Kavárna příšer –náhledový obrázek

Kavárna příšer – když je káva ještě horká

29. 6. 2022

Na tajném a odlehlém místě své dveře právě otevírá Kavárna příšer. Tohle jedinečné, lidem zapovězené zařízení je předurčené poskytovat ty nejlepší kávové zážitky včetně Výstředního božessa, Rex-pressa, Vanilkového Apokalypsa nebo Slizloccina!

Milujete kávu? Oceníte rychlé hry, které navíc snadno narvete do batůžku? Pak vás možná bude zajímat karetka Kavárna příšer, za níž stojí vydavatelství Loris Games. Na první pohled nepochybně zaujme svým zpracováním, ale vyrovná se takovému nadšení i samotná hratelnost?

V Kavárně příšer je vaším úkolem jednotlivé druhy roztomilých obludek se zvláštními schopnostmi posílat do středu stolu pro kávu či jiné předměty a strategickým uvažováním přechytračit soupeře tak, že na konci hry budete mít více kávy. O tom však později.

S Kavárnou příšer všude po světě

Designově jednoduchá a na omak velice příjemná krabička při bližším pohledu překvapí svou praktičností. V situaci, kdy vybíráte deskovku na polední pauzu a sáhnete do oddělení zaprášených her, vám odklopný systém na magnet bez zbytečného otevírání rychle připomene náplň hry a to já velmi oceňuji. K samotnému obsahu krabičky se dostanete odejmutím nálepky. Uvnitř potěší úhledně založená pravidla, přehled příšer a různé tipy na sestavení hracího balíčku. Co naopak příliš nepotěší, je absence přihrádek nebo obalů na karty. Jakmile je jednou vyjmete z původního obalu, při každém přesunu se vám náhodně rozsypou. Krom karet se uvnitř ukrývá valné množství herních žetonů.

Jednotlivé karty, ačkoliv mi jejich velikost není příliš sympatická a před čtvercovým tvarem bych upřednostnil spíše ten obdélníkový, nabídnou velmi hezké a osobité obrázky. Navíc jsou příšerky barevné a často zalitujete, že je nemůžete mít ve hře všechny najednou.

Jasná pravidla znamenají jasnou hru

Dost o tom, jak moc dobře hra vypadá. Jak se hraje? Jak jsem prozradil výše, vaším cílem je mít na konci hry nejvíce káv na své straně. Hra samotná se skládá z dvou rund neboli kol, které se dále dělí na dvě fáze.

Fázi číslo jedna zahájíte rozdáním karet, jež si následně rozložíte do dvou linií. Zadní linie, složená ze tří karet, zůstává otočená lícem nahoru – zásadní roli hraje až v druhé fázi. Přední linie bude představovat zbytek karet na ruce a bude odhalená. Jakmile jsou všichni hráči připraveni, příšerky z první linie můžete posílat do středu stolu. Je však potřeba brát v potaz, že poslat můžete nejen svoje, ale i ty cizí. Koho pošlete, je zcela zásadní, každá z příšerek má totiž svoji speciální schopnost. Jakmile zůstávají v přední linii každého hráče tři příšerky, můžete směle přejít do fáze číslo dva. V druhé fázi budete sčítat počet příšerek na odhazovací hromádce a případně reagovat jejich schopnostmi. Hráč, který má ve svých liniích největší počet daného druhu příšerky, získává odměnu za odhozené příšerky. Ne vždy jde však o ryze výhodnou výměnu, a proto je třeba dobře zvážit, na kterou příšerku si brousit zuby.

Jednoduchý herní mechanismus za cenu čeho?

Hratelnost je opravdu jednoduchá. Pochopíte ji během chvíle a pak už to jenom krásně odsýpá. Úplně první hra se doporučuje v sestavení zvaném Bílá káva, jež nabídne ty nejjednodušší příšery, jako je např. Komár, který vám prostě a jednoduše přinese jedno kafe. V dalších doporučených sestavách ovšem počet těch komplexnějších příšer houstne a s tím roste i nárok na vaše strategické uvažování.

Jedna taková sestava se u mě osobně moc dlouho neohřála. Maximálně po dvou hrách byla hratelnost identická a potřebovalo to rychlou změnu. To ale není problém vzhledem k tomu, kolik příšerek je dostupných. Přesto… Plánujete-li hrávat Kavárnu každý den několikrát, obával bych se, že by vás mohla velmi rychle omrzet. Řadíte-li se mezi milovníky kávy, nemusím snad ani zmiňovat, že se ty hry hrají úplně jinak. Při plném nasazení je každé desáté slovo v konverzaci „kafíčko“, a když do toho ještě sosáte to opravdové, to je teprve něco. S překříženými prsty jenom doufáte, že vám protivníci neukradnou zrovna to.

Hra ve čtyřech

Hra a její tempo se lehce mění i při hře ve třech či více hráčích. Krom mnohem větší spotřeby žetonů, které já osobně dosazuji zpět do destiček, protože nemám žádné pytlíky, se změní tempo hry a především budete muset komplexněji uvažovat. Ve třech a více hráčích už to nebude taková jednohubka do dvaceti minut. Protože bude více potenciálních stratégů, každý bude smýšlet jinak. Nadále vám tedy nepostačí šablona strategie vašeho kamaráda, s nímž si po každém obědě dáte pár her. Jeden se bude hnát po Schízoklopovi, druhý bude mísit šlehačku se sušenkami a třetí bude rozhazovat Bobkova hovínka do všech linií, čímž zhatí vaše plány.

Inu, je to trochu jiný záběr na mozek. Když jsem se však po hře ptal mých protivníků, jaký z Kavárny příšer měli pocit, nepřišla jim nějak zvlášť zábavná. Přespřílišnou jednoduchost tedy pro někoho nemusí ozvláštnit ani přibývající komplexnější příšerky.

Kavárna příšer je skladnou a designově hezky zvládnutou karetní hrou. I přes svou jednoduchou hratelnost nabídne vícero možností strategické rychlohry ke kávě. Zvyšováním obtížnosti roste komplexnost příšer a pochopitelně i zábava. Jednoduchost pravidel má pouze jedno velké minus – hra vás může rychle omrzet.

• snadno přenosná a praktická krabička
  • příjemný design
  • milovníky kávy potěší
  • možnost uplatňování různorodých strategií
  • složitější příšerky mají zajímavé schopnosti
  • jedna sestava příšerek se na stole dlouho neohřeje
  • ocenil bych vícero komplikovanějších příšerek
  • navzdory velkému výběru příšer vás jednoduchá hratelnost může brzy přestat bavit
0.0

Daniel Konečný

K hrám poprvé přičichnul u kazetových konzolí, jejichž éra se toho času brala pomalu ke konci. Po druhé okusil kouzlo digitálních světů u hry Age of Empires II, kterou našel na počítači svých prarodičů. Krátce na to to byl Minecraft, pak moba hry a postupně to s ním šlo víc a víc z kopce. Dnes se věnuje nezávislým titulům, obzvláště pak těm, které se netají svými pixely.