Scramble: Battle for Britain – Letecký souboj o budoucnost Evropy

16. 7. 2025
Zdroj náhledu: Slitherine

Manfred von Richthofen známý jako Rudý baron, Werner Voß, ale také třeba Hermann Göring, John F. Bolt, Edward O'Hare a mnoho dalších. Letecká esa, která bojovala v první nebo druhé světové válce. Ve světě videoher je mnoho leteckých simulátorů a arkád, která se snaží přinést zážitek z leteckých soubojů tzv. „dog fight“ na herní obrazovky. I když v současném pojetí tyto „dog fight“ už téměř vymizely, protože v moderním letectví většinu vzdušných soubojů ovládají rakety dlouhého dosahu a senzory (radary a infračervené detektory). Cílem je zničit protivníka dřív, než se vůbec dostane na dohled, a to ideálně na desítky kilometrů. Přesto piloti stále trénují blízké manévrové souboje, protože technologie může selhat, válka není vždy podle plánu a nepřítel může být nečekaně blízko. Scramble: Battle for Britain přináší neotřelé pojetí leteckých soubojů druhé světové války ve strategii s tahovými souboji odehrávající se v roce 1940.

zdroj: Slitherine

Zasazení do dějin aneb když nebe hoří

Scramble: Battle for Britain od vývojářů ze studia Slitherine, který je od 30. října 2024 ve fázi předběžného přístupu, vás zavede do klíčového období druhé světové války, konkrétně do léta roku 1940, kdy se rozhořela slavná Bitva o Británii. Země čelí invazi ze vzduchu, Luftwaffe bombarduje Londýn a další britská města, zatímco Royal Air Force se zoufale snaží udržet naději na svobodu. Je to období, kdy se v sázce ocitla samotná budoucnost západní Evropy.

Co se jednoznačně musí zmínit, je snaha autorů o historickou přesnost. Nejen že je časové zasazení pečlivě vymodelované, ale setkáte se i se skutečnými osobnostmi, letouny a událostmi. Ujmete se role velitele stíhací letky RAF, tvořené šesti letadly, letkou alfa a letkou bravo. Nejde jen o bojové stroje, ale hlavně o piloty. Každý pilot má individuální statistiky, včetně jména, národnosti, zdravotního stavu a únavy, ale také třeba specifické obavy z různých situací. Piloti mají momentálně tři unikátní schopnosti (traits), které ovlivňují jejich chování a efektivitu v boji, například lepší reakce, manévrování nebo schopnost déle vydržet ve vzduchu.

Získávání zkušeností (XP) zatím není plně implementováno v early access verzi, ale vývojáři plánují, aby se piloti zlepšovali během kampaně, tedy čím déle přežijí a bojují, tím lepšími se stávají, až se z nich nakonec stanou obávaná letecká esa, před kterými mají nepřátelé obavy a respekt. Pokud pilot zahyne, jeho zkušenosti jsou nenávratně ztraceny, což hře dodává strategický prvek řízení rizika.

zdroj: Slitherine

Scramble: Battle for Britain není klasický simulátor

Vzdušné souboje jsou realistické, ale přístupné. Pokud očekáváte arkádové ovládání ve stylu War Thunder nebo Ace Combat, či Project Wingman, budete možná zklamáni. Tady je nutné sledovat výšku, palivo, rychlost, úhel stoupání i viditelnost. Abych to všechno uvedl na pravou míru, jde o neotřelý způsob tahové strategie, která je přenesena do vzduchu, kde každý tah představuje několik sekund souboje. Nejde přitom o pohled ze shora nebo izometrický pohled, kamera je volná, což vám dává ještě lepší prostor pro plánování a přehled. Když jste na tahu, musíte zohlednit všechny možné alternativy, plánovat, kalkulovat, brát ohledy na stav daného letounu a pilovat, a to i v případě volby manévrů.

Další taktický prvek spočívá v řízení celé letky a její spolupráce. Můžete rozdělovat rozkazy, formace, přesměrovávat kolegy a hlídat sektor. Důležitou roli hraje i radarová mapa, která napovídá, kde hrozí útok, a kdy je nejlepší vzlétnout. Dynamika dne a noci, počasí a mlha přidávají další strategickou rovinu. Jednotlivé mise jsou poměrně zajímavé a mají dost specifických prvků, nicméně po čase se dostaví občasná repetitivnost.

