Mortal Shell – sekni, uskoč a přitom ztvrdni!

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: igdb.com

Probouzíte se v prázdném světě, ve kterém zbytky lidstva vegetují a hnijí. Ve službách tajemného „Dark father“ procházíte drsnou krajinou a hledáte skrytá útočiště stoupenců. Poděkování za vývoj této hry patří studiu Cold Symmetry, pro nějž je Mortal Shell prvním projektem.

Jak se hraje Mortal Shell?

V jádru se hraje stejně jako všechny hry ze série Souls. Běháte kolem a likvidujete všechny nepřátele, přičemž vám padají všechny důležité předměty, které potřebujete k dalšímu postupu. Zabíjením nepřátel v Mortal Shell získáváte dehet, za nějž si můžete koupit různá vylepšení. 

Používejte lehké a silné údery, abyste nepřítele vytřískali co možná nejvíc, a pokud půjde až moc do tuhého, jednoduše uskočte. Tento titul však přináší zcela jedinečnou mechaniku, která je dle mého názoru velice nápaditá: Ztvrdnutí.

Mortal Shell – ztvrdnutí

Zocelení je hlavní schopností vaší postavy a umožňuje vám zkamenět, abyste zabránili jakémukoli poškození od příchozího útoku. Pokud vás nepřítel zasáhne, když jste zkamenělí, bude na krátkou dobu ochromen. Schopnost Ztvrdnutí lze použít kdykoli – při útoku, úskoku nebo ve vzduchu. Dokud schopnost sami nepřerušíte, zůstáváte nehybní. Po přerušení musíte chvíli vydržet, dokud se opět nenabije, a teprve poté můžete svou dovednost znovu použít.

Padlí bojovníci opět povstanou

Skořápky (padlí bojovníci) jsou nedílnou součástí hry a prakticky slouží jako jednotlivé třídy ve hře. Jsou to pozůstatky dávných válečníků, které byly roztroušeny po celé zemi. Po jejich nalezení se do nich vaše postava převtělí a naučí se nové dovednosti, jež vám mohou pomoci v boji. V základní hře tak naleznete čtyři padlé bojovníky – Harrose, Thiela, Solomona a Eredrima.  

Každá postava se vyznačuje vlastním bojovým stylem, jemuž je nutné se přizpůsobit. Například Harros má poměrně robustní brnění, které mu umožňuje dostat se velmi blízko k nepřátelům. Naopak u Thiela, který má sice málo životů, ale zato velké poškození, jste nuceni použít taktiku „udeř a uteč“. Je to rozhodně velmi zajímavá mechanika, jejíž použití vás nutí taktizovat, a nejen zasahovat nepřátele.

Jak již bylo zmíněno, tyto schránky se nacházejí ve všech koutech světa a po jejich objevení jsou trvale odemčené. Abyste jej však mohli využít, musíte nejprve uplatnit odpovídající jedinečné schopnosti: promluvte si se sestrou Genesou a investujte do nich velké množství dehtu.

Pokud však nechcete ztrácet čas hledáním těchto bojovníků nebo si jednoduše chcete zvýšit obtížnost hry, můžete samozřejmě hrát i bez nich. Tuto možnost bych doporučil hráčům, kteří již mají předchozí zkušenosti se Souls hrami a jsou na vyřvané hlasivky a pohmožděné klouby zvyklí, případně mají někde v místnosti zásobu monitorů. Nováčkům bych radil tuto možnost zvolit pravděpodobně až při druhém průchodu hrou. Koneckonců je nejdůležitější si osvojit herní mechaniky a teprve poté si vychutnat skutečný hardcore zážitek, jaký tento titul nabízí.

Je to skutečná obchodnice

Sestra Genesa je také obchodnice, ale má to jeden velký háček: abyste mohli využívat její obchodní nabídky, musíte si nejprve osvojit všechny dovednosti vašeho válečníka – jinak má nabídky uzamčené. Bohužel (a to může mnoha hráčům vadit) k tomu dochází i při přechodu z válečníka, pro kterého máte všechny dovednosti, na jinou postavu, pro niž je nemáte.  

