Chasm The Rift – boj

Po čtvrtstoletí znovu vyjde kultovní střílečka Chasm: The Rift

27. 8. 2022
Zdroj náhledu: General Arcade

Herní vydavatelství SNEG před pár dny oznámilo, že se chystá na současné počítače znovu uvést kultovní first-person shooter Chasm: The Rift. Ten si hráči mohli poprvé vyzkoušet bezmála před čtvrtstoletím. Modernizovaná hra poběží ve vysokém rozlišení a bude obsahovat dosud nespecifikovaná vylepšení v oblasti grafiky a zvukového designu.

Chasm: The Rift původně vyvinul malý ukrajinský tým Action Forms a na trh byl uveden na podzim roku 1997. Díky podobné výtvarné stylizaci a užití 3D modelů nepřátel byla hra často srovnávána s legendárním Quakem od id Software, který vyšel o rok dříve. V detailnosti a kvalitě animací postav jej Chasm: The Rift dokonce překonával, nicméně k vykreslování herního prostředí využíval technologicky daleko jednodušší 2.5D engine s velmi limitovanými možnostmi.

V některých aspektech byla ovšem nenápadná ukrajinská hra předzvěstí slavných titulů, které vyšly až později. Již tři roky před vydáním legendárního Soldier of Fortune například Chasm: The Rift umožňoval nepřátelům ustřelovat končetiny a jiné části těla. Každá ze čtyř epizod hry se také odehrávala nejen na jiném místě, ale i v jiném historickém období a obsahovala unikátní typy nepřátel. V tomto ohledu byl tedy Chasm jakýmsi předskokanem her jako Daikatana nebo série TimeSplitters, jež pracovaly s obdobným konceptem.

Hodnoceno zpětným pohledem byl titul mimořádným úspěchem pro východoevropskou videoherní scénu 90. let už jen tím, že se dostal do distribuce významných západních společností. Je nutné si připomenout, že postkomunistické státy v té době s komerčním vývojem videoher teprve začínaly a většina jejich produkce byla tvořena technicky skromnými tituly schopnými oslovovat jen hráče na lokálních trzích.

V Česku byl Chasm: The Rift poměrně populární i díky široce rozšířenému demu a vstřícným hardwarovým nárokům. V západní Evropě a Americe se původně setkal se spíše rozpačitým přijetím kritiky a byl často vnímán jen jako jakýsi „Quake pro chudé“. S odstupem let na něj ovšem anglicky mluvící hráči znovu upřeli pozornost a mezi milovníky žánru FPS se o něm začalo mluvil jako o skrytém klenotu.

Díky své unikátní atmosféře a povedeným designovým nápadům zanechává Chasm: The Rift otisk i v současné vlně boomer shooterů. Otevřeně z něj čerpá třeba indie střílečka Perilous Warp z roku 2020 a český vývojář Spytihněv jej zmiňuje jako svou hlavní inspiraci pro vlastní akci Hrot zasazenou do reálií socialistického Československa.

Chasm: The Rift bude k zakoupení na Steamu a GOG, kde si jej už nyní můžete přidat do wishlistů. Podle údajů v prvním ze zmíněných obchodů by měl být vydán v říjnu tohoto roku. Skončí tak dlouhá doba, kdy byl dostupný jen v bazarovém prodeji a jako abandonware. Na moderních počítačích navíc bylo možné hru spustit jen skrze emulátor DOSBox, a to v maximálním rozlišení 640 x 480.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.