Game Access 2025 náhled

Game Access 2025, svátek herního vývoje v srdci Brna

13. 6. 2025
 

Vývojářská konference Game Access, která se již poosmé konala v prostorách brněnského výstaviště, patří k nejvýznamnějším videoherním akcím v České republice. Letošní ročník, konaný od pátku 6. června do soboty 7. června 2025, přilákal stovky vývojářů, kreativců i fanoušků herního průmyslu. Pro držitele prémiových vstupenek však vše začalo už ve čtvrtek 5. června večer na elegantní Premium Reception ve vile Löw-Beer, události zasvěcené navazování kontaktů, sdílení nápadů a přípravě na nadcházející víkend plný inspirace.

Game Access, epicentrum herní inspirace

Program Game Accessu byl rozdělen mezi dvě hlavní jeviště (Cathedral a Cabaret) a pět dalších menších pódií označených čísly 03 až 07. Celkem zde vystoupilo 80 řečníků z celého světa. Témata přednášek byla rozmanitá: herní design, technologie a programování, výtvarná stránka a vizuály, zvuk a hudba, produkce a vedení týmu, práce s příběhem, marketing a komunita a mnoho dalších. Každý si mohl najít to své, od technických hlubokých ponorů až po inspirativní keynote prezentace.

Středověká párty na hradě i rozlučka ve stylu akčního filmu

Nejen programem, ale i atmosférou konference připomínala herní svátek. V pátek večer se konala hlavní párty v kulisách Špilberku s doporučeným dresscodem ve stylu středověku a vystoupením kapel Bakchus a Sukuba Ensemble. V sobotu pak akce vyvrcholila Farewell party v Enter Clubu pod taktovkou MADFINGER Games, kteří slavili 15 let od svého založení. Dresscode? Válečný hrdina z osmdesátek!

Vyprávění hudbou podle Jana Valty

Ještě předtím, než jsme se ponořili do víru testování indie her, jsme zavítali na inspirativní přednášku Jana Valty, skladatele, aranžéra, dirigenta a houslisty, který je mimo jiné autorem hudby ke hrám Kingdom Come: Deliverance (2018) a nadcházejícímu pokračování Kingdom Come: Deliverance II (2025). V přednášce s názvem „Narrative Through Music“ nám přiblížil, jak vzniká hudba pro rozsáhlé RPG světy a jaký význam v herním vyprávění hrají hudební motivy.

Mluvil o dramaturgických rozhodnutích při skládání soundtracku, o tom, jak hudba v cutscénách podporuje příběh pomocí tzv. leitmotivů, i o tom, jak vtisknout do not celou středověkou Kutnou Horu. Hlavní skladba, o níž autor hovořil, byla zasvěcena svaté Barboře. Světici, k níž se lidé v minulosti často modlili, zejména v dobách nebezpečí. Zajímavostí je, že zatímco v prvním Kingdom Come: Deliverance zaznělo přibližně šest hodin hudby, v druhém díle už hudební doprovod narostl na úctyhodných deset hodin.

Proces tvorby hudby byl velmi specifický: Jan Valta pracoval s klíčovými slovy, která souvisela s tématem, například slova jako mniši nebo starodávný, a na jejich základě vytvářel vhodné hudební prvky, které měly atmosféru podtrhnout. Díky tomu vznikl autentický a emocionálně silný soundtrack, který citlivě reflektuje dobovou náladu i duchovní rozměr příběhu.

Prozradil také, že kromě Deliverance II aktuálně pracuje na dalším, zatím neoznámeném projektu ve studiu Warhorse. Přednáška byla nejen poučná, ale i lidská a velmi přístupná, přesně taková, která zanechá dojem.

Jelikož redaktoři, kteří se přednášky účastnili, nejsou příliš hudebně políbení, byly části, kterým jsme nerozuměli, zejména tam, kde se mluvilo o notách a obecně užívaných pravidlech pro skladbu.

Indie scéna, to nejlepší z herní kreativity

Mezi hrami, které jsme si na místě vyzkoušeli, patří několik následujících skvostů z indie scény. Nejvíce času jsme strávili u hry Uncracked od jednomužného studia Marty's Makings. Jde o humornou 2D akční plošinovku, která nás okamžitě chytla svou nápaditostí a dotaženým zpracováním. Ve světě plném vajíček se odehrávají divoké arénové souboje, kde létají skořápky a žloutky. Dynamické ovládání, skvělý vizuál a vtipy na vaječná témata zaručují zábavu. Tohle bude hit! Někomu možná bude vadit ovládání, které vás nechá vybrat vybrat, zda budete skákat mezerníkem, nebo klávesou CTRL. Ta druhá klávesa bude vždy určena pro střelbu, což se nám během hry občas pletlo.

Druhou plošinovkou byla hra Warped Times s cestováním mezi dystopickou sci-fi realitou a poklidným barevným světem. Herní koncept má potenciál, ovšem ovládání postavy působilo poněkud zběsile. Chtělo by to trochu více upravit citlivost. Také přechod mezi cutscénami a hratelností nebyl vždy jasný. Jakmile se podaří tyto mouchy vychytat, bude to silný titul.

Rybaříme, vládneme a válčíme

Jedna z autorek tohoto textu je vášnivá rybářka, takže když si na banneru všimla rybářského prutu, měla jasno, kde skončí: u hry Mourning Tide. Ovšem v té chvíli ještě nevěděla, že jde o first-person hororovou hru. Takže ji celkem překvapila temná atmosféra a originální zpracování. Každý úlovek přináší vzpomínky z minulosti rybáře, který se pokouší napravit staré chyby.

Magna Regna je budovatelská real-time strategie zasazená do středověku, kde začínáte s malým hradištěm v 8. století a postupně budujete říši až do 14. století. Hra staví na výzkumu technologií ve třech větvích – politika, ekonomika a válka. Klade důraz na promyšlenou strategii před zběsilým klikáním. Neztrácejte však čas, nikdy nevíte, kdy se na vaše hradby vrhnou nepřátelé. Klíčová je také efektivní správa pracovní síly. Jakmile u některého vesničana zahlédnete ikonku Zzzz, neváhejte a přidělte mu jinou práci.

Velice příjemně překvapila hra polského studia Sentiment GamesDeck of Memories. Jde o roguelike karetní hru, podobnou například Slay The Spire nebo Inscription. Narozdíl od nich není o zabíjení monster, ale má svůj vlastní herní styl vylepšování karet a unikátní příběh o strážci majáku, který se snaží probudit udržet si vzácné vzpomínky. Hra umožňuje vylepšovat karty přímo během boje a tím se velmi odlišuje od své konkurence.

Vyzkoušejte demo

Dlouho jsme neslyšeli žádné novinky o hře Písně z Kalicha, ale v sobotu jsme měli štěstí, neboť při zkoušení hry na „obtížnost pro Jiřího Bigase“ (což je interní vtip autora) jsme prohodili pár slov přímo s vývojářem. Písně z Kalicha je komorní 3D real-time strategie pro jednoho hráče s prvky tower defense inspirovaná událostmi husitského období (1419–1420). Ve hře vás čekají dvě příběhové kampaně s více než deseti misemi, z nichž každá vyžaduje odlišný přístup a využívá rozmanité jednotky. Těšit se můžete na různé úrovně obtížnosti, odemykání achievementů a ukrytá překvapení, některá vás dokonce zavedou do zcela jiných světů. Už nyní si můžete hru vyzkoušet, neboť je na Steamu dostupné demo.

A kdy se dočkáme plné verze? Autor doufá, že nás potěší už na Silvestra, kdy má dorazit nejen kompletní hra, ale taky další easter egg v podobě tlačítka na ohňostroj. Ale pššt, o tom se zatím nikde jinde nezmínil. Zda se mu však vše podaří stihnout vše podle plánu, zatím s jistotou říct nemůže.

Když už se den chýlil ke konci

Na téměř úplný závěr dne jsme si vyzkoušeli hru Robinson Crusoe: The Lost Tribes. Jde o akční survival hru, ve které se jako legendární trosečník snažíte přežít na nebezpečném karibském ostrově. Zaujala nás především příběhem, nehostinnou atmosférou a stylizovaným výtvarným zpracováním. Kromě klasického boje o přežití, s hladem, žízní i nečekanými útoky predátorů, hra nabídne také průzkum ruin, střety s nepřátelskými kmeny a temnější příběhové linie.

Při hraní dema jsme ale narazili na několik technických nedostatků. Občas levitující stromy a kameny, záseky postavy o objekty, jako jsou třeba krabice, nebo problém se sběrem surovin. Konkrétně šlo o listí po pokácení stromu. Nevšimli jsme si totiž, že kromě kmenů je možné sesbírat i toto listí, protože se nezobrazilo jako interaktivní prvek. Proběhli jsme tedy obrovskou část džungle, až jsme se nakonec vrátili zpět na pláž k rozestavenému přístřešku a najednou si všimli, že i toto listí jde zvednout. I přes tyto nedostatky věříme, že jde jen o drobné chyby v rané verzi, které vývojáři časem doladí, protože hra má rozhodně potenciál stát se napínavým dobrodružstvím o přežití s výraznou atmosférou.

Poetika na louce

Poslední hrou, kterou jsme si vyzkoušeli, byla poetická a výtvarně okouzlující adventura, ve které se vžijete do role psa jménem Hubert, který pase ovce. Hra kombinuje příběhové prvky s neotřelou hratelností a silnou atmosférou, která v hráči zanechá dojem ještě dlouho po dohrání. Přestože hra působí klidně a relaxačně, vyžaduje soustředění a cit pro pohyb. Pro hráče bez zkušenosti s ovladačem nebylo ovládání psa zpočátku úplně intuitivní. Chyběl také postupný úvod s vysvětlením základního ovládání. Zejména na začátku jsme měli problém s orientací a pohybem po louce při hledání ztracených oveček, ale jakmile jsme si pohyb osvojili, hra plynula mnohem příjemněji. Za drobný nedostatek považujeme kameru při vběhnutí do hustého porostu. V takových místech nebylo téměř nic vidět, což výrazně ztěžovalo hledání a nahánění ovcí. Vývojáři z týmu Brocap Studio s.r.o. nám ale sdělili, že na vylepšení pohledu se pracuje.

Z ostrova Lamang bez škrábance? Hodně štěstí.

Kromě skvělých indie titulů jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli také Gray Zone Warfare, realistickou taktickou střílečku z pohledu první osoby. Děj se odehrává na fiktivním jihovýchodním ostrově Lamang, který byl izolován kvůli záhadné nákaze. Hráči se zde v roli členů soukromých vojenských jednotek pouštějí do napínavých misí proti AI, ale i jiným hráčům, sbírají výbavu, plní kontrakty a snaží se přežít v nehostinném prostředí. Hra na nás byla velmi náročná, neodpouští chyby a vyžaduje orientaci v terénu i přesnou mušku. No… co si budeme povídat, někteří z nás si budou muset ještě trochu potrénovat.

Legendární závody a tenisová výzva

U stánku Hangar 13 a 2K Games jsme se přenesli zpátky do éry klobouků a doutníků, konkrétně k legendární závodní misi z první Mafie. Závodní trať jsme si vyzkoušeli v několika různých typech vozidel, ale největší úspěch u nás měly motorky. Bylo to o to náročnější, ale právě proto také zábavnější. 

U stejného stánku jsme zůstali i na chvíli sportovního odpočinku, ve dvojici jsme si dali pár napínavých zápasů ve hře TopSpin 2K25. A to byla velká paráda! Hra podporuje až čtyři hráče a nabízí skvělou kombinaci zábavy a výzvy. Trefit se při nápřahu přesně do zelené části ukazatele nebylo vůbec jednoduché, a právě to dělá z TopSpon 2K25 hru, která láká k opakovanému hraní. Ať už jsme hráli čtyřhru nebo exhibici jeden na jednoho, šlo o jeden z těch momentů, kdy zapomenete na čas a prostě si užíváte.

Retro herna a Herní archiv nás uchvátily

Jedna z redaktorek vzpomínala, jak jako malá otravovala svého strýce (prvního v rodině s počítačem), aby s ní hrával klasiky jako Vlak, Prince of Persia, Heroes of Might and Magic nebo X‑COM: UFO Defense. Tolik vzpomínek!

Navíc jsme si mohli vyzkoušet i staré konzole, které jsme doma nikdy neměli. Zábavné bylo střílení hus s legendárním Zapperem, oranžovou světelnou pistolí z roku 1985, která byla příslušenstvím pro Nintendo Entertainment System. Proslula hlavně díky hrám jako Duck Hunt (tu jsme hráli my) nebo Hogan’s Alley.

Poté nás zaujala černá krabice Vectrex, herní konzole z roku 1982, která jako jedna z mála měla vestavěný monochromatickou CRT obrazovku vektorovou grafikou. Místo klasických pixelů zobrazuje obraz pomocí jemných světelných čar, což vytváří jedinečný styl. My jsme si vyzkoušeli hru Hyperchase, jednoduchý, svižný závodní simulátor, který i přes svou jednoduchost dokázal udržet naši pozornost.

Bylo skvělé vrátit se zpět ke kořenům a objevit hry, které formovaly herní zážitek mnoha generací.

Tak zase za rok na Game Access

Game Access 2025 opět potvrdil svou pozici jedné z nejdůležitějších událostí pro všechny, kdo se pohybují v herním vývoji, ať už profesionálně, nebo jen s nadšením. Tato akce dokáže spojit lidi, nabídnout nové nápady a ukázat, kam směřuje budoucnost herního světa. Myslíme si, že by hru navštívilo mnohem více lidí, kdyby byla základní vstupenka o něco nižší. Otázkou ovšem je, zda by přeplněná hala poté nevzala této akci její kouzlo.


Článek pro Gaming Professors pomohl vytvořit také Martin Kuchař.

Aneta Řezníková

V dětství ji od počítače neodtrhl ani hlad. Buď ujížděla v Need for Speed, plnila mise v GTA San Andreas, nebo budovala mafiánské impérium v Mafii. Na vysoké ale vyměnila monitor za stůl plný přátel a propadla kouzlu deskových her. Od prvních partií Osadníků z Katanu a Carcassonne se ponořila do světa hraní naživo, kde se místo klikání hází kostkami a vyjednává se tváří v tvář. Jakmile ale herní doba přesáhne tři hodiny, mizí rychleji než tah v real-time strategii. Jinak se ale nezalekne téměř žádné partie.

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Gaming Professors

Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.