Neoficiální emulace starých konzolí a jiných herních zařízení se pohybuje na hraně legality a některé herní společnosti se k ní staví s velkou mírou nepřátelství, neboť je výrazně propojena se stahováním pirátských kopií samotných her. Bez emulátorů by ale dnešním hráčům nebyla přístupná drtivá většina herní historie a retro scéna by ani zdaleka nebyla tak silná. Mezi vůbec nejoblíbenější emulátory patří projekt PCSX2 umožňující hrát hry pro PlayStation 2. A ten v těchto dnech dosáhl již 99,59% kompatibility. Nehratelných zůstává pouhých pět testovaných titulů.
Tisíce her k dispozici
PlayStation 2 je dodnes nejprodávanější herní konzolí všech dob a může se chlubit neuvěřitelně rozsáhlou knihovnou nabitou historicky významnými a přelomovými tituly. Různé zdroje obvykle uvádí, že v klíčových regionech (tedy v Severní Americe, Evropě a Japonsku) na PlayStation 2 celkově vyšly víc jak čtyři tisíce her. Na emulátoru PCSX2 jich dosud byly otestovány necelé tři tisíce, včetně odlišných regionálních verzi totožných her. Jen pět z nich přitom v tuto chvíli není hratelných. Jedná se o kontroverzní pokračování slavné akčně-závodní série DRIV3ER, další destrukční automobilovou hru Stuntman, kultovní Final Fantasy XI, bojovku Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects a sportovní World Series Baseball 2K3.
Zbylé testované hry jsou hratelné od začátku do konce, byť u většiny je třeba počítat s drobnými glitchi nebo nepřesnostmi v porovnání s tím, jak běží na originální konzoli. Může se jednat třeba o absenci některých grafických efektů, znatelně navýšený input lag, praskání zvuku či dílčí problémy s časováním (například zrychlené či zpomalené animace). Jen asi třicet her je emulováno zcela perfektně, bez jakékoli odlišnosti od původního hardwaru.

Čtvrt století vývoje
Vývoj emulátor PCSX2 byl zahájen už v roce 2001, přičemž první hry bylo možné spustit (ovšem nikoli hrát) již v prosinci následujícího roku. Argentinský programátor známý pod přezdívkou Linuzapps a jeho řecký kolega Shadow tímto softwarem navázali na svůj předchozí projekt PCSX, který emuloval původní PlayStation. PCSX2 byl původně založený na volitelných pluginech obsluhujících ovládání, grafiku a další funkcionality. V roce 2021 bylo toto řešení opuštěno a emulátor získal nové a mnohem uživatelsky mnohem přívětivější grafické rozhraní připomínající Duckstation (taktéž emulátor původního PlayStationu).
Ačkoli je PCSX2 velmi věrný a vysoce kompatibilní emulátor, podporuje zároveň velké množství vylepšení. Je možné aktivovat hacky umožňující hrát v širokoúhlém rozlišení nebo zvýšit FPS. Obsahuje také různé možnosti deinterlacingu, antialiasingu či anizotropního filtrování textur, které dalece přesahují možnosti původní konzole a napravují její původní, často zubatý a neostrý obraz.
PlayStation 2 byl obecně vystavěný tak, aby upřednostnil rychlost renderování před kvalitou. Chyběla mu hardwarová podpora antialisingu a pracoval v nízkém rozlišení o (zpravidla) 480 řádcích a s prokládaným obrazem. Pokud si nejste jistí, o čem je řeč, připomeňte si náš článek o tom, jak staré konzole pracovaly s rozlišením a snímkovou frekvencí.