Monuments Renovator - Cover

 Monuments Renovator – oživení historie ve vašich rukách

3. 12. 2024
Zdroj náhledu: IGDB

Tak jsme tu opět s recenzi na poměrně poklidnou hru. Zde vás nečekají boje, střelba nebo taktizování. Monuments Renovator od vývojářských společnosti Monuments Games, Games Incubator a PlayWay je klidná hra, kde se vtělíte do restaurátora epických stavebních památek po celém světě. Na opravu a údržbu na vás čekají takové skvosty jako Eiffelova věž, Machu Picchu nebo chrám Notre Dame. 

Monuments Renovator v kostce

Začneme hezky zlehka. Jako první se pustíme do opravy malé kamenné stavby, kde bude potřeba opravit střechu, zpevnit zdi a samozřejmě uklidit nepořádek po vandalech. Odpadky jsou, kam se člověk podívá, a nesmí chybět ani graffiti na zdech. Postupem času se člověk propracuje k opravdu velkým stavbám. Opravy menších staveb se dají stihnout za pár desítek minut, ale ty větší už nějakou dobu zaberou. Ke své práci budete využívat širokou škálu nástrojů. Sekera, kladivo, koště a mnohem víc. K dokončení úkolu je třeba také vyzdobit interiér a vrátit památkám jejich dávnou slávu. Cítíte se na takový úkol, nebo je necháte upadnout do propadliště dějin?

I v dobové architektuře se člověk sekne

Když jsem se k této hře dostal, opravdu jsem se těšil. Sám mám ke stavitelství blízko a určitě bylo zajímavé sledovat, jak se památky renovují mojí rukou. Zpočátku mi hra přišla docela nezáživná, ale jakmile se člověk dostane k větším dílům, už je to o něco více přijatelné. Hra si vás vede sama. Máte seznam úkolů, které je třeba splnit, a lze mezi nimi přepínat. Vidíte zcela podrobně, kolik vám ještě chybí posbírat odpadků nebo opravit zdí. Ve hře se dostanete ke všem pracem, které u renovací očekáváte. Je trochu škoda, že například vám stačí udělat skladbu střechy pomocí trámů, ale krytina se už položí sama. Chápu, že poskládat stovky kusů střešní krytiny může působit zdlouhavě, ale o tom by ta hra měla být. Užít si ji se vším všudy. Navíc hra neobsahuje prakticky žádnou výzvu. Vede vás jako malé dítě za ručičku a ukazuje vám přesně, co a kam patří. Navíc lze využívat funkci AR, která vám i vykreslí obrysy všech předmětů. Stačí tedy naprosto vypnout a jen slepě klikat. Je to však na každém hráči, zda funkci bude využívat, nebo ji nechá vypnutou. 

Během renovací jsem ale moc nepochopil výběr nástrojů k opravám. Kladivo se dá použít prakticky pouze na stavbu lešení. Sekeru zase na rozbití trámů. To by pořád ještě dávalo smysl, ale renovovat kamenné bloky injekční jehlou? To mi moc smysl nedává. Já se v restaurování nevyznám, ale toto mi přišlo poněkud zvláštní. Během toho stačí jezdit kurzorem po předmětu do všech směrů, dokud se předmět neobnoví na 100 %. Tento systém mi přišel dost uspěchaný a nedotažený do konce. V tomto bodě Monuments Renovator za podobnými tituly zaostává. 

Další zápor, který jsem ve hře objevil, je určitě ovládání. Stalo se mi, že jsem kurzorem přejížděl po kamenném bloku, abych ho opravil, a na dalším bloku se stejným nástrojem kámen renovoval naprosto v jiných místech. Člověk pak ztratí přehled, kde tedy už restaurování proběhlo a kde je potřeba ještě materiál opracovat. Není to zas takový problém, ale někomu to může vadit. 

