Fernbus Simulator - most

Fernbus Simulator – řidičem autobusu v Německu

17. 9. 2021

Před časem jsme vám v naší redakci přinesli recenzi velmi obstojné hry Tourist Bus Simulator, v níž máte možnost usednout za volant turistického autobusu na Kanárských ostrovech. Titul vyniká hezkým vizuálním zpracováním, a nebýt několika zbytečných chyb a nedostatků, jednalo by se o slušný simulátor, jenž by mohl bezpochyby značným způsobem konkurovat slavné sérii Bus Simulator od Astragonu. I přesto si od nás Tourist Bus Simulator odnesl obstojných 6,5 bodů z 10.

A proč se o této hře vůbec zmiňuji? Dnes se totiž podíváme i na jeho předchůdce Fernbus Simulator. Zmíněné tituly toho mají společného hodně a je možné, že o Tourist Bus Simulatoru v dnešní recenzi ještě párkrát uslyšíme. Je bezesporu trochu nefér hodnotit Fernbus Simulator posléze jakožto předchůdce, nicméně se nám do redakce dostaly hry v takovém pořadí, jakém dostaly, tudíž budu možná k Fernbusu trošičku shovívavější. I přesto se však budu snažit přinést vám férový pohled na to, jak si titul na herní scéně vede.

Výletujeme pod licencí

Fernbus Simulator se v základní hře odehrává v domovině vývojářů, v Německu, kde na vás čeká k prozkoumání více než 40 měst, včetně těch velkých, jako je Berlín, Mnichov nebo Kolín. Do základní hry bylo celkově implementováno v menším měřítku asi 20 000 km tras společnosti FlixBus. Evropská meziměstská autobusová společnost na hře spolupracovala, což znamená, že zde najdeme jejich oficiální režim s přepravní licencí, kde se jakožto řidič autobusu vžijete do role zaměstnance FlixBusu. Vaším úkolem je samozřejmě převézt cestující z jednoho města do druhého a přitom dodržovat všechny dopravní předpisy a starat se o jejich pohodlí. Hra myslela i na opravdové detaily, tudíž při volbě realistické obtížnosti budete krom řízení nuceni cestujícím povolovat připojení k internetu, toaletu či při nepřízni počasí zapínat i topení či klimatizaci. Co rozhodně chválíme, je kontrola jízdenek před nástupem do autobusu, která je sice zpracovaná poměrně jednoduše, ale podle mého názoru docela intuitivně. Po přihlášení do aplikace ve vašem chytrém telefonu dostanete oficiální seznam cestujících a jedinou povinností, co musíte udělat, je porovnat jízdenku cestujícího s vaším seznamem. Jedná se o poměrně jednoduchý způsob kontroly, nicméně to docela zpříjemní celkovou hratelnost.

Když už jsme u těch licencí, titul obsahuje i licencované autobusy. V základní hře konkrétně najdete dva typy autobusů značky MAN, které můžete obohatit o různé polepy včetně těch oficiálních od společnosti FlixBus. Co mi trochu vadí, je, že další autobusy, které do hry za těch dlouhých pět let vývojáři vydali, jsou distribuovány prostřednictvím placených DLC, a nejednalo se o bezplatné aktualizace, jako můžeme vidět například u her od SCS Software. Za cenovku 30 eur už bych očekával, že budoucí obsah bude do hry přidán zcela zdarma. Nutno dodat, že i cena samotných autobusů je poměrně vysoká, a pokud si budete chtít rozšířit váš vozový park, připravte si 12 až 14 eur za jedno rozšíření. Malou náplastí může být alespoň fakt, že jakékoliv zakoupené DLC s autobusy do hry Fernbus Simulator je plně kompatibilní i s Tourist Bus Simulatorem, takže zmíněné DLC lze prakticky použít v obou titulech a není nutné jej v druhé hře kupovat znovu.

Kariéra či volná jízda

Co se samotných režimů týče, hra má v základu k dispozici celkem tři. Tím prvním je klasický Freeplay, což je prostě volná jízda bez cestujících, kde můžete prozkoumávat libovolnou krajinu a nezatěžovat se dodržováním jízdního řádu či dopravních předpisů. Jak už jsme zmínili, Fernbus Simulator obsahuje přepravní licenci společnosti FlixBus, která si do hry přidala i vlastní režim. Ve stejnojmenném režimu se tak vžijete do role zaměstnance této firmy, kde musíte odbavovat a následně přepravovat cestující z jednoho města do druhého a zároveň dodržovat dopravní předpisy a příjezdové či odjezdové časy. Podobným způsobem na mě působí i třetí režim Shuttle, který mi přišel téměř totožný jako FlixBus, jen s tím rozdílem, že zde nejste vázáni oficiální licencí.

