City Bus Manager - servis autobusu

City Bus Manager – zajímavě vypadající manažer s velkým potenciálem

26. 4. 2023
Zdroj náhledu: Aerosoft

Nadešel čas se po docela dlouhé době opět podívat na další simulátor od vydavatelské společnosti Aerosoft, jejíž hry jsou známé svou nekonzistentní kvalitou. Čas od času se Aerosoftu nějaký ten kousek povede, avšak téměř vždy, když nějakou hru od tohoto vydavatele pozitivně zhodnotíme, se následně objeví zmetek, který má do kvalitního titulu docela daleko. Zmínit musíme taky nedodělávky, které uvězní některé hry na dlouhá léta v EA. Jako perfektní příklad můžeme uvést Winter Resort Simulator 2, který nás zaujal svou kvalitou, naproti tomu jeho přímý nástupce Alpine – The Simulation Game si odnesl nálepku jedné z nejhorších her od Aerosoftu. V případě nedodělaných projektů tu máme například The Bus nebo Truck & Logistics Simulator, které ani po dvou, resp. třech letech nebyl nikdo schopen posunout do finální podoby a stále se nacházejí v předběžném přístupu s jen velmi pomalým posunem, co se obsahu a slíbených funkcí týče. Z uvedených příkladů jde jasně vidět, že Aerosoft a jeho partneři se kvalitou některých her přespříliš nezabývají, a i přes nedokončené projekty nadále vydávají nové a nové kousky. Stejným příkladem bude dnes recenzovaný City Bus Manager, který rovněž na Steam zavítal v rámci předběžného přístupu. Po několika hodinách hraní můžu nicméně konstatovat, že i přes early access se jedná o velmi dobrý titul s velkým potenciálem. Otázkou bezpochyby je, zdali tento potenciál bude s ohledem na politiku Aerosoftu, viděnou u některých jeho her, vůbec někdy naplněn, ale uvidíme. Nyní už se pojďme na City Bus Manager podívat trochu blíže a říci si, co tento manažerský titul vlastně nabízí.

Vybudujte svoji autobusovou společnost raz dva

Jak už asi název napovídá, City Bus Manager je převážně o managementu, konkrétně si ve hře vybudujete svoji autobusovou společnost. Nejprve se samozřejmě budete muset spokojit jen s nějakým tím menším základem, a až v průběhu času si budete moci dovolit větší investice, ostatně přesně tak, jak to u podobných her bývá. Co se týče budování, nejprve musíte vytvořit zázemí firmy, tudíž úplně první vaše kroky povedou k postavení haly pro cestující, kanceláří pro vaše zaměstnance a dalších přilehlých místností. Posléze se můžete vrhnout na vybudování infrastruktury pro vaše autobusy, včetně samotných linek. Budování vaší firmy, respektive autobusového nádraží a linek, je naprosto intuitivní a jednoduché, takže jej bez problémů pochopí i úplný začátečník. Všechny možnosti stavění máte přehledně rozdělené v předem dané nabídce, tudíž si bez problémů můžete jednoduše zvolit, jakou konkrétní místnost či věc chcete ve vašem nádraží vybudovat, a to včetně jejich detailů. V sekci kanceláře tak dostanete například možnost umístit pracovní stůl či židle, u haly pro zákazníky zase lávky pro čekání a u toalet taktéž jednoduše vybudujete WC či umyvadla. Vývojáři nezapomněli ani na takové drobnosti, jako je možnost umístit do vašeho nádraží automat na kafe či jiné aspekty, které cestujícím zlepší čekání na jejich spoj. Rovněž velmi důležité je myslet i na vaše zaměstnance a vytvořit jim přátelské prostředí, v němž se budou cítit dobře. Zaměstnance si pro vaši společnost najímáte a rozhodně doporučuji na jejich pracovních podmínkách nešetřit, včetně jejich platů. Čím více zaměstnancům nabídnete, tím přátelštější a spolehlivější budou, což se při takové činnosti, jako je řízení autobusu, rozhodně vyplatí. Kromě řidičů autobusů je důležité najmout i mechaniky pro servis autobusů, pracovníky informačního centra a rovněž uklízeče, abyste krom kvalitních přepravních služeb udržovali také nějaký ten standard čistoty. I v tomto případě platí, že spolehlivost zaměstnanců se bude odvíjet od kvality vašeho pracovního prostředí a finančního ohodnocení.

Rozhodně se hodí přiblížit si také vozový park, který je ale bohužel, alespoň v momentálním provedení, spíše zklamáním. V současnosti jsou ve hře City Bus Manager k dispozici pouze čtyři typy autobusů, což si já osobně myslím, že je u takového zaměření hry hodně málo. Ano, čtyři zmíněné typy autobusů si sice můžete libovolně upravovat, a to i po konstrukční stránce, což zapříčiní, že konečný součet se zvedne asi na patnáct, ale ani tak vozový park není nějak přehnaně velký a budu doufat, že do budoucna toho vývojáři do City Bus Manager přidají více. Rozhodně bych se nezlobil ani za licencované autobusy, ostatně u hry za 28 euro bych už pár kousků s licencí i očekával. Kromě toho můžete vybavit vaše autobusy také technologiemi, jako je klimatizace či informační panel pro cestující. Ale abych kritiku alespoň trochu zmínil, později se vám ve hře odemkne možnost vlastnit kloubový či dvoupatrový autobus, díky čemuž se vám výsledné číslo zvedne na zmíněných patnáct, takže absence licencovaných značek či více typů je alespoň zčásti nahrazena možností vytvořit si dvoupatrovou nebo kloubovou verzi autobusu.

