Maková válka – úvodka

Maková válka – historie převedená do fantasy světa plného magie

9. 8. 2022

Jako fanoušek fantasy si myslím, že už se moc novinek v tomto žánru nedočkám. Samozřejmě, nyní se hodně sází na temné fantasy příběhy, místy promísené se zbytečnou brutalitou nebo velkým, dávným tajemstvím z minulosti, které najednou otočí celý děj. Ke knize Maková válka od R. F. Kuang jsem tak přistupoval nejen s lehkou skepsí a nedůvěrou, ale zároveň s tím, že autorka bude rozebírat opiové nebo Japonsko-čínské války pouze z pohledu zubožených Číňanů, a to mě velice odrazovalo. Mohu říct jenom jediné, jak jsem se já hlupák bralovská hrozně mýlil, tedy alespoň v něčem. Za výtisk děkujeme nakladatelství Host.

R. F. Kuangová
Host
Daniela Orlando
535
pevná vazba
únor 2022
978-80-275-1025-2

Seznamte se z Rin, typickou from zero to hero hlavní postavou

Rin je malá chudinka sirota z provincie Kohouta. Skončila u opatrovníků Fangových, kteří se jenom těší, až ji prodají za nějaký ten proradný šekel a budou se mít více zase trošku lépe – ostatně s Rin zacházejí jako s onucí. Bohužel pro ně, Rin se povedlo složit zkoušky zvané kche-tü. Ty jsou určené pro nejnadanější žáky v říši, a nejenom že je složila na výbornou, ale zajistilo jí to místo na nejprestižnější vojenské akademii v nikanské říši, na Sinegardu. Tam to samozřejmě nemůže mít lehké, takže si prožívá svoje, asi jako v devadesátkových dramatech ze střední školy v Americe. Nachází si přátele i nepřátele, hledá sama sebe (což jí neusnadňuje to, jak je paličatá) a samozřejmě pomalu objevuje sílu, která je v ní skrytá.

Upřímně z Rin jsem především v první polovině knihy měl trošku nervy v kýblu. Připadala mi někdy, jako kdyby se Mulan zkřížila s Anakinem Skywalkerem, a to mi nedělalo při čtení dobrotu. Přece jenom, když vám to řeknu polopaticky – uměla se biflovat hromady textů nazpaměť, nemusela moc spát, a doteď si myslím, že se ráda sebepoškozovala, aby neusnula kvůli učení. Odhodlaná, drsná, bojující proti bohatším a zkušenějším. Naštěstí se autorka i nad touto částí zamyslela a hlavní hrdinka se postupně vypracovává z otravné postavy v ideální fantasy hrdinku, která si zaslouží své místo na slunci.

Není to jenom klasických pojetím from zero to hero, ale Rin si umí získat srdce čtenáře a nakonec vám dojde, že je to skutečně hrdinka se vším všudy, která musí dělat i složitější rozhodnutí, a to nejen aby získala něco pro sebe, ale aby zároveň pomohla i ostatním.

Děj knihy Maková Válka je výborně rozdělený a umí se inspirovat historií

Kniha je rozdělená do třech částí, z nichž především první dvě se zabývají Rin jako takovou, včetně její kariéry na akademii Sinegard. Jsou to takové ty dvě klasické pasáže „ničeho nového se asi nedočkám, už jsem to četl“. Pro čtenáře se však jedná o příjemnou studii samostatné Rin a jejího okolí, nehledě na to, že vedlejší postavy nádherně rozšiřují děj a místy berou prostor i samotné hlavní postavě.

Naprosto fantastickým pojetím je ale autorčin styl psaní, pokud se to tak dá nazvat. Strohost, přímost a žádné kecy okolo. Témata jako smrt, mučení, znásilnění nebo určité narážky na náboženství, to je pouze okrajovým tématem celé knihy. Navíc onen pocit, že rostete s knihou, tedy že v první části je to sice takové ošklivé pro chudinku Rin, ale stále dětské, přerůstající do poslední části, kde je kniha najednou extrémně dospělá a ničeho se nebojí, je naprosto úžasné sledovat. Můj největší strach byla inspirace reálnou lidskou historií. Nemám to prostě rád.

I zde mě ale Maková válka velmi mile překvapila. Autorka samotná se sice velice odrážela od čínských válek, především pak opiové války, období dynastie Sung, tedy období rozdělení Číny na Severní a Jižní Sung, nebo nankingského masakru z doby druhé japonsko-čínské války. Nebudu lhát, především poslední odraz dějin, kdy japonští vojáci bez milosti popravovali Číňany, je v knize naprosto perfektně pojatý a onen zrcadlový odraz mezi Nikanskou říší a Mukenským svazem oproti reálným zemím je fascinující.

Stále velice kvalitní fantasy prvky

Příjemným překvapením je i pojetí náboženství a šamanství. Jedná se o takové zvláštní okořenění celé knihy, nicméně je tak okrajově či nevýznamně vykresleno, že budí dojem naprosté nedůležitosti v celé knize. Moc se tak v tomto oboru najít nedá. Stejně jako není pořádně na můj vkus ukázána mytologie celého knižního univerza. Nakonec musím nejspíš znovu zmínit dvě věci. Trošku narážím na fonetickou transkripci, kterou překladatelka sice zvládla na výbornou, nicméně ten přepis někdy zabolí. Příkladem může být například Yin Nezha, který v českém překladu zní Jin Ne-ča. Na jednu stranu tak sice odpadá problematika výslovnosti jmen, na druhou stranu, zde by nejspíš neuškodilo nechat originální znění

.Druhou věcí je skutečně surovost knihy. Výše jsem zmínil některá, řekněme, nerůžovoučká témata, kterými se kniha zabývá. Nicméně všechno ostatní, co k tomu patří, jako morální dilemata a ztráty na civilistech, ta skutečná surovost, které se autorka nebojí, je na jednu stranu poutavé, na druhou stranu vzbuzuje otázku, jestli už to není malilinko za čárou. Z mého hlediska není, ale pro mladší ročníky to rozhodně nemusí být příjemná četba. Všechny recenze knih a komiksů neleznete zde.

Maková válka je velice zvláštním fantasy počinem, který vzešel z pera R. F. Kuangové. Z poměrně nevýrazné knihy se stal naprosto fantastický otevírák do nového fantasy univerza, který by sice mohl místy připomínat Anthonyho Ryana a jeho Píseň krve, nicméně autorčino naprosto neortodoxní, přímé a surové pojetí celé knihy ukazuje její spisovatelské mistrovství. Tudíž odhoďte předsudky stranou a seznamte se s Fang Žu-Nin neboli Rin, protože její příběh teprve začíná.

• surové pojetí
  • kvalitní vykreslování děje
  • zajímavý přechod z „dětské“ do dospělé literatury