Dolmen – logo

Dolmen – vesmírné řádění

29. 6. 2022

Před delší dobou jsem pro vás recenzoval hru Hellpoint, kterou jsem označil jako vesmírnou Souls hru – to protože se samotná hra z velké části inspirovala prvním dílem Dark Souls, na čemž samozřejmě nebylo nic špatného, a titul si díky tomu vysloužil pěkné hodnocení. Napadlo vás někdy zapřemýšlet o tom, jak by vypadal kříženec Dead Space s Dark Souls? Pokud ne, mám pro vás dobrou zprávu, tým z MASSIVE WORK STUDIO tuto myšlenku totiž měl, a díky tomu vytvořil hru nesoucí název Dolmen.

Zase ty korporace

Hlavní zápletkou je jako obvykle chamtivost různých korporací neschopných vystačit si s tím, co už mají. Korporace mezi sebou bojují o různé vojenské technologie poskytující jim výhodu nad ostatními. Organizace Zoan vysílá geneticky upravené lidi známé jako „the Drillers“, aby kolonizovali a prozkoumali neznámou planetu Revion Prime, která je bohatá na dolmenové krystaly schopné interakce mezi různými dimenzemi. Ty mají také potenciál způsobit revoluci v průzkumu vesmíru, což se rozhodně vyplatí získat pro sebe……až na to, že tohle není Mass Effect, ve kterém lidstvo získalo vesmírný artefakt, díky němuž by velmi rychle technologicky vyspělo.

Řekl bych, že se zde společnost dopouští stejné chyby jako v Dead Space – korporace jsou zkrátka nepoučitelné. Stejně jako ve zmíněném Dead Space se něco pekelně pokazí a vy jste posláni tento nepořádek uklidit. Musíte vrátit dolmenské krystaly, které lidstvo získalo, zpět do archivů a zároveň zlikvidovat nepřátelské tvory přítomné na planetě. Aby toho nebylo málo, cizí tvorové nebudou vaším jediným problémem. Na stanici budete mít totiž také dimenzionální trhliny, které vytvářejí průsečíky mezi různými vesmíry. Kvůli tomu se vaše mise stane bojem o vlastní přežití.

Změna vzhledu

Hned při spuštění získáte možnost upravit vzhled postavy. Součástí tohoto přizpůsobení je možnost změnit pohlaví, za které chcete hrát. Osobně jsem si vybral ženskou postavu, nicméně z nějakého důvodu tato postava vypadá jako muž, má příšerně široká záda, je ramenatá atd.... Dále máte na výběr z několika bojových tříd, a nakonec si vyberete z několika řad barev brnění. Barvu zbroje můžete měnit buď jako celek, nebo jednotlivě, což mi přišlo jako skvělý doplněk. Díky tomu jste si mohli vytvořit jedinečnou postavu na míru.

Vesmírná brokovnice

Na Dolmenu se mi líbí možnost najít si vlastní styl hry. Podobně jako v jiných RPG nebo ve zmíněném Hellpointu si můžete postavu přizpůsobit podle svých preferencí. Stejnou možnost naleznete i zde a je jen na vás, zda budete používat střelné zbraně nebo obouruční meče. Pokud nejste příznivci těchto zbraní, stále můžete používat kopí, sekery, štíty, mimozemské brnění nebo vesmírnou brokovnici – což zní skvěle –, vyžadující specifické volby vašich atributů. Vývojáři pro nás připravili pozoruhodných sedmdesát šest kusů brnění. Jednotlivé kusy, ať už se jedná o nohy, helmy, hrudník či například rukavice, jsou dále rozděleny do sedmi dalších kategorií, z nichž některé mají ještě tři úrovně.

Kromě brnění Dolmen nabízí osm různých štítů pro zvýšení obranyschopnosti a umožnění použití určitých reaktorových schopností. Štíty lze používat současně s jednoručními zbraněmi pro boj zblízka. Reaktor je dovednost, na kterou jsem si musel zvyknout. Je to poměrně jednoduchá mechanika, jejíž fungování prakticky každý okamžitě pochopí. Stejně tomu bylo i v případě nové dovednosti, kterou přinesl titul Mortal Shell. Abyste zabránili co největšímu poškození, nebo alespoň omráčili nepřítele, použili jste dovednost „ztvrdnutí“, čímž vaše postava zcela zkameněla a vy jste nedostali žádné poškození. Reaktor v Dolmenu však funguje přesně opačně. Po jeho aktivaci způsobíte nepřátelům mnohem větší poškození než normálně. Například testovací reaktor, jehož použití se mi podařilo vyzkoušet, způsobil při každém zásahu ještě větší poškození zmrazením. Proto můžeme očekávat výskyt několika typů speciálních útoků, přinášejících do hry různé doplňovací taktiky v rámci boje a možná i obrany.

Abyste posílili ofenzivu, budete mít během své cesty možnost používat minimálně dvacet pět zbraní na blízko a dvanáct různých zbraní zaměřených na dálku. Zbraně pro blízký boj se dělí na sekery, meče, palcáty a rukavice a jsou dostupné v jednoruční nebo obouruční verzi. Střelné zbraně jsou kategorizovány jako pistole, pušky nebo brokovnice, přičemž všechny využívají obouruční střelbu a specifický režim míření. Rozhodně se jedná o poměrně pestrý arzenál, který dává jasně najevo, že Dolmen není vůbec jednoduchá hra, ale o to přece jde. Nikdo nechce jednoduché hry, kde si pomalu vystačíte se základními zbraněmi.

