Garbage intro

Garbage – staňte se králem bezdomovců

15. 8. 2021
Zdroj náhledu: Homebased

Bezdomovectví je celosvětový problém. Někdy si za tento problém mohou jedinci sami svou liknavostí nebo lehkovážností. Jindy jde prostě o lenost, protože jsou v dnešní době i zaměstnání, byť se mohou zdát pro někoho „podřadná“, která nabízejí i ubytování. Dalšími případy pak mohou být nevydařená podnikání, zničená manželství, stání se obětí různého podvodu apod. Ve hře Garbage se stanete bezdomovcem a okusíte, jaké to je přežívat na ulici.

V poslední době je spektrum her o bezdomovectví poměrně širší, než tomu bylo před lety. Důkazem může být nejen hra Garbage, která přináší do tohoto žánru nový pohled, ale také Hobo: Tough Life, o kterém jsme vás již informovali. Další hrou je pak očekávaný a několikrát již odložený Bum Simulator.

„Nejsem tulák, jsem bezdomovec. Velký rozdíl.“ – Lee Child

Garbage vám nabízí unikátní pohled na potíže, se kterými se musí bezdomovec vypořádat. Pro většinu lidí naprosté samozřejmosti, jakými jsou teplo, pitná voda, jídlo, hygiena a nocleh, se zde mohou stát velkým, až smrtelným problémem.

Jak již můžete tušit, Garbage nabízí i určité survival prvky, protože se budete muset vypořádat s potřebami již zmíněnými výše a zajistit si tak jejich přiměřený dostatek. Krom toho jsou zde ale také ostatní bezdomovci. Ti nebudou mít žádné slitování – pokud u vás objeví něco, co se jim bude hodit, nebudou váhat si danou věc vzít násilím. To posouvá hru do dalšího prvku, kterým je, jak to označují sami autoři, „bojový simulátor s prvky managementu a stavění“.

Krom toho budete zažívat i určitý příběh. Ten je vyprávěn skrze vtipně kreslený komiks, který ukazuje pošetilost světa Garbage a představuje jeho ponuré městské pošetilosti.

Garbage proroctví

Moje popelnice! Můj dvůr! Moje území!

Garbage nemá nijak hluboký příběh. V podstatě začínáte se svým bezdomovcem, který je označován jako „vyvolený“ a je tak předurčen k velkým věcem. Kdo ví, možná dokáže spasit a sjednotit všechny bezdomovce ve městě.

Hra začíná na malém dvorku mezi domy. Tento dvorek je prakticky vaší základnou. Nalézá se na něm velký kontejner s odpadky od činžovního domu a několik menších popelnic. Pískoviště, kam byste své děcko hrát nepustili. Pak je zde ještě okap, kanál a místa na stavbu.

Samotný fyzický průzkum okolí však je velmi striktní a omezený, protože pohybovat se můžete prakticky pouze na svém domovském dvorku. To probíhá formou klikání myší, které někdy ne úplně adekvátně reaguje. Zbytek průzkumu a „pohybu“ v dalších lokacích je pak pomocí kliknutí na interaktivní předměty nebo postavy. To je trochu určitým způsobem svazující a bere to onen náboj, nebo spíše pocit svobody a určitý prvek hratelnosti.

Pohled je veden seshora, kdy si můžete kameru celkem vhodně přiblížit, abyste se mohli lépe pokochat vaší partou bezdomovců, pohledem na vaši základnu nebo sprchou, kterou jste si z odpadků postavili na dětském hřišti za použití okapu a kanystru.

Když jsem zmínil partu bezdomovců, myslel jsem skutečně vlastní partu bezdomovců. Začínáte sice s jednou postavou, nicméně v průběhu hraní si můžete svou partu rozšířit. To se bude dít průzkumem různých částí města, případně plněním různých úkolů od jiných NPCs. Takto můžete mít opravdu silné zázemí bezdomovců, z nichž každý má svou „specializaci“. Jeden bude do „království“ přispívat žebráním u cesty, další může vyrazit na lov odpadků, případně na velkou odpadkovou loupež, kdy vaše parta napadne partu jiných bezdomovců. To se samozřejmě neobejde bez boje.

Pokud by se stalo, že by váš počáteční hrdina padl za odpadky, nemusíte se bát. Pokud již máte v partě jiné bezdomovce, místo vůdce přebere symbolicky ten s nejvyšším levelem postavy.

Garbage základna

„Dokážu relaxovat s bezdomovci, protože jsem bezdomovec. Nedodržuji žádné zákony, morální zásady, náboženství ani jiná pravidla. Nenechám se řídit společností.“ – Charles Bukowski

Hra Garbage zahrnuje, jak jsem již zmínil, survival prvky, tedy prvky přežití, chcete-li. Ať už máte vlastní partu nebo se budete protloukat sólo (ano, i to je možnost, ale pokud zrovna budete pryč, když bude probíhat nájezd na vaši základnu, tak vám z ní moc nezbyde), budete se muset zaměřit na několik klíčových faktorů, aby vaši bezdomovci vůbec přežili do následujícího dne.

