TramSim Munich - tramvaj v protisměru

TramSim Munich – řidičem tramvaje podruhé

17. 2. 2022

Za bezpochyby velmi zajímavý počin můžeme označit titul TramSim Vienna od vývojářského studia ViewApp a vydavatele Aerosoft, který jsme v naší redakci recenzovali v květnu minulého roku. V něm bylo vaším úkolem zasednout do řidičské kabinky městské tramvaje v rakouské Vídni a převážet cestující z jedné zastávky na druhou. Ačkoliv hra trpěla některými nedostatky – za ten největší jsme v té době označili velmi omezený obsah – jednalo se o docela slušný počin s velkým potenciálem do budoucna. Dnes se k prvnímu dílu ještě na chvíli vrátíme, jelikož od naší recenze vývojáři provedli pár změn, jež jsou vesměs příjemné a posunují laťku o nějaký ten kus výše. Zároveň si však naše recenze posvítí i na pokračování, které nás pod záštitou TramSim Munich vezme z rakouské Vídně do německého Mnichova.

U prvního dílu trochu nabobtnal obsah

Jak už bylo řečeno, v krátkém okénku zmíníme novinky přidané do prvního dílu. Především se rozrostla nabídka linek, která nově zahrnuje trasu U2Z a 71. Jedná se vesměs o kratší linky, které mají cca čtvrtinu, resp. polovinu délky oproti jedničce. Tam a zpět tedy každou projedete v rozmezí 30 až 60 minut. Stále je sice obsahu na docela vysokou cenovku 35 euro poměrně málo, alespoň nám však vývojáři dali naději na další rozšiřování hry, které bezpochyby v budoucnu přijde. Jestli se někdy dočkáme kompletní vídeňské tramvajové sítě, je ovšem otázkou. Pokud ano, zmíněná cenovka by byla tak nějak odpovídající.

Další novinkou je rozšíření vozového parku o jednu tramvaj s označením E2. I když tyto změny kvitujeme a hodnota hry díky tomu trochu stoupla, stále na mě celý TramSim Vienna působí jako nedodělaná beta verze, kterou možná někdy někdo dokončí. Proto pro mě bylo velkým překvapením oznámení druhého dílu, na který se nyní podíváme. Mohu však již teď říci, že ani v tomto případě nebudu kritikou šetřit.

Proč je TramSim Munich plnohodnotnou hrou, a ne DLC?

Asi úplně první věc, co mě po oznámení napadla, bylo, proč ViewApp, potažmo Aerosoft, nepřidal Mnichov jako samostatné DLC. Vzhledem k tomu, že obě hry mají společné snad úplně vše, od stejného hlavního menu přes totožnou zvukovou stránku až po stejný vizuál, by taková myšlenka napadla asi každého. Navíc je třeba brát ohled na to, že TramSim Vienna je stále hrubě nedokončený produkt a vlastně se v něm nikterak ani nijak dlouho neohřejete – pokud vás nebude bavit jezdit tři tramvajové linky tam a zpět pořád dokola. Takový masochista ale snad nemůže být nikdo z nás. Obě tyto společnosti navíc, po vydání druhého dílu, vydaly i tzv. TramSim Launcher, z něhož si můžete libovolně vybrat, na jaké město máte právě chuť, a jeho přítomnost by vám tak, podle jejich slov, měla ulehčit samotné spouštění – opět další důvod, proč TramSim Munich vytvořit jako rozšíření pro původní hru, žádného launcheru by pak nebylo potřeba. Ale ne, TramSim se nám přejmenoval na TramSim Vienna, do toho byl uvolněn druhý díl TramSim Munich za stejně krásnou cenovku 35 euro, a jedeme dál. Při spuštění samotného launcheru navíc zjistíte, že se údajně chystá i třetí produkt, TramSim Showroom, u kterého je prozatím napsáno Coming soon. Nechci raději ani vědět, co se pod ním bude v budoucnu skrývat.

Hrubě nedokončený produkt je bohužel i dnes recenzovaný TramSim Munich. I zde nalezneme pouhopouhé tři tramvajové linky spíše kratší vzdálenosti, které dohromady tam a zpět dokážete projet za přibližně 2–3 hodiny. Opravdu jsem zvědavý, zda se v obou případech dočkáme kompletní tramvajové sítě. Za této podmínky bych svá předchozí slova vzal zpět a uznal, že cenovka 35 euro je za každý z dílů ospravedlnitelná. V současném stavu ale ani jeden díl není na takové úrovni, abych tuto větu mohl nahlas a veřejně vyslovit. Jen pro detail, dle Wikipedie má Mnichov v současnosti čtrnáct tramvajových linek. V případě Vídně je jich údajně až dvacet osm, alespoň dle informací, co jsem vylovil v hlubinách internetu.

Jaký je Mnichov po vizuální stránce?

U prvního TramSim jsem vyzdvihnul pěknou vizuální stránku jako takovou. Vídeň na mě udělala veskrze pozitivní dojem, a pokud jste v této nádherné metropoli nikdy nebyli, TramSim Vienna vám může ukázat alespoň část krás, které toto nádherné město nabízí. V kombinaci s virtuální realitou byl požitek z jízdy ještě o několik tříd lepší. Stejnou pozitivní zkušenost mám i v případě Mnichova. Ačkoliv se jedná o trochu menší město s přibližně 1,4 milionu obyvatel, na kvalitě zpracování to nikterak neubralo a po grafické stránce budete u TramSim Munich také spokojeni. Navíc má Mnichov trochu jinou stylizaci než Vídeň, takže i projížďka samotnou tramvají bude trochu jiná. Co bohužel zůstalo, je poměrně vysoká hardwarová náročnost v kombinaci s horší optimalizací. Zatraceně, vždyť první díl vyšel již v říjnu roku 2020 a za bezmála rok a půl nebyly vývojáři schopni na vyladění hry alespoň trochu zapracovat a přenést lepší výsledky do jeho totožného bratra.

Ani u TramSim Munich tedy nedávejte na oficiální zveřejněné minimální požadavky a raději si titul zakupte až v případě, že budete disponovat sestavou alespoň o dvě třídy výš. V opačném případě se připravte na drastické snížení kvality, které vám stejně ve výsledku ani nemusí pomoci. Nejhorší výkon jsem já osobně měl, když jsem projížděl tratí lemovanou zelenými stromy. Kvůli nim jsem se na vysoké detaily v několika okamžicích dostal i pod 20 fps. O hodně lépe hra běžela, když kolem mě byly jen holé budovy. Tam se frekvence snímkování konstantně držela okolo 55 fps se zapnutou vertikální synchronizací.

Na čem ale studio ViewApp rozhodně zapracovalo, jsou bugy. Těch už ve hře není tolik, jako bylo v prvním díle, a ani jednou se mi za celou dobu hraní nestalo, že by mi chodec nebo auto vstoupili do mé jízdní dráhy.

Koupit, či