Life of Delta – vzhůru za dobrodružstvím

Life of Delta – postapokalyptické putování

3. 5. 2023

Co se stane s lidmi, až vypukne jaderná válka a svět, jak ho známe dnes, přestane existovat? Na tuto otázku se nám už dříve snažil odpovědět nenáviděný a zároveň opěvovaný Biomutant. Nová čerstvě vydaná adventura Life of Delta se pokusí hráčům předat svou vlastní verzi postapokalyptického příběhu po tom, co bylo lidstvo vymazáno z povrchu zemského. Třešničkou na dortu pro mnohé bude fakt, že za vývojem stojí slovenské studio Airo Games.

Zkouška důvtipu

Poté, co vypukla atomová válka a všichni lidé byli vyhlazeni, staly se jedinými přeživšími pouze dvě formy života… servisní roboti a zvířata… zmutovaná zvířata. Zrozeni z radioaktivního záření a mající humanoidní podobu se nynější antropomorfní obyvatelé planety rozhodli stát jedinými zástupci „lidské“ říše. Plán na odstranění robotů započal a bohužel pro vás budete stát na té utlačované straně barikády. Příběh, přestože plytký, sleduje osudy drobného robota jménem Delta, jenž je vyřazen z provozu. Delta byl z rukou nehezké smrti v bazénu plném kyseliny zachráněn Joelem, který se ho rozhodl opravit a poskytnout mu azyl. Akt milosrdenství se však brzy stane hlavním zdrojem potíží. Joela krátce nato zatknou ozbrojené složky a Delta, dlužící mu svůj život, ho nemůže nechat jen tak na holičkách. Vyráží proto na záchrannou misi přes nehostinnou pustinu vstříc všem nástrahám a logickým hádankám.

Life of Delta je roztomile dobrodružná point-and-click adventura zasazená do postapokalyptického světa inspirovaného japonskou kulturou, na němž jsou ještě dost dobře viditelné následky osudové války. Tato logická hra vás zabaví cca na dvě až čtyři hodiny v závislosti na tom, jak se vám bude dařit řešit logické hlavolamy, kterými je titul protkaný od začátku až do konce. Ztěžovat cestu vám bude i Deltův menší vzrůst, a tak bude zapotřebí zapojit důvtip na plné obrátky, protože právě ten vám v mnoha případech zaručí úspěch. Hádanky se sice z velké části zakládají na racionálním úsudku, ale věřte mi, že ne vždy se na něj budete moct spolehnout.

Houstone, máme problém

Z hlediska hratelnosti se jedná o klasického zástupce z řad point-and-click adventur. Procházíte jednotlivými obrazovkami, na nich sbíráte předměty do inventáře, a ty nebo jejich kombinace následně používáte k uvedení mechanismů do chodu a odemčení cesty vpřed. Tento proces je často doplněný o množství různorodých miniher, jako je například sestavování sushi menu, propojování elektrických obvodů, míchání chemikálií, nebo si dokonce můžete zahrát legendární Pong na starém automatu a mnohem více. Tyto minihry jsou příjemným zpestřením celé hry a autoři se rozhodně nebáli popustit uzdu fantazii, protože takovým množstvím rozmanitých aktivit se jen málokterý titul může chlubit.

Minihry jsou vesměs jednoduché a jen u pár z nich vám bude chvíli trvat, než přijdete na jejich princip. Z velké části na vás vyskočí samostatné okno se základními pokyny, jak hádankou projít. Přestože je princip ve většině případů založen na té samé mechanice, nebudete se nudit. Samozřejmě se najde i pár zádrhelů, u nichž si možná nebudete vědět rady, a tak se uchýlíte k možnosti vyhledat řešení ve vodách internetu, protože hra sama o sobě nenabízí jakoukoliv nápovědu. Buď pochopíte princip, ale provedení bude horší, jako například hned u prvního nabití baterie, nebo se ocitnete v opačné situaci. Náznaky postupu k řešení úlohy mi nebyly jasné asi v jednom případě, ale možná absenci nápovědy začnete více proklínat při schraňování předmětů. Ty jsou kolikrát buď tak nenápadné, že si jich nemusíte na první, druhý nebo na třetí pohled všimnout, či budete mít vše potřebné, ale nedokážete s nimi správně naložit. I když se vás hra snaží alespoň zčásti navigovat skrze dialogy s místními obyvateli, pochopitelně vám nedají přesný návod, jak postupovat.