Zběsilé uskakování

Co se týče samotné akce, určitě nepřehlédněte ukazatele v levém horním rohu. Zde vidíte své životy, výdrž a energii. Energie funguje dvěma způsoby, ale nejdříve si povíme o tom nejdůležitějším. Jakmile vám nepřítel uštědří několik zásahů, jimiž vám sebere téměř všechny životy, a vy máte plný zásobník energie, můžete energii přeměnit na ztracené životy. V praxi to funguje tak, že pokud vás nepřítel připraví například o tři sta bodů života, těchto tři sta bodů se odečte od vaší energie a vrátí se vám jako životy. Další využití je potom pro výše zmíněný Reaktor. Jakmile ho aktivujete, začnete ztrácet velké množství energie a zároveň i výdrže.

Souboje jsou opravdu dynamické a zatraceně těžké. Například při setkání s podivnými bytostmi podobnými rachni z Mass Effectu mi trvalo docela dlouho než jsem se zorientoval v jejich stylu útoku. Než jsem pochopil, že je lepší použít sílu svého Reaktoru, dostával jsem několikrát záchvaty vzteku. Kombinace rychlých a silných úderů s využitím krytí nebo úskoku stranou se stane vaším nejlepším přítelem. Někdy jsou však souboje tak zuřivé povahy, že pomalu ani nevíte, co stisknout, natož abyste vůbec přemýšleli o aktivaci svých schopností.

Během svého dobrodružství narazíte na několik dronů, které po aktivaci fungují jako respawn („znovuzrození“). Můžete je také použít k teleportaci na základnu, odkud můžete vylepšovat své vybavení, ale o tom až později. Z poražených nepřátel nebo pečlivým průzkumem lokací můžete získat důležitý předmět, nanity, jež lze použít jako platidlo nebo zdroj pro vylepšení. Je to podobné tomu, jako jste v Dark Souls sbírali duše, v Mortal Shell zase dehet atd. Jakmile však zemřete, ztratíte všechny nanity, které jste měli u sebe. Pak vám nezbývá nic jiného než běžet na místo svého skonu a získat zpět všechen svůj majetek. Zemřete-li ale znovu, aniž byste získali svou těžce vybojovanou herní měnu zpět, přijdete nenávratně o všechno.

K dispozici je také parry, což se mi ani jednou nepodařilo. Funguje to stejně, jako jste zvyklí z jiných her… prostě se musíte krýt obouruční zbraní či štítem ve správném okamžiku nepřátelského útoku. Tímto způsobem se vám neodečítá výdrž, a navíc získáte taktickou výhodu v masakru. Pokud se vám to ovšem párkrát nepovede, jako mně, budete moci útok nepřítele odrazit, ale odebere vám to staminu, což není úplně žádoucí. Jakmile budete v krytu, budete se moct volně pohybovat, ale ztratíte možnost parírovat. Bude záležet pouze na vás samotných, zda zvolíte systém taktické opatrnosti a raději se budete stále jen krýt, nebo se pokusíte o kvalitní parírování.

Osobní loď

Zmínil jsem se o možnosti teleportovat se zpět na domovskou stanici. Vaší základnou bude zoanská hvězdná loď, kde budete mít omezenou svobodu pohybu. Nejdůležitější součástí této lodi je samozřejmě modul sloužící k vylepšování vašich statistik. Jak už ale víte z jiných Souls her, všechny úrovně vaší postavy budou potřebovat více měny. Proto bude nezbytné dopředu promyslet, do čeho cenné nanity vlastně vložíte a do čeho ne. Docela zajímavé bude sledovat všechny buildy („sestavy“) od ostatních hráčů, které pak budete moci najít na různých stránkách, jako je tomu u jiných her tohoto žánru. Nakonec je ale stejně lepší najít si vlastní způsob různých kombinací než kopírovat ty cizí.

Ozvučení a samotné prostředí

Samotné lokace jsou parádně zpracované. Atmosféra pracuje skvěle a v některých momentech dokáže navodit husí kůži. Dokonce jsem se v jednu chvíli přistihl při myšlence, že bych nechtěl být v kůži samotné postavy. Asi nikdo z nás zrovna netouží být osamocen někde v nedalekém vesmíru na nějaké planetě, která se hemží mimozemskými nepřáteli, kteří si vás chtějí dát ke svačině. Skvělá atmosféra je doprovázena kvalitně propracovaným zvukem nejen nepřátel, ale i samotných soubojů.

Ovládání

Dolmen můžete hrát na počítači pomocí klávesnice, ale osobně bych doporučoval použít ovladač. Na klávesnici mi celková hratelnost přišla trochu těžkopádná. Na ovladači máte vše v podstatě na dosah ruky a mačkání tlačítek během soubojů není tak nervy drásající jako přes klávesnici. Aby však byla celková hratelnost přes ovladač kompenzována, střílení je zase o něco těžší než při ovládání myší. Pokud jste však ostříleným hráčem a zvládáte v sérii Call of Duty prostřednictvím ovladače sázet jednu hlavičku za druhou, budete mít jednu velkou výhodu.

Test, jehož jsem se mohl zúčastnit, rozhodně neodhalil všechny krásy toho, co si pro nás vývojáři přichystali. Už teď ale mohu říct, že pokud jste fanoušky Souls her, Dolmen pro vás bude povinností. Souboje jsou tuhé a k dispozici je několik zbraní a vybavení, jež si můžete ještě různě upravovat. Zvláštní nádech hře dodává funkce Reaktoru, na kterou je třeba si zvyknout. Na titul se můžeme těšit někdy během příštího roku 2022 a vychází na PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S/X a samozřejmě PC.

• grafické zpracování + ozvučení
  • rozmanitost vaší výbavy
  • obtížnost nepřátel