Měsíc, přirozený satelit a také přirozený „štít“, který obíhá kolem planety Země. Jediné těleso, na kterém přistáli lidé. Povrch Měsíce je pokryt mnoha krátery po dopadech vesmírných těles, horami a měsíčními moři, která jsou ztuhlými lávovými poli. Zároveň se jedná o nejbližší těleso ve vesmíru, kde lidé v budoucnu plánují těžbu cenných surovin jako třeba helium-3 (potenciální palivo pro jadernou fúzi) a další vzácné kovy jako je třeba platina. The Crust je budovatelská sci-fi strategie, která vás vezme na povrch Měsíce ve snaze zachránit celé lidstvo.
Záchrana lidstva skrze automatizovanou těžbu surovin
Za titulem, který vás vezme (nejen) na povrch Měsíce, stojí vývojáři z VEOM Studio, pod taktovkou vydavatelské společnosti Crytivo. Titul se momentálně nachází ve fázi předběžného přístupu a vývojáři celkem pravidelně přidávají řadu novinek a formují hru do finální podoby. Některé prvky ve finální verzi hry se tak mohou v budoucnu značně lišit oproti tomuto článku.
The Crust je budovatelská strategie, která se soustředí na těžbu surovin a následnou automatizaci celého procesu, doprovázeného výzkumem a obchodováním. Příběh, nebo zasazení hry chcete-li, se odehrává v roce 2080, kdy se Země propadá do ekonomického chaosu a pouze efektivní těžba vzácných materiálů ji může zachránit. Bude to ale stačit?
Jakožto director lunární kolonizační mise, musíte neprodleně vybudovat funkční soběstačnou základnu na Měsíci a zahájit proces těžby. K ruce budete mít Alici Vance, svou více prezidentku, která vám pomůže se základy, bude vám poskytovat dodatečné informace, ale taky vás bude tlačit ke včasnému plnění těžebních kontraktů, které máte na stole.
Hned po spuštění hry si můžete vybrat, zda chcete projít tutoriál, což rozhodně doporučuji a následně hrát příběh nebo sandbox. V příběhu nebo kampani, chcete-li, máte možnost ze čtyř druhů obtížnosti, sandbox pak nabízí taktéž čtveřici možností, z nichž každá nabízí rozdílné počáteční suroviny a obtížnost expedice.
zdroj: igdb
V The Crust jsou vbaším nejcennějším zdrojem lidé
Začátek se prakticky neliší od jiných her v tomto žánru. Máte základní budovy a je na vás, abyste začali plnit těžební plán, jinak to bude „velký špatný“ a vy budete přicházet nejen o cenné zdroje, ale také reputaci, a tedy o podporu investorů, ale také dalších frakcí.
Nejdříve je nutné si uvědomit jeden základní fakt, a tím je, že zdroje jsou vzácné, ale že nejvzácnějším zdrojem jsou lidé, kolonisté. The Crust nabízí také prvky survivalu, protože musíte sledovat zdraví, náladu a další základní potřeby svých kolonistů. Budete moci najímat inženýry, vědce a další odborníky, kteří mají své jedinečné vlastnosti a dovednosti, jež vám umožní skutečně optimalizovat výrobu a výzkum. Jejich ztráta pak dokáže ochromit celý proces, který se může z plně funkčního kolosu sesypat jako domeček z karet. Musíte mít dostatek vody, jídla, ale také kyslíku, který mohou vaši pracovníci dýchat. Naštěstí všechno si můžete posléze vyrobit, například díky taviči ledu získáte vodu, následně pomocí elektrolýzy můžete získat kyslík a potravu vypěstujete za pomocí hydroponických farem, které nevyužívají půdu, ale místo toho používá živný roztok, který obsahuje všechno potřebné. Hra je velmi podobná jako podobně zaměřené tituly jménem Industries of Titan a IXION.
Zbytek materiálu potřebného jak k obchodování, tak ke stavění získáte těžbou a následnou úpravou v patřičných továrnách. Samozřejmě, že bez energie a baterií se neobejdete vůbec, a tak dostatek solárů a energetických nosičů je klíčem k úspěchu.
Důležitou roli hraje také výzkum, který je rozdělen do tří hlavních technologických stromů. Naleznete zde Fundamental, ve kterém si budete moci otevřít většinu těžebních budov a továren. Následuje engineering, který vám většinou nabídne různé pasivní bonusy a vylepšení, která zlepšují produkci, údržbu, ale i spotřebu. A poslední social, který je zaměřen na kolonisty, sociální sféru, ale také na vše potřebné k výzkumu. Musím přiznat, že koncept technologických stromů je velmi elegantní, přehledný a následné rozdělení do několika větví má logickou posloupnost a reálné opodstatnění.
Kontrakt se musí splnit za každou cenu!
