Gerda A Flame In Winter – úvodka

Gerda: A Flame in Winter – hrůzy války na vlastní kůži

21. 12. 2022
Zdroj náhledu: PortaPlay

Není zaručenější způsob, jak emocionálně zasáhnout konzumenty médií, než zpracovat některou z temných událostí lidské civilizace a zakomponovat do ní skutečné osudy. Už z principu nemám ráda válečné filmy a cokoliv s nimi spojovaného, protože sice ukazují všechny ty hrůzy válečných konfliktů, ze kterých se můžeme poučit, ale na druhou stranu mě netěší sledovat utrpení nevinných lidí. Gerda: A Flame in Winter je poměrně čerstvě vydaný titul od vývojářů ze studia PortaPlay a sleduje události druhé světové války, na jejímž pozadí se obyčejní lidé zkrátka snaží přežít. Připravte se na to, že tato hra ve vás hluboce zakoření a zanechá citelné emocionální šrámy.

Plamen připomínající temné období našich dějin

Titul vypráví příběh Gerdy, napůl dánské a napůl německé zdravotní sestry, která společně se svým manželem prozatím zdárně uniká hrůzám druhé světové války v malém dánském městečku poblíž německých hranic. Gerda díky své profesi mohla sledovat už nespočet psychicky utrápených a fyzicky raněných duší, ale to, co ji samotnou čeká, ani ona sama nedokáže vyléčit. Krátce před koncem války roku 1945 se její manžel zaplete do teroristického útoku ve snaze vzbouřit lid proti německé okupaci. Pro Gerdu tím však začíná doslova noční můra. Nejenže je kvůli svému původu často postavena do nelehkých situací, kdy se necítí být součástí ani jedné ze zúčastněných stran, ale je nucena postavit se svým zásadám a vykonat někdy až hrozivé činy. Ty se mohou na první pohled zdát zoufalé, avšak brzy přijdete na to, že by měly být označovány spíše jako odvážné.

Zatímco se například dvě české válečné hry Attentat 1942 a Svoboda 1945: Liberation spíše ubírají cestou edukativního vzdělávání očima dobových svědků, Gerda: A Flame in Winter sází na budování napětí a drama skrze hráčovy volby. Jde o plnohodnotné vyprávění založené na vašich rozhodnutích, jež vyvolají určitou reakci. Na rozdíl od valné většiny podobně laděných titulů zde za žádnou z nich nejste nijak odsuzováni, protože neexistují dobré ani špatné odpovědi. Mějte však na paměti, že každá akce vyvolá reakci, a pokud jednou pomůžete lidem v nouzi, později to naopak mohou být oni, kdo vám podá pomocnou ruku. Zároveň s tím na scénu přichází snad ten největší problém… komu lze věřit, aniž by vám potají vrazil kudlu do zad?

Emocionální bomba

Gerda: A Flame in Winter vás zláká malebnou vizuální stránkou, která, jak záhy zjistíte, skvěle reflektuje ponurou atmosféru celého stejně tak temného příběhu. Titul je sice graficky přitažlivý, ale velice brzy vám začne házet klacky pod nohy a vystavovat vás nepříjemným situacím. Kolikrát se mi stalo, že jsem k některé postavě přilnula a posléze mě velice mrzela její smrt. Gerda: A Flame in Winter tyto pocity pevně uchopí, znásobí je a následně z vás vymačká i tu poslední kapku sympatií či jakýchkoliv jiných emocí. Nejhorší na tom všem je, že za ty dobré i špatné věci můžete vy sami. Cokoliv během hraní řeknete, jakkoliv se zachováte, jakýkoliv předmět si vezmete či jej necháte ležet na místě, to vše má své důsledky, jež dříve či později pocítíte v různých formách. Hra na vás tak klade obrovské břímě z hlediska rozhodování, protože každá volba vyvolá novou událost, ať už pozitivní, či negativní, a výsledky se nemusí dostavit ihned. Za největší podpásovku u Gerda: A Flame in Winter považuji urputnou snahu titulu si s důležitými postavami vybudovat co nejsilnější vztah, než je posléze musíte poslat na smrt.