Veškerá správa postav se odehrává ve vašem království v postranní uličce. Každý bezdomovec má základní ukazatele, které musí za každou cenu udržovat v normě. Jedná se základní zdraví, výdrž, hlad, hygienu a teplo. Nicméně se v určitých prvcích nejedná o nic tak „brutálního“, jako například u survival her SCUM nebo This Land Is My Land. Pěkně potrápit však Garbage taky dovede.

Přežít na ulici není snadné

Jak to již bývá u survival her zvykem, i zde začínáte s velmi omezeným počtem základních surovin a budete rádi, když si na sebe vezmete šortky a tílko z nedaleké popelnice. Ihned se tak musíte dát do práce, posbírat základní haraburdí na vašem dvorku, postavit si provizorní nocleh a sebrat ze země shnilé ovoce a z okapu trochu vody. To vám bude muset na začátek postačit.

Nyní začíná vaše cesta, která by se dala rozdělit na dva body – tedy přežít a stát se králem bezdomovců. Na to, abyste přežili, budete vyrážet do různých lokací po celém městě, včetně přístavu, skladišť, dětských hřišť atd. Zde všude můžete sbírat odpadky nebo se zkusit porvat s místními minibossy. Ti bývají buď také bezdomovci, parta feťáků, místní dealer drog, zpívající Caruso nebo rozmazlení spratci na hřišti. Všichni si hájí svoje teritorium a bezdomovci svoje popelnice.

Čas však hraje proti vám, brzy se začne stmívat a v noci je chladněji než přes den. Dokonce může i pršet nebo napadnout sníh. Ve hře se totiž střídají roční období.

Když už se dostanete trochu dál, můžete si na místním pískovišti pěstovat nějaké základní plodiny jako mrkev, salát, okurku atd. Nicméně musíte dbát i na hygienu. S tou vám pomůže voda – jak jsem již psal výše, můžete si vyrobit primitivní sprchu. I zde však musíte myslet na povětrnostní podmínky. Pokud vám voda zamrzne na delší dobu, může tuto sprchu i poškodit. Tudíž ztráta materiálu. Musíte tak dbát i na to, aby byl přítomný oheň, aby voda nezamrzla a byla krásně teplá.

Pokud byste se na hygienu chtěli vykašlat úplně, tak nejen že budete silně smrdět jako někteří cestující ranní tramvají, ale taky se to odrazí na vašem zdraví. Zanedbaná hygiena vede k infekci, neléčená infekce vede k smrti.

Garbage žebrání

Výstavba vašeho království

V Garbage si svoje království musíte doslova postavit. Z posbíraného materiálu a za protislužby získáte užitečné nástroje. Díky nim si budete moci vybudovat i primitivní posilovnu s boxovacím pytlem nebo obouruční činkou na mrtvé tahy.

Krom toho si budete moci také naverbovat, nebo respektive najmout za vyžebrané peníze trenéry. Ti vám pomohou se naučit určité speciality, které se vám poté budou hodit v pouličních bojích.

Tito „trenéři“, nebo spíše zkušení bezdomovci a žebráci, vás mohou naučit nejen jak si vyrobit ještě rafinovanější vybavení, ale třeba i zdokonalení výroby jídla. Není přece nic lepšího, když k oné pečené kryse na ohni dokážete připravit i chutnou omáčku z místních bylin. Stejným způsobem se dostanete i k již zmíněným technikám boje.

Obrana základny je základ přežití

Vaši základnu však budete muset bránit, a to nejen před agresivním gangem bezdomovců, který si chce přilepšit z vaší popelnice, ale také před policií nebo třeba partou feťáků, které jste již zmlátili na dětském hřišti. Nyní však budou ve větším počtu.

Pokud se nebudete bránit nebo nebudete mít ve své základně dost bezdomovců na obranu, zatímco budete na vašem tahu za kořistí, můžete se vrátit do zcela zničené a vypleněné základny bez ničeho. Vaše nájezdy jsou nepovinné, nicméně díky nim se můžete dokonce probojovat i do „kanálových zápasů“, kde vítěz bere konzervy s jídlem.

Souboje s nepřáteli jsou plně automatizované a animované z izometrického pohledu. Na každé straně se do sebe mohou pustit až čtyři postavy a vítězem je samozřejmě ten, kdo zůstane jako poslední naživu. Souboje jsou celkem svižné a při správně navolených útocích a technikách může vaše postava (u všech postav můžete tyto techniky navolit jednotlivě) udělat i, řekněme, velmi povedené kombo, kdy může dát například ránu pěstí přímým útokem, poté levý hák a nakonec koleno nebo lowkick.

Nicméně tato simulace má i své nedostatky, a i když zvolíte dobrou kombinaci, AI občas nezvládá některé útoky časovat nebo je využívat ve zvoleném pořadí. Bude také například nasazovat plošné dovednosti proti jediným cílům nebo naopak nepoužije zjevné dovednosti navzdory dostatku energie.

Bohužel se i stává, že spojenci mají tendenci se mezi sebou trochu motat, čímž ztrácejí drahocenný čas a dostávají zbytečné rány. To může být problém, zvláště při boji se silnějšími soupeři, protože samotné tempo boje bývá často diktováno počátečními údery.

Navíc některé dovednosti mají šanci na bodové poškození (nebo omráčení), což může zvrátit průběh zápasu. Proto i když jsou oba týmy simulovány hrou, souboje mezi vyrovnanými silami mohou být čistě na obě strany.

Garbage boj král

Zkušený bezdomovec přežije

Hra nabízí velice pestrý strom dovedností. Jedná se spíše o rozsáhlejší tabulku, která je vzájemně propojená, protože některé dovednosti jsou kombinací například síly a obratnosti nebo třeba obratnosti a výdrže.

Kategorie dovedností jsou tedy v základu rozděleny do tří skupin, síla, výdrž a obratnost. K některým dovednostem se můžete dopracovat sami již zmíněným cvičením. Můžete tak vypilovat silné údery, silné kopy nebo třeba zesílit vaši vytrvalost a zdraví. Spektrum je opravdu velmi pestré a sahá přes údery a kopy po házení krys, a dokonce třeba i twerkování, které rozhodí nepřítele, nebo chrlení jedovatého plynu (z jisté části těla). Samozřejmostí jsou pak i pasivní dovednosti, jako jsou zvýšení výdrže, rychlost útoků či více vybraných peněz z žebrání na ulici.

Nicméně k některým technikám se dostanete pouze pomocí již zmíněných trenérů, anebo splněním určitých protislužeb. Tyto úkoly se skládají třeba z vyčištění hřiště od drog, donesení květin jisté ženě nebo pomoci získat zpět kolečkové křeslo bývalému kapitánovi lodě. Nicméně všechny se točí hlavně kolem soubojů, kterých je opravdu hodně.

Garbage ital

Grafika světa bezdomovců a zvuky ulic

Grafika ve hře Garbage by se dala rozdělit do několika kategorií. První kategorií je kreslený komiks, nebo, spíše řečeno, kreslené cutscény. Ty jsou nejenže vtipné, ale i velmi povedené. To samé platí i pro kreslená znázornění nových lokací, které jsou v podobně kresleném duchu jako cutscény. Těmito cutscénami vás provází povedený dabing a různé zvukové efekty, nebo spíše tělesné projevy jednotlivých postav. Některé pobaví, jiné jsou dětinské, to už ale záleží na každém jednotlivci, jak moc bude brát hru vážně.

Druhou kategorií je pak samotná herní grafika. Prostředí včetně vaší základny a různých čtvrtí jsou velice povedená, ponurá, špinavá a plná detailů. Kolem kontejnerů létají mouchy, a čím více much, tím více dobrot se zde nachází. Horší už to je s propracovaností postav. Jejich modely jsou zkrátka méně přitažlivé a z onoho celkového detailního prostředí jednoznačně vyčnívají svou prostotou.

Bezdomovci jsou náhodně generováni. Liší se pak spíše pouze barvou vousů a vlasů nebo typem postavy. Propracovanost bezdomovců, se kterými můžete hrát, je v porovnání s ostatními lidmi – kteří se liší nejen typem chůze, postavou atd. – lehce jednoduchá, až odfláklá.

Hrou provází příjemný chill soundtrack, který navozuje pohodovou atmosféru a free život bezdomovců. Cutscény mají dabing, nicméně během hraní spolu postavy„komunikují“ prostřednictvím mumlání. To v tomto případě kupodivu ničemu nevadí a dodává to ještě více na bezdomoveckém stylu života – když si vezmeme některé občany posilněné vínkem v parcích, zní to podobně.

Garbage rozhodně nejsou odpadky na vyhození. Celková hratelnost je velmi povedená, survival prvky, budování základny a cvičení party bezdomovců jsou velmi chytlavé a návykové, to vše je zabaleno s humorným nádechem. Svižný postup hrou v rámci různorodosti prostředí a dovedností zde dává také onen punc ke kráse. Pokud chcete povedený survival bezdomovců, na odreagování navíc s českou lokalizací, pak hra splní skvěle svůj účel.

• zasazení hry do prostředí bezdomovců
  • různorodost prostředí
  • grafika prostředí a kreslené cutscény