Pac-Man patří k nejslavnějším videoherním postavám všech dob. Když japonská společnost Namco v roce 1980 uvedla na trh svůj první arkádový automat s tímto hrdinou, vyvolala senzaci. Hra měla jednoduchou a chytlavou hratelnost, navíc působilanovátorsky a svěže v záplavě dobových stříleček. Žluté kolečko, které ve své původní inkarnaci vypadá jako ujedená pizza, se během páté a šesté konzolové generace snažilo prorazit jako plnohodnotný roztomilý maskot v sérii 3D plošinovek. Dařilo se mu ovšem méně, než jeho mladším kolegům – instalatérovi Mariovi, ježkovi Sonicovi nebo vačnatci Crashi Bandicootovi. Trilogie Pac-Man World přesto byla mezi hráči poměrně populární, a tak se ji novodobé Bandai Namco rozhodlo vzkřísit zpět k životu. Po remaku prvního dílu z původního PlayStationu přichází Pac-Man World 2 Re-Pac, předělávka hry, která roku 2002 vyšla na PlayStation 2, GameCube, Xbox a se zpožděním i na PC.
Lepší po všech stránkách
Vývojáři z týmu Now Production práci na remaku rozhodně neodbyli. Výrazného vylepšení v porovnání s originálem se nedočkala pouze grafika, ale také ovládání a design jednotlivých levelů, do nichž přibyly nové úseky a nápady. Původní Pac-Man World 2 dráždil hráče nepříjemným ovládáním, neohrabanou kamerou a místy obtížnou orientací v prostoru, což byly typické neduhy mnoha starších 3D plošinovek. Remake všechny (až na drobné výjimky) odstranil. Ovládání je nyní rychlé a přesné, Pac-Man získal užitečnou schopnost kopu ze salta a při skocích pod ním vidíte žlutý kruh přesně vyznačující místo dopadu. Už se tedy nestane, že byste netrefili plošinku kvůli zkreslující perspektivě.
Navzdory inovacím zůstává hra designově věrná svému předobrazu a nabízí v dobrém slova smyslu oldschoolový zážitek. Pac-Man vyráží na dobrodružství napříč šesti světy, aby nasbíral zlaté ovoce ukradené duchy. Jen tak je možné porazit zlého krále démonů Spookyho, jenž byl nedopatřením probuzen z letitého spánku. Do jednotlivých levelů se lze vracet, ale jinak se zpřístupňují lineárně a v přesně daném pořadí, jako třeba právě u původního Crashe Bandicoota.


Když jde do tuhého
Na první pohled působí Pac-Man World 2 Re-Pac jednoduše a roztomile. Jako hra, která by mohla být vhodná pro děti, co se teprve seznamují s gamepadem. Jenže nějak takhle vypadá i originální Rayman (1995) nebo The Lion King (1994), tedy hry, kvůli nimž se dodnes budím hrůzou. I staronový Pac-Man má potenciál noční můry vyvolat, ovšem obtížnost v něm nabíhá postupně. Prvními dvěma světy zkušený hráč proběhne snadno, ale ve druhé polovině hry křivka obtížnosti strmě narůstá. Naštěstí si lze zapnout speciální režim asistence, v němž jste nesmrtelní. Ani ten mě ale nepřesvědčil, že souboje s pozdějšími bossy (vybavenými komplexnějšími sadami útoků než v originále) nejsou až moc zdlouhavé a otravné.
Pac-Man World 2 Re-Pac je v zásadě krátká hra a při troše snahy i štěstí se dá proběhnout do pěti hodin, ovšem na obsah chudá není. O další zábavu se starají nově přidané úseky, nepovinné sbírání předmětů a odemykání bonusových levelů i úplně nový mód, jenž se zpřístupní po dohrání. V něm je hra náročnější a design levelů poměrně zásadně přepracovaný. Hra se navíc po launchi prodává za sympatickou a zcela adekvátní cenu 29,99 euro.





Kolik polygonů tvoří kouli?
Svým autentickým starosvětstvím mi znovuzrozený Pac-Man vyhovuje více, než třeba nedávný Yooka-Replaylee. Je přímočarý, zábavný a dost variabilní na to, aby nikdy nezačal nudit. Level design jako by vycházel z akčnosti a temporytmu Crashe Bandicoota, ale obsahuje i lehce otevřenější pasáže vyzývající k průzkumu a plnění nepovinných výzev.
Lehce rozporuplně vnímám grafické zpracování. Je pěkné, barevné, optimisticky prosvícené a ve srovnání s originálem se může pochlubit lepšími modely, zvětšenou dohledností, přidanými detaily i daleko lepšími texturami. Přesto nový Pac-Man nevypadá jako úplně moderní hra. Měl jsem celou dobu pocit, že buď hrají nějaký letitý titul v emulaci s několika kosmetickými mody a zvýšeným rozlišením, nebo že jde o titul určený primárně pro první Switch. S tím vlastně nejsem až tak daleko od pravdy, protože Pac-Man World 2 Re-Pac na tento handheld od Nintenda skutečně vyšel, stejně jako na Xbox One a Playstation 4.
Pak mám ještě výtky k ovládání. Výchozí schéma je dosti bizarní, se skokem namapovaným na pravé analogové páčce. Ale nevadí, to se dá snadno změnit. Větším problémem je nadbytečnost Pac-Manovy schopnosti metat projektily, respektive sesbírané žluté kuličky. Tento typ útoku má minimální dosah, špatně se při něm míří a je tak mnohem méně užitečný než kopnutí. Stejně tak postrádá smysl možnost po výskoku mávat končetinami, a tak se o něco déle udržet ve vzduchu.



Pac-Man World 2 Re-Pac je vydařený remake, který se nespokojil s lepší grafikou, ale přináší také nový obsah, přepracované ovládání a vítané leveldesignové úpravy. Je to poctivá staromilská 3D skákačka z doby, kdy tento žánr patřil mezi ty úplně nejoblíbenější. Pokud vám takové hry v dnešní herní nabídce chybí, s nákupem neváhejte.