Industries of Titan intro

Industries of Titan – vzhůru na měsíc Titan

18. 7. 2021

Industries of Titan si pohrává s otázkou, kterou si lidstvo klade již několik let. Jak se vypořádat se stále více přelidněnými městy a počtem populace, který naše planeta Země může ještě zvládnout? A jak si poradit s čím dál větší propastí mezi bohatými a chudými (což je ve hře velmi dobře vyobrazeno v úvodním intro videu)? Nejde však pouze o otázku „abychom se všichni vešli a měli co pít a jíst“, ale také o otázku samotné existence Země.

Nebude to však v důsledku člověka, ale v důsledku působení vesmíru jako takového, konkrétně Slunce. Přibližně za jednu miliardu let začne Slunce růst a vydávat až o 10 % silnější teplo a jas. Pro Zemi však bude následek smrtící. Roztají ledy, po nějaké době se vypaří oceány a zmizí veškerá voda. Možnou záchranou pro lidstvo se jeví měsíc Titan, který je jediným měsícem sluneční soustavy, u něhož byla zjištěna silná atmosféra, a navíc je kromě Země jediným objektem ve vesmíru, kde byla s jistotou ověřena přítomnost stálých kapalných struktur na povrchu. S možností kolonizace Titanu si skvěle pohrává hra Industries of Titan od Brace Yourself Games.

Industries of Titan founder hired

Do světa Cyberpunku, Deus Ex a Blade Runner trochu jinak

Hra se odehrává stovky, dost možná i tisíce let v daleké budoucnosti. Lidé již dávno kolonizovali většinu planet sluneční soustavy. Disponují moderními technologiemi a míra chudoby i bohatství je prohloubena jako nikdy předtím. Proto někteří lidé vzhlíží k novému pokusu o kolonizaci Titanu, který dříve z nějakého důvodu nevyšel podle očekávání.

Vy jste generální ředitel, zakladatel nové (jedné z mnoha) expanzivní společnosti, chcete-li korporace. Hlavní Council, tedy rada, vám udělila povolení a zároveň vám svěřila nelehký úkol – znovu kolonizovat Titan, postavit funkční město, prozkoumávat tajemné monumenty a získat potřebný materiál a artefakty. Zní to jednoduše, ovšem v této hře je opak drtivou pravdou.

Hra je na první pohled „klasickým“ budovatelským simulátorem, nebo spíše budovatelskou strategií, která se odehrává ve světě cyberpunku. Určitým způsobem, má město nádech a styl z filmu Blade Runner a her Deus Ex, Cyberpunk a Cloudpunk. Architektura je kubická, vše je stavěno do čtvercových nebo spíše kostkových polí ve stylu Tetris. Samozřejmě, jsme v cyberpunku, takže nechybí ani adekvátní osvětlení budov, které nejvíce vynikne v noci.

Industries of Titan city one

Unikátnost na první pohled

Je zde však několik rozdílů, prvků, které tuto hru určitým způsobem vyvyšují nad ostatní ve své kategorii. Jedním z těchto tahounů je zakomponovaný boj, své město musíte bránit před rebely a konkurencí. Momentálně k obraně můžete využívat pouze obranné věže a strážní lodě, které potom můžete poslat na základnu (konkurenční město) rebelů. V budoucnu by měla přijít i možnost pěší armády a samotní obyvatelé budou své město bránit.

Dalším unikátním prvkem, je že hra vám umožní vstoupit do postavených budov a rozvrhnout vnitřek daného poschodí. Budovy totiž můžete vylepšovat a rozšiřovat do dalších pater. Prostor v budovách je rozdělen do již zmíněné klasické mřížky, kam umisťujete různé generátory, moduly, kapsle a celkové vybavení ve stylu Tetrisu. Samozřejmě musíte brát i v potaz přístupovou cestu pro pracovníky, nehledě na to, že některé moduly potřebují zvláštní připojení na procesor, baterie atd.

V tomto ohledu je hra také velice sofistikovaná a poměrně promyšlená. Můžete sice produkovat energii, ale musíte mít také možnost ji uskladňovat, potřebujete i různé články a relé pro přenos mezi jednotlivými patry. Případně tedy můžete na každém patře postavit novou turbínu na výrobu energie nebo paliva. Ovšem i když tuto možnost máte, je značně neekonomická a taky se utopíte v odpadcích. Nejedná se tedy pouze o tupé složení co nejvíce kostiček do určitého prostoru.

Jednu továrnu můžete věnovat kondenzaci paliva ze štiplavé atmosféry a jeho skladování v rezervě, druhou pak na ubytování obyvatelstva, které můžete buď zpeněžit tím, že je donutíte sledovat předtočené reklamy, nebo z nich udělat oddané zaměstnance prostřednictvím noční můry, kdy jim slabé lidské orgány nahradíte neúnavnými bionickými součástkami. Respektive je pošlete do konverzní kapsle, díky čemuž vaši zaměstnanci nebudou muset odpočívat, jíst, atd. Budou tedy prakticky moci pracovat věčně bez přestávky. To však neznamená, že byste jim mohli přestat za práci platit.

