Zatímco The Walking Dead: Michonne a The Walking Dead: The New Frontier přinesly do řad fanoušků především rozpaky a nechápavost, The Walking Dead: The Final Chapter se objevila jako rytíř na bílém koni a nabídla neuvěřitelně skvostný zážitek. Poslední epizoda totiž přináší nejen slušné zakončení pro oblíbenou Clementine, ale zároveň i zajímavý příběh, dostatek akce a především fantastický vizuál.
Nutno zde od začátku připomenout, že studio Telltale Games bylo během vytváření posledního dílu série uzavřeno, a tak to chvíli vypadalo, že se závěru série nedočkáme. Naštěstí se tu objevily Skybound Games, které nabraly spoustu původních lidí z Telltale a hru dovedly do zdárného konce.
The Walking Dead: The Final Season je skutečně ukončením příběhu
Do příběhu se nyní opět vrací všemi milovaná Clementine. Ta malá dívka, kterou si můžeme pamatovat z předchozích dílů, nyní vyrostla v silnou a obětavou ženu a má jeden jediný cíl. Tím je ochránit malého chlapce Alvina Juniora (AJ), najít s ním domov, v něm přežít celou zombie apokalypsu a případně poznat lidi, které se nebude snažit zabít – prostě najít si klid v duši. Kdo by se také divil, vždyť prakticky dospěla za konce světa, a za to by si trošku klidu rozhodně zasloužila.
Musím uznat, že scenáristé od minulých dílů odvedli pořádný kus práce. V nich jsme se setkávali s častým nelogickým a hloupým jednáním, to najednou jako by skoro celé zmizelo. Všechny postavy fungují racionálně, logicky, dělají všechno, co je nutné, aby vše klapalo, a to i v těch nejdramatičtějších momentech. Vyhneme se tak stupidní hysterii nebo záchvatům ze ztracené minulosti.
Postavy jsou totiž skoro všechny naprosto skvělé. Jasně, ne na všechny si zvyknete nebo s nimi chcete budovat nějaký vztah. Hra vám ale nyní dává dost času a prostoru, abyste mohli celou novou skupinu poznat. To platí i pro jejich povětšinou tragickou minulost a mohu říct, že to bylo naprosto fantastické. Dialogy tak mají najednou hlavu a patu a to je pouze začátek.
Konečně rozhodujete!
Zatímco v předchozích dílech fungovaly volby pouze jako iluze, nyní skutečně rozhodujete a všechny vaše věty se prolínají a posouvají vás nejen v příběhu, ale zároveň budují i silnější a lepší vztahy s ostatními postavami. A to není všechno, Clementine je nyní opatrovnicí malého Alvina Juniora, každá její volba nebo rada je nasávána a v některých chvílích i velice vhodně (či nevhodně) využita proti samotné Clementine.
Nebudu vám lhát, příběh v The Walking Dead: The Final Season je prakticky tím největším tahounem a vzhledem k nynějším možnostem, jak vše hrát, a jak ještě ke všemu může vše dopadnout, je nejlepší pocit si poté poslední kapitolu zahrát znovu a pokusit se udělat konec jinak. Doslova se mnou lomcovaly emoce, když jsem se radoval i chvilku chlapácky brečel s postavami, protože vás to chvilkami sejme. A to nejlepší je, že děj skutečně skončí, až když skončí hra, ne že 30 minut před koncem budete vědět, jak vše dopadne.
S ovladatelností je to ale stále to samé. Jenom nyní, jak Clementine trošku více vyzrála, jsou boje o něco snazší a nemusíte se stále nemrtvým vyhýbat. Jedná se o dynamické souboje, které fungují tak, jak by správně měly. Nejsou přehnané či nelogické, ale prostě lidské, jak by to mělo být. Bonusem jsou nyní i sběratelské předměty, kterými si vybavujete pokoj, v němž s Alvinem žijete. To je taková malá perlička, která vás zabaví, místo abyste stále šli čistě za cílem hru dohrát.
Hudba funguje, dabing precizní
Oproti předchozím dílu se vrací i velice kvalitní ozvučení. Neslyšíme zbytečné kníkání, nemístné křičení nebo tupé vzdychání, ale hudbu skutečně budující napětí nebo perfektní doprovod momentálního okamžiku. Dabing byl v závěrečné epizodě také naprosto parádní, a to včetně nazvučených skučících nemrtvých.
Horší je to s bugy. I dnes se jich ve hře pár naskytne, a to především v soubojích s jednotlivými zombíky. Prakticky máte naučené, že je podrazíte a bodnete, ale občas vašemu nabodnutému nemrtvému zmizí hlava, takže Clementine bodá do prázdna za doprovodu cákající krve a zvuku probodnuté hlavy. Na jednu stranu vtipné, na stranu druhou by bugy už ve hře určitě neměly být.
S dobou hratelnosti se také konečně posouváme kupředu a na celý příběh můžete počítat s minimálně deseti hodinami. Pokud chcete ale zažít co nejvíce možností, klidně si můžete těch hodin užít dvacet a stejně si myslím, že se vám nepovede splnit či posbírat všechno, co hra nabízí. V tomto případě se opět poslední díl nenechal inspirovat těmi dvěma špatnými.