Mám pár deskoherních studií, u nichž často přesně vím, jaká bude jejich příští hra. Jedním z nich je jihokorejské studio Bad Comet. Díky titulům Divoká Serengeti a Divoká Amazonie se totiž dá čekat, že i jejich další hra bude plná úchvatných potištěných zvířecích meeplů, neotřele pojatých mechanismů a možná příliš dlouhé herní doby. Povedlo se nejnovějšímu titulu jménem Podivuhodná stvoření moje očekávání naplnit?
Tahle hra není pro děti
Podivuhodná stvoření (v originále Wondrous Creatures) jsou dílem korejského autora vystupujícího coby Yeom.C.W (občanským jménem Yeom Cheolwoong). Ten pro studio Bad Comet vytvořil kromě Podivuhodných stvoření také jejich příští titul, podvodní Shallow Sea. O vizuální stránku se postarala dvorní ilustrátorka studia Bad Comet, Sophia Kang.
Nenechte se roztomilým vzhledem zmást, Podivuhodná stvoření rozhodně nejsou hrou, kterou byste měli koupit pro své potomky. Sami autoři ji doporučují pro 1–4 hráče od 14 let, kterým jedna partie zabere 40–80 minut. Nebo také 60–90 minut, podle toho, zda koukáte na krabici českou, nebo tu originální.
Podivuhodné ilustrace
Neodpustím si svoji recenzi začít u vzhledu Podivuhodných stvoření. Produkčně jde totiž o naprostou lahůdku. Vizuální orgie začínají už u krabice. Ta vypadá jako obrovská kniha a dokonale láká k prozkoumání světa, který v ní můžete najít. A to i přesto, že ona podivuhodná stvoření jsou na obálce jen jednoduše načrtnuta. Třešinkou na dortu je pak pozlacený nápis. Každá pozlacená hra si okamžitě získává moji pozornost, i když nejsem žena, která by milovala šperky. Přece jen v sobě ale straku nezapřu.
Vevnitř na vás vykouknou desítky nádherně ilustrovaných karet plných těch nejroztodivnějších bytůstek. Hned bych je všechny do jedné adoptovala a odvezla si je domů. A ta jména! Vydavatelství REXhry si s jejich překladem neuvěřitelně vyhrálo a stvoření se jmenují ještě líp než v originále. Ale hlavně, oracovníci, které budete pokládat na mapu, nejsou žádní obyčejní meeplové. Ne, že bych od studia Bad Comet očekávala něco tak přízemního, jako jsou obyčejní meeplové, ale stejně mi velcí draci a dinosauři vyrazili dech. Jeden z nich má navíc o něco kratší záda a místo hrbu… magnet. Ano, přesně tak, magnet! Co že se na ten magnet přidělává? No přeci váš lidský kapitán, který danému pracovníkovi (neboli v herní řeči pomocníkovi) přidá nějakou speciální schopnost. A abych nezapomněla, meeplové jsou potištění z obou stran! A to ne jakože dvakrát stejně, oni opravdu mají předek a záda! Taková drobnost, ale ve hrách tak vzácná.
Produkčně tak mají Podivuhodná stvoření jen pár nedostatků. Jedním z nich je, že lidští meeplové nejsou moc hezcí a docela špatně se nám podle ilustrace poznávalo, kdo je který kapitán. Druhým je, že pár žetonů je potištěných jen z jedné strany. Pole hor vypadají spíš jako les (ale to na hru nemá vliv). A nakonec musím zmínit, že vejce byla vyražená trochu šikmo. Až na těchto pár drobností se nebojím označit Podivuhodná stvoření za jednu z nejkrásnějších her roku, a to ještě nejsme ani v polovině. Ano, cena je trochu vyšší, ale dostanete za ni nádherně vyprodukovanou hru plnou úchvatných ilustrací a magnetických meeplů.
Podivuhodní pomocníci
Nejednou jsme se setkali s tím, že hry (obzvlášť ty vydané díky podpoře přispěvatelů na crowdfundingové platformě Kickstarter) jsou sice krásné, ale herně ploché nebo jen průměrné. Tak u Podivuhodných stvoření to naprosto neplatí. Ona se totiž velice povedla i svými mechanismy. Jde o hru, v níž se jich míchá hned několik. Jedním z těch výraznějších je umisťování pracovníků (worker placement). To je zde pojato způsobem, který jsem ještě v jiné hře neviděla, využívá totiž prostorového umístění pomocníků na mapě.
Svět Podivuhodných stvoření neobsahuje akční pole, on je těch akčních polí plný. Vy svoje pomocníky umisťujete mezi ně a z každého z nich něco získáte. To, že jsou draci a dinosauři tak velcí, zde tak není jen kvůli atraktivnímu vzhledu, ale má to mechanický význam. Jen tak se totiž dostanete od začátku hry až ke třem různým políčkům prostředí, z nichž získáte buď suroviny nebo kartu zvířete, které v daném prostředí rádo žije. Za určitých podmínek navíc ještě z prostředí okolo budete schopni získat vejce nebo dokonce nějakou bonusovou akci navíc.
