rozpisu jednotlivá kola, si váš balíček karet vylepšujete. Jaké karty si můžete vytáhnout, vám opět určuje turnajový rozpis. Nejsilnějšími jsou karty typu C a budete je mít v závěru posledních turnajů. Oproti jiným hrám se Challengers! – Vyzyvatelé vyznačují ještě jedním prvkem a tím je robot. Ano, opravdu, čtete správně. V případě lichého počtu budete využívat robota, kterým nahradíte chybějícího hráče, abyste měli sudý počet. BOT má pro sebe svůj samostatný balíček karet, který je na pravé straně označen specifickým symbolem.

Rozpis turnajů a hurá do hry

Než se pustíte do hry, je potřeba si vzít zmíněné rozpisy turnajů, které dle počtu hráčů určují, jaké karty budou použity. Každému hráči pak náhodně dáte jednu z karet rozpisů (které odpovídají počtu hráčů). Ty určují park, na kterém budete váš turnajový zápas hrát. Když se tedy hraje v počtu čtyř hráčů, hraje se na žlutém a zeleném parku. Na těchto bitevních polích se střídáte přesně dle rozpisu, který je na plánu uveden. Tak dochází k tomu, že se hráči vzájemně elegantně prostřídají. Na plánech je také znázorněn tmavý a světlý symbol, který určuje, na které straně budete v daném parku hrát, a tedy kde budete mít umístěny vaše karty.

Když jsou rozpisy rozděleny a bitevní hřiště určena, nastává čas se opět vrátit ke kartám. Nyní přichází čas na rozdělení karet a zvolení barevných balíčků. Může se to zdát chaotické, ale v návodu a hlavně ve vysvětlivce „jak hrát“ je to opravdu velmi pečlivě rozepsáno.

Hurá na hraní. Když je vše rozděleno a připraveno, zbývá poslední věc, a tou je určit, kdo začne. To se zjistí díky hodu žetonem vlajky a podle toho, zda padne na stranu se světlým, nebo tmavým symbolem, se určí začínající hráč. Začínající hráč položí na park ze svého startovacího paklu karet první kartu, tím sbírá vlajku, a druhý hráč jej nyní musí jejich hodnotou dorovnat nebo nejlépe přebít. Takto probíhá celý zápas. Po každém kole si průběžně karty dobíráte. Berete si vždy pět karet, ze kterých si dvě nebo jednu ponecháte a zbylé odhodíte do druhé části zásobníku, aby nikdo neviděl, co vracíte.

Nutné je brát v potaz texty na kartách. Zde může být uvedeno, jakou hodnotu karta má, když je žeton vlajky na vaší straně, co můžete podniknout, pokud útočíte, případně jiné bonusy a různé libůstky, které hru a samotný zápas pěkně obohacují. Postupně tak budujete svůj hráčský balíček a vylepšujete jej.

Když dané klání na jednom parku skončí, výherce získá trofej a následuje další zápas. Takto se pokračuje až do finálního souboje. V rámci hry však může zejména starším hráčům vadit koncept soubojů, který je silně automatický. Pokud má jeden z hráčů příliš málo karet a během hry mu dojdou, prohrává. Tento fakt navíc ovlivňuje i vaše rozhodování, kterou kartu odhodit (jak jsem psal výše) a kterou si nakonec ponechat.

Ilustrace, které pobaví

Z ilustrací je patrné, že se jedná o hru, která má nejen pobavit, ale také zaujmout. Na ilustrací karet je znát, že se jedná o hru pro hráče od 8 let, ničemu to však nevadí a rozhodně se nejedná o nic, co by uškodilo. Jak jsem již zmínil, můžete zde potkat emzáka, rytíře, upíra a další postavy, které jsou velmi líbivě nakresleny. Všechno je navíc obohaceno o jasný a srozumitelný text, takže se nedá nic vytknout.

Challengers! – Vyzyvatelé je vhodný i pro mladší a začínající hráče, které dokáže s největší pravděpodobností opravdu zaujmout. Hra dokáže vytvořit poměrně napínavé karetní souboje, aniž byste museli několik hodin studovat pravidla a při každém tahu se do nich koukat. Kombinace postav z různých světů a jejich zasazení se povedlo. Vliv na tom mají samozřejmě také různé bonusy na kartách s těmito postavami, díky kterým se v pozdější fázi hry stává každá bitva velice zábavnou.

• vhodné i pro začátečníky
  • snadná a přehledná pravidla
  • velmi mnoho kombinací karet