Robin Hood a jeho dobrodružství - úvodka

Robin Hood a jeho dobrodružství – když korigujete legendu

18. 1. 2024

Vždycky když slyším jméno Michael Menzel, vzpomenu si na Legendy Andoru, které jsem si před pár lety pořídil, protože manželka odmítala hrát Dračí doupě. To, jak tento můj taktický krok dopadl, vám asi úplně vyprávět nebudu. Michael Menzel si Andorem udělal jméno, a tak, když vyšel u vydavatelství Albi (Čtyři zahrady, Virtù – Umění vládnout, Karak) Robin Hood a jeho dobrodružství, v němž vystupuje jako ilustrátor, samozřejmě jsem si pro něj hned doběhl. Mimochodem, příběhy tohoto slavného anglického zbojníka si můžete užít i v nedávno vydané hře Gangs of Sherwood. Ta tedy kromě jmen hrdinů a tématu má s deskovou hrou společnou jen kooperaci, ale to je už detail.

Páni, to je ale velký!

Jakmile vezmete krabici se hrou do rukou, doporučuji, zatněte svaly! Váha mě velice překvapila a v tu chvíli jsem si řekl „sakra, jestli mě takhle těžké dobrodružství čeká i na mé výpravě, budu mít co dělat“. Alespoň jsem po jejím rozbalení nebyl natolik překvapený, protože když už člověk jednou tu váhu cítí, bylo mi jasné, že naleznu i spoustu pokladů. A co jsem našel, ptáte se?

Ve stručnosti to bylo pět figurek s Robinem Hoodem, pět s Marianou, pět s Malým Johnem, tři s Willem Scarletem, pak jedna s bardem, dvanáct žetonů hodin, deset kulatých žetonů, sto třicet dřevěných kostiček, jedna speciální figurka, jeden šíp, jeden krkavec, tři figurky Guye z Gisbournu, jeden velký zasouvací obal, jenž obsahuje osm dílů herního plánu, plátěný sáček a to nejdůležitější, jedna celá kniha!

Nebojte se, Dumasovo veledílo není součást balení, přesto se jedná o ten nejpodstatnější kousek. Obsahuje totiž jednotlivé příběhové scénáře, které vás na vašem dobrodružství čekají. Proč? Je to jednoduché, zažijete si Robinovo dobrodružství na vlastní kůži, jinak by se asi počin ani nejmenoval Robin Hood a jeho dobrodružství. Jen to skutečně důležité je připravit si hromadu místa, protože jakmile rozložíte herní plán, je sakra velký, a to jste ještě ani nevkročili do hry.

Robin Hood a jeho dobrodružství udivil snadnou přípravou

Jak jsem výše nastínil, každý scénář knihy je jiná část příběhu. Na každou výpravu je nutné se připravit trošičku jinak, nicméně se nejedná o nic složitého. Robin a jeho družina vás krásně drží za ručičku. Navíc jsou pravidla natolik (dovolím si říct) blbuvzdorná, že je přibalen i list, v němž je krásně napsáno, co a jak se má dělat krok za krokem.

Vyjměte tedy osm dílů herního plánu a spojte je, připravte si všechny dřevěné herní prvky vedle plánu na jednu hromádku. Nemusíte je třídit. Každý hráč si vybere jednu z postav ve vašem příběhu, v tom úvodním si ve dvou hráčích musíte vybrat Malého Johna a Robina Hooda. Pokud je více hráčů, můžete přibrat i Pannu Marianu a Willa Scarleta. Připravte knihu i plátěný sáček a jdeme na to. Jednoduché, stručné, rychlé a hlavně napsané velkým písmem.

Co je důležité si uvědomit, je kooperace. Jste družina, přátelé, banda, nerozlučná skupina bojující proti útlaku a tyranii. Mirkové Dušínové Sherwoodu. Dáváte chudým, berete bohatým, nepráskáte. Hlavně držte při sobě, povídejte si, domlouvejte se a raďte si. Paličáci, co chtějí hrát sami za sebe, jsou předurčení k nezdaru a nechají Anglii napospas zlu. Kdo by chtěl tohle udělat?

