PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – úvodka

PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci – už žádné fádní křížky a kolečka

22. 9. 2023

Už jste si také někdy položili otázku, jak by to dopadlo, kdyby se proti sobě postavila stvoření či postavy, která by se za normálních okolností nepotkaly? Tak jako hráči simulují souboj Danteho s Bayonettou, autoři bláznivých párty her z Unstable Games se rozhodli změřit síly dvou mytických stvoření. Na čí stranu se v karetní hře PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci postavíte vy?

Boj o nadvládu na mřížce

Vydavatelství Blackfire si na své konto připsalo další zářez do početné rodiny karetních her k rozproudění zamrzlé zábavy. Souboj draků s jednorožci však nevzejde v epickou bitvu ohně proti magii. Jejich střet se bude konat na více intelektuální úrovni na motivy piškvorek. Dva až čtyři hráči se proti sobě postaví ve dvou týmech a jednou provždy vyřeší otázku, která lidstvo sužovala celá staletí. Bitevní pole se promění na mřížku a bude na hráčích nad jejími políčky převzít kontrolu. Hra je vhodná od osmi let a vyhradit byste si na ni měli přibližně půl hodiny a více.

PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci v balení obsahují karetní balíček pro stranu draků a stejně tak karetní balíček pro stranu jednorožců, každý po čtyřiceti kartách, dále balíček dvanácti karet cílů a jednu skládací papírovou mřížku očíslovanou od jedné do devíti společně s písmeny od A až po G. Cílem je na mřížku vykládat karty postav tak, abyste splnili tři cíle a vydobyli si svou pozici mocnější bytosti.

PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – karty na mřížce
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – balení
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – zadní strana

Drak, co plive oheň, nekouše

Hráči se před začátkem rozdělí do dvou týmů. V případě lichého počtu se podívejte do pravidel, jak máte postupovat. Zároveň s tím si zvolte, za jakou stranu chcete hrát. Abyste se dlouze nedohadovali, jako první si vybírá ten tým s nejmladším hráčem. Doprostřed stolu rozložte papírovu podložku nesoucí na sobě mřížku. Při prvním vybalení bude obzvláště neposedná a bude se snažit vrátit do původního složeného tvaru. Doporučujeme tedy kraje zatížit čímkoliv o řádné hmotnosti, jinak karty neudržíte na správném místě. Při standardní hře využijte mřížky 3 × 3 označenou číslicemi. Pro pokročilejší hru pole působnosti rozšiřte navíc o písmena na celkovou rozlohu 4 × 4.

Týmy se posadí naproti sobě, zamíchají svůj balíček karet a každý hráč si z něj lízne pět karet. Zbytek balíčku nechte položený před sebou lícem dolů a vedle něj budete utvářet odhazovací hromádku. Z hromádky cílů si každý tým vezme jednu kartu, kterou neukazuje soupeřům. Cíle vám ukazují, která políčka na mřížce musíte obsadit svými postavami, abyste jej splnili a připsali si tak jeden z potřebných tří bodů k vítězství. Při splnění cíle kartu otočíte lícem nahoru a necháte si ji u sebe pro udržení přehledu o bodech. Z mřížky odstraňte všechny karty postav, které se na úspěchu podílely. Následně si vezmete nový cíl a celý proces se opakuje.

Jednorožce miluju, koně, co maj jeden roh, mám ráda

Hráči se dle určeného pořadí (viz pravidla) střídají, dokud neodehrají svůj tah skládající se ze dvou částí. V první fázi si z vrchu svého balíčku doberou kartu. Ve druhé fázi přichází akce – vyložení karty postav nebo kouzla z ruky. Pokud se rozhodnete kartu nezahrát, místo toho si líznete ještě jednu. Hra se mírně mění v závislosti na tom, zda hrajete ve dvou, ve třech, nebo v plném počtu. Podrobnosti naleznete v pravidlech.
Ve hře PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci se nachází celkem pět typů karet. Prvním a nejzákladnějším jsou karty postav, a ty se dělí hned na dva typy. Karty základních postav se používají k obsazení polí na mřížce a nemají žádné speciální schopnosti. Oproti tomu karty speciálních postav mají stejné využití, ale navíc obsahují efekty, ať už jednorázové, nebo dlouhotrvající. Popisek na dané kartě vám přesně řekne, jak dlouho je efekt aktivní a jak se vyhodnocuje.

PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – hra z pohledu strany DRAKŮ
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – hra z pohledu strany JEDNOROŽCŮ
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – papírová mřížka
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – vykládejte karty

Dalším typem jsou bílé karty kouzel, což jsou jednorázové efekty, díky nimž můžete ovlivňovat dění na mřížce a tím získat výhodu nad soupeři. Kouzlo jednoduše zahrajte vyložením, aplikujte jeho schopnost a následně jej odložíte na odhazovací hromádku. Těmito kouzly můžete například karty prohodit, zničit nebo přesunout.

Dále jsou zde černé karty s okamžitým efektem reagující na akci jiného hráče. Je možné je vyložit i v rámci soupeřova tahu a nejste nijak limitováni, kolik byste jich mohli zahrát. Posledním typem jsou karty cílů, na jejichž lícové straně najdete znázorněná taková pole mřížky, která musíte obsadit.

PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci myslí i na situaci, kdy se na mřížce nenachází žádné prázdné pole, protože karty se nesmí překrývat (na jednom poli se může nacházet pouze jedna). Tomuto problému se říká „zásek“ a každý hráč má jeden tah na to, aby ho vyřešil, jinak musí oba týmy obětovat všechny své speciální postavy na mřížce.

PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – dračí karty
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – karty kouzel
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – karty cílů
PišK.O.rky Draci vs. Jednorožci – jednorožčí karty

Zábava s trochou frustrace

Tato variace na známé piškvorky vyniká především svou jednoduchostí. Pravidla vás dobře seznámí s jednotlivými kartami a připraví vás na praxi. Co vás hned na první pohled zaujme, jsou nádherné a ztraceně roztomilé ilustrace přesně ve stylu Unstable Games. Karty v jednorožčím balíčku jsou spíše obranného charakteru a zakládají si na dobírání, kdežto draci se nebojí ničit a obětovat z vlastních řad pro zaručení úspěchu.

Přestože jsem velkým fanouškem podobných typů her, PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci si nedokázali získat mou pozornost na moc dlouho. Hra je zábavná a nabízí tak akorát porci strategizování, aniž by se vám zavařily mozkové závity, ale kolikrát jsme si nebyli jistí používáním karet s okamžitým efektem. Obzvláště ve chvílích, kdy jsme na hrací pole přihazovali jednu za druhou ve snaze vyrušit efekt té předešlé. Jako největší výtku vnímám právě papírovou mřížku, jejíž řešení nebylo zrovna šťastné. Kdyby se autoři rozhodli pro klasickou podložku z polyuretanové hmoty, jako mají například ty pod počítačové myši, nebo alespoň pro tvrdší materiál, který by mohl být skládaný, udělali by daleko lépe. Takto musíte papír trošičku zprohýbat a doufat, že si po čase lépe sedne.

PišK.O.rky: Draci vs. Jednorožci nabízí zajímavý koncept odlišující se od tradičních karetních her. Jednoduchá povaha a nádherné ilustrace určitě přitáhnou pozornost hráčů všech věkových kategorií. Hra je vhodná pro párty nebo rodinný večer a přináší spoustu zábavy. Nicméně používání karet s okamžitými efekty může vést k chvílím nejistoty a frustrace, zvláště když se hrají rychle za sebou. Největší výtku si však vyslouží papírová mřížka, která může být náchylná k deformacím a omezením při hraní.

• roztomilé ilustrace
  • jednoduchá pravidla
  • dvě varianty hry