Peaky Blinders Mastermind intro

Peaky Blinders: Mastermind – v hlavě génia z Birminghamu

10. 3. 2021

Her na motivy úspěšných seriálů a filmů vychází v poslední době poměrně dost. Důkazem může být nepříliš povedený titul Narcos: Rise of the Cartels, který vznikl na náměty stejnojmenného seriálu. Dalším příkladem je Terminator: Resistance, který se naopak povedl a těší se hodnocení kolem 90 % na světovém herním žebříčku.

Dalo se tedy očekávat, že se objeví i hra na motivy velice úspěšných Peaky Blinders, u nás známých pod názvem Gangy z Birminghamu. Hra Peaky Blinders: Mastermind nás zavede do světa tohoto seriálu – jestli se však jedná o stejně veleúspěšné dílo, jako je její televizní předobraz, se dočtete v následující recenzi.

Peaky Blinders Mastermind spotted

Nejlepší kriminální seriál z prostředí gangů za poslední dekádu

Nejdříve k samotné předloze hry. Jak jsem již zmínil, Peaky Blinders (nebo Gangy z Birminghamu, chcete-li) je britský historický krimi seriál, který je inspirovaný událostmi 20. let 20. století a popisuje skutečný gang z Birminghamu.

Příběh hry se soustředí na život rodinného gangu Shelbyových, kteří jsou v kriminálním prostředí známí pod jménem Peaky Blinders. Zpočátku se Peaky Blinders soustředili zejména na ilegální dostihové sázky a jejich charakteristickým znakem byla žiletka zašitá v kšiltu čepice. Vyprávění sleduje především vůdce gangu, Tommyho Shelbyho.

Peaky Blinders: Mastermind aneb start Shelbyových

Hra Peaky Blinders: Mastermind je akční real time strategie (RTS), která je herním stylem prakticky totožná s oblíbenými a úspěšnými tituly jako Desperados, Commandos nebo Shadow Tactics: Blades of the Shogun.

Samotný děj Peaky Blinders: Mastermind nás zavede do časového období před seriálem. Pokud jste ho tedy ještě neviděli, nemusíte se bát, že byste přišli o celý příběh. Hlavním hrdinou hry není samozřejmě nikdo jiný než i hlavní hrdina celého seriálu, Tommy Shelby, nechybí však ani kompletní rodina Shelbyových. Vaším cílem je ještě více sjednotit rodinu, rozjet fungující podnikání a zároveň odolávat útokům okolních gangů.

Musím přiznat, že na Peaky Blinders: Mastermind jsem se celkem těšil. Celkové zasazení příběhu i nápad s použitím RTS stylu se mi opravdu zamlouvaly. Mé první hořké zklamání přišlo záhy, když jsem zjistil, že hra prakticky postrádá jakýkoliv dabing. Nastává samozřejmě otázka, zda se spokojit s rozhovory v podobě textu a odklepávání pokračování, nebo s dabingem, ve kterém by neúčinkovali herci ze seriálu. Přesně tak – když máme hru na motivy seriálu/filmu, je nejlepší, když postavy dabují samotní herci.

Peaky Blinders Mastermind adda

Jedna cesta koridorem

Další zklamání přišlo již v první misi z celkových deseti. I když v každé misi máte na první pohled rozdílné úkoly, většinou se pouze musíte dostat s přidělenými postavami z bodu A do bodu B. Pohybujete se prakticky po koridorové mapě a k vašemu cíli vede jediná cesta. Na této cestě se vám snaží znepříjemnit život hlídkující členové nepřátelského gangu – když vás některý z nich zahlédne, musíte „vrátit čas“. Krom hlídkujících nepřátel zde cestu komplikují i různé puzzly, kde třeba musíte otevřít ve správný čas dveře, aby si vás nikdo nevšiml, nebo v jeden okamžik udělat se třemi postavami tři rozdílné úlohy. K tomu slouží ony hrátky s časem, ke kterým se ještě dostanu.

Každá postava má jiné schopnosti a způsob využití

Peaky Blinders: Mastermind má bohužel i nedostatky v užívání schopností jednotlivých postav. Po vzoru Commandos nebo Desperados 3 má každá postava svou unikátní schopnost. Jedná se o odlákání pozornosti, podplacení nebo třeba o udělení „flákance“ někomu, komu nepůjde jinak domluvit. Zádrhel však spočívá ve vykonávání některé specifické činnosti – postavy totiž vykonávají činnost pouze po dobu, kdy je máte vybrané a držíte tlačítko akce. To má za následek, že v momentě, kdy uvolníte tlačítko nebo přeskočíte na jinou postavu,  činnost prostě přestane. Přiznám se, že to je hodně kostrbaté, na druhou stranu to byl možná záměr vývojářů, aby se více využíval jejich nápad propojených hrátek s časovou smyčkou. V praxi je to nicméně dosti chaotické.

