Králíkovství – náhledovka

Králíkovství – ovládněte Nový svět

8. 6. 2023

Králíčci jsou roztomilá chlupatá zvířátka; koho by napadlo z nich udělat silné válečníky soupeřící o území? Autorem Králíkovství je Richard Garfield, který stojí za světoznámou hrou Magic: The Gathering. Jedná se o rodinnou strategickou hru kombinující mechanismy area control desky velké 10 x 10 políček a draftování karet po dobu čtyř kol. Cílem je ovládat souvislá území – léna –, obsahující města a produkující suroviny. Partie by měla trvat kolem jedné hodiny a v českém jazyce si Králíkovství můžeme zahrát díky vydavatelství Albi. Původní vydavatelství Iello od nás můžete znát z recenzí deskových her Savana a Khôra: Zlatý věk.

Králíkovství – vládnoucí králíci
Králíkovství – růžový králíček

Co si nechám a co pošlu dál?

Králíkovství je určeno pro dva až čtyři hráče, přičemž mechanismus draftování karet je u dvou hráčů odlišný než u tří a čtyř. Nejprve si tedy představíme ten pro více hráčů. K dispozici je herní plán se 100 různými políčky, která se pomocí karet snažíte ovládnout tak, aby vám vytvořila souvislé léno. Karet je 182 a na začátku každého kola se jich hráčům deset nebo dvanáct rozdá. Všichni si z nich vyberou právě dvě, které budou chtít zahrát, a zbytek předají svému sousedovi. A takhle pořád dokola, dokud se rozdané karty nevyčerpají. Tento herní prvek vás postaví před spoustu dilemat. Vybrat si můžete jen dvě karty, i když by se vám jim hodilo více, a navíc můžete dle herního plánu odhadovat, jaké karty se hodí vašim soupeřům. Seberete jim je? Nebo spíše upřednostníte sebe? Budete doufat, že až se k vám karty zase dostanou, zůstanou vám tam ty, co jste chtěli? Hra tak příjemně kombinuje strategii a štěstí. Dlouhodobé plánování tu nečekejte, je to o tom, z aktuální situace vytřískat maximum.

Karet je několik typů. Základní jsou karty území, které přesně odpovídají polím na plánu a jsou v balíčku pouze jednou. Další jsou karty staveb umožňující přidat na vámi ovládané území město, produkci surovin, propojit dvě nesousedící léna nebo ovládnout zatím neobsazené území. Ne všechny karty se do hry totiž dostanou. Nevýhoda pak je, že pokud si někdo dané území následně lízne, vyhodí vás. Předposledním typem jsou karty pergamenů, které zastávají úlohu questů nebo pokladů. Poklady vám na konci hry přidávají vítězné body bez jakékoliv podmínky, úkoly pak, jen když splníte jejich podmínku. Posledním typem jsou karty zásob umožňující si líznout a hned zahrát dvě další karty navíc. Všechny karty s výjimkou pergamenů hrajete vždy lícem nahoru, ostatní tedy vidí, co máte, a mohou na to ve svých tazích reagovat.

Získej nejvíce zlatých mrkví

Cílem hry je na konci kola mít vámi ovládané souvislé území – políčka musí sousedit napřímo, rohy nestačí –, které obsahuje co nejvíce městských věží a co nejvíce druhů surovin. Vítězné zlaté mrkve jsou totiž násobkem zmíněných městských věží a různého druhu zboží. Takto si sečtete všechna svá léna. Města dle typu mohou mít jednu, dvě nebo tři věže. Herní plán na začátku hry už sám o sobě několik políček měst s jednou věží obsahuje. Dvou- a třívěžové musíte pak draftováním karet dostavovat. Mimo města plán obsahuje pole, lesy a moře, které produkují tři základní druhy zboží: dřevo, mrkve a ryby. Další druhy zboží pak opět musíte přidávat pomocí zvolených karet. Jedno herní kolo tedy sestává ze tří fází. V první si vybíráte karty, a pokud se jedná o karty území, hned si je na plánu obsazujete svými králíčky. Ostatní karty vykládáte lícem nahoru před sebe, karty pergamenů zas naopak lícem dolů. V druhé fázi můžete své zvolené karty využít a umístit města, tábory nebo suroviny na plán. Můžete si je ale také schovat na později. V poslední fázi je už všechno rozmístěné, vy si počítáte body a posouváte své králíčky na vítězné stupnici, která je také součástí herního plánu. Pravidla Králíkovství nejsou nikterak složitá, stačí se správně rozhodovat a reagovat na ostatní hráče. Veškeré úkony se také provádí naráz, nedochází k prostojům a všichni jsou zapojeni po celou dobu hry.

Hra pro dva hráče

Jak jsem předtím zmínila, ve dvou hráčích jsou pravidla trochu odlišná. Týká se to první fáze draftování karet. Protože hrajete pouze dva, při stávajících pravidlech byste si předávali karty jen sobě navzájem a vlastně byste pořád celou dobu věděli, jaké karty váš soupeř má, a nabourali moment překvapení a napětí, jaké karty se od ostatních hráčů objeví. Kvůli tomu si na začátku kola rozdáte nejen deset karet do ruky, ale i dalších deset karet jako menší dobírací balíček. Z tohoto balíčku přidáte jednu kartu do ruky a následně se rozhodujete, kterou jednu kartu si necháte a jakou druhou spálíte. Tento odlišný mechanismus otevírá o něco odlišnější strategické myšlení, kdy si jednu kartu vybíráte jen pro sebe a druhou zcela záměrně, aby se například nedostala k soupeři, zahazujete a díky dobíracímu balíčku se karty více míchají. Vše ostatní je stejné.

Vše je roztomile promyšlené

Co vás u Králíkovství na první pohled jistě zaujme, jsou krásné barevné ilustrace, o které se zasloužil Paul Mafayon, a také roztomilé figurky králíčků. Vše do sebe velmi pěkně zapadá. Králíčci mají kruhovou podstavu, pro kterou jsou udělané výřezy ve městech tak, aby tam králíček přesně vešel a bylo jasné, že dané pole ovládá. Stejné je to i u dodatkových surovin a dalších žetonů. Prvek různého počtu věží ve městech je dobře zvládnutý a při počítání je vše díky tomu přehledné. Hra a překladatel Václav Pražák vám také vykouzlí úsměv na tváři při slovních hříčkách a odkazech v názvech postav: Barbar Boban, Dupoleon, Hryzán Karotéz, Indiana Hop nebo William Volíz, samozřejmě doplněné o trefné ilustrace. Jedinou menší výtkou může být při plném počtu hráčů velmi zaplněné herní pole, které se stává lehce chaotickým.

Králíkovství – žetony
Králíkovství – pergameny

Králíkovství je roztomilou, a přitom bojovou hrou. Propojení ovládání území a draftování karet s celkovým designem je opravdu perfektně zvládnuté. Rodinná a tím pádem snadno pochopitelná a nepříliš obtížná pravidla dokáží zapojit téměř každého. Přesto hra nabízí vrstvenou zábavu a mnohem více přemýšlení, než by se na první pohled mohlo zdát. Karty jsou snadno pochopitelné a není tu tuna ikonografie k zapamatování.

• přístupné téma a pravidla
  • povedené ilustrace
  • figurky králíčků
  • každá hra je jiná
  • při plném počtu hráčů je na desce trochu chaos
  • Autor Richard Garfield
  • Vydavatel Albi
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.