Desková hra Frostpunk – Titul

Desková hra Frostpunk – recenze

26. 3. 2023

Roku 2018 nám 11 bit studios přineslo svou postapokalyptickou strategii Frostpunk odehrávající se v zamrzlé pustině steampunkové alternativní historie. Zatímco hratelnost zahrnovala relativně konvenční budování základny a správu produkce/populace rozšířenou o mechaniku tepla, příběh nabízel mnoho možností, jak se boj o přežití může zvrtnout. Čtyřiadvacetihodinové směny, ozbrojená diktatura, kanibalismus, nic této hře není cizí – jen to možná bude cizí hráči. Pokud jste dosud neměli tu čest, jako úvod může posloužit naše recenze.

Po úspěchu deskové verze This War of Mine byla 6. října 2020 na platformě Kickstarter ohlášena desková hra Frostpunk od autorů Adama Kwapińského, Jakuba Wiśniewského a Rafała Pieczyńského. Požadovaný obnos vybrala přibližně za hodinu a další dva roky zabral vývoj, výroba i distribuce. Dne 7. 2. 2023, tematicky v zimě, pak dorazila i do našich končin, kde ji v českém překladu vydává společnost Albi.

Desková hra Frostpunk – Krabice

Kratochvíle pro náročné

Tu nejdůležitější věc si odbuďme hned na začátku: desková hra Frostpunk není pro příležitostné hráče. Pokud vás obří krabice, čtyřicet stran návodu, avizovaných 120+ minut herní doby a doporučený věk hráčů nad čtrnáct let (podle distributora dokonce nad osmnáct) netrkly, bude to náročná zkouška pro všechny zúčastněné. Nutností bude prokousat se štosem pravidel, stejně tak i efektivně spolupracovat. Výhra, tedy úspěšné přežití 12+ herních kol, aniž by vám došly zásoby, vybuchnul generátor či nastala jiná podmínka okamžité prohry, bude vykoupena mnohými kompromisy.
Text distributora popisující Frostpunk jako hru napínavou, vyčerpávající, plnou výzev pro hráče vůbec nelže.

S chutí do toho

Není ale třeba předbíhat – dejme tomu, že právě celí natěšení otevíráte svůj sympatický těžký černý papírový kvádr a nedočkavě se sápete po té hromadě zábavy, jež se skrývá uvnitř. Možná jste si i předem přečetli pravidla, a tak se rovnou můžete vrhnout po hlavě do příprav.
Jako první musíte dát dohromady hrací plán, který alespoň v základním scénáři na první dobrou připomene Osadníky z Katanu ve verzi pro 5–6 hráčů (ty novější, bez jednotlivých políček moře a s C ve jménu). Mapu herní plochy tak ohraničuje pevný rám představující okraj kráteru a prostřední kruh sedmi hexů slouží jako podstava plastové makety generátoru s předtištěnými začátečními zdroji a budovami. Dalších dvanáct polí přidává zdroje zásob i místo pro stavění a přikládáte je v průběhu hry, kolem nich pak (podle rychlosti vaší expanze) můžete rozložit ještě vnější kruh osmnácti polí.

K tomu máte sedm tabulek pro sledování vaší populace, stavu zásob, nabídky budov, vytápění generátoru a denního postupu scénáře, každá z nich vyžaduje ještě dílčí přípravy položením karet či žetonů. Karty expedice, zákonů, vývoje a lidí mají také své balíčky, které rozmístíte kolem okrajů mapy.
Není nadsázkou, že první příprava s vylámáním aršíků zabere přes hodinu čistého času, zvláště pokud stále zápasíte s pravidly. Spolu s tím je klíčové udržet si přehlednost herního plánu, protože se neustále budete pro jednotlivé prvky natahovat.
Jakmile máte všechno hotovo, ta pravá bolest zábava teprve začíná.

