Po čtvrtstoletí znovu vyjde kultovní střílečka Chasm: The Rift

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: General Arcade

Herní vydavatelství SNEG před pár dny oznámilo, že se chystá na současné počítače znovu uvést kultovní first-person shooter Chasm: The Rift. Ten si hráči mohli poprvé vyzkoušet bezmála před čtvrtstoletím. Modernizovaná hra poběží ve vysokém rozlišení a bude obsahovat dosud nespecifikovaná vylepšení v oblasti grafiky a zvukového designu.

Chasm: The Rift původně vyvinul malý ukrajinský tým Action Forms a na trh byl uveden na podzim roku 1997. Díky podobné výtvarné stylizaci a užití 3D modelů nepřátel byla hra často srovnávána s legendárním Quakem od id Software, který vyšel o rok dříve. V detailnosti a kvalitě animací postav jej Chasm: The Rift dokonce překonával, nicméně k vykreslování herního prostředí využíval technologicky daleko jednodušší 2.5D engine s velmi limitovanými možnostmi.

V některých aspektech byla ovšem nenápadná ukrajinská hra předzvěstí slavných titulů, které vyšly až později. Již tři roky před vydáním legendárního Soldier of Fortune například Chasm: The Rift umožňoval nepřátelům ustřelovat končetiny a jiné části těla. Každá ze čtyř epizod hry se také odehrávala nejen na jiném místě, ale i v jiném historickém období a obsahovala unikátní typy nepřátel. V tomto ohledu byl tedy Chasm jakýmsi předskokanem her jako Daikatana nebo série TimeSplitters, jež pracovaly s obdobným konceptem.

Hodnoceno zpětným pohledem byl Chasm: The Rift mimořádným úspěchem pro východoevropskou videoherní scénu 90. let už jen tím, že se dostal do distribuce významných západních společností. Je nutné si připomenout, že postkomunistické státy v té době s komerčním vývojem videoher teprve začínaly a většina jejich produkce byla tvořena technicky skromnými tituly schopnými oslovovat jen hráče na lokálních trzích.

V Česku byl Chasm: The Rift poměrně populární i díky široce rozšířenému demu a vstřícným hardwarovým nárokům. V západní Evropě a Americe se původně setkal se spíše rozpačitým přijetím kritiky a byl často vnímán jen jako jakýsi „Quake pro chudé“. S odstupem let na něj ovšem anglicky mluvící hráči znovu upřeli pozornost a mezi milovníky žánru FPS se o něm začalo mluvil jako o skrytém klenotu.

Díky své unikátní atmosféře a povedeným designovým nápadům zanechává Chasm: The Rift otisk i v současné vlně boomer shooterů. Otevřeně z něj čerpá třeba indie střílečka Perilous Warp z roku 2020 a český vývojář Spytihněv jej zmiňuje jako svou hlavní inspiraci pro vlastní akci Hrot zasazenou do reálií socialistického Československa.

Chasm: The Rift bude k zakoupení na Steamu a GOG, kde si jej už nyní můžete přidat do wishlistů. Podle údajů v prvním ze zmíněných obchodů by měl být vydán v říjnu tohoto roku. Skončí tak dlouhá doba, kdy byl dostupný jen v bazarovém prodeji a jako abandonware. Na moderních počítačích navíc bylo možné hru spustit jen skrze emulátor DOSBox, a to v maximálním rozlišení 640 x 480.

Novinku pro Gaming Professors napsal Miroslav Libicher.
Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn