Heretic + Hexen - cover

Heretic + Hexen jsou tady! Nová edice klasických fantasy stříleček dorazila na PC i konzole

8. 8. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Právě probíhá QuakeCon, a tak se v oblasti klasických 3D stříleček dějí věci. Hned během uvítacího streamu Marty Stratton a Hugo Martin z id Software oznámili, že ve spolupráci s mistry remasterů z Nightdive Studios připravili vylepšenou edici dvou kultovek, které navazují na původní Doom. Tato nová edice se jmenuje Heretic + Hexen a dostupnou se stala hned po oznámení. Pokud jste hry Heretic a Hexen již měli na Steamu zakoupené v původní verzi, ta nová vám již sama přiskočila do knihovny bez nutnosti cokoli dokupovat. Heretic + Hexen je zároveň součástí nabídky předplatitelské služby Game Pass.

Pokud vám náhodou jména Heretic a Hexen nic neříkají, připomínám, že jde o klasické střílečky od wisconsinské společnosti Raven Software. Ta se dnes částečně podílí na sérii Call of Duty, ale původně se proslavila především prací s enginy vyvinutými v id Software. Po úspěchu dungeon crawleru ShadowCaster se tým rozdělil na dvě poloviny. Jedna vyvinula pozapomenutou střílečku CyClones na zbrusu novém enginu a druhá polovina zpracovala fantasy akční hru na modifikovaném enginu Doomu. Tato střílečka vešla ve známost jako Heretic.

Od Heretica k Hexenovi

Hra, jejíž sharewarová verze byla vydána v závěru roku 1994, svou strukturou a hratelností Doom výrazně připomínala, ale byla posazená do fantasy světa, v němž se hlavní hrdina Corvus ohání magický holemi namísto pušek. Na rozdíl od Doomu Heretic umožňuje pohled nahoru a dolů (byť se zkreslenou perspektivou, neboť použitý engine je pouze 2,5D) a obsahuje také inventář, z něhož jde vybírat různé magické předměty.

Na podzim roku 1995 vyšlo nepřímé pokračování Heretica nazvané Hexen: Beyond Heretic. Tvůrci tentokrát zásadně přepracovali hratelnost. Lineární levely a důraz na akci byly nahrazeny složitými, rozvětvenými lokacemi, do nichž je třeba se průběžně vracet a řešit u toho komplexní hádanky. Komplikovaný level design připomínající metroidvanie hru odlišil od přímočarých stříleček, ale zároveň ji učinil náročnou a náchylnou k zákysům. Vylepšená technická stránka také přinesla vysoké hardwarové nároky. Počítače s oblíbeným procesorem 486 DX2 měly problém udržet Hexen v přijatelném frameratu a na dobových konzolích byl titul hodně osekaný.

Velký konzolový návrat

Právě konzoloví hráči jistě nejvíce ocení, že si tyto klasické hry mohou po mnoha letech konečně zahrát. Reedice není klasickým remasterem, spíše jde o port pro moderní systémy. Vývojáři z Nightdive ovšem sáhli i do rozvržení některých map a upravili některé věci související s hratelností (například poškození způsobené jednotlivými zbraněmi). Každá hra také dostala zbrusu novou epizodu. Ta pro Heretica se jmenuje Faith Renewed, zatímco rozšíření pro Hexen má název Vestiges of Grandeur. Novinkou je rovněž moderní remix původních soundtracků, o nějž se postaral Andrew Hulshult.

Heretic + Hexen je dostupný na PC a posledních dvou generacích konzolí Xbox, PlayStation a Switch. V budoucnu se snad dočkáme také modernizované verze Hexenu 2 a hlavně Heretica II, který je dosud v pozici abandonwaru.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.