Záležitost pro krupiéra, případně účetní(ho)

Počítačový Frostpunk funguje docela plynule a jednoduše – kampaň trvá okolo čtyřiceti herních dní, ve dne probíhá směna (tedy především získáváte materiály a pracujete v budovách), v noci pak stavíte a udržujete teplo generátoru. Vytápění, onemocnění, výzkum, změny počasí a podobné drobnosti vám sleduje počítač. V deskové verzi… to všechno děláte ručně. Scénáře si vystačí s patnácti či méně koly, každé kolo má devět fází a shrnout se dají do tří okruhů.
Prvním je změna proměnných; hodnoty vytápění, onemocnění, hladu, naděje/nepokoje a postup ve scénáři sledujete posunem ukazatelů po číselných škálách. Tady jsou vaše možnosti omezené, všechny posuny vám určují pravidla nebo vylosované karty. Tabulky však budete kontrolovat neustále.
Druhým je simulace náhlých událostí, zákonů, rozhodnutí, výsledků expedic a počasí. To vše se děje otáčením karet, které vám buď zasáhnou do proměnných, anebo vás nutí učinit rozhodnutí. Stejně jako v původní hře obsahují události krátký příběhový text s volbami a nabídnou vám několik možností. Tato část už je o něco interaktivnější.

Třetím (a zřejmě i nejzábavnějším) okruhem je aktivní hra, pod niž spadá stavění, sběr zdrojů, pokládání nových políček a vysílání expedic. Zde umisťujete figurky/budovy na herní plochu a úkolujete spoluhráče, jak si rozdělit role – teoreticky se má vše řešit dohodou, ale značka začátku kola dá svému nositeli v podobných situacích poslední slovo. Škoda jen, že je putovní.
Dělba práce podléhá vašim momentálním potřebám. Někdo bude doplňovat zásoby, někdo bude stavět, někdo bude vyrábět v budovách. Z vnějších faktorů vás nejvíce bude omezovat okolní teplota a míra vytopení generátoru, protože práce v zimě způsobuje nemoc.

Společně až do konce

Desková hra Frostpunk je kooperativní záležitost a ideální počet hráčů se zdají být čtyři. Každá ze čtyř herních rolí má totiž svůj vlastní přehled rozepisující akce pro každou fázi, a tak ve čtyřech lidech hra celkem odsýpá. Při menším počtu musí někdo zastat roli nepřítomných, a co se týče hry v jednom, jak řekl Duke Nukem, „Don’t have time to play with myself.“
…no, kéž by. Dost možná si v rámci osvojení pravidel nějakou tu partii sami zkusíte a budete dumat, jak na to. Režim sólové hry existuje a zřejmě (vzhledem k počtu deskovek, které ho již nabízejí) je docela oblíbenou záležitostí, ale zde mě příliš nenadchnul. Dvě hodiny osamělého posouvání figurek a ukazatelů po všemožných tabulkách v lepším případě vyvolají chuť zahrát si raději ten Frostpunk digitální, v horším případě přinesou jisté pochybnosti o vašich dosavadních životních rozhodnutích. V čistě praktické rovině to znamená, že veškerou přípravu i dělení rolí musíte zastat sami, což vše značně protáhne. Jestli je to však vaše představa ideální zábavy, prosím.

Dobrá zpráva je, že vývojáři jdou s dobou a nabízejí oficiální doprovodnou aplikaci pro mobil, dokonce zdarma a s českou lokalizací. Ta vám zrychlí hledání pravidel, generuje karty změny počasí a mezi fázemi přehrává soundtrack či doprovodné zvukové efekty. Představuje vítané usnadnění a ironie toho, že si pro deskovou adaptaci můžete stáhnout aplikaci simulující prvky videoherní předlohy, je vynikající. Abyste nepřišli úplně zkrátka, tento mobilní pomocník vám zpřístupní i exkluzivní mechaniku obchodování, díky níž máte další možnost zisku zdrojů.

V obrysech stejné, v detailech odlišné

Jak to bývá, převod z deskové do digitální podoby je komplikovaný proces a provází jej mnoho nutných změn i abstrakcí. Čekání na výsledek je pak záležitost značně napínavá.
Základním prvkem zůstává generátor, který vám dodává teplo. Vytápění hra simuluje několikabodovou škálou; za každý použitý kus uhlí posunete červený žetonek o jedno pole nahoru, podle hodnot na tabulce pak vidíte, které akce budou probíhat v teple a kolik obyvatel vám ze zimy onemocní. Každé kolo se teplo vynuluje a musíte zatopit znovu, zatímco tepelné ukazatele oblastí se zvolna posouvají nahoru a nutí spotřebovat více paliva.
Plný počet bodů si zaslouží způsob přikládání – kostičky uhlí vhazujete přímo do horní části generátoru, kudy vám propadnou do praktického šuplíčku. Méně hravé je následné vyskládávání nasbíraného uhlí na políčka představující zátěž generátoru. První překročení způsobí poruchu a vytápění vám ještě ztíží, druhé představuje výbuch a konec hry. Generátor však neslouží jen jako interaktivní ozvláštnění – jeho útroby nejsou jednoduchá rovná šachta, ale mají v sobě různé zákruty, a tak vám ne všechno uhlí popadá na první dobrou dolů. S trochou cviku – a s bonusovým plastovým nástavcem – se naučíte omezit propad kostiček na minimum.