A právě to je na Gerda: A Flame in Winter tak působivé. Díky neustálému napětí musíte jednat ve vašem nejlepším zájmu, který se ovšem nemusí a ani nebude shodovat s většinou. Válečné zasazení je ideální hrací pole pro to, stvořit hrdiny z řad obyčejných lidí, kteří si zaslouží toto přízvisko už jen tím, že pomohli druhým, když sami zoufale potřebovali pomoc. Scénář je napsán dokonce až tak věrohodně, že skvěle prezentuje chování zoufalých lidí v těch nejtěžších dobách. Díky tomu se do příběhu dokážete plně vcítit a budete hltat každou větu, soucítit s každým, na kom byla vykonána křivda, a ze srdce nenávidět ty, již za to nesou vinu.

Nebezpečné vztahy

Ve hře najdete deset důležitých postav, se kterými si postupně budujete vztah. Od těch vedlejších je velmi dobře rozpoznáte, nemějte obavy. Skrze rozhovory si na ně vytváříte své vlastní názory a na základě toho máte buď přátelsky pozitivní, či naopak nevraživé pouto. Musíte počítat s tím, že ne všem se můžete zavděčit, proto si budete muset vybírat, na čí stranu se postavit. Jednotlivé postavy jsou vesměs charakterově přímé, ale to jim nic neubírá na zajímavosti. Všechny poznáte z různých úhlů pohledu, a proto vás ztráta některé z nich bude mrzet. Jejich osud totiž máte taktéž v rukou pouze vy sami. Čím víc s danou postavou sympatizujete, tím víc se zvedá úroveň vašeho „přátelství“, což je důležitá hodnota ovlivňující další jednání s daným člověkem. Jednoduše, čím lepší vztah máte, tím snáze se pro vás některé cíle stanou dosažitelné. Není to však pouhá míra solidarity, co bude určovat váš úspěch.

Titul vás postaví před čtyři frakce – Němce, Dány, Okupaci a Odpor. Skrze rozhovory s různými lidmi postupně získáváte buďto plusové, či minusové body v závislosti na vašich odpovědích. Tyto body mají prakticky totožnou funkci – dokážou vám leccos usnadnit a naopak. Příběh se tedy ubírá různými cestami a vystavuje vás nejrůznějším situacím. Někdy to pro vás může být až nepříjemné, ale vše se odehrává na základě skutečných událostí, a o to hlubší dojem ve vás titul zanechá. Zlatá střední cesta může být jednou z možností jak hrou projít bez větších ztrát, ale nezapomínejte na to, že pokud se budete snažit být zadobře s každým, nemusí to mít ten správný vliv na ty, u kterých to budete potřebovat. Přiklonit se naopak k jedné straně znamená znepřátelit si tu druhou.

Během jednoho průchodu nezvládnete navštívit všechna místa a odkrýt všechny možnosti. Gerda: A Flame in Winter se odehrává v rámci několika dní, které se řídí denní dobou. Během dne stihnete navštívit pouze omezené množství lokací, s čímž se pojí nepříjemné volby, koho upřednostnit či koho zachránit. Přestože občas budete muset učinit nepříjemná rozhodnutí jdoucí proti vašemu vlastnímu přesvědčení, můžete tím zachránit lidský život a udržet své blízké naživu. Samotná hratelnost spočívá v tom, že prozkoumáváte lokace, mluvíte s lidmi, sbíráte předměty do inventáře a interagujete s prostředím. V jednoduchosti je krása.