Lovení pixelů

Rozhovory jsou stručné a věcné s jedním povedeným vtípkem a originálním, až skoro mimozemsky znějícím „dabingem“. Neočekávejte tedy nic hlubokomyslného. Ty z vás, kteří si nejsou jisti znalostmi anglického jazyka, jistě potěší slovenská lokalizace. Musím však uznat, že angličtina zde není vůbec složitá. Čím mě Life of Delta moc neoslovil, je příběh… tedy jeho plytké vyprávění. Delta se při svém putování střetne s mnoha dalšími a tuze zajímavými postavami, ale jejich jednání působí dost odtažitě, přestože se mu svěřují se svými problémy a požadují jejich řešení. V moment, co už máte pocit, že se děj konečně někam posouvá, přijde překvapivé zakončení nechávající vývojářům takzvaně otevřená vrátka pro případné pokračování.

Větší negativum však vnímám v ovládání. Úkony interakce s objekty a zejména pohybu Delty pro mě velmi často znamenaly nadlidský výkon. Z názvu point-and-click adventura asi všichni odhadnete, že jedinou vaší prací bude klikání po obrazovce. To se ovšem může zdát jako problém. Interakce s předměty či samotný pohyb mají určité zpoždění a jsou dost neohrabané. Mohou vám zabrat klidně i několik pokusů klikání na to samé místo. Možnost použití předmětu ani není nijak graficky řešena, a tak musíte vždy vyčkat na to, zda se něco začne dít, nebo do inventáře budete muset sáhnout znovu. To samé platí při snaze Deltu přesunout z jednoho místa na druhé. Určitě ani tady by nebylo od věci přidat odpovídající ikonku.

Činy mají své následky

Life of Delta exceluje na poli výtvarného zpracování, protože osobitá ručně kreslená grafika dokáže upoutat oko a dodat celému titulu ten správný nádech i atmosféru. Barevná paleta se převážně drží teplých odstínů, kterým jasně dominuje hnědá a šedá. Z futuristické pouštní pustiny se přesunete do kyberpunkového města plného detailů a svou cestu zakončíte na vojenské základně. Velmi se mi líbí kombinace industriálního města s prvky japonské kultury, protože to celému titulu dodává nádech exotiky. Za celou dobu hraní nikde nespatříte kousek zeleně právě z toho důvodu, aby na vás doléhaly následky jaderné války.

Postavy mají osobitý charakter a jejich design si vás dokáže získat. Nejzajímavější mi určitě přišel robotický pavouk a humanoidní mutanti, kteří by jako z oka vypadli záporákům z Teenage Mutant Ninja Turtles. Občas jsem měla nutkání si s některými popovídat déle a zjistit jejich životní příběh, ale striktně dané dialogy mi nedaly tu možnost… škoda. Animace jsou slušné, zvuková stránka titulu a hudba na pozadí odvádí taktéž dobrou práci v budování atmosféry. Pevně doufám, že se vývojáři rozhodnou pro pokračování, protože utnout to v tom nejlepším a nechat děj takto otevřený bez dalších indicií by mělo být trestné.

Life of Delta suma sumárum nabízí příjemnou a oddechovou adventuru, u které se vám moc nezapotí mozkové závity, ale zato možná potrápíte své nervy. Na krásném ručně kresleném pozadí se rýsuje krapítek plytký příběh s pár nepříjemnostmi, co se ovládání týče. Přehlédnete-li tyto drobnosti, Life of Delta vás uhrane pestrou škálou poměrně nenáročných miniher a jako bonus přihodí slovenskou lokalizaci.

• nádherný výtvarný styl
  • rozmanitá paleta hádanek
  • zvuková a hudební stránka hry