Předměty, které nosíte (kamenné kvádry, dřevěné trámy) nebo je skládáte dohromady (starožitná váza), lze různě otáčet. To je velký problém, protože jsem za celou dobu nepřišel na to, podle jakých os se materiál natáčí. Všechno to bylo vlastně jen o chaotickém otáčení, dokud předmět nezapadl na své místo. Opět to kazí požitek z realističnosti. 

Peníze a zkušenosti? Zbytečnost, kterou nemá cenu řešit

Během renovací získáváte zkušenosti i peníze. Peníze bych ještě pochopil, protože za ně si lze vylepšovat nástroje, které používáte. Postupně se opracují a je třeba je opravit. Oprava je však zcela zdarma. Otevře se vám minihra a nástroj se opraví pouze podle toho, jak moc jste úspěšní. Není to ale nijak složité a vždy lze nástroj opravit na 100 %. Peníze se dají využít na nástroje, které se poté pomaleji opotřebují. Naprosto jsem ale nepochopil zkušenosti. Neexistuje žádný strom dovedností, které by bylo možné vylepšovat. Vlastně všechno umíte už na začátku. Je to opravdu škoda, protože zlepšování se během hry by hráče více motivovalo dbát na preciznost oprav.

I světlé body se najdou

Co se mi naopak na hře líbí, je její grafické zpracování. Památky jsou vykreslené do nejmenších detailů a člověk si tak může užít nejen jejich opravu, ale i pěknou vizuální prohlídku. Sem tam se stalo, že mi například kámen propadl texturou a já byl nucen restartovat proces od poslední uložené pozice, ale to je detail, který se stane jednou za opravdu delší dobu hraní. Graficky tedy nemohu hře Monuments Renovator nic vytknout. Kvalita odpovídá ceně. 

Co bych malinko vylepšil, je přidání více melodií během renovací. Na jedné mapě můžete strávit třeba i několik desítek minut a pořád se opakuje jedna a ta samá melodie. Dopadlo to dokonce tak, že jsem zvuk zakázal úplně a místo toho si poslouchal vlastní hudbu. Je to trochu škoda, protože trocha dobové muziky by byla naprosto parádní. 

Hodiny a hodiny u monitoru? To zde nehrozí

Hra bohužel není moc dlouhá. Všechny památky lze projít i za pár hodin. K dohrání vám tedy stačí jedno odpoledne. Když si ale budete chtít udělat procházku po chrámu Luxor a pokochat se jeho architekturou, tak věřím, že u hraní jde strávit i několik desítek hodin času. Koho zajímá archeologie nebo architektura, zapomene během hraní i na vlastní narozeniny. Mně dohrání trvalo necelých osm hodin. 

Pořídit, či nepořídit. To je to, oč tu běží

Ze hry mám ve výsledku smíšené pocity. Její kvalita grafiky a vykreslení historických památek jsou na vysoké úrovni. Příznivce historických her určitě potěší a naopak zkušené hráče building simulátorů jako například House Flipper by mohla spíše odradit. Já osobně se ke hře určitě vrátím a zkusím z ní vymáčknout vše, co nabízí, ale obávám se, že pokud vývojáři nepřijdou s něčím novým nebo alespoň s dalšími objekty k renovaci, už toho moc nebude. Rád bych si vyzkoušel i nějaké modernější stavby. Například oprava nejvyšší budovy světa Burj Khalifa nebo White House by mohla být dost zajímavá. 

Hra má rozhodně velký potenciál, a pokud vývojáři přidají ještě několik map a vyladí několik chyb, mohla by z Monuments Renovator být hra konkurenceschopná podobným titulům. Bohužel, kromě skvělého grafického zpracování kopií architektonických skvostů nepřináší nic převratného a poněkud zaostává za podobnými tituly jak v ovládání, tak v záživnosti.


Recenzi pro Gaming Professors napsal Tomáš Zita.

Klady
  • grafické zpracování detailů památek
  • jednoduchý gameplay
  • velká škála renovovaných památek
Zápory
  • nezáživné melodie
  • těžkopádné ovládání
  • systém renovačních prací
  • po čase může omrzet
Platforma PC
  • Datum vydání 08.03.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.