Jak se postupně na Měsíci zabydlíte a budete se zavazovat k plnění různých kontraktů, začíná ta opravdová zábava. Nejenže se musíte starat o svou, řekněme základnu, o své kolonisty, ale na základě produkce musíte plnit kontrakty, aby vám neklesla reputace. Výměna zdrojů a plnění kontraktů pro jednotlivé frakce je jedním z klíčových prvků. Dobrá reputace u frakcí vám může zajistit opravdu zajímavé bonusy, a tedy i zdroje, které můžete dále využívat, jak budete potřebovat. Vaše rozhodnutí na plnění kontraktů má navíc moc ovlivnit politickou situaci na Zemi. Je ovšem na vás, zda si vyberete určitou frakci, nebo se budete snažit na celé situaci co nejvíce strategicky vydělat a dosáhnout maximálního zisku a podpory.
Samotná těžba a následná přeměna materiálu neprobíhá pouze na povrchu Měsíce, ale hluboko pod jeho povrchem. Není to ovšem o tom, že byste pouze postavili výtah, nahnali do něj pár pracovníků, vozítek, dronů a těžebních strojů a hezky se svezli. Prostory, kde budete těžit, musíte nejdříve vyrobit, tedy respektive vykopat a následně musíte velmi efektivně hospodařit se získaným prostorem, protože každý metr Měsíce je vzácný a představuje nesmírné bohatství.
The Crust nabízí pestrou škálu budov, které můžete vybudovat. Nejedná se přitom pouze o budovy, které potřebuje pro těžbu, výrobu nebo výzkum, ale také pro oddechových čas pro vaše pracovníky. Přeci jen je dobré mít na paměti, že spokojený, dobře živený a odpočatý kolonista, je zároveň dobrý a efektivní pracovník a o plnou funkčnost a následnou automatizaci s cílem plnění kontraktů hezky včas tu jde především.
Důraz na automatizaci je zde opravdu zřetelný a když budete hluboko pod povrchem stavět továrny, nákladní pásy a všechno následně transformovat, tak se neubráníte pocitu, že hrajete novodobé Factorio.
The Crust svým konceptem rozhodně zaujme
Přesto, jsou zde i prvky, které některé hráče nepotěší, a tím jedním je čas. V The Crust všechno poměrně dlouho trvá, a to jak od produkce, tak po samotnou automatizaci, ale také samotné tempo hry. Jednoduše řečeno, než se všechno rozjede, i když se snažíte a děláte vše potřebné, tak můžete mít pocit, že vlastně jen zdlouhavě čekáte na výsledek. Záměrně píši zdlouhavě, protože i když vás hra baví, chcete stavět, objevovat, posílat svá lunární vozítka na vědecké expedice, tak buď na to nemáte dostatek materiálu, nebo musíte počkat, než se stanou určité procesy.
Dalším úskalím, s kterým se můžete setkat, je zatím nevyvážená ekonomika a obchodování. Bohužel jsem se také setkal s několika bugy, které dokáží jinak skvělý pocit z hraní dost otrávit. Jedním z nich je neúměrný odpočet materiálu při jeho transformaci na další složky. Také se vám může stát, že při hustém uspořádání budov a konstrukcí může materiál jednoduše zmizet. Naložený transport s materiálem nikam neodletí, ale suroviny vám stále mizí a mizí. Někdy se i může stát, že i přestože máte dostatek těžebních stanic, linek a hangárů, tak jednoduše nejste schopni dostat suroviny na patřičné místo. Drony jezdí s materiálem, ale ten nakonec někde zmizí, případně zmizí i sám dron. Řešením, které se mi osvědčilo, bylo nestavět těsné formace budov vedle sebe. Když ovšem všechno funguje jak má, jedná se o skvělou záležitost s povedenou hratelností.
Přišel čas si něco říci o uživatelském rozhraní a vizuálu hry. V první řadě je nutné zmínit, že uživatelské rozhraní je přehledné a velmi snadno pochopitelné. I když je rozhodně vhodné absolvování tutoriálu, a to zejména kvůli různým mechanikám hry, je orientace velmi intuitivní a vše je přehledné.
Koncept budov je uspořádán do osmi základních ikon v levém dolním rohu, skrze které se následně dostanete do nabídky výstavby. Díky ikonografii a popiskům ihned vidíte, co daná budova potřebuje a naopak, co následně může produkovat nebo k čemu vlastně slouží.
Po grafické stránce se jedná o povedené dílo, které nabízí celou řadu detailů, a to jak při pohledu na lunární vozítka, tak třeba i různé budovy. Kolikrát se přistihnete, jak jen přibližujete pohled kamery, abyste se mohli kochat. Sluší se taktéž zmínit příjemnou hru stínů, a to jak pod povrchem, tak na povrchu Měsíce. Hrou vás doprovází příjemná ambientní hudba, která dodává hře určitou hloubku, ale zároveň určitý pocit klidu.
The Crust je ambiciózní budovatelská strategie, s důrazem na automatizaci a životy vašich kolonistů, která vás vezme na povrch Měsíce ve snaze zachránit celé lidstvo. Příjemné a intuitivní uživatelské rozhraní spolu s konceptem hry, dobře poskládanými technologickými stromy a důrazem na automatizaci zaručí, že u hry strávíte opravdu hodně času. I přes některé bugy se jedná o budovatelskou strategii s ohromným potenciálem.