Max Payne – Logo

Max Payne 1 a 2 – kultovní hry se špatným filmem

25. 1. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Určitě jste někdy toto věhlasné jméno Max Payne zaslechli ve spojitosti s filmem či hrou. Že vás to moc nezaujalo? Pokud to tak opravdu je tak vás úplně chápu. Grafika prvního dílu je hodně zastaralá a generace nových hráčů už má jiné nároky. Přestože je Max Payne starou klasikou, nezklame vás ani v dnešní době, co se týče příběhu, akce, atmosféry i hratelnosti. Budu k vám mluvit narovinu, když řeknu, že tento titul se dokáže vyrovnat mnohým dnešním hrám.  Nejdříve si něco o Max Paynovi všeobecně povíme, poté se pustíme do rozebrání samotné hry a zmiňovaného filmu. 

Maxe nám přineslo studio Remedy Entertainment, které můžete znát i díky dalším titulům, jako je Alan Wake, Control a Quantum Break. Jedná se o third-person střílečku, ve které byl poprvé použit bullet time (zpomalení času), který můžete znát díky filmu Matrix. 

Temný osud Maxe

Max Payne je newyorský detektiv, který na vlastní kůži prožil snad tu nejhorší možnou událost. Jedné noci se Max vrací domů ke své ženě a dítěti, kde ho bohužel nečeká nic dobrého. Místo vřelého přivítání od své rodiny nachází bandu zloduchů, přes které se musí probít do horního patra, z něhož vychází výkřiky jeho milované. Jak už je bohužel jasné, happy end se nekoná.

Max své blízké nachází povražděné a jeho život upadne do temnoty plné bolesti a touhy po pomstě, které musí za každou cenu dosáhnout. Max díky svým informátorům zjistí, že banda feťáků byla při přepadení jeho domu pod vlivem nové drogy s názvem Valkýra. Max na nic nečeká a co nejdříve zažádá o přestup na protidrogové oddělení, aby mohl vykonat svou pomstu a zlikvidovat Valkýru a všechny, kteří zatím stojí. 

Zpomalení jako v Matrixu

Jak už jsem řekl. Max Payne je první videohrou, ve které byl použit bullet time. Ten budete často využívat při přestřelkách za podmínky, že máte plnou energii (ta se postupně doplňuje). Celá akce se potom zpomalí včetně vás. To je asi jediná věc, která vás bude štvát. Na druhou stranu vaše míření zůstává v reálném čase. To vám dává velikou výhodu proti nepřátelům, protože z takové brokovnice to vážně bolí.

Ve zpomaleném záběrů pak vidíte trajektorii výstřelů a stříkající krev nepřátel. Bojový arzenál tu máte dost pestrý – Beretta, Desert Eagle, Uzi, Winchester -1300 (brokovnice), dvouhlavňová brokovnice, M79 – granátomet, AK– 47 atd. Popřípadě své nepřátele můžete praštit jen samotnou pažbou, pokud nechcete plýtvat drahocennou municí.  

Příběh Maxe Payne je vyprávěn skrze komiks, který zároveň slouží i jako doplnění a vysvětlení některých vedlejších událostí. Temnou atmosféru nedoplňuje jen depresivní příběh, ale i noční zasněžené prostředí New Yorku, které dodává ještě větší intenzitu prožitku společně se skvělou hudbou

Pád Maxe Payne

Druhé pokračování, nesoucí název The Fall of Max Payne, přišlo v roce 2003. 

Druhý díl se odehrává dva roky po událostech prvního. Nemusíte se ničeho obávat, pokud jste nehráli předešlý díl, jsou vám události z jedničky vysvětleny hned na začátku v rámci komiksu. Ten stejně jako v předešlém díle vypráví hlavní děj a zároveň doplňuje vedlejší události. 

Max jako newyorský detektiv vyšetřuje sérii vražd, která ho zavede do skladiště, ve kterém bude muset bojovat o svůj život proti skupině s názvem Cleaners. Po tom, co se Max dokáže prostřílet menší skupinou, narazí na svou lásku Monu Sax, kterou považoval za mrtvou.

Než jí ale zastaví, Mona mu stihne utéct. Za její charakter si párkrát taktéž zahrajeme. Max se dozvídá, že jeho milovaná Mona je obviněna z vraždy Senátora Gateho. Max tomu samozřejmě nechce věřit a snaží se svého šéfa Jima Bravuru přesvědčit o opaku. Ten ho neposlouchá. Později si všimne, jak jeho nová parťačka až nápadně moc mluví o Moně, na kterou je posléze proveden útok v cele, ze které se dokáže jen tak tak dostat. Tím začíná Maxova detektivní práce, kvůli které se dostane do  velkých potíží. 

Znovu a lépe

Náš milovaný bullet time (zpomalení času) prošel zásadní a chvályhodnou změnou. Stejně jako v předešlém díle se i tady kolem vás zpomalí čas, ale vy už zpomalení nejste. Míříte a pohybujete se v reálném čase. Opět platí pravidlo, že tento režim můžete kdykoliv spustit, pokud máte nabitou energii. Při spuštěném bullet time režimu se vaše energie při zabíjení hojného počtu nepřátel sčítá. Díky tomu se při přebíjení zbraní spustí výjimečně zpomalená animace, kde Max hodí 360° otočku a vy se tak můžete rozhlédnout po svých nepřátelích.  

Váš arzenál stejně jako v předešlém díle tvoří – Beretta, Desert Eagle, dvouhlavňová brokovnice, AK–47, granátomet. Nově tu nalezneme i Dragunov, M4A1, MP5A3, Remington 870 anebo Smith & Wesson Model 29.

Na scénu přichází módy

Dohrání hry neznamená konec. Díky plné moderské podpoře si hru můžete ještě vylepšit a celou ji pozměnit. Pár vám jich můžu doporučit – Vampire Slayer 2.0, Hall of Mirrors (pokud znáte film Equilibrium), Cinema mod. Pokud jste fanda anime, tak jistě oceníte mod, kde hrajete jako Dante (DMC) či Hellsing (hrajete Alucarda) a mnoho dalších. 

Max ve filmu

Není divu, že díky popularitě hry mezi hráči si hlavouni ve filmařské branži řekli, že by bylo skvělé natočit podle Maxe film. Přeci jenom už tu máme několik filmů a seriálů podle her. Můj názor je takový, že by s tím měli přestat. Upřímně neexistuje žádná dobrá a kvalitní adaptace. Už jen Doom: Annihilation je urážka, o tom ale jindy. Film Maxe Payna vyšel v roce 2008 a hlavní roli ztvárnil Mark Wahlberg, který není úplně špatný herec, ale i přes své snažení film podle mého názoru nezachránil.

Příběh filmu je podobný jako v jeho herní předloze. Maxovi vyvraždí rodinu a on je posedlý chycením osoby, která za to může. Max díky svému vyšetřování zjišťuje že, by mohlo jít o vládní spiknutí a o parádní návykovou drogu jménem Valkýra, která způsobuje nadlidské schopnosti a halucinace.  Ptáte se, proč jsem použil slovo parádní? Ne kvůli tomu, že bych podporoval užívání drog, to ne. V tomhle filmu jsou bohužel nejlepší ty části, kdy sledujete scénu očima zdrogovaných. A to je vlastně celá pointa tohoto filmu. Vraždy, drogy a halucinace. 

Platforma PC

Michal Mráz

Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.