Industries of Titan buildings into

Těžit minerály a budovat lepší svět

Základní mechanismus hry je pak určitý tandem, kdy vaši dělníci těží minerály a izotopy z prostředí a fyzicky je umisťují do skladů umístěných v budovách. Případně pak můžete využít rychlejší transport materiálu pomocí koridorů propojených Transportními HUBy, které pak umožní využití silnic. Musíte tedy nejdříve postavit alespoň jeden Transportní HUB, kde budou umístěna vozidla (musíte si je koupit). Poté můžete začít se stavbou silnic, kterými propojíte budovy nebo i rozvaliny a monumenty. K těmto budovám se díky silničním koridorům automaticky vytvoří vjezdy, tudíž vámi nastřádaný materiál se pak automaticky bude podle potřeby přesouvat do patřičných budov pro další využití.

Zajímavým zpestřením jsou i různé nadchody a reklamy nad silnicemi. Celé to dodává vašemu městu lepší a živější nádech.

Minerály a celkovou produkci můžete (respektive ze začátku budete) produkovat pouze s malými turbínami a motory uvnitř vašich fabrik. Jakmile se dostanete dál a budete mít potřebný materiál, zaměstnance a samozřejmě energii a palivo, můžete stavět i velké továrny, které budou přímo zaměřené na danou produkci. Nechybí tak elektrárna nebo palivová turbína.

Postupně se dostanete i do fáze, kdy všechny potřebné materiály budete vyrábět pomocí propojení procesoru s různými vstupními a výstupními moduly. Jedná se v tomto případě zatím pouze o minerály a izotopy, tedy základní stavební prvky ve hře. Nicméně toto je opět nákladné jak na pracovníky, kteří by mohli být užiteční jinde, tak na energii a palivo (a samozřejmě je to i velký zdroj odpadu).

Industries of Titan factory izotope

Třídit odpad se vyplatí!

Industries of Titan skvěle implementuje i odpadky, které produkce, osidlování a lidé vytvářejí. Odpadky máte prakticky ze všeho a musíte s nimi patřičně nakládat. Pokud například necháte odpadky rozházené ve vaší fabrice, tak se může stát, že se v nich doslova vaši pracovníci utopí – zraní. Proto je nutné postavit spalovnu odpadu a samozřejmě k ní přiřadit i patřičný počet pracovníků. Ne však pouze pracovníky v továrně, ale také musíte přiřadit pracovníky, kteří budou odpadky po vašem městě napříč továrnami sbírat. AI se o to určitým způsobem stará, nicméně někdy je lepší si počty pracovníků nastavit osobně, abyste je co nejlépe využili, případně spálili přebytečný odpad co nejdříve a mohli spalovnu na nějaký čas vypnout.

Proč vypnout spalovnu? Inu, protože vypouští škodliviny do ovzduší – atmosféry. To má pak negativní vliv na zdraví vašich obyvatel i pracovníků. Samozřejmě, že je zde čistička ovzduší, která situaci zlepšuje, ale představte si mít takových čističek v průměru 2–3 na jednu spalovnu. Tady je opět zase problém s energií, kterou můžete potřebovat například při obraně města do strážních věží.

Fungování města v tomto směru funguje opravdu propracovaně a je důležité si uvědomit a pochopit základní principy hry. K tomu vám pomůže skvělý a možná až moc detailní tutoriál. Nicméně se opravdu hodí a krom toho je formou normálního hraní, takže vás bude i bavit a skvěle si osaháte vlastnosti hry.

Vaše budovy můžete také propojit, pokud jsou na stejném levelu a stojí vedle sebe. Díky tomu se zvýší efektivita o několik desítek procent, případně u prázdných továrních hal se zvětší místo k použití. Nicméně v takovém případě se vyplatí mít všechno opravdu prázdné a na třetí, tedy maximální úrovni. Toto se týká například palivových turbíny vedle sebe, když je propojíte

Industries of Titan multiblock

„Business a válka je týmový sport.“ – David Sarif

Jak jsem již několikrát zmínil, ve hře krom existenčních problémů a fungování města narazíte i na konflikty. Není zatím známo, zda budete muset řešit i nespokojenost obyvatel nebo pracovníků v důsledku jejich přetěžování nebo například nekvalitního životního prostředí atd.

Momentálně jsou konflikty pouze mezi vaší společností a rebely, kteří vás průběžně napadají v závislosti na růstu vašeho města a také na materiálových zásobách. Samozřejmě můžete napadnout i vy je.

Rebelové, nebo nepřátelé, chcete-li, na vás útočí formou bitevních lodí. Vaše možnosti obrany jsou v tomto aspektu různé. Můžete postavit několik obranných věží – zde však roste spotřeba energie – nebo můžete postavit výrobnu vlastních lodí. S těmi poté můžete zaútočit i na města protivníků.

