Dealers Life 2

Dealer's Life 2 – tisící padesátá série Mistrů zastavárny

21. 1. 2023

Už od roku 2009 řádí reality show Mistři zastavárny v televizích po celém světě. Tvůrci Dealer's Life 2 ze společnosti Abyte Entertainment se pořadem očividně inspirovali, protože se rozhodli vytvořit hru, ve které spravujete svou vlastní zastavárnu, na níž vyděláte klidně i miliardu dolarů. Bohužel, osud je často proti vám a občas místo miliard skončíte opět na ulici, kde už jste jednou začali. Hra se řadí do žánru tycoon, stejně jako například Megaquarium, Tavern Master nebo Indoorlands.

Otevřete si obchod ve slumu

Začínáte tím, že si otevřete zastavárnu v nechutném slumu, kde vás hned ze začátku začnou zákazníci obírat. Nosí vám k prodeji samé falešné předměty, vy jste úplný amatér a nic pořádně nepoznáte, takže je koupíte s myšlenkou většího zisku. Bohužel, zákazníci, co si je od vás chtějí koupit, ty padělky poznají a vy velice rychle ztrácíte na kredibilitě. To se projeví tím, že k vám chodí více pochybných existencí. Díky tomu se už od začátku vašeho nového podnikání naučíte předměty více a pečlivěji studovat. K čemu padělek, na němž nemůžete nic získat? Jediné, co skutečně chcete, je vydělat peníze a dostat se ze slumu na lepší a hezčí místo. V počátcích se moříte v maximálně tisících dolarech, jež se velice pomalu shromažďují. Horší je, že musíte platit nájem za místo, kde jste, což vás stojí další peníze, které ani nemusíte mít. Skončíte opět na ulici, Dealer's Life 2 vám oznámí konec hry a můžete začít znovu.

Pokud se vám podaří přežít start, což je, řekněme, prvních deset–patnáct dní, čeká vás ihned zářnější budoucnost. Znamená to, že je na čase dělat první investice. Můžete investovat do sebe nebo do svých zaměstnanců. Investujete-li do sebe, můžete si vylepšovat charisma, kompetence, vhled a štěstí. Charisma a kompetence pomáhají se zákazníky a umožňují vám s nimi lépe manipulovat. Vhled vám dovoluje více prozkoumat donesený předmět, než o něm budete jednat. Nakonec je tu štěstí – čím více ho máte, tím vzácnější předmět se vám do obchodu dostane.

Se zaměstnanci je to podobné stejně jako s vlastnostmi, je jich mnohem více druhů a každý přináší jiné výhody. Můžete najmout Úředníka, Štístka, Profilovače, Vyhazovače, Experta / Znalce předmětů, Restaurátora, Vymývače mozků, Lovce pokladů a „Vábiče“ zákazníků do obchodu. Kromě výhod vám podle jejich funkcí určitě dochází, co pro vás budou dělat. Příkladem je Restaurátor, jenž za finanční odměnu opraví i ten nejhorší předmět, což pro vás znamená vyšší výdělek. Zaměstnanci samotní mají tři úrovně ukázané hvězdičkami v rozmezí jedna až tři hvězdy. Bohužel, musíte je platit týdně a v začátcích může být problémem si někoho vůbec dovolit. Tříhvězdičkový Vymývač mozků stojí 130 000 dolarů týdně, což je nemožné financovat.

Dealer's Life 2 má jednoduchou hratelnost

Každý den přijde do obchodu několik zákazníků, kteří buď nějaký předmět přinesou, že ho chtějí prodat či zastavit, nebo si chtějí něco koupit. Vy jste zastavárník. Vám nevadí předměty zastavovat, ale musíte počítat s tím, že návrat této investice bude chvíli trvat. Je daleko snazší předměty nakupovat a následně prodávat, problémem je cena.

Klienti často přichází s naprosto scestnou představou, za kolik předmět prodají. V tomto případě se objevuje velmi hezká část hry, u většiny nabízených věcí se ukáže i potenciální cena na výdělek. Pokud tedy chcete prodat předmět nad možným ziskem, je na čase přemluvit zákazníka a donutit ho snížit cenu. Většinou se to díky charismatu podaří. Stejný problém je u kupujícího, ten chce zase nakoupit pod cenou. Zboží se musíte zbavovat – samozřejmě ho prodejte, ale počkejte si na co nejlepší nabídku, případně se snažte vysosat se zákazníka co nejvíc.

Zde přichází jeden velký problém celého Dealer's Life 2, každý den v obchodě děláte to samé. Kupujete, prodáváte, mluvíte se zákazníky. Občas se objeví lovec pokladů, miliardář nebo ještě někdo další, kdo se vám pokusí okořenit den. Bohužel, skutečně jenom občas, a je-li to jednou za dva týdny, je to hodně.

Co na konci každého dne? To se jede hned dál?

Po pracovním dni se objevuje jedna velmi příjemná záležitost, kromě najímání zaměstnanců dojde i na aukce a sklady. Když vstoupíte do aukce, můžete si vydražit předmět, který lze následně prodat v obchodě. Ten bývá dražší, ale vzácnější a je ihned pryč z pultu. Sklady jsou zajímavější. Jestli znáte Mistry zastavárny, znáte i Války skladů. Zde funguje princip stejně jako u aukce, jen kupujete více předmětů najednou. Doplníte si tím zásoby a předměty se u vás taktéž dlouho neohřejí.

Kromě zboží si můžete vylepšovat také zastavárnu. Začínáte ve slumu a chcete se dostat co nejvýš. Přes slum postupujete do menších obchůdků, k babičce do průmyslové zóny, kde máte podnik v ponorce, až do nejvyšších pater luxusní čtvrti, kde týdenní pronájem stojí krásných třicet miliónů dolarů týdně. Dostat se do tohoto místa stojí miliardu dolarů. Nyní je asi pro vás si snazší představit, že třicet milionů týdně je nic. Čím vylepšenější obchod máte, respektive v čím lepší čtvrti je, tím luxusnější zákazníci za vámi chodí. Můžete tudíž koupit předmět za čtyřicet milionů dolarů a prodat jej za sedmdesát.

Tady narážím na můj největší osobní problém s celou hrou. Když jsem schopný týdně vydělat více než třicet milionů dolarů, proč mám neustále pokračovat někam dál a výš? Vy ten našetřený účet vidíte, a když vidíte MILIARDU DOLARŮ v hotovosti, ještě bez majetku v nakoupených předmětech, sakra proč se dál snažit. Dealer's Life 2 nemá ani příběh, jenž by vás tlačil kupředu, a dostanete se do bezvýznamné smyčky nákup–prodej.

Vedlejší aktivita je k ničemu, stejně jako hudba

Jelikož momentálně víte, kolik jste schopni vydělat, a jste jeden z nejbohatšího procenta na planetě, můžete si vybrat, kde budete žít. Je to jediná vedlejší činnost ve hře, a je navíc k ničemu. K čemu vrážet stamiliony do ubytování, když vás nijak v prodeji neposune a nepřinese ani jiné bonusy. Hru zdobí velmi příjemná a jednoduchá grafika, nic náročného na stroj. Dnes už se dá Dealer's Life 2 hrát i na mobilu, pro nějž je hra stažitelná na Google Play za 134,99 Kč, což nás přivádí k té nejpodstatnější věci. Já recenzuji PC verzi, jež je na dnešní stroje zbytečně navíc. Na mobil je ale hra perfektní a zabaví na dlouhé chvíle.

Hudební podklad je primitivní, po celou dobu je spuštěna jedna a tatáž smyčka. Nevnímáte ji a nezáleží vůbec na tom, zda hraje. Doporučuji si do pozadí na PC v klidu pustit film, z hudby se na zadek neposadíte.

Dealer's Life 2 je jednoduchý zastavárenský tycoon, který je až neuvěřitelně repetitivní, bez příběhu a s úplně zbytečnou hudbou. Na PC řeknu, že je vyloženě nehodící se, zato na mobily se už jedná o docela jednoduchou a zábavnou hru, co zabaví ve volných chvílích. Jinak je i se svou hratelností a snadným přístupem ke všem hráčům zbytečná. Není to titul, k němuž si sednete a desítky hodin si užíváte možnosti zastavárenského života.

• jednoduchá grafika
  • snadná hratelnost
  • nenáročnost pro stroj