Deus Ex MD ar

Deus Ex: Mankind Divided – v Praze je blaze

30. 1. 2024
Zdroj náhledu: eidos

Po velkém úspěchu s návratem do světa Deus Ex v podobě titulu Deus Ex: Human Revolution je zde pokračování s názvem Deus Ex: Mankind Divided. Sázka Eidos Interactive, potažmo Square Enix, na prakticky dokonalé univerzum, jaké Deus Ex představuje, se jednoznačně vyplatila, a tak bylo jen otázka času, kdy přijde pokračování. Deus Ex: Mankind Divided vyšel 23. srpna 2016 a nabízí návrat do světa, který inspiroval Cyberpunk 2077 a mnohé další tituly. Stejně jako předešlý díl se jedná o kombinaci žánrů Stealth, RPG a FPS.

Co představuje být člověkem?

Deus Ex: Mankind Divided je volné pokračování Deus Ex: Human Revolution a odehrává se zhruba dva roky po událostech předchozí hry. Lidstvo je rozděleno na dva tábory a je prakticky na pokraji nové světové války. Války, která si klade otázku, kdo je člověk a kdo stroj. Války mezi „naturály“, jak se nyní říká lidem bez mechanických vylepšení, a mezi „augy“, což je označení pro ty, kteří jsou se svými implantáty a kovovými končetinami posíláni do ghett a ponižováni. Vše v návaznosti na události předešlého dílu.

Ti, kteří byli dříve tolik obdivovaní a uznávaní, se nyní stávají vyhnanci, nucení žít na okraji společnosti. Přichází segregace od rodin, občanské nepokoje, hrozba terorismu na každém rohu a mocenské hry. Z těch mají samozřejmě největší zisky lidé, kteří stojí v pozadí a snaží se daného chaosu využít ve svůj prospěch. Ti touží po moci a penězích bez ohledu na to, kdo je aug a kdo naturál.

Zvrácený úmysl Hugha Darrowa, (představeného v Deus Ex: Human Revolution), který byl průkopníkem a hlavně vynálezcem augmentací, se tedy částečně podařil. Úmyslným vyvoláním psychopatických záchvatů a brutálního běsnění augů, jež stálo život na 50 milionů lidí po celém světě, Darrow dosáhl ve společnosti silných anti-augmentačních nálad. Darrow totiž díky své pomstychtivé povaze zajistil, že se do každé augmentace dostal škodlivý čip, který byl při lékařských kontrolách tajně implementován, bez ohledu na to, od koho byla augmentace pořízena. Díky tomuto čipu mohl Darrow vyvolat skrze implantáty zkraty, které zapříčinily, že se augmentace obrátily proti jejich nositelům a proti lidem v jejich blízkosti.

Tato situace přilévá olej do ohně už tak vyhrocené situaci a opěvovanému zákonu Spojených národů 3507, který je znám spíše jako Human Restoration Act. Pokud by byl tento zákon schválen, znamenalo by to čipování a hromadnou deportaci augů do vybraných míst. Jenže komu by vlastně celý tento proces pomohl? A kdo je terorista a kdo spasitel? To jsou otázky, na které budete moci v roli Adama Jensena přijít, a samozřejmě bude záležet čistě na vás, jakou cestou se vydáte.

Zdroj: IGDB

Deus Ex: Mankind Divided sází na osvědčené prvky

Stejně jako v případě Deus Ex: HR je i v Mankind Divided hlavní dějová linie a několik vedlejších úkolů, které jsou poměrně velmi dobře napsány. Oproti DE:HR je nicméně DE:MD v tomto ohledu přece jen trochu prostší a nepředstavuje tolik možností. V porovnání s původním Deus Ex se to nedá ani srovnat.

Hlavní příběh můžete ovlivnit rozhodováním během průchodu hrou, a kolikrát to nebudou opravdu jednoduché volby. Svou roli také hraje, zda budete postupovat tiše a nenápadně, budete zabíjet, nebo šetřit životy, anebo zda budete otevřený bojovník, kterého budou lidé posléze poznávat na ulici. Fakt, který nesmí být opomíjen, je hlavně ten, že Adam Jensen je aug, a tudíž poutá pozornost již svou přítomností. Na vedlejší úkoly narážíte v průběhu hraní téměř všude – někdy objevíte zprávu v novinách, jindy uslyšíte volání o pomoc z temné zapadlé uličky, kolikrát stačí pouze poslouchat, jak se baví dvě babky u obchodu. Vedlejší úkoly nejsou jen tak na zaplácnutí volné chvíle nebo pro odměnu v podobě zkušeností, kreditů nebo augmentací. Velmi často dokáží vyvolat pocit, že vás bude opravdu zajímat, o co vlastně jde – zvlášť proto, že některé vedlejší úkoly mají skvělou zápletku a myšlenku.

Zdroj: IGDB

Nejste neporazitelný bůh

Při zmínce o augmentacích se sluší zmínit, že je přítomen povedený a přehledný RPG systém, který je znám z předešlých her, tedy Deus Ex a Deus Ex: Human Revolution. Logickým rozhodnutím je pak přítomnost hlavních augmentací, které můžete znát z předešlého dílu. Nechybí ani přítomnost zcela nových vychytávek. Vývojářům bylo jasné, že v případě vhodně zvolených augmentací by se z vás stal prakticky neporazitelný bůh, a tomuto faktu se snažili předejít tím, že můžete mít jen určité augmentace. Některé augmentace se totiž mezi sebou nedají kombinovat.

Samo o sobě to působí svěžím a hlavně logickým dojmem. Je jasné, že na zápěstí se vám nevejdou zároveň břity, plamenomet, granátomet, vrhač nožů, a ještě k tomu radar. To je tedy trochu extrémní a nadnesený příklad, ale z logiky věci má vaše tělo omezené místo a prostředky.

Hra vás zavede, stejně jako je tomu u Deus Ex zvykem, do různých míst po celém světě. Tentokrát nechyběla střední Evropa a Česká republika v níž se ztvárnění futuristické Prahy opravdu povedlo. Je zde mnoho českých nápisů (v základu i bez české lokalizace), cedulí upozorňujících na placené parkování nebo i tamních bankomatů. Praha je po vizuální stránce prostě na jedničku s hvězdičkou, zvlášť když pak rozeznáte architekturu Malé Strany, Prašnou bránu a další památky.

Co už se však nepovedlo, je čeština, čímž nemám na mysli překlad textů ve formě lokalizace, ale český dabing NPC. To mě vedlo ihned k otázce, proč sakra vývojáři neudělali plnohodnotnou českou verzi hry s dabingem. Po pár českých frázích, které sem tam prohodí NPC – domorodci –, jsem byl ale nakonec rád, že zůstalo pouze u českého překladu s titulky a originálním dabingem. Přirovnal bych to ke klasickému problému, který můžete znát z některých titulů, v nichž pokus s češtinou byl spíše na škodu. V některých hrách je totiž ze špatného skloňování a výrazů bez žádné intonace vidět, že dabér dostal k dispozici pouze holé věty a nemohl vědět, v jaké pasáži se onen text vyskytne.

Deus-Ex-MD-ar3

Zdroj: IGDB

Vizuální stránka, která neurazila

Deus Ex: Mankind Divided nabízí i scénu s basketbalovým míčem, kterou můžete znát z prvního Deus Ex. Ta byla jednou z herních revolucí, které Deus Ex přineslo v podobě reálné fyziky.

Vizuální stránka hry včetně hratelnosti a rozhraní je zpracována velmi dobře, a dokonce i po čase, který uběhl od vydání, stále nabízí fajn podívanou s důrazem na výkon a optimalizaci. Taktéž audio stránka si stejně jako v předešlém díle zaslouží pochvalu. Soundtrack je opět parádní, skvěle doprovází dané situace a navozuje atmosféru.

Oproti standardu Deus Ex je v Mankind Divided přítomen Breach Mode, který funguje na principu online žebříčku nejlepších hráčů a má (tedy spíše měl) motivovat k dlouhodobějšímu hraní titulu. V Breach Modu jste virtuálním hackerem, Ripperem, jehož profesí je krást informace z datových center a následně je prodávat za kredity. S touto profesí se pojí i různé mise, které se odehrávají ve světě a o nichž jste informování ze zpráv. Zakázkové ukradnutí a zveřejnění citlivých dokumentů, třeba z nemocnice, která experimentuje na dětech, pak povedeně zapadá do konceptu hry a herního univerza. Velmi dobře tím doplňuje konspirační teorie, o které se Deus Ex tolik opírá.

Vizuální stránka Breach Modu pracuje s kostičkovým FPS pojetím a nechybí ani pestrý arzenál zbraní s možností odemykat si lepší výbavu a vylepšení. Je pak čistě na vás, zda budete týden farmit zdroje za krádeže levných a jednoduchých zakázek z ledabyle zabezpečených serverů, nebo se rovnou zkusíte postavit silnému bossovi, který chrání jádro centrálního uzlu.

Deus Ex: Mankind Divided je stejně jako předešlý díl povedeným titulem, který skvěle zapadá do herní série Deus Ex. Hra kombinuje FPS, RPG, stealth a akci, přičemž možnost volby, jakým způsobem ji projdete, dokáže zabavit. Oproti Deus Ex a Deus Ex: Human Revolution je ale znát určitá svázanost a chudší pojetí, na což ukazuje i přítomnost pouze dvou různých konců a možnost boje jen s jedním finálním bossem.

• univerzum Deus Ex
  • skvělé pojetí pokračování příběhu z předešlého dílu
  • možnost volby dialogů