V jednom tahu tak umístěním pracovníka vykonáte hned několik odměn, díky čemuž nemáte nouzi ani o suroviny, ani o karty a můžete o to dřív rozjet svůj engine. Mapa se navíc neustále zvětšuje. Respektive, ne že by rostla do šířky, ale na začátku hry je na ní poměrně hodně políček jezer. Na ty nejen nemůžete položit svého pomocníka, ale ani z nich nic nezískáte. Jak ale hra postupujete, budete na jezera pokládat žetony objevů, které z nich udělají další akční pole prostředí. A vy tím získáváte více a více možností, co ve svém tahu udělat.
Podivuhodný engine
Asi už všichni dávno víte, že já a enginebuildingové deskové hry se máme moc rády. A právě engine building je druhým nejvýraznějším mechanismem Podivuhodných stvoření. Připomínají tak velepopulární Divukraj nebo loňský Soumrak, které právě tyto dva mechanismy také zdatně kombinují, každá z nich však trochu jinak. V Podivuhodných stvořeních získáte vše, co na karetním engine buildingu máte rádi – karty s okamžitým efektem, takové, které vás odmění při nasbírání určitých sad na konci hry, jiné, které si můžete nabít a několikrát za hru spustit, a ještě další, které vám, vždycky když něco děláte, něco dají.
Každá karta má kromě ilustrace a jména i trochu jiný efekt a celé dohromady to parádně funguje. Díky tomu, že ve hře není nouze o zdroje, můžete se rozhodovat, kterou kartu vyložit podle toho, jak se vám hodí do enginu, ne podle toho, na co máte.
Podivuhodný návrat
Jedna z těch her, které vám během partie neustále dělají radost. Když pominu ilustrace, na které je radost se koukat, tak jsme neustále za něco odměňováni a každá akce vám tak doplní trochu dopaminu. A zatímco u spousty worker placement titulů je nejnudnější částí hry ta chvíle, kdy musíte stáhnout svoje pracovníky, v Podivuhodných stvořeních je tzv. Návrat částí, na kterou se budete vysloveně těšit. Stejně jako ve Včelíně při ní totiž něco dostanete.
Tedy, alespoň za předpokladu, že jste si vybudovali engine, který s odměnami za návrat počítá. Máte k tomu spoustu příležitostí a odměny nejsou jen nějaká znouzectnost, ale opravdu užitečné věci. Během partie se zkrátka vše zlepšuje – váš engine, mapa, návratová akce… a nikdy nemáte pocit, že by vás hra za něco trestala. Což na eurách zbožňuji. Těch, které mi pořád jen ubližují, v nichž věčně živořím z posledních sil a jedna chyba na začátku mě pronásleduje až do konce věků… těch už jsem se trochu přejedla.
Zkrátka plná podivuhodností
A to ještě nesmím zapomenout na to, že ve hře můžete plnit společné úkoly a sbírat díky tomu trofeje za různé sady, které se vám povedlo nasbírat. A první trofej vám ještě ke všemu odemkne speciální schopnost vašeho kapitána. Ano, slyšíte dobře, ani ti nejsou jen kosmetickými doplňky, ale každý z nich má svoji speciální schopnost. A také nejde o žádné drobnosti. Dávají vám další možnosti, jak si ve hře pomoct a každá z nich ji trochu rozbije. Můj nejoblíbenější je ten, který mi dovolí udělat zadarmo speciální akci z políčka, na které se po umístění na mapu kouká.
Máte pocit, že Podivuhodná stvoření zní příliš složitě? Nezoufejte. Pokud jste odehráli pár euroher, zvládnete je s přehledem. Vyzdvihnout musím i to, jak mají napsaná pravidla. Jsou velmi dobře strukturovaná, se spoustou příkladů a obrázků.
Studio Bad Comet se zkrátka se svými hrami posouvá neustále kupředu. Jsou čím dál zábavnější a čím dál kratší. A ačkoliv i Podivuhodná stvoření mají velký prostor vyvolat u hráčů analytickou paralýzu, jejich herní doba vlastně není nijak hrozná. Ta spousta odměn vám ji navíc bohatě vynahradí.
Podivuhodná stvoření jsou skvělou deskovou hrou z dílny tvůrců Divoké Serengeti. Kombinují worker placement s engine buildingem, přičemž umisťování pracovníků je v nich pojato velmi neotřele a zábavně. Hra není lehká, ale velmi dobře se učí z pravidel i videonávodů a nabídne vám spoustu prostoru se strategicky vyřádit. Každá akce v ní vede k nějaké odměně a celou dobu máte velké potěšení z toho, co si to před sebou budujete. Navíc jde o jednu z nejkrásnějších her letošního roku, která má perfektní českou lokalizaci. Podivuhodná stvoření je zkrátka radost hrát a nedoporučila bych je jen těm, kteří opravdu hodně trpí analytickou paralýzou. Všem ostatním by neměla uniknout.