Ovládání je jednoduché a celkem logicky pochopitelné. Prakticky vám stačí myš a trocha cviku. Letovou linii a určité manévry pak “kreslíte” právě skrze pohyb myši a její rotaci. Rozhodně stojí za zmínku simulační aspekt hry, který obsahuje letové modely, poškození, fyziologie pilotů, to vše zpracované do poměrně snadno pochopitelného zážitku.

Jak jsem již zmínil, v každém tahu se odehraje jen několik sekund letecké bitvy. Pokyny, které zadáte vybranému pilotovi, pak tento hrdina provede přesně dle instrukcí. Za zmínku stojí také aspekt přetížení, takže letadla při různých stoupáních, střemhlavých letech, výkrutech a dalších manévrech reagují, což má samozřejmě také dopady na piloty, kteří mohou při neuvážených příkazech manévrů ztratit vědomí.

zdroj: Slitherine

U některých soubojů se zapotíte

Za zmínku stojí jednoznačně umělá inteligence nepřátel. AI umí efektivně používat správnou taktiku a to včetně nalákání pilota na následné „pověšení se za jeho ocas“. AI se jednoznačně snaží zvolit vhodnou strategii, aby vaši šestku sestřelila. Nutno říci, že se jí to (hlavně ze začátku) poměrně daří. Přesto jsem byl svědkem, kdy z prakticky vyhrané situace, kdy jsem mohl přijít o dva letouny, se na místo pokračování v tlaku rozhodla AI pro úhybný manévr, který mi poskytl čas ke zvrácení situace na mou stranu. I když musím přiznat, že za cenu ztrát na životech mých pilotů.

Nicméně celkový taktický prvek v rámci řízení celé letky a rozdávání příkazů je velmi povedený a i když se to na první pohled nemusí zdát, tak opravdu funguje. Jen je nutné si to prostě osahat a seznámit se s mechanikami a principy hry a základy leteckých soubojů.

Scramble: Battle for Britain má rozhodně něco do sebe

Graficky není Scramble nejúchvatnější hrou na trhu, ale její síla spočívá v autenticitě a atmosféře. Letouny jsou detailní a historicky přesné, model poškození realistický, zásah motoru znamená kouř, ztrátu tahu, nutnost nouzového přistání. Krajina pod vámi je věrně stylizovaná do anglické krajiny 40. let. Není to krása na způsob Forza Horizon, ale má šmrnc dokumentárního realismu. Bohužel se to však neobešlo bez bugů, což je samozřejmě ve fázi předběžného přístupu pochopitelné.

Zvuková stránka je naopak excelentní. Burácení motorů, praskání rádia, výkřiky pilotů, vzdálené výbuchy a sirény, vše tvoří zvukový koberec, který vás doslova vtáhne do hry.

Na závěr ještě jednou připomínám, že se titul nachází ve fázi předběžného přístupu, a proto se finální verze může zásadně lišit od zmíněných informací.

zdroj: Slitherine

Scramble: Battle for Britain je hra, která se nesnaží okouzlit bombastickou grafikou nebo mainstreamovým přístupem. Místo toho sází na věrohodnost a strategické myšlení. Výsledkem je titul, který si vás podmaní svou atmosférou a taktickým prvkem. Není to hra pro každého, vyžaduje trpělivost, soustředění a ochotu ponořit se do historie. Ale kdo tomuto volání odpoví, bude odměněn zážitkem, který se jen tak nezapomíná. Titul má ohromný potenciál.

Klady
  • realistická, ale přístupná letecká simulace
  • historická přesnost letadel
  • silný taktický prvek – řízení letky, rozhodování
  • jednoduché ovládání a uživatelské rozhraní
Zápory
  • grafika není špičková a v některých detailech působí zastarale
  • občasná repetitivnost misí
  • některé bugy v manévrech
Platforma PC
  • Datum vydání 30.10.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.