Kapital Sparks of Revolution intro

Kapital: Sparks of Revolution – síla lidu

3. 3. 2024

Do výčtu událostí, které ovlivnily celý svět, patří dozajisté první světová válka, známá též jako Velká válka. Následky tohoto konfliktu byly citelné napříč zeměmi a jednalo se zároveň o zlom v moderním válečnictví. Do událostí první světové války vás zavede strategie Kapital: Sparks of Revolution, ve které se ujmete správy města na východě s nově rozdělenou společností.

zdroj: igdb

První světová válka zažívá boom

První světová válka byla dlouhou dobu ve videoherním průmyslu poměrně opomíjené téma. O to příjemnější zjištění je, že se vývojáři odhodlali kromě druhé světové války vplout i do těchto vod. Za zmínku rozhodně stojí povedená česká RTS s prvky manažerského survivalu Last Train Home, která vypráví příběh československých legionářů s prostým přáním vrátit se domů. Případně se můžete na bojiště první světové války podívat i ve strategické hře The Great War: Western Front™, která sleduje západní frontu.

Kapital: Sparks of Revolution vás zavede do období po skončení první světové války, a to ve východní Evropě. Ve svém jádru se jedná o standardní budovatelskou strategii s důrazem na ekonomiku, správu zdrojů a uspokojení potřeb tamního obyvatelstva. Vaším úkolem je převzít kontrolu nad nejmenovaným městem a pozvednout ho z prachu a popela války do výšin prosperity a spokojenosti obyvatel. Háček, respektive ona výzva, je pak právě hospodaření s omezenými zdroji a hlavně uspokojení tříd obyvatelstva, které si jdou vzájemně po krku. Ustoupíte jedné třídě a zbylé dvě mohou vyvolat i protesty v ulicích, ale k tomu se dostanu.

Je zde primární kampaň, nabízející poměrně nepřeberné množství cílů, které je třeba splnit, abyste pomalu obnovovali váš mocenský palác a přilehlé město. Co se nedá kampani upřít, je tempo, neboť vás nenechá vydechnout a zaplavuje vás stále novými a novými úkoly, které je potřeba splnit a které vás provedou všemi mechanikami, systémy a složkami hry. Jde o stavbu budov, rozdělování zdrojů a také vše potřebné k tomu, abyste vycházeli dobře s lidem.

Další možností je klasický sandbox, ve kterém si můžete nastavit počáteční počet obyvatelstva i zdroje a pak se vrhnout na volné noze vstříc správě města. Sandbox je však poměrně strohý a oproti jiným titulům ve stejném žánru nenabízí tolik možností, které by se daly nastavit.

zdroj: igdb

Pracující lid je základ úspěchu

Páteří hry jsou několikrát zmíněné třídy obyvatelstva. Což je určitým způsobem smutnou komunistickou realitou, že stále existuje třídní systém obyvatel. S vysněným komunismem, kde si měli být všichni rovni, i s dílem Kapitál od Karla Marxe má titul Kapital: Sparks of Revolution určitou spojitost.

Obyvatelé vašeho městečka jsou striktně rozděleni do tří tříd, nebo řekněme sociálních skupin, jimiž jsou dělníci, buržoazie a šlechta. Dělníci jsou povětšinou nejpočetnější skupinou a převyšují počet ostatních v přibližném poměru dvě ku jedné či tři ku jedné. Jde o přímé pracovníky výroby. Protikladem je šlechta, která není zvyklá na podřadnou práci, ale nikdo jiný nerozumí tak dobře administrativním záležitostem s důrazem na vzdělání a konexe. Klasičtí měšťané se pak starají o obchod na trzích a obrat zboží, takže jde o neodmyslitelné kolečko v celém stroji. Jinými slovy, ke správnému chodu potřebujete, aby všechny tři třídy byly efektivně zastoupeny.

Každá skupina má své potřeby a je na vás jim je zajistit. Pokud tak neučiníte, můžete počítat s problémy. Měšťané, kteří nenajdou bydlení, se budou shlukovat kolem ohňů. Dělníci chtějí po těžké práci do hospody za zábavou. Šlechta očekává něco málo z luxusu. Jde tedy o standard, kdy lidé stále něco potřebují a vy musíte rozhodnout, komu co dát, komu uberete a jak tedy celkově budete hospodařit s omezeným počtem zdrojů. Hra tak po vás velmi často chce, abyste učinili poměrně obtížná rozhodnutí, která mohou být i osudová.