Na úplném začátku kariéry máte k dispozici jen jedno město, z něhož se postupně vydáváte na různé trasy, díky kterým se vám odemknou další města a zastávky. Trasy ve hře si tvoříte kompletně sami, přičemž při jedné jízdě můžete bez problémů prozkoumat i několik měst zároveň. Za každou odjetou jízdu získáváte body XP, které určují vaše pořadí v online tabulce, kde vaše statistiky porovnáváte s ostatními hráči. Nic jiného zdejší kariéra bohužel nenabízí, což je možná škoda. Naši pravidelní čtenáři jistě pamatují na velmi povedený management v Tourist Bus Simulatoru, který jsem v recenzi dosti vychvaloval, jelikož se za mě jednalo o opravdu povedený aspekt. Ten kombinoval jízdu autobusem se správou firmy a určitým způsobem ozvláštnil celou hratelnost. Nic takového zde bohužel nenajdete a celá kariéra ve Fernbusu je jen o jízdě autobusem a odemykání dalších měst pro vaše cesty, což upřímně nemusí každého hráče po dlouhodobé stránce bavit.

Samotná herní mapa je dosti rozsáhlá, a i když v základu máte k dispozici jen Německo, docela dlouhou dobu potrvá, než si všechny zastávky a města odemknete. Pokud by vám jen jeden stát nestačil, k dispozici jsou i další, které si už bohužel musíte zaplatit v podobě dodatečných DLC. Styl vývojářů je podobný hrám od SCS Software, tedy jeden stát rovná se jedno rozšíření. Výjimkou je snad jen Lucembursko, které bylo uvolněno zdarma. I zde si můžeme položit otázku, zda by hra za bezmála 30 eur neměla obsahovat ještě další státy. Osobně však musím říci, že přes 40 měst, která hra v základu nabízí, je za uvedenou cenovku odpovídající, a jak už bylo zmíněno, dlouho potrvá, než je všechna do jednoho prozkoumáte.

Absolutně totožná hratelnost

V úvodu jsem vám sliboval, že v dnešní recenzi ještě párkrát o Tourist Bus Simulatoru uslyšíme, a ten čas právě nastal. Fernbus Simulator má totiž totožnou hratelnost jako Tourist Bus Simulator, a to jak po stránce fyziky a samotného ovládání, tak i bohužel chyb. Řízení autobusu je i zde hodně krkolomné a například zatočit do zatáčky představuje někdy značné úsilí. Jde vidět, že ani v následníkovi se vývojáři po stránce fyziky nikam neposunuli, za což může asi i fakt, že obě hry byly vytvořeny ve stejném enginu. Další problém po stránce ovládání představují brzdy. Ty jsou ve hře málo citlivé, což zapříčiní to, že vaše brzdná dráha bude ve výsledku astronomicky dlouhá. Nemusím být ani žádný specialista, abych věděl, že tak pomalu autobus v reálu nebrzdí. Poměrně málo citlivé brzdy tak hodně často zapříčiní srážku s dalším vozidlem, zvláště u semaforů.

Lépe na tom není ani umělá inteligence, která i zde je spíše podprůměrná a absolutně není schopna předvídat některé dopravní situace. Navíc obsahuje i několik totožných chyb jako v Tourist Bus Simulatoru. Občas vám okolní auto vjede do cesty nebo na dálnici i do vašeho pruhu, což opět většinou skončí nějakou tou kolizí.

Vizuální stránka průměrná

Po vizuální stránce bych Fernbus Simulator označil za takový průměr. Nejedná se o nic, co by vám nějakým způsobem dokázalo vyrazit dech, zároveň to ale není ani žádná katastrofa. Samotná města jsou zpracována poměrně dobře, naopak rozsáhlé dálnice působí spíše ploše, bez nějakých velkých detailů. Pochválit ovšem musíme detailní zpracování autobusů, které se hlavně v interiérech docela povedlo. Při jízdě tak budete mít skutečný pocit jako v reálném autobuse. Fernbus Simulator malinko trpí po stránce optimalizace a ani po pěti letech nedokázali vývojáři hru úplně vyšperkovat. Pokud nemáte dostatečně silný počítač, připravte se sem tam na propady snímků za sekundu. Není to naštěstí nic dramatického, ale i přesto bych čekal po tolika letech o něco lepší optimalizaci. Výjimkou nejsou ani občasné grafické glitche v podobě neostrých textur či jejich doskakování.

Fernbus Simulator je ve výsledku rovněž obstojným titulem, který potěší především zaryté fanoušky autobusových simulátorů. Hra se může chlubit rozsáhlou mapou, která i v základu nabízí několik desítek hodin hratelnosti. Taktéž musíme vyzdvihnout přítomnost reálné autobusové společnosti a nadprůměrně zpracované interiéry autobusů. Celkový dojem naopak kazí podprůměrná umělá inteligence, optimalizace a o něco horší ovládání.

• do detailu zpracované interiéry autobusů
  • přítomnost oficiální autobusové společnosti
  • rozsáhlá mapa