Zdroj: Aerosoft

Platforma OpenStreetMap jako srdce herního světa

Naprosto jedinečnou záležitostí je u hry City Bus Manager herní svět. Pokud byste čekali čistě fiktivní mapu s vymyšlenými městy a zastávkami, jste na omylu. Studio využilo pro tvorbu mapy platformu OpenStreetMap, tedy projekt pro vytváření volně dostupných geografických dat, což v praxi znamená, že data z této platformy mohou být volně použita prakticky kdekoliv. Vývojáři tedy vzali tato data, respektive mapy, a vložili je do své hry. Díky tomu mohou hráčům nabídnout skutečnou mapu s reálnými názvy měst, jejich ulic, a dokonce i s reálnými názvy a umístěním zastávek. Můžete tak defakto svoji společnost postavit ve svém městě či obci a následně je rozšířit třeba podle skutečných jízdních řádů a linek. Musím říci, že mě tento aspekt velmi mile překvapil a bylo až k podivení, jak perfektně a realisticky funguje. V mojí obci, kde žiji, hra opravdu dokázala rozpoznat všechny zde dostupné zastávky, a nemusel jsem tak vymýšlet vlastní, byť i tuto možnost City Bus Manager nabízí. Hra rovněž dokáže podle reálných map sama rozpoznat důležitá místa, jako jsou nemocnice či různé veřejné instituce, tudíž můžete vaše linky snáze přizpůsobit různým potřebám cestujících.

Tvorba autobusových linek je stejně jednoduchá a intuitivní jako budování vašeho zázemí. Prakticky je vaším úkolem jen propojit libovolný počet zastávek, nastavit interval, ve kterém budou jednotlivé trasy obsluhovány, a zvolit, kdy na danou linku vyjede první a poslední autobus. Samozřejmě je důležité sledovat také vytíženost jednotlivých linek, ovšem tyto informace vám většinou City Bus Manager poskytne sám, takže většinou není problém na nějaké nepříjemné situace včas zareagovat.Kromě toho titul nabízí i českou lokalizaci, která ovšem prošla pravděpodobně jen nějakým AI překladačem. Většinou sice dokážete psaný text pochopit, ale český jazyk obsahuje i mnoho gramatických chyb či nepřesných překladů. Je to defakto něco podobného, jako bylo například u českého strojového překladu Hogwarts Legacy – ten sice už dnes je o něco lepší a skupina, stojící za tímto strojovým překladem, pracuje i na nějaké té korektuře, ale v začátcích byl u této hry velký problém s celkovou kvalitou. V případě City Bus Manager se žádná výrazná korektura nestala a to, co strojový překlad vyplivnul, vývojáři do hry umístili. Přes to všechno i tento typ překladu dokáže mnohým hráčům hraní dosti zpříjemnit a neznalým cizích jazyků značně zjednodušit. Jestli ale s angličtinou nemáte žádný velký problém, bude lepší hrát City Bus Manager původním způsobem.

Zdroj: Aerosoft

Vizuální stránka je spíše průměrná

Po vizuální stránce vás City Bus Manager asi nijak neuchvátí, ale na druhou stranu ani nezklame. Grafika ve hře je na slušné průměrné úrovni a svou animovanou stylizací a jednoduchostí může zaujmout i mladší publikum. Osobně bych více zapracoval na vizuálním vylepšení autobusů a některých animací, které v současném stavu nejsou úplně nejlepší. Jedná se například o pohyb vašich zaměstnanců, kteří většinou jen slepě pochodují tam a zpět. Po technické stránce je naopak City Bus Manager na obstojné úrovni a kromě delšího načítání uložené hry jsem si žádných zásadních nedostatků nevšiml. Hra mi stručně řečeno po celou dobu testování běžela na slušné úrovni a po této stránce můžu technickou stránku označit za docela povedenou. Nyní už jsme se dostali na závěr naší recenze a již nám nic nebrání se pustit do našeho klasického finálního hodnocení.

Zdroj: Aerosoft

City Bus Manager je po delší době hra od Aerosoftu, která mě dokázala v mnohém velmi mile překvapit a naladit na pozitivní vlnu, že by to s kvalitou her od tohoto vydavatele nemuselo být zase až tak špatné. City Bus Manager je jednoduchým a snadno pochopitelným manažerským titulem, který si sice nehraje na nějakou ultra realističnost, ale na druhou stranu nabízí slušnou manažerskou zábavu, kterou oceníte například jako relaxaci po těžké práci. Kromě toho titul nabízí i několik překvapivých inovací, jako je implementace OpenStreetMap, díky které máte k dispozici reálnou mapu s reálnými názvy měst a zastávkami. Uvidíme, kam se titul posune za několik měsíců, avšak i v předběžném přístupu mě City Bus Manager jednoduše dokázal uchvátit, a pokud například hledáte nějakou tu logickou a zároveň ne moc náročnou hru pro děti, může být tento počin tím pravým. Za nás, za Gaming Professors, uděluji hře osm bodů z deseti.

• jednoduchá hratelnost vhodná i pro děti
  • implementace platformy OpenStreetMap, díky níž dostanete reálnou mapu
  • pro neznalé cizích jazyků možnost strojové češtiny