Ovládání a souboje jsou až banální

Dlouho jsem přemýšlel, jak říct „více než jednoduché“, než jsem vytáhl slovník českého jazyka a našel „banální“. Zkušení deskovkáři budou trpět. Hra probíhá na kola a pořadí určuje náhodný los kruhových žetonů různých barev. Pokud vám to přijde nudné, házejte žetonky o zeď, a kdo bude nejblíž, začíná. Ale to jen radím výmysly. Každopádně žetony mají svůj význam – ty s barvami hrdinů určují pořadí, bílý dovoluje tah každému z hráčů, černý donutí hráče vybrat jen jednoho. Červený a fialový zase přináší temné události. Jednoduché a stále brilantně popsané.

Herní plán na to, jak je gigantický, nemá žádná políčka. Pohyb na mapě záleží na hráči. Každý má pět figurek, přičemž tři jsou pohybové. Zbylé dvě jsou statické a určují, kde se momentálně nacházíte, tedy kde na začátku tahu zrovna stojíte. Při pohybu je pokládáte tak, aby se dotýkaly a současně nekolidovaly s neprůchozími místy, jako jsou třeba stromy nebo domy. Prakticky stavíte malinkou, ale hezkou a roztomilou mašinku. Poté tah ukončíte. Pokud jeden pohyb nevyužijete, šetříte energii a třeba se připravujete na souboj.

Finální akce jsou na prozkoumávání, souboj s protivníkem nebo předání předmětů. Přitom právě souboj je, no… neskutečná náhoda, divná sranda a primitivní adrenalin? Pokud narazíte na protivníka, sáhnete do sáčku s kostičkami, které jsou fialové a bílé, a tři vytáhnete. Pokud vytáhnete bílou, vyhráli jste (vyjma speciálních soupeřů, kde je třeba jich víc). Neskutečně jednoduché a stále zábavné!

Proč je to tak dobré?

Pro mě osobně je Robin Hood a jeho dobrodružství nejen velké překvapení, ačkoliv ta miliarda zahraničních získaných ocenění mi mohla napovědět, ale také počin, u něhož chci trávit hodiny. K naprosto geniálnímu plnění scénářů, které vás nenápadně herně korigují, se vám přidává už nejednou oceněný slavný originální příběh. Když jsem se nad tím zamýšlel, je to ideální hra pro celou rodinu. Na krabici se píše doporučený věk od deseti let a já jsem nevěřil, že by tomu tak mohlo být. Doslova jsem se pletl jako Malý John.

Když zhodnotím herní plán a odvážu se, budu nadávat, že je zbytečně obrovský, přesto perfektní. Je na něm spousta skrytých políček, která během hraní odhalujete, a na každém se něco děje. Cestujete po světě, plníte úkoly, jste slavným zbojníkem nebo jedním z jeho přátel, vždyť je to nádhera. Takovýto krásný pocit mi nedal ani Mezi řádky, a to je deskovka, s níž pomalu usínám. Design je krásný, figurky kvalitně vyrobené, vše je perfektně připravené. Není na co si stěžovat.

Ono totiž nepřekvapivě má Robin Hood a jeho dobrodružství i velmi dobrý herní čas. Úvodní scénáře trvají dospělým hráčům do čtyřiceti minut, ty delší hodinku. To hlavní je, že v té první partii se vše naučíte tak dobře, že se nemusíte bát dalších částí. Venku už jsou i rozšíření a já věřím, doufám a přeji si, aby je Albi brzy vydalo také u nás, protože něco takového si to skutečně zaslouží.

Naneštěstí jsem si tu musel najít problém a překvapilo mě, že jsem ho odhalil během druhého hraní. Když si deskovku se mnou chtěla zahrát další skupina přátel, užil jsem si ji daleko méně. Proč? Protože už jsem ji znal, a i když je možnost zahrát si vylepšenou verzi hry (takové New Game+), není to ono, když už to máte jednou za sebou. To mě trápí a moc, protože tohle moje poprvé si budu dlouho pamatovat.

Robin Hood a jeho dobrodružství jsou úžasný herní zážitek. Když opomenu znovuhratelnost, která je mizivá, není co vytýkat. Nádherný příběh, skvěle korigovaný scénář, perfektně napsaná pravidla, kvalitní výrobní materiál. Vážně doufám, že brzy přijde příběhové rozšíření, protože se chci do deskovky vrátit. Ona mě potřebuje a Anglie také. Tedy alespoň na papíře.

• krásné převyprávění knižního díla
  • z kvalitního materiálu
  • pro celou rodinu