Kingdom Rush – Tower Defense - Cover

Kingdom Rush – Tower Defense symfonie

4. 7. 2022

Kingdom Rush je první hrou z této prozatím čtyřdílné herní série žánru tower defense z dílny uruguayského vývojářského týmu Ironhide Game Studio. Původně byla vydána jako flashová (prohlížečová) hra v roce 2011 a od té doby ušla velmi dlouhou a úspěšnou cestu. I já sám jsem se s žánrem TD poprvé setkal na základní škole v hodinách informatiky, na tehdy populárním serveru Superhry. Dalšími díly série jsou Kingdom Rush Frontiers, Kingdom Rush Origins a nejnovější přírůstek, Kingdom Rush Vengeance. Hru lze hrát na mobilních zařízeních (Android i iOS), počítačích (Steam, GOG), konzolích (Nintendo Switch), a dokonce i v deskoherní podobě. V listopadu 2020 Lucky Duck Games v součinnosti s Ironhide Game Studio vytvořilo deskovou hru Kingdom Rush: Rift in Time.

Je to vůbec možné?

Kingdom Rush: Trhlina v čase představuje velmi zdařilou a komponenty naditou implementaci této oblíbené tower defense hříčky do deskové hry. Jste zvědaví, jak se může tento zběsilý, klikací a upgradovací maraton přenést do stolního zážitku? Ano? My také! To nám umožnilo vydavatelství REXhry, které přináší tuhle deskovku na naše stoly v českém jazyce.

Tower defense aneb you shall not pass!

Hry z žánru tower defense mě velice baví a považuji se za jejich zarytého fanouška. Odehrál jsem jich opravdu mnoho a marnotratně utopil stovky hodin. Namátkou bych mohl jmenovat Candy DisasterBloons TD 6, Prime World: Defenders, Defend Your Life, Day D: Tower Rush, Fort Defense a nyní mám rozehranou GemCraft – Frostborn Wrath. Vztah k nim se pěstoval postupně již od útlého dětství, kdy jsem na ně poprvé narazil na onom zmiňovaném portále. Princip těchto her je velmi prostý. Na herní mapě máte cíl, který může mít mnoho podob (základna, hrdina, cílová páska, fantazii se meze nekladou…). Vaším úkolem je tento cíl, děj se co děj, bránit před hordami protivníků na zemi i ve vzduchu, aby jej nedosáhli. Vytváříte nejrůznější obranné věže a pasti, které automaticky útočí na nepřátele v dosahu podél cesty, doufaje, že je zlikvidujete dříve, než dosáhnou svého cíle. Když to shrnu, bráníte průchodu nepřátel z bodu A do bodu B, tečka. Řada vývojářů pak přidává různé prvky ve snaze hru okořenit a zmírnit monotónnost, která běžně doprovází žánr tower defense. Těmi jsou kupříkladu sběratelské karty, magie, strom dovedností, perky, hrdinové, upgrady a mnoho dalšího.

Věže sem, věže tam, všude, kam se podívám

Po stranách cesty umísťujete obranné věže, abyste zničili nepřátele, kteří přicházejí v předem určených vlnách a počtech. Cílem je porazit všechny vlny dříve, než dosáhnou konce cesty, nejen pomocí věží, ale i magických schopností a hrdinů. Existuje určitá rezerva na začátku hry v podobě životů. Ty představují počet nepřátel, kteří mohou proniknout do cíle. Propuštění příliš velkého množství znamená konec hry. Existují čtyři základní typy věží – věže lukostřelců, magické věže, kasárna a dělostřelecké věže. Kasárna se liší v tom, že vysílají tři lokaje, kteří heroicky zastavují nepřátele v jejich neohroženém přímém postupu. Kasárna jsou vysoce výkonná věž, s jejíž pomocí dokážete zvrátit vývoj ve svůj prospěch. Ačkoliv Kingdom Rush obsahuje pouze čtyři základní typy věží, každý může být upgradován na dvě samostatné vývojové cesty a poté může být ještě dále upraven pomocí speciálních schopností. Vše se odehrává za použití mincí, které vyděláte pobíjením hord. Vylepšováním věží získáte nejen násobně větší obranu a vyšší palebnou sílu, ale také rozmanitost. Správné umístění věží je samozřejmě zásadní, ale hráči se také musí rozhodnout, která vylepšení si chtějí koupit, kam umístit posily a kdy přivolat meteory, zatímco přicházející hordy pokračují v postupu. Kingdom Rush není těžká hra, ale je náročná, zvláště pokud chcete získat tři hvězdy na každé úrovni pro získání kompletní sbírky achievementů.