Vaši obyvatelé také velmi rádi vyjadřují své názory a postoje. Situace může dojít i tak daleko, že se nespokojení obyvatelé sociálních skupin shromáždí na předměstí a následně pochodují směrem k vašemu paláci, aby jej vypálili. Zastavit je lze splněním jejich požadavků, třeba v podobě vedlejšího úkolu, nebo můžete použít hrubou sílu, a to až po použití střelných zbraní. Každé rozhodnutí bude mít v tomto ohledu následky, přičemž použití zbraní je opravdu krajním, i když efektivním řešením.

zdroj: igdb

Kapital: Sparks of Revolution nabízí rozsáhlé prvky simulace města

Simulace města, s níž se budete potýkat, je rozsáhlá a nabízí všechno, co by se od hry tohoto typu dalo očekávat. Budete muset postavit obydlí, výrobní zařízení, tedy továrny, zábavní podniky, administrativní a edukativní budovy i třeba tržiště. Ostatně jak jsem již psal, k tomu vás bude po celou dobu vybízet kampaň.

S každým dnem bude do města přicházet více migrantů a tím se samozřejmě (někdy i neúměrně) zvyšují nároky obyvatel na jídlo, bydlení, základní potřeby, včetně lékařské péče, a bezpečnost, kterou zajišťuje místní policie. Právě tempo, které vás nenechá ani na okamžik vydechnout, je jedním z možných problémů, protože kvůli nutnosti rozhodovat, rozdělovat, budovat a spravovat téměř v jeden okamžik vám velmi brzy mohou dojít zdroje. Tím se dostanete na počátek možných nepokojů, což může mít za následek i nečekaný konec. Důvodů je několik, ale tím hlavním je, že musíte zajistit, abyste všechny tři třídy obyvatel měli v rovnováze.

Pointa spočívá pak ve faktu, že jednoduše není ve vašich silách postavit všechno, co ukojí potřeby všech. Zdroje jsou opravdu velmi omezené a vy budete muset rozhodnout, čemu dáte přednost.

Během hraní se spouští i náhodné události, na které budete muset chtě nechtě reagovat, a každá vaše reakce a rozhodnutí má jako v předešlých situacích následek. To zahrnuje také vynášení zákonů a jejich následné vymáhání. Systém i koncept hry má skvělý nápad a morální dilemata, do kterých vás staví, jsou kolikrát opravdu zajímavá. Dny jsou rozděleny na pracovní směnu, volný čas a odpočinek. S tím je spojena již několikrát zmíněná správa zdrojů a hlavně znalost toho, co a kdy postavit.

zdroj: igdb

Hněv lidu není radno podceňovat

Uživatelské rozhraní je čisté a má oldschoolový styl, který hře sluší. Když se vaše město zaplní, budete mít posléze pocit, že opravdu žije, všude se něco děje a vy máte radost z toho, jak vše hezky funguje. Tedy než si uvědomíte, že se zase něco děje a vy musíte upustit od kochání se a řešit problémy zástupců jednotlivých tříd.

Co bohužel hru sráží dolů, je poměrně hluboký a náročný herní systém, který silně podkopává autoritářská křivka obtížnosti. K tomu je třeba přičíst i nedostatek rozmanitosti a nevýrazný příběh, který je vlastně jen smyčkou zajišťování potřeb a bojem s nedostatkem surovin. Také je velmi zajímavé, že zdroje jsou většinou daleko od sebe.

Budování čtvrtí s budovami stejného typu není nutné kvůli optimalizaci logistiky (která zde chybí), ale spíše pouze kvůli přehlednosti a kontrole práce, protože zde nejsou k dispozici žádné normální statistiky ani přehledy k této činnosti. To je hlavně pro začátečníky možný klíčový problém, protože si myslíte, jak vše hezky šlape, najednou revoluce a konec.

Řízení ekonomiky naslepo v tomto žánru prostě není možné, zvláště s ohledem na možné důsledky vašich rozhodnutí. V tomto ohledu se navíc po hráči chce, aby spíše odhadovat a plánoval do budoucna, což je fajn, ale opět, pokud nemáte jasné informace, tak vlastně vaříte z vody.

Kapital: Sparks of Revolution je na pohled působivou budovatelskou strategií se správou města, zasazenou do poválečného období první světové války. Titul nabízí soubor zajímavých nápadů s důrazem na rozhodování a správu omezeného množství zdrojů. Dolů ho však sráží nedotáhnutí některých skvělých nápadů do konce a absence důležitých prvků a ukazatelů, bez kterých se prostě správa ekonomiky neobejde. Některé mechaniky navíc nefungují zcela správně.

• vaše rozhodnutí značně ovlivní náladu obyvatelstva
  • možnost potlačit nespokojené občany tvrdou silou
  • zajímavé mechanismy v důsledku korupce a fungování policie