Deus Ex HE ar1

Deus Ex: Human Revolution – návrat ke klasice

28. 1. 2024
Zdroj náhledu: eidos montreal

Titul by se dal s klidným svědomím označit jako jedna z největších výzev pro Square Enix (Eidos Montreal), a to i s ohledem na dnešní hry. Původní Deus Ex z roku 2000 znamenal praktickou i faktickou revoluci videoher, zejména pak v herních žánrech Stealth, RPG a FPS. Hra přinesla zcela nové prvky, možnosti, originální příběh, který byl inspirován mnoha konspiračními teoriemi, a otevřené úrovně t s rozmanitostí postupů k danému cíli. Navíc zde bylo více způsobů, jak splnit všechny úkoly, a vaše chování ovlivňovalo herní svět,reakce ostatních postav i několik možných konců.

igdb.com

Deus Ex inspiroval a inspiruje všechny

Dokonce i moderní tituly, jako Cyberpunk 2077, BioShock, Tom Clancy's Splinter Cell nebo třeba >observer a mnoho dalších, se tímto skvostem inspirovaly. Nebylo proto divu, že se oči fanoušků světa Deus Ex upínaly na studio Square Enix, když přišlo oznámení, že pracují na hře z této série. Zlom přišel 25. října 2013, kdy Eidos Interactive, jenž je součást Square Enix, vydal na světlo světa očekávaný Deus Ex: Human Revolution.

Titul vás zavede na samý počátek nové éry augmentací a nanotechnologií. Konkrétně se hra odehrává zhruba 25 let před původním Deus Ex. Implantáty jsou značně viditelné a každý upgrade je nenávratně znát na vašem těle. Ve světě už dávno vládnou nadnárodní korporace, které se vymkly kontrole vlád, a jednotlivé země a vlády spíše hopsají, jak daná korporace zapíská.

Ujmete se role Adama Jensena, bývalého člena elitního týmu SWAT, který byl po určitých událostech nucen opustit aktivní službu ve SWAT týmu. Poté začal pracovat pro Davida Sarifa a jeho Sarif Industries, kde je zodpovědný za bezpečnost a ostrahu.

Po napadení sídla této biotechnologické firmy nacházející se v Detroitu teroristy je Adam vážně zraněn a jeho jedinou nadějí jsou právě vyspělé mechanické implantáty, jež nahradí jeho zdevastované části těla a orgány. Adam, jenž je poháněn touhou přijít všemu na kloub, se podívá do nejvýznamnějších koutů světa, aby odhalil, kdo stál za útokem na sídlo Sarif Industries a kde je vlastně pravda.

igdb.com

Konečně opravdový návrat do skvělého univerza

Stejně jako původní titul, i Deus Ex: HR stojí na různých možnostech, jak můžete ve hře postupovat a jakými způsobem se budete s danými úkoly vypořádávat. Je zde možnost řešit všechno násilím, tedy jak volby v konverzacích, tak průchod herním světem a jednotlivými lokacemi. Je tak na vás, zda budete mírumilovní a budete váhat prolít krev, nebo za vámi bude cesta lemována padlými protivníky. Samozřejmostí je i adekvátní reakce ostatních NPC, z nichž některá se nebudou obtěžovat ani zahajovat konverzaci a rovnou na vás vytáhnou zbraně.

Možnost je také projít hru nenásilně v podobě plížení, hackování bezpečnostních systémů a získávání více informací o situaci. Přesně tady pak začíná ten pravý potenciál Deus Ex: HR, neboť stejně jako v Deus Ex 1 je zde nejen několik možností jak splnit úkol, ale také vedlejší úkoly dokáží s herním světem udělat značné divy. A hned uvedu dva příklady. Zachránil jste manžela manažerky, když teroristé obsadili továrnu? Výborně, nejenže budete pozván na večeři k této rodině, ale jako odměnu a vděčnost za záchranu života milované osobě vám manžel manažerky zajistí skvělé ceny u svého známého. A světe div se, známý na oko prostého manažera je jeden z největších tamních překupníků zbraní na černém trhu. Druhým příkladem pak může být nezabití padoucha, který byl nastrčen, aby nevědomky udělal špinavou práci. Tento zhrzený „padouch“, který je hnán pomstou na lidi, kterými byl zneužit, vám poté na oplátku poskytne cenné informace, které pomalu zapadají do celkové nadvlády nad implantáty. Podobných situací je ve hře více, a daleko zajímavějších. Navíc se klidně dá říci, že ve většině situací je jazyk silnější a účinnější než pistole. Důraz na dialogy je poměrně značný a musíte vnímat i tón hlasu vašeho oponenta, abyste dokázali rozeznat, jak na něj, zda vám lže, nebo je už primárně naštvaný na celý svět.

Vizuál, který dokázal pohladit

Bohužel se celý projekt neobešel bez určitých chyb. Hratelnost je skvělá, rozhraní a ovládání intuitivní a v tomto ohledu není důvod, proč si stěžovat. Augmentace a implantáty jsou skvěle vybrané, jejich různé variace se opravdu povedly a hlavně všechno skvěle zapadá do univerza Deus Ex.

Co se tedy vlastně nepovedlo? V první řadě to je umělá inteligence, která je i několik let po vydání hry v určitých situacích chaotická. Někdy se chová opravdu všelijak. Jsou situace v soubojích, kdy se NPC protivníci kryjí a taktizují, a pak jsou situace, kdy vám prostě a jednoduše naběhnou před hlaveň. Další slabší chvilkou jsou souboje s bossy, které jsou nehledě na volby a průchod hry lineární. To je, když si vzpomenu na Deus Ex 1, opravdu škoda. Občasná možnost využití jiných prvků pro jejich likvidaci zde sice je, ale ani zdaleka jich není tolik jako v původním díle.

Po vizuální stránce se z dnešního pohledu jedná o slabý průměr, v době uvedení na trh se nicméně jednalo o výbornou grafiku se skvělou optimalizací. Škraloupem na tomto prvku bylo dlouhé načítání. Skvělou atmosféru pak doplňuje vynikající soundtrack, který odráží danou situaci, napětí, ponurost, beznaděj a celkové pocity Adama.

Deus Ex: Human Revolution je i po všech těch letech od vydání stále skvělým zástupcem žánru FPS, RPG a stealth her, který skvěle zapadá do herní série Deus Ex. Spolu s implementovanými RPG prvky v podobě odemykání augmentací, vylepšování zbraní, úžasných dialogů i dokumentů ke čtení, které doplňují svět a prozrazují také mnoho cenných rad a tipů, je hra povedeným dílem, které může hrdě nést označení Deus Ex.

• otevřený design úrovní pro více taktik
  • vysoká znovuhratelnost
  • možnost volby dialogů