Magické schopnosti, hrdinové a nepřátelé

Jednou ze schopností je úder meteorického roje z nebes, který poškodí všechny nepřátele v dosahu. Druhá přináší tři vojenské posily. Ty lze umístit na hrací plochu, kamkoliv kde uznáte za vhodné. Posily jsou velmi užitečné, když jste v nouzi a potřebujete zbrzdit průchod protivníků. Schopnosti lze dále vylepšovat.Postupem času odemykáte hrdiny, ti za vás bojují svými vlastními schopnostmi a lze je přesouvat kdekoli po mapě. Celkem je k odemknutí dvanáct hrdinů. Při boji získávají zkušenosti, takže mohou být silnější a silnější.Existuje široká škála typů nepřátel, od skřetů, ghúlů, goblinů, trollů a vlků po ledovcové obry. Někteří nepřátelé jsou obrnění, což je chrání před magickým ohněm, takže výběr a umístění vhodné věže k poražení nepřítele je důležitým faktorem.

Herní možnosti

Na výběr máte tři typy obtížnosti hry: Casual, Normal a Veteran, která je opravdovou výzvou. Dále existuje kampaň, tedy příběhový režim. Klišé příběh je vyprávěn prostřednictvím instruktáží a ilustrovaných panelů, v nimž se ujmete role královské stráže jeho veličenstva krále Denase, udatně bránící království před vlnami zlých hord v čele s démonem Vez’Na. Poté, co projdete kampaní s tříhvězdičkovým hodnocením na každé obtížnostní úrovní, se otevřou režimy Železná výzva a Heroická výzva.

Nové režimy vám nabízejí nové výzvy, například mít k dispozici pouze dva typy věží, které můžete umístit, nebo nemůžete během hry používat hrdinu. Pro 100% achievement huntery nutnost.

Vítej, malebný středověku

Hra je zasazena do malebného 2D artworkového fantasy středověku. Kingdom Rush má živé, barevné mapy ručně kresleného vzhledu. Jsou plny drobných animovaných a interaktivních prvků, tajemství a easter eggů, které vtipně odkazují na kultovní filmy, seriály, komiksy a hry.

Ovládá se prostřednictvím myši, joy-cony nebo dotykovou obrazovkou. Všechny možnosti fungují naprosto dobře a hra běží stejně hladce, jako se ovládá. Velkým škraloupem je absence tlačítka pro zrychlení vln nepřátel. Pomalé tempo některých nepřátel může poškádlit vaši trpělivost. Ve finálním hodnocení za tohle strhnu jeden celý bod, bez něj si novější TD hry nedokážu představit.

Na Steamu se Kingdom Rush těší velké popularitě. Čísla hovoří jasně – extrémně kladné hodnocení, 97 % z 7665 recenzí je dobrým ukazatelem. Hra je velmi dobře vyvážená, plynulá, dostatečně obtížná a s okouzlujícím zpracováním. Opravdu, pokud hledáte solidní, zábavnou a uspokojující hru žánru tower defense, měli byste po ní sáhnout, za mě je to číslo jedna.

• originální a roztomilé vizuální zpracování
  • rozmanité mapy
  • znovuhratelnost
  • není nereálné získat 100 % achievementů
  • nadhled a vtip
  • strategická hloubka
  • nízká cena, pro mobily dokonce zdarma
  • různorodí hrdinové
  • absence tlačítka zrychlení
  • v PC verzi chybí nekonečný mód
  • krátký a obyčejný příběh
  • Datum vydání 06.01.2014
  • 0.0

Matyáš Macek

Matyáš přišel o herní panictví s „vietnamkou“, tedy s „fejkovou“ retro TV konzolí z tržnice při hraní Battle City, Contra, Bomberman a dalších retro pecek. Poté následovalo období PS konzolí, GTA 2 počínaje, Duke Nukemem konče. Nyní spíše preferuje hraní na PC a VR, ale na konzole nezanevřel. Nejoblíbenější hrou je Stronghold Crusader. Je studovaným lékařem a kromě hraní je jeho největším koníčkem cestování a posezení s přáteli.