Kaidžú č. 8, díl 1 – úvodka

Kaidžú č. 8, díl 1 – vymažeme nestvůry ze světa

13. 11. 2023

Akční trháky, v nichž lidstvo, jak ho známe dnes, stojí proti přerostlým monstrům, tu s námi jsou už několik let. Asi každý si přitom vybaví legendární Godzillu nebo King Konga, ale zástupců takzvaných kaidžú je hned celá řada. Mezi nimi byste našli i ty obrovské bestie svou výškou konkurující vícepatrovým domům, které s velkou oblibou útočí na velká města, nejraději ze všeho v Japonsku. Kaidžú se nevyskytuje pouze v desítkách filmů či videoher, ale zdobí i stránky mangy, například takového One-Punch Mana nebo nově vycházející série z dílny nakladatelství Crew jménem Kaidžú č. 8.

Autor obálky:
Žánr:
Lettering:

Naoja Macumoto
Naoja Macumoto
Naoja Macumoto
Crew
Akční, dobrodružné
Matěj Vozábal
Jakub D. Kočí
212
brožovaná
září 2023
9788076794375

Zdroj: Crew

Úklid je taky důležitá a prospěšná práce

Při bližším pohledu na Kaidžú č. 8 spoustu z vás určitě napadne podobnost s filmovým snímkem Pacific Rim. I zde na pevninu vystupují obří monstra, aby ve městě ztropila chaos. Lidstvo však v této verzi příběhu do boje nevysílá masivní roboty zvané Jaegers, nýbrž lidské jednotky opatřené speciálním vybavením. Na scénu vstupují Japonské obranné síly, aby příšeru zavčas zlikvidovaly, než stihne napáchat příliš velké škody. Po bouřlivém potlesku však bitevní pole utichne, aby na něj mohli nastoupit specialisté úklidové čety… ne však likvidující sutiny. A právě zde se dostáváme k hlavnímu hrdinovi, který je součástí týmu musejícího se vypořádat s ostatky příšery, rozřezat ji na malé kousíčky a odklidit ji z ulic dříve, než by z ní vytekly agresivní šťávy a začala by pořádně hnít.

Někdo holt musí dělat špinavou práci a Kafka Hibino v ní má již dlouholeté zkušenosti. Jako poměrně čerstvý třicátník, smířený se svým osudem a nevyplněnými sny vstoupit do obranných jednotek, uklízí rozmašírované pozůstatky už skoro bez stížností. Když se do jeho týmu přidá ambiciózní nováček a znovu v něm zažehne plamen odvahy se nevzdávat, nevyzpytatelný osud Kafkovi do cesty hodí novou překážku. Když se sám stane tím, proti čemu tolik touží bojovat, bude jeho cesta za snem o to více trnitá. Jako ve většině příběhů si i Kafka bude muset vše tvrdě vydřít a vybojovat. Samo do klína mu nic nespadne.

„Poté, co všechno ustane, začíná náš neviditelný boj. Nikým neopěvovaný boj s nestvůrami, za který nás nečeká ani potlesk, ani slova díků.“

Když si nazvracíš do obleku, bude to ještě horší

Že se zde setkáváme s dospělým protagonistou, je trochu nezvyklá volba, ale musím uznat, že v tomto případě funguje skvěle. Kaidžú č. 8, díl 1 čtenáře vhazuje do dění nečekanou akcí, která vám i na pár stránkách dokáže předat základní informace a nastínit zápletku. Seznamujeme se s Kafkovým bídným životem, který by vlastně nebyl ani tak špatný, kdyby nemusel uklízet mrtvoly příšer. Ve svém oboru je zkušený a získal díky němu spoustu znalostí o jejich anatomii, jenže jej tíží sliby z minulosti, zpackané příležitosti i fakt, že selhal. Nabídl by stejnou emoční hloubku i náctiletý hrdina, který má ještě dostatek času svůj nepříznivý osud zvrátit? Když si Kafka uvědomí, že ještě nepatří do starého železa, a získá potřebné odhodlání jít si za svým, proměna na kaidžú s ním pěkně zamává. Naštěstí po tolika výzvách, kterým už čelil, ho ani taková překážka nezastaví.

Zdroj: Crew

Kaidžú č. 8, díl 1 se na první svazek vůbec nedrží zkrátka a rozjíždí zběsilou jízdu. Na čtenáře háže jednu akci za druhou, a přitom nezapomíná na humor. Zejména po Kafkově proměně se příběh setkáte s mnoha vtipnými situacemi vyplývajícími ze šoku, co jeho nová podoba dokáže, nebo co jí naopak chybí. Seznámení se s hned několika vedlejšími postavami rovněž přispívá k udržení napětí s příměsí odlehčeného humoru. Například Šinomija je ukázkou typické úchylky Japonců z na první pohled nevinných lolitek udělat tak moc OP postavy, co bez problémů stačí do kapsy i svalouše se skvostnou konstitucí.

Co je špatnýho na tom, když člověk něco vzdá?

Čím mě Kaidžú č. 8, díl 1 úplně odrovnal, je detailní vyobrazení kaidžú, u kterých je zatraceně vidět, že jim byla dána speciální péče. Příšery jsou děsivé, majestátní a zkrátka nahánějí hrůzu svým zjevem. I Kafkova kaidžú podoba je skvělá a skrývá několik zajímavých tajemství. Podobně na tom jsou bojové scény. Je z nich cítit dostatečný dynamika a největší blaho pocítíte hned potom, co narazíte na pár celostránkových skvostných ilustrací. Představte si dvě stránky jako akční obraz zachycující vteřiny před katastrofou, kdy vám ztuhne krev v žilách a neochotně obracíte list, abyste se dozvěděli, co následuje, i když byste ještě chvíli chtěli svou pozornost soustředit na všechny ty detaily. Přestože se v manze s příšerami moc nepářou, nemusíte se bát brutality. Scénu ve střevech autor dokonce zcenzuroval, aby se vám náhodou nezvedl kufr.

Kresby postav už tolik propracované nejsou, avšak netvrdím, že by byly odfláknuté. Pokud se zrovna nenacházejí na pokraji psychického zhroucení nebo neprojevuje silnou emoci, vizuálně nenadchnou, ale ani neurazí. Po přečtení prvního dílu jsem na trní a těším se, až se mi do rukou dostane pokračování. Kaidžú č. 8, díl 1 snoubí parádní akci s nenuceným humorem a povedenou kresbou. Už chápu, proč se z mangy stal celosvětový hit, který nadchnul až tak moc, že se příští rok dočkáme seriálové adaptace v podobě anime.

Kaidžú č. 8, díl 1 otevírá dveře do světa soubojů obřích příšer s lidskými hrdiny a neotřelým příběhem, který mísí akci, napětí a humor. Zápletka s dospělým protagonistou překvapí a jeho životní proměny dodávají příběhu uvěřitelnou hloubku. I když manga zaujme detailním ztvárněním kaidžú a dynamickými bojovými scénami, kresba postav není vždy zcela konzistentní. Přesto manga představuje slibný začátek plný potenciálu pro pokračování a již avizovanou anime adaptaci.

• zábavná zápletka
  • dynamická kresba
  • kaidžú a akční scény jsou skvěle provedeny