Další výraznou abstrakcí je populace. Počty dělníků, techniků i lidí se většinou pohybují ve dvouciferných číslech (a onemocnění i spotřeba potravy zohledňuje právě tuto hodnotu), ale tabulka obyvatelstva vám tato čísla převede na konkrétní figurky, s nimiž provádíte akce. Jinými slovy, máte dvacet dělníků, musíte nakrmit dvacet dělníků, ale pracovat jich bude pět a za každou figurku bez odpovídajícího přístřeší onemocní pouze jeden člověk… zpočátku to vypadá neintuitivně, ale vzhledem k celkové obtížnosti je to vcelku vstřícný poměr. Tabulky vás navíc nenechají na holičkách a ukážou vám pomocí symbolů, jak si hodnoty přepočítat.
Systém voleb a náhodných událostí suplují již zmíněné balíčky karet. Na začátku každého kola otočíte jednu kartu rána a dostanete na výběr z několika možností. Některé z nich pak odkazují na kartu soumraku, která navazuje na vaše rozhodnutí a kterou zamícháte mezi ostatní náhodné události na druhou polovinu tahu. Kromě tohoto pokračování z rána si můžete vylosovat také důsledek zákonů nebo jednu ze společenských neshod, takže na mnohé příznivé i nepříznivé efekty může dojít až později, nebo také vůbec.
Dílčích změn je samozřejmě více, například nemusíte řešit amputace, ocel je zde jen jako situační bonusový zdroj, expedice probíhají na etapy, užitečnost jistých zákonů oproti předloze enormně stoupla či klesla… ale to není potřeba rozebírat. Součástí kouzla deskového Frostpunku je (alespoň pro hráče políbené původní hrou) právě i hledání podobných menších rozdílů a přizpůsobování již zažitých taktik. Ti nepolíbení nepřijdou příliš zkrátka, ačkoliv alespoň rámcová znalost předlohy celkem pomáhá nejen s počáteční orientací.

Nebude to lehké…

Ani s plně osvojenými herními mechanikami však nemáte vyhráno, protože pak přichází na řadu strategie. Proměnných je zde mnoho, téměř vše funguje výměnou něco za něco a nejlépe se poučíte vlastní špatnou zkušeností. Někdy vám kvůli drobné chybě onemocní příliš mnoho lidí, jindy zapomenete sledovat zátěž generátoru, případně vás jednoduše položí postih z náhodně vytažené karty…
Frostpunk jako desková hra vám zkrátka jde po krku, teplota klesá, vše se pomalu přesouvá z bláta do louže a důsledky vašich rozhodnutí na vás čekají v balíčku soumraku. Tady už je to na míře vaší přizpůsobivosti.
Zato například volby jsou docela intuitivní a výsledky se záhy naučíte natipovat – dočasný nedostatek se vám obvykle později vynahradí, krátkodobý zisk nemusí být do budoucna optimální a cesta nejmenšího odporu většinou nedopadne dobře. Sotvakdy však budete mít něčeho přebytek, a právě to společné rozhodování, které pohodlí můžete v momentální chvíli oželet nejspíše, je jedním z nejlepších bodů celé hry.
Jakmile se trochu otrkáte, můžete si vyzkoušet i další scénáře s jinými mapami, začátečními podmínkami a herními mechanikami – z videoherní verze se objeví Archy a The Fall of Winterhome (tedy pardon, Pád Zimotína), přibývá scénář inspirovaný městem Tesla City v původní kampani.
DLC The Last Autumn a On The Edge prozatím absentují, takže si autoři dost možná nechali otevřená zadní vrátka pro další expanzi.