Mezi další perličkou bezesporu je, že i loď si musíte vybavit a všechny moduly a life pody můžete rozmístit podle vlastního uvážení. Princip je pak fakticky stejný, jako když stavíte město. Musíte mít nějaký engine a poté výrobnu paliva, které následně přeměníte na energii, ale zároveň si můžete zvolit, zda budete mít na vašem plavidle i ošetřovnu, štíty, nebo kolik a jaký typ laserů. Rozdílem oproti městu nebo stavění v továrně je tu rozhodně prostor.

Je opravdu mnoho užitečných věcí a modulů, co byste zajisté chtěli mít v jeden okamžik na vašem bitevníku, nicméně jste limitováni, a to zcela správně, prostorem. Musíte dbát pečlivě na to, čím vaše plavidlo vybavíte.

Samotný boj pak může probíhat automaticky, kdy pouze vyberete loď, pravým tlačítkem myši ji navedete na cíl a o zbytek se postará AI. Případně je zde i poněkud zábavnější prvek. Tím je, stejně jako u budov, že se přepnete dovnitř lodě a následně na levé části obrazovky vidíte vaše plavidlo, zatímco na pravé straně je nepřátelské plavidlo. Pak můžete vybírat lasery a přímo mířit (označit plochu) vně nepřátelské lodi, kterou chcete zasáhnout. Případně můžete i vybrat, co chcete opravovat nejdřív a kam směřovat posádku.

Industries of Titan ship battle

Grafika a ozvučení

Hned na úvod se sluší říct, že po grafické stránce hra vychází z konceptů a výtvarných prvků Sir Carma a Nick Gunn. Grafika je tedy kreslená voxelová, s detailními prvky a zaměřením na hru světel, odlesků a detailů. Zvolení této grafiky nepatří k oněm speciálním high-tech grafickým zpracováním, které vytváří famózní efekty. Hra je v tomto konceptu spíše skromnější, ale o to více líbivější a hravější. Svět cyberpunku tak více vyniká ve svém špinavém a ponurém, ale zároveň detailním a hezky osvětleném prostředí. Voxelové zvolení grafického stylu se jednoznačně povedlo a skvěle zapadá do konceptu i myšlenky hry.

Každá budova je zde opravdu unikátní, a když spojíte dvě budovy dohromady (jak je popsáno výše), vznikne vám nový koncept opět velmi líbivě detailní budovy. Bitvy a výbuchy pak odpovídají detailnímu a grafickému zaměření hry. Tedy oheň, kouř, dokonce i písečné bouře nebo sníh tak působí klidně, úhledně, ale se skvělým nábojem.

Hra se v tomto ohledu opravdu příjemně hraje a velmi dobře je rozvrženo i uživatelské rozhraní různých odvětví. Celkově je rozhraní pro zvolení pracovníků, budov, stavbu a všechny popisky opravdu velmi přehledné a vcelku i rychle srozumitelné.

Ozvučení hry je opět velmi povedené. Zbraně a celkové dění se povedly a vše odpovídá očekávání. Ve hře je i dabing. K vaší ruce máte totiž i poradce, kteří vám budou (na požádání nebo v rámci tutoriálu) radit, co je potřeba udělat nebo co je vhodné, abyste udělali a věděli.

O hudební doprovod se postaral Danny Baranowsky, který bez pochyby odvedl skvělou práci. Soundtrack se nese v klasickém cyberpunkovém podání ve stylu Daniela Deluxe (Ghostrunner).

Industries of Titan graphic of city

Předběžný přístup a pestrá road mapa

Hra je nyní v předběžném přístupu a vývojáři na ní stále pracují.  Z toho, co je patrné z roadmapy, kde vývojáři průběžně – každé čtvrtletí – oznamují nadcházející nový obsah, se zdá, že hra není ještě ani ze 70 % taková, jakou ji vývojáři chtějí mít. To je i přesto, že se už v této fázi jedná o skvěle hratelnou hru.

Bohužel je zde, a to patrně kvůli předběžnému přístupu, i pár negativ, která musím zmínit. Při nastavení rozlišení i po změně máte v rollbacku rozlišení stále na 1280x720, což může být silně matoucí. Při opouštění (vystoupení pohledu) z lodi v boji se kamera může zaseknout, ale stává se to zřídka. Pokud máte mnoho nákladních vozidel, může se stát, že vozidla občas zmizí nebo uvíznou.

Všechny výše popsané problémy, které jsem zaznamenal, jsou vývojářům již známé a na jejich odstranění se pracuje.

Hru naleznete zde.

Industries of Titan je velmi povedenou budovatelskou strategií, která je zasazena do světa cyberpunku velmi líbivou voxelovou grafikou. Díky svému konceptu a zasazení se stává jednoznačně velmi originální volbou pro milovníky budovatelských her, a to i zejména díky možnosti stavět různá vybavení uvnitř budov. Stejně tak vám umožní vybavit si vlastní bitevní lodě a pohrávat si s myšlenkou kolonizace Titanu. Vývojáři z Brace Yourself Games odvedli opravdu již slušnou porci práce a nezbývá než doufat, že hru co nejdříve dostanou do finální fáze.

• zasazení hry
  • grafické zpracování
  • hratelnost