Můžete si například koupit Mortal Token, který vám obnoví část zdraví, pokud jste ve fázi zkamenění a zasáhne vás nepřítel. Rovněž je možné pořídit Unclouded Mask, díky níž se přenesete zpět k sestře Genesis. Dále je zde možnost pořízení Quenching Acid, ale ten lze zakoupit pouze v rámci New Game+.

Kromě již zmíněné sestry se také setkáte se sedmi dalšími jedinečnými postavami. Patří mezi ně i žabák Gorf, pro kterého je připravená velice zajímavá hladová výzva. O co se jedná, si budete muset zjistit sami, nechceme vám totiž všechno předem prozradit.

Čtyři místa masakrů

Během svého dobrodružství prozkoumáte čtyři lokace – Fallgrim, Shrine of Ashes, Seat of Infinity a Crypt of the Martyrs. Ty jsou pak ještě rozdělené do tří oblastí. Prostředí je opravdu depresivní, ponuré a podivně tísnivé. Jedinou výjimkou je Enshrined Sanctum, která je pouze zasněžená a prosvětlená mnohem více než jiná místa. To ovšem neznamená, že to nepůsobí stejně dobře jako na jiných místech, jen to není tolik depresivní. Design i atmosféra jednotlivých oblastí jsou opravdu dobře zpracované ve všech ohledech.

Mortal Shell – hrrr na ně

Při pečlivém průzkumu rozsáhlých oblastí mohou být odhaleny různé texty a rytiny. Jedná se o informační texty, jež obsahují podrobnosti o světě a historii hry. Tyto záhadné záznamy jsou ukryty na tajných místech. Zajímá-li vás tedy příběh Mortal Shell, už víte, jak postupovat: prozkoumejte ho!

Někteří bossové jsou výzvou

Nepřátelé se ve hře Mortal Shell vyskytují ve všech tvarech a velikostech – od monster přes lidi až po zmutované tvory a mnoho dalších. Jednotliví nepřátelé se vyznačují specifickým chováním, pohyby a útoky. Proto je většinou není tak snadné porazit. Příkladem je Brother of the Synod, který nosí plnou zbroj a jako hlavní vražednou zbraň používá halapartnu. Díky tomu má větší dosah útoku, a pokud vás zasáhne, bude to hodně bolet. Sublime Brothers jsou rovněž plně obrněni, ale zároveň jsou velmi mrštní a vládnou zahnutými meči, jimiž byste také nechtěli být poklepáni po zádech. Tito dva nepřátelé se však naštěstí objeví až mnohem později ve hře.

Musíte zabít pět hlavních bossů nebo tři vedlejší. Možná to bylo jen mnou, ale ve srovnání s Dark Souls nebo Hellpointem mi někteří bossové přišli mnohem jednodušší. Tarsus nebo The Unchained představují poměrně velkou výzvu, ale ne takovou, jakou jsem očekával. Od bossů byste čekali, že budou agresivnější a budou obsahovat mnohem více útoků, o kterých si myslíte, že je již znáte, a pak vás zaskočí novým. To sice není tento případ, ale samotný styl hry, jenž mi celkově připadá pomalejší, je opět dobře vybroušený a poměrně dobře zapadá. 

Na první pohled se může zdát, že provedení bossů je zanedbané nebo omšelé, ale ve skutečnosti je tomu právě naopak. Například výše zmíněný Tarsus, jehož zbroj je celá bílo-stříbrná, sice vypadá nepatřičně, ale dokonale zapadá do prostředí, v němž se bitva odehrává. Opravdu se mi líbí, jak si s tím grafici z Cold Symmetry pohráli, aby vše do sebe hezky zapadalo.