Peaky Blinders Mastermind talbot

Hrátky s časem

Jak jsem již zmínil, v Peaky Blinders: Mastermind máte možnost ovládat čas. Každá vaše postava  má svoji časovou osu, tedy pokud něco vykonává i pokud stojí, má vše na své časové lince.  Na rozdíl od jiných her zde nezadáváte úkoly všem postavám najednou – místo toho provedete celou akci s jednou postavou, vrátíte čas a poté v tom samém časovém okně vykonáte potřebnou akci s druhou postavou.

Pro představu: máte situaci, kdy potřebujete projít se třemi postavami skrze dveře. Dveře musí někdo odemknout a pak podržet otevřené. K tomuto úkolu vyberete osobu 1, se kterou vykonáte celý tento proces – přijdete tedy ke dveřím, odemknete je a tlačítkem akce je přidržíte. Teď se vrátíte na začátek celé akce, překliknete si na osobu 2 a spustíte čas. V tomto bodě osoba 1 vykonává činnost, kterou jste jí uložili. Vy už však hrajete za osobu 2 a musíte projít skrze dveře, dokud vám je drží osoba 1. Jakmile tuto činnost vykonáte, musíte totéž udělat i s osobou 3. Opět tedy přetočíte časovou smyčku zpět a překliknete na osobu 3, která cestou třeba sebere bednu s whiskey a následně projde otevřenými dveřmi.

Ovládání času funguje samozřejmě celkově, t.j. i na pohyby nepřátel. Pokud Vás tedy nepřátelské NPC uvidí, stačí vrátit čas o pár sekund a v následném průchodu se mu jednoduše vyhnout, zatímco jiný člen vašeho týmu například drží dveře.

Peaky Blinders Mastermind čepice kill

Hrát nejlépe na ovladači

Peaky Blinders: Mastermind bylo vyvíjeno především pro hraní na ovladači, na což vás hra ihned při spuštění upozorní.  Hrát na klávesnici se dá také, ale kvůli takřka nulové podpoře myši a časté nutnosti překlikávat mezi postavami se kolikrát jedná opravdu o zkoušku nervů.  Podle mého názoru by bylo lepší mít pohyb a speciální akce přiděleny k myši a ovládání času ke klávesnici – rozhodně by to zlepšilo celkový gameplay, a tedy i celkový požitek.

Příjemné grafické zpracování a povedený soundtrack

Graficky se jedná o velmi příjemné dílo, které věrně zapadá do struktury hlavního seriálu. Prostředí i postavy působí opravdu dobře, stejně tak i technické zpracování jednotlivých koridorů. Zde se nedá hře nic vytknout. Za celou dobu jsem nenarazil ani na žádný grafický nebo herní bug, tak by to mělo být.

Samotný soundtrack se nese v seriálovém duchu a zde si tedy fanoušci seriálu rozhodně vyberou. Za soundtrackem stojí skupina Feverist, jejíž členové Dan Mills, Joshua Davenport, Daisy Palmer a Callum Ryan odvedli skvělou práci.

Vývojáři zmizeli

Bohužel, stejně jako u Narcos: Rise of the Cartels, i u Peaky Blinders: Mastermind vývojáři ihned po vydání hry prostě “zmizeli”. Nereagují na dotazy na Steam diskuzích a podle některých ohlasů ani přímo na e-maily.  Od vydání hry nevyšel ani žádný patch nebo jakákoliv zpráva.

Po pravdě jsem asi stejně jako většina fanoušků seriálu měl velká očekávání. Čekal jsem možná více akčních scén, větší mapy nebo větší propracovanost a různorodost plnění misí. Bohužel u Peaky Blinders: Mastermind se mi nedostalo snad ničeho, na co jsem se těšil. Jediná pozitiva jsou tak pro mě příjemné hrátky s časem a zasazení do světa Peaky Blinders. Upřímně, pokud chcete kvalitní RTS v podobném stylu, sáhněte raději po Desperados 3 – dostanete rozhodně více zábavy.

• technické zpracování
  • hrátky s časem
  • soundtrack