…ale stojí to za to

Zábava zde tak přichází postupně. Prvních pár her pravděpodobně dopadne neslavně, předčasným koncem z důvodu prohry či přílišné apatie (myšleno té reálné, hráčské, ne herní). Klíčem ale je se nevzdat, protože dříve nebo později se vše začne zvolna otáčet. Ke konci už každý bez vyzvání plní předepsané úkoly fáze a role, při každé otočené kartě volby živě debatujete nad nejlepší možností, a co se týče balancování statistik či využívání zdrojů, jsou najednou všichni schopní úctyhodných početních operací. Z nějakého důvodu také čím dál tím víc všechno sklouzne k černému humoru – zvláště když se řeší cokoliv ohledně práce či onemocnění dětí.
Ať už vaše seance skončí výhrou, prohrou, či předčasnou kapitulací, jako poslední milý prvek vás čeká uklízení komponentů, které vám zase umožní zahrát si reálnou verzi Tetrisu, navíc ve 3D.
Jakmile totiž figurky, kartičky a generátor bezpečně uložíte pod plastové víko, musíte do vrchní části krabice vměstnat kartonové tabulky, části mapy a sešity pravidel. Toto velké finále rozhodně nepodceňte, jinak se vám už po pár hrách na tabulkách začnou objevovat škrábance, případně se jim roztřepí okraje.
Robustní systém karet simulující volby a události je při úklidu také spíše na obtíž. Každá z karet má totiž vlastní číselný kód, podle něhož ji dohledáváte, a tak by bylo nejlepší je mít seřazené. To se s jejich průběžným vytahováním a zamícháváním do balíčku samozřejmě tluče.
Máte tak na výběr; buď je vytřídíte na začátku každé hry (což protáhne přípravu), nebo na konci hry (což zpomalí úklid), anebo je při každém pokynu „Zamíchej kartu #XY do balíčku“ musíte jednu po druhé prolistovat, což zase zpomalí herní tempo. Je to nepříjemné a ideální možnost neexistuje; ani zde se tedy od celkové filozofie Frostpunku neupouští.
Jako poslední bod mějte na paměti, že hra je velice časově náročná. Krabice slibuje dvě a více hodiny herní doby, reálně se to blíží spíše třem, a pokud připočítáte i přípravu, úklid, případně zaučení nových hráčů… raději si na zbytek dne nic většího neplánujte. Ledaže byste měli to štěstí a prohráli už třeba ve čtvrtém kole.

Desková hra Frostpunk – Detail herního plánu
Desková hra Frostpunk – Rozšíření Zoceleni mrazem

Sběratelé si přijdou na své

Pokud vám objemná základní hra nestačí, dají se dokoupit rozšíření; za dva tisíce můžete sehnat plastové miniatury budov, za třináct set hezčí figurky zdrojů (kdybyste své malé dřevěné stromečky chtěli vyměnit za větší, plastové), za další jedenáct set neoprenovou podložku pod papírové hexy (v barvě sněhu!), případně alternativní dřevěné stavby za osmnáct set, a jako chuťovka je zde také obří plastová parní lokomotiva (pouze pro některé scénáře) za tisíc sto korun.
Celková cena deskovky se tak vyšplhá k deseti tisícům, přenosnost se sníží prakticky na nulu a, řečeno terminologií serveru TV Tropes, i ten crack je ve finále levnější. Nedá se však říct, že byste si svou hru nemohli vyšperkovat k dokonalosti – většina plastových dodatků je navíc v neutrální šedivé úpravě, pokud holdujete ručnímu barvení figurek.
Skromnější hráči ocení alespoň rozšíření Frostpunk: Zoceleni mrazem za čtyři sta padesát korun, které přidá nové karty zákonů, výzkumu i událostí, vyšší úroveň obtížnosti a dřevěné kotoučky pro sledování statistik. K dostání je ve zvýhodněném balíčku spolu se základní hrou a co do poměru cena : výkon ho lze jen doporučit.

Desková hra Frostpunk je kratochvíle pro vytrvalé. Na hraní si budete muset připravit pár oddaných společníků, prostorný stůl, nejméně jedno celé odpoledne a něco času navíc pro pochopení pravidel. Odměnou vám však bude propracovaný herní systém, zábavné chvíle strávené probíráním další strategie, mnoho napínavých momentů a znovuhratelnost, která je vzhledem k nabídce scénářů i počátečních možností opravdu značná.

• věrná adaptace videohry
  • zábavná mechanika topení v generátoru
  • vysoká znovuhratelnost
  • široká nabídka rozšíření
  • možnost využít doprovodnou aplikaci
  • výrazný prvek strategie
  • strmá křivka učení
  • partie se může až neúměrně protáhnout
  • prostorově náročné
  • příprava je dlouhá a sklízení chce cvik
  • Autor Adam Kwapiński
  • Vydavatel Albi
0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.