Malé množství zbraní

Nabízí se otázka, čím tyto velkolepé nepřátele pošlete na onen svět. Trochu mě překvapilo, že v základní hře je pouze pět zbraní – dva meče, kosa + dýka, balistazooka a palcát. Mortal Shell mě v tomto ohledu trochu zklamal, protože bych zde očekával mnohem bohatší výběr vybavení, jako jsou katany, halapartny, luky apod. Je však možné, že si vývojáři nechávají prostor pro nová DLC, do nichž by přidali další zbraně, ale těžko říct.

Abychom však hře nic nevyčítali, je třeba uznat, že Ballistazooka je docela zábavná zbraň, která střílí poměrně těžké projektily. Při jeho použití si postava klekne a objeví se menší zaměřovač. Po výstřelu je třeba zbraň nabít, což chvíli trvá. Z tohoto důvodu vám doporučuji přebíjet až po odstranění všech okolních problémů.

Každá jednotlivá zbraň má dvě schopnosti, jež lze v boji uplatnit díky vašemu odhodlání. Abyste tyto schopnosti získali, musíte nejprve opatřit potřebné suroviny – a poté své zbraně vylepšit pomocí kovadliny nebo pracovního stolu.

Například palcátem může vaše postava udeřit do země a způsobit tak AoE, které vyvolá značné poškození, a navíc uplatní efekt popálení. Nebo můžete pomocí Sanctified Sword vyvolat ohnivý hrot, jenž se objeví pod rukojetí, a vaše postava se vrhne na nepřítele, čímž mu způsobí velké poškození.

DLC: The Virtuous Cycle

Virtuous Cycle představuje ve své podstatě roguelikeovou hru, ve které se opakovaně prochází „cykly“. Tento režim probíhá na stejných lokacích i mapách, ale obsahuje odlišnou sestavu protivníků, přičemž se mění i jejich různorodost. Na jednotlivých úsecích, do kterých se vydáte, jsou speciální kamenné pilíře, díky nímž obdržíte různé inovace instinktu.

Mortal Shell – Axatana

Tyto vylepšení umožňují různorodé výhody či úpravy současných schopností, jež jsou platné pouze po dobu aktuálního kola. Máte na výběr ze stovek druhů instinktů a pro každý sloupec, se kterým přijdete do kontaktu, se rozhodnete mezi třemi různými druhy vylepšení. Bez ohledu na dokončení či neúspěch cyklu ztratíte všechny své schopnosti, což znamená, že během dalšího kola musíte získávat nové zkušenosti. 

Do hry byla přidána také pátá postava, která je zároveň bossem v základní hře: Hadern. Naštěstí není vázán na dokončení hry, proto ho můžete získat hned během prvního průchodu hrou. Zároveň se objevila jeho nová zbraň, Axatana – katana, již lze přeměnit na sekeru. Je to opravdu velmi užitečná a kvalitní hračka, jejíž útočné schopnosti se projevují hned od začátku.  

GP uvozovky

Mortal Shell je skutečně výborná souls hra, jež si zaslouží své místo po boku světoznámých titulů, jako jsou Dark Souls, Demon’s Souls a Bloodborne. Mortal Shell vychází ze základů žánru, ale přizpůsobuje je své vlastní formě. Bitvy jsou mnohem pomalejší než obvykle, ale přinášejí novou úroveň frustrace. Všichni bossové jsou obtížní, děsiví a zároveň jejich souboje skvěle doprovází hudba v pozadí (hlavně u Haderna). Co se týče ceny ve výši 24,99 €, nejsem si jistý, zda je oprávněná, nebo ne, to už ale nechám na posouzení každého z vás. Za sebe mohu hru vřele doporučit.

Klady

grafické ztvárnění
atmosféra hry
bossové a jednotliví protivníci
hudební podklad
obtížnost
mechanika: Ztvrdnutí

Zápory

malý výběr zbraní
obtížnost nemusí vyhovovat každému
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn