Poté, co se studio na chvíli přesunulo ke hře Quake, jsme se po osmi letech konečně dočkali třetího dílu. Vnitřní spory ohledně nové podoby Dooma mezi vedením, vývojáři a investory id Software nakonec vyústily ve schválení jakéhosi „rebootu“ série. Doom 3 tak přechází na nový engine a přizpůsobuje se trendům dané doby – přináší nám místo nelineární kampaně více příběhu. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby nebyly ignorovány události prvních dvou dílů.
Vítejte opět na Marsu
Ocitnete se na starém dobrém Marsu v roce 2145 jako neznámý Doom Marine. Na stanici si společnost Union Aerospace Corporation (UAC) zase zahrává s experimenty teleportace. Jak jinak by to mohlo dopadnout než otevřením pekelných bran a démonskou invazí. Nepřijde vám to jako déjà vu? Vaše mise je jasná, probít se davy démonů a zombifikovanými zaměstnanci stanice, překazit vpád pekla a hlavně přežít. Aspoň že nám zůstaly původní zbraně a nepřátelé. Ve vašem arzenálu tedy nechybí motorová pila, brokovnice, rotační kulomet i BFG 9000 + nové démonické zbraně. Co se týče nepřátel, přibyly různé formy zombie, Maggot, Trite a Cherub. Démoni mají více realistický a strašidelnější vzhled, který u některých jedinců působí spíše komicky – stačí se podívat na Mancuba.
DOOM 3 přidává prvky hororu
Doom 3 se tentokrát snaží jít jinou cestou. Tvůrci chtěli vytvořit silnou hororovou atmosféru, což se jim povedlo ovšem na úkor příliš tmavého prostředí. V některých lokacích si nevidíte ani na špičku nosu. Když tak zpoza rohu vyběhne naštvaný Imp s chováním vetřelce (leze po zdi a skáče po celé místnosti), uvědomíte si to až ve chvíli, kdy do vás napálí jeho ohnivá koule. Baterka tak přijde často vhod. Její výdrž je bohužel velmi slabá. V roce 2012 byla vydána remasterovaná verze s názvem Doom 3: BFG Edition, jež nám sebrala možnost mlátit démony baterkou a lehce přisvítila celkovou scénu. I tak stále platí tvrzení, že se mnohdy ztrácíte v temnotě. Nechybí samo sebou i jump scary, které dokážou někdy přivodit dočasnou zástavu srdce.
Není Doom jako Doom
Hra slavila velké komerční úspěchy v době svého vydání díky grafice a dobře zvládnutým animacím. Místo brutální řežby, jak jsme byli zvyklí, se nám dostalo sbírání kódů, plnění misí, otravné cutscény, spawnování nepřátel nelogicky za vašimi zády,… k čemu tohle všechno potřebujeme zrovna u Dooma?
Hra se špatným jménem
Osobně bych tento díl přirovnala k Mass Effect: Andromeda. Jako samostatná hra mimo universum může být dobrá a uspokojující. Jakmile si ji však spojíte s předešlými díly série, které nastavily nějaké standardy, celkový dojem začne prudce klesat.
Doom 3 rozdělil doomařskou komunitu na dva tábory. Jedni hru milují a druzí ji bojkotují, přitom by mohla být dobrou samostatnou hrou, ale trpí na své jméno. Jde o povedenou hororovou střílečku se silnou temnou atmosférou, starými známými enemáky i zbraněmi a dostatečnou akcí. I tak bych si tento titul přímo nespojila se sérií Doom, kdyby to neměl přímo v názvu.