Cult of the Lamb – úvodka

Cult of the Lamb – jedno jehně vládne všem

12. 9. 2022
Zdroj náhledu: Massive Monster

Náboženství může lehce pohnout s obrovskou masou lidí volbou těch správných slov. Každý věří ve své bohy či nadpřirozené síly, ke kterým má určitý vztah. Co byste ovšem dělali v případě, že byste museli od píky vybudovat kult uctívající neznámou entitu, jež může mít jakékoliv úmysly? V nové hře od studia Massive Monster, Cult of the Lamb, to smrtí rozhodně nekončí, nýbrž právě začíná.

Oni snědli mněhně

Ubohé malé jehňátko kráčí uličkou k místu své popravy. Je poslední svého druhu. Setnutí jeho hlavy pro čtyři velké biskupy znamená, že už se proroctví nebude moct nikdy naplnit. Jehňátko se však v posmrtném životě setká s tajemnou entitou a uzavře s ní dohodu… ve jménu tvém vybuduji kult nové víry a utnu hlavy všem, kdož v naše jediné správné učení nebudou věřit, výměnou za sílu tvé rudé koruny. A tak jehně povstane z mrtvých a začne mezi kacíři rozsévat svůj hněv, dokud neztrestá všechny hříšníky a nepomůže entitě, známé jako Ten, jenž čeká, opět získat svou ztracenou moc.

Jednoduchá zápletka plná potenciálu je na světě, a tak nezbývá než se vydat šířit novou víru, po cestě přijímat zbloudilé následovníky do kultu a buď si zvolit cestu tyrana, kterého se budou všichni obávat, nebo se pečlivě starat o blaho svých vyvolených stoupenců a užívat si jejich náklonnost. Cult of the Lamb nabízí všem hříšným duším vykoupení za velice přívětivou cenu, setsakramentsky zábavnou hratelnost, hromadu roztomilých zvířátek a obětování ve jménu vyššího „dobra“.

Smrt je jen začátek

Pevný základ titulu je postaven na dvou silných pilířích, jež se postarají o to, abyste prošvihli i nedělní mši a zůstali u hry přikováni několik desítek hodin. Jednak jsou to napínavé akční roguelike souboje v náhodně generovaných oblastech a jednak je to správa samotného kultu. Než budete moct rozjet byznys, je zapotřebí obstarat si základní kapitál a suroviny. Celkem čtyři území čtyř biskupů vám poskytnou dokonalé místo pro drancování materiálu, zlatých mincí a dalších předmětů. Jelikož se jedná o žánr roguelike, u něhož není žádným tajemstvím, že vás čeká časté umírání, budete oblastmi procházet znovu a znovu. Každý průchod se však bude od toho předešlého lišit hned v několika ohledech. Kromě jinak rozestavěných nepřátel a náhodně generovaných místností či obsahu truhel začnete pokaždé s jinou zbraní a schopností.

Bohužel si z nich nebudete moct vybrat, protože vždy dostanete pouze jednu možnost, a tak už dopředu můžete odhadovat úspěšnost pokusu. Když mi tak v první místnosti hra nabídla těžkopádné kladivo, které sice rozdává obrovské poškození, ale než s ním pořádně máchnete, je váš cíl dávno v trapu, přesně jsem věděla, že tento průchod nebude mít dlouhé trvání. Naopak rychlé dýky, meč či drápy v kombinaci s naváděnými střelami, zmražením nepřátel nebo smrtícími chapadly jsou přesně to, po čem vaše srdce bude toužit ze všeho nejvíc.

Medúzy střílejí menší medúzy!

Hra vám postupně zpřístupní čtyři lokace. Každou z nich budete muset absolvovat minimálně čtyřikrát, abyste na konci každého pokusu porazili celkem tři minibosse a samotného biskupa neboli jednoho ze čtyř bohů, jinak nazývaných také jako heretici, již vám na začátku chtěli setnout hlavu. Každá oblast nejenže má své osobité kouzlo, vlastní hudbu a jiné estetické podmínky, ale náleží jí také rozdílní nepřátelé. Například jeden boss se ukrývá v zalesněné oblasti plné červů, zatímco další si lebedí v podvodním světě mezi podivnými medúzami a poslední dva dávají přednost bažinám se žábami a pavouky přeplněné lokaci s všudypřítomnými kokony.

Oblasti jsou pro originalitu každého pokusu rozděleny na místnosti s různými aktivitami a s náležitou odměnou. Na mapě najdete vyznačeno hned několik cest a vy sami si vyberete, jakým směrem se dát. Sháníte nového člena kultu? Žádný problém! Potřebujete suroviny? Žádný problém! Hodilo by se vám doplnit ukazatel životů? Žádný problém! Chcete jen zmydlit další monstra? Žádný problém! Po zabití všech nepřátel v dané místnosti z truhlic obdržíte odměnu v podobě jídla, mincí či energie a někdy vám může padnout svitek s novou dekorací, nebo dokonce tarotová karta. Karty představují bonusy k síle poškození, rychlosti pohybu, odhalení mapy, lepšího lootu aj. Balíček těchto karet si postupně rozšiřujete o nové kousky, které najdete u obchodníků nebo vám budou odměnou za splnění speciálních úkolů. Na konci každého pokusu se jejich účinky samozřejmě resetují.

Spokojené ovečky, spokojený kult

Cult of the Lamb není pouze o stínání členů jiného vyznání, ale je potřeba také posilovat své vlastní učení. Kult se však nedá vybudovat bez potřebných následovníků, jejichž víra a ochota vás doprovázet i do samotného pekla bude hlavním zdrojem vaší síly. Kromě drsných bitek s kacíři tak na scénu přichází další podstatná složka hry, a to spravování skromné vesničky a celého kultu. Manažerský aspekt titulu tkví v jednoduchém principu – čím více jsou spokojené tvé ovečky, tím silnějším se staneš. Nové následovníky potkáte na výpravách, během nichž je buď zachráníte před jistou smrtí, nebo jim dokážete, že následovat jehňátko je zkrátka ta jediná správná volba. Ve vesničce následně můžete upravit jejich vzhled a oslovení, což je vynikající detail, díky kterému do hry dostanete své přátele, či naopak nepřátele, a bavíte se jejich týráním. Následně jim přiřadíte jednu z několika pracovních činností, protože pracovní síly není nikdy dost a flákače přece nikdo nemá rád!

Každý následovník má vlastnosti, které nemůžete ovlivnit. Někteří se bojí smrti či jsou proti obětování, jiní naopak pracují usilovněji, rychleji budují svou oddanost nebo jen tak lehce neonemocní. Pozitivní i negativní vlastnosti jsou vždy zcela náhodné a je dobré jim věnovat pozornost při určování práce. Každá jedna ovečka má v kultu své místo a bude jen na vás, jaké jí přidělíte. Když například někdo pracuje rychleji, bude vhodným adeptem na neplaceného zaměstnance v kamenolomu. Když někomu práce naopak moc nevoní, může se celý den modlit a generovat tak body víry.

Víra prochází žaludkem

Za víru si ze široké nabídky odemykáte nové budovy, od kadibudek přes rituální oltáře až po příbytky. Materiál na výstavbu těží vaši pomocníci nebo jej lze v menším množství získat z výprav. Režim stavby vám umožní budovy stavět, ničit a přemisťovat v případě, že jste se napoprvé netrefili s jejich umístěním na vhodnou pozici. Celá vesnička je situována na kosočtvercové síti, na níž se ne zrovna dobře umisťují menší objekty, ale s trochou šikovnosti vás to nebude stát moc nervů. Okolí si navíc budete moct vyšperkovat k obrazu svému pomocí hojného množství dekorací.

Vaše ovečky mají kde spát, kde se modlit a kde pracovat, ale budou-li jejich žaludky kručet hlady, jejich víra začne prudce klesat. Ne nadarmo se říká, že láska… ehm, víra prochází žaludkem. Pěstování jídla na farmě a následné vaření pomocí minihry bude také nedílnou součástí vaší práce hlavního vůdce a hlavy pomazané. Přestože v kultu zastáváte tu nejvyšší možnou pozici, nevyhnete se vaření a uklízení výkalů svých milovaných svěřenců, kteří se nebudou zdráhat vykonat svou potřebu přímo vedle čerstvě ukuchtěné večeře, provokativně vedle kadibudky, či dokonce uprostřed posvátného chrámu. Přestože později můžete jednoho pracovníka povýšit z drvoštěpa na uklízečku, ve hře nelze nikomu jinému delegovat pozici kuchaře, kvůli čemuž svůj kult nemůžete nechat dlouho o samotě. I když si sami vypěstují a sklidí suroviny, bez vás by vyhladověli, protože se kdokoliv z nich zdráhá postavit se k plotně. Za celou dobu hraní jsem si také všimla, že pozice farmáře není zcela doladěná, protože vypěstované plodiny většinou nikdo nesklízí do doby, dokud mu to přímo nenakážete. Při nové úrodě tento pokyn musíte zadat znovu, i když jste určitému jedinci zadali roli hlavního zemědělce. Ve výsledku tak dary země sklidíte a znovu zasejete raději sami, protože je to rychlejší a už vážně nutně potřebujete jídlo k nakrmení několika hladových krků.

Obětování roztomilých zvířátek

Hlídat si tři základní ukazatele víry, hladu a čistoty je základním kamenem pro spokojený kult. Jakmile nebudete odklízet mrtvá těla – ano, následovníci postupně umírají – a exkrementy, začnou se davem šířit nemoci a s prázdným žaludkem se pracuje podstatně hůř. Největší problém však nastane při nedostatku víry. Vaši následovníci se k vám dokonce mohou otočit zády, začnou mezi ostatními šířit pomluvy, a pokud dostatečně nezakročíte, mohou kult opustit.

Snížit náladu v kultu je věc skutečně jednoduchá. Vaše vyvolené naštve nedostatek postelí, vaše smrt v dungeonu či prkotina jako vyrušení z konverzace. K udržení víry v zelených hodnotách slouží denní ceremoniály, kázání či bohoslužby, říkejte tomu, jak chcete. Během nich budete vyhlašovat nové doktríny a obřady, které vám například umožní konat pohřby, svatby, souboje na život a na smrt, nanebevzetí, vyvolávání mrtvých, rituální tance u ohně, hromadnou žranici, obětování, a dokonce své následovníky budete moct zdrogovat nebo jim dát celodenní volno. Některé doktríny zvýší víru, další ji mohou podstatně snížit, ale zase vám přinesou jiné výhody či suroviny. Právě vyhlášenými doktrínami můžete nejvíce ovlivnit svou cestu diktátora či starostlivého vůdce.

Pranky a další kulišárny

Jakmile zabijete jednoho z biskupů, nejenže vás vaši věrní následovníci vřele přivítají z vítězného tažení, ale za získané srdce heretika budete moct upgradovat rudou korunu. Jedná se o trvalá vylepšení, po jejichž aktivaci vám je nesebere ani sama smrt. Mezi nimi najdete poměrně užitečné schopnosti, jako například možnost se teleportovat odkudkoliv z dungeonu zpět do vesnice nebo mou oblíbenou hru Jste nejslabší, máte padáka – pokud zemřete, můžete obětovat život jednoho z vašich následovníků místo sebe. Další trvalé bonusy můžete získat různými oblečky, jejichž pořízení vás bude stát speciální relikvie. Ty lze sesbírat z vedlejších úkolů a aktivit od několika neutrálních postav. Tyto činnosti vám například umožní rybařit, zahrát si chytlavou minihru s kostkami, naučíte se zdrogovat své věrné ovečky, nebo je dokonce zatavíte do zlata. U vedlejších aktivit není přímo nutné, abyste jimi trávili čas, ale příjemně vám zpestří celkovou hratelnost.

O své ovečky se budete muset starat také po psychické stránce, tedy plnit jimi zadané úkoly. Právě tyto úkoly v sobě skrývají neskutečné kouzlo. Na jednu stranu vás dokážou skvěle pobavit, ale na tu druhou je budete proklínat. Úkoly jsou často velmi vtipného rázu, jako například vyznání lásky a různé pranky na další členy, mezi kterými najdete neodolatelnou chuť na pokrm z masa obětovaného jedince či výkalů, jindy se dostanete až do takového extrému, že bude hrozná sranda člena kultu zabít.

Protipólem těchto vtipných úkolů jsou ty, ve kterých budete posláni do různých oblastí pro určitý počet květin, hub a dalších předmětů. Otravné jsou zejména proto, že se vám jich v inventáři válí hned celá hromada, ale vy se stejně musíte vydat do dané lokace a sesbírat těch deset konkrétních kusů, co zrovna rostou kolem. Tyto úkoly už jsem z principu odmítala kvůli jejich neskutečně otravné a natahované hratelnosti.

Co je malé, to je milé, ale v Cult of the Lamb tě to zabije

Cult of the Lamb hráčům nabízí poměrně silná témata, jako je například náboženský fanatismus, formou malebného vizuálu, který i z rituálu obětování dokáže udělat pohlazení na duši. Všechna zvířátka jsou roztomilá, dekorace jsou roztomilé, animace jsou roztomilé, hudba je roztomilá, dokonce i nepřátelé a biskupové jsou neskutečně roztomilí, třebaže nahánějí hrůzu, a všemu kraluje snad to nejroztomilejší jehňátko. Grafika je dělaná se smyslem pro detail, který dosahuje až takové úrovně, že se během deště vyprahlé pole zavlaží samo, v noci můžete chytat světlušky pro získání dalších bodů víry a plno dalších propracovaných podrobností.

Touto smrtící kombinací vás Cult of the Lamb jen tak nepustí, protože si před půlnocí řeknete, že si dáte ještě jeden pokus a půjdete spát, a najednou nevěřícně zíráte do pravého dolního rohu monitoru ohlašujícího čtyři hodiny ráno. Titul má zkrátka tak strhující atmosféru, že budete po prvním spuštění na více než deset hodin zatraceni. Pro mnohé se to může zdát málo, ale nic se nemá přehánět. Své odvádí také příjemná hudební složka, u které jsem se nejednou přistihla při spokojeném vibování. Doufejme, že autoři neusnou na vavřínech a budou do hry přidávat nový obsah, protože nyní nemáte důvod, proč se po dohrání do své rozestavěné vesničky vracet.

Cult of the Lamb si rozhodně zaslouží místo mezi roguelike velikány, jako je Hades či The Binding of Isaac, a přestože úplně nedosahuje jejich kvalit, může se hrdinně postavit do těsného závěsu. Kombinace rychlých soubojů a spravování vlastního kultu funguje vážně velmi dobře a zábavně pojatá hratelnost vás jen tak nepřestane bavit. Přece jen, kdo by na oltáři nechtěl obětovat svého největšího nepřítele, krmit ho jídlem z pochybných surovin nebo ho preventivně zavřít do vězení ku posměchu všem ostatním?

• roztomile pekelná stylizace
  • soubojový systém
  • černý humor