Hop nebo trop

Dialogy mezi postavami jsou většinou krátké, jasné a přímé. V celé hře najdete dabované pouze sekvence v deníku, jinak počítejte se psaným slovem… s hromadou psaného slova. Deník podrobněji popisuje jednotlivé postavy, skutečné události s dobovými fotografiemi, vodítka, vlastní myšlenky a další postřehy z vašich vyšetřování. Rozhovory jsou řešeny skrze dialogové bubliny a většinou nemají příliš dlouhého trvání. Jejich směřování určuje hráč, protože přesně v tomto bodě přichází čas na ony zmíněné volby.

Právě zde do hry vstupuje úroveň vztahů s postavou i danou frakcí. Gerda dostane čtyři možnosti odpovědi a zvolit může pouze jednu. Některé odpovědi mohou být uzamčené, protože vyžadují určitý předmět, určitou úroveň sympatie či jeden ze tří atributových bodů. Gerda disponuje třemi atributy – vtipem, soucitem a nadhledem. Tyto body dostáváte vždy při zápisech do svého deníku a reflektují vaše aktuální rozpoložení. Speciální možností je spoléhat čistě na osud, který určí hod kostkou. Úspěšnost pozitivního efektu je výsledkem atributových bodů, úrovně vztahů či všeho najednou. Vše je provázané se vším.

Najdete zde i poněkud nešťastný fakt, že je kolikrát velmi obtížné odhadovat, jaký efekt budou jednotlivé odpovědi mít, protože za ty záporné se vám samozřejmě body přátelství odečítají a jít můžete i do minusových hodnot. Kolikrát jsem byla až překvapená, jakým způsobem se mé odpovědi do hry promítly. Kromě výrazů Gerdy u jednotlivých odpovědí nemáte žádnou nápovědu a je to buď, anebo.

Pohyblivá galerie

Gerda: A Flame in Winter je nádherná akvarelová melancholie. Scény jako by se přímo rozpohybovaly pod rukou umělce, který se právě chystal obraz domalovat. Volba temnějších barevných odstínů jim dodala tu správně ponurou atmosféru a ještě větší radost mi dělá, že se autoři nechali skutečně inspirovat díly severských impresionistů. Dynamické tahy štětce jsou vidět na každém kroku, hra světel a stínů na pozadí kolikrát rozehrává neskutečnou symfonii, a ač postavám není vidět do tváře, díky účelově přehnaným animacím dokážete přesně určit jejich náladu či psychické rozpoložení. Jelikož se příběh odehrává v únoru, většinu krajin pokrývá hutná vrstva sněhu. Je to sice drobný detail, ale velmi se mi líbí, jak autoři zpracovali brodění se sněhovými závějemi.

Vše navíc podtrhuje skvěle zvládnutý audio design. Zvukové efekty často nahrazují chybějící mluvené slovo, mají neskutečnou hloubku a pomáhají tak hráči se do scény lépe vcítit. Velkou část práce odvádí rovněž hudební podkres a možná se budu opakovat, ale i on přesně reflektuje aktuální melancholii, akčním pasážím dodává více akce a smutným více smutku. Musím říct, že za cca šest hodin jsem se ani jednou nenudila a nemohla jsem zkrátka skončit pouze u jednoho průchodu. Bylo toho ještě tolik, co objevit, že mi ty zvídavější povahy určitě dají za pravdu. Jakmile hru totiž jednou dohrajete, můžete se vrátit k jednotlivým dnům a vyzkoušet jiné, dosud neprobádané možnosti.

Gerda: A Flame in Winter poutavým, výborně zpracovaným a hlavně naučným způsobem prezentuje příběh zoufalých lidských osudů v době druhé světové války. Titul vytvoří rozmanité hrací pole a hráči předá otěže pro to, aby on sám byl tím, kdo má vše pevně ve svých rukou. Poučme se ze svých chyb z útrob temných dějin a neopakujme je znovu.

• umělecky pojaté výtvarné zpracování
  • atmosféra
  • poutavý příběh a dobře napsané postavy