Jiný kraj – úvodka

Jiný kraj – recenze antologie české fantastiky

11. 4. 2023

Pořekadlo „jiný kraj, jiný mrav“ je hlavním tématem antologie českých autorů, z nich každý dostal prostor na to ukázat, jak moc širokým pojmem fantastika je. Jedenáct unikátních povídek nabízí zcela odlišný pohled nejen na nejrůznější literární žánry, ale i na současná a dost diskutovaná témata. Z českého nakladatelství Golden Dog přichází žhavá novinka Jiný kraj, která by neměla proklouznout skrze prsty nikomu, komu výše zmíněné pojmy nejsou cizí. Podívejte se i na naše ostatní recenze knih.

Autor obálky:
Žánr:
Editorky:

Rozměry:
Cena:
E-kniha:

11 autorů (seznam)
Alena Kubíková
Golden Dog
Fantasy
Tereza Kadečková,
Tereza Matoušková
312
125 × 195 mm
brožovaná
únor 2023
978-80-88067-72-6
399,–
ano

Zdroj: Golden Dog

Rty říkaly dáma, oči viděly věc

V prvním odstavci hned po úvodu, jak je mým dobrým zvykem, většinou popisuji hlavní zápletku knihy. Tentokrát to však udělat nemohu, protože pochopitelně má každá z povídek svůj vlastní kratší či delší příběh. Co však mají všechny společného, je propojení tradičních a čtenáři velmi oblíbených žánrů společně s aktuálními problémy života, vesmíru a vůbec. Některé úryvky zabíhají do společenských rovin, jako například rasová nesnášenlivost, ztráta osobní identity, gender, neplodnost, sexuální obtěžování či psychický dopad na ty nejmladší v momentě, kdy spolu rodiče již nedokážou nadále sdílet jednu domácnost. Narazíte ovšem i na otázky týkající se ochrany životního prostředí a globálního oteplování. Když rozečtete čtyřicátou třetí stranu a v napětí očekáváte výsledek vyostřeného konfliktu dvou podmořských ras, během několika řádků si velmi rychle připomenete tolik známou lidskou hloupost.

Povídky sice mají společný záměr, ale každá s textem pracuje zcela jinak. Některé se vám zalíbí svým temnějším a děsivějším pojetím, jiné si vaše srdce získají dobře vystavěným dějem a do třetice zde najdete i takové, které vás moc neosloví. V tomto případě se přímo hodí použít další známé pořekadlo „sto lidí, sto chutí“, protože co se nelíbilo mně, může oslovit právě vás. Chci jen poukázat na to, že jednou z nevýhod těchto sbírek je fakt, že jejich náplň mezi sebou chtě nechtě budete hodnotit a škálovat na stupnici od těch lepších až po ty méně záživné.

Zdroj: Golden Dog

Ideál krásy neexistuje

Jiný kraj ve mně zanechává veskrze dobré, ale tuze mrazivé pocity. Jak už víte, všechny povídky se snaží pojmout různé, a nejen současné, problémy společnosti po svém. Někdy zabrousíte do přítomnosti, jindy se ocitnete pod vodou, přesunete se do zamrzlých krajin nebo do rádoby fantasy středověku. Největší dojem na mě upřímně udělaly povídky zasazené do naší doby. Přece jen se s dnes tolik diskutovanými tématy, jako je například body positivity, setkáváte takřka na každém kroku při brouzdání internetem. Možná proto mě úryvky pod názvem Sami na cestě, Sloňa a Křídla oslovily asi nejvíce. Vůbec bych se nebránila, aby byla celá řada z povídek této antologie rozepsána více dopodrobna klidně formou samostatné knihy. Nejhorší, co se vám totiž může stát, je, že se začtete do příběhu, který vám bude doslova citovat z duše, a během chvilky se s ním budete muset rozloučit.

Samozřejmě si ne u všech povídek budete chrochtat blahem. Nechci moc prozrazovat ty v druhé polovině mého pomyslného žebříčku, protože každá má jistě něco do sebe. Záležet bude jen na vás, jak si svou stupnici sami seřadíte. Bohužel ne každý příběh dokázal dobře vyjádřit svou pointu. Občas se nějaký zamotal do změti cizích slov či pokulhával ve snaze dostat čtenáře tam, kam směřovaly autorovy myšlenky. Všechny však uspěly v úsilí na varovné příklady více upozornit. Prokázaly také, že nezáleží na místě, době, finančním zázemí, vyznání, kultuře, národnosti či snad na barvě pleti, abyste unikli ze svazujících pout neustále se kupících problémů. Lidé jsou přece jen stále více náchylní k psychickému nátlaku a oslabení.

„Nikdy jsem se nelíbila všem a nikdy jsem se nelíbila ani sama sobě. Až po všech těch tisíciletích mi začalo postupně docházet, že teprve až se dokážu cítit dobře sama se sebou, sama v sobě, bez ohledu na to, jaké tělo mám zrovna na sobě, mínění celého světa mi pak už bude… však ty víš kde. Ideál krásy neexistuje. Je to jen neustále se měnící přelud. Můžeš se za ním hnát jako za bílou laní, ale stejně se rozplyne, jakmile se ho dotkneš.“

Neztrácejte čas obhajobami

Jiný kraj vám odprezentuje více než desítku talentovaných autorů, z nichž některá jména budete znát, s jinými se naopak střetnete poprvé. Na jejich práci je vidět vášeň pro to, ukázat potenciál české fantastiky, a že dokáže předat i důležitá poselství, nejen pouze udivovat a bavit. Na titulu se mi líbí, že se vyloženě nesnaží udělat díru do světa za účelem moralizovat, ale svým vlastním způsobem otevírá témata, která sice jsou v našem povědomí, ale přitom se o nich mluví strašně málo.

Bohužel pro spisovatele jsem typ, kterého u knih jako první poutá obálka, a Jiný kraj mě zvládl zaujmout hned při prvním představení. Já vím, je to strašný zlozvyk, ale kdo by dokázal přehlédnout mořskou pannu v moři plném odpadků? Anotace mi navíc potvrdila, že toto je kniha, kterou si určitě chci přečíst, a svého rozhodnutí nelituji. Co mě naopak mírně zamrzí, je, že ani u tohoto kousku se uvnitř nenacházejí žádné ilustrace, protože zrovna zde by náramně posloužily svému účelu. Golden Dog své knihy umí v tomto ohledu posunout na nový level, ale zde se to bohužel nestalo. No nevadí, aspoň že tematická záložka jako dárek mi vždycky dokáže zvednout náladu.

„Znáte ženy. Napřed se před mužem natřásají a provokují. Když dosáhnou svého, nezdráhají se pomstít a pošpinit nebožákovi pověst. Žijeme ve strašné době. Jeden by se bál polichotit hezkému děvčeti, hned se to obrátí proti němu. Pořád se mluví o tom, jací jsme my chlapi darebáci. Přitom i ženské dokážou být hrozné mrchy, no ne?“

Jiný kraj je podle mého názoru povedený počin pro ty, kteří se nespokojí s málem a nejsou vyloženě zasedlí na určitý typ žánru. Zde se jich totiž objevuje hned několik, od hororu přes sci-fi až po drsná jatka a nechutnosti. Čeští autoři dokázali dát dohromady pestrou škálu různorodých povídek s jasným poselstvím poukázat na nejen novodobé problémy hodné k zamyšlení.

• ukázka potenciálu české fantastiky
  • mix literárních žánrů a současných problémů
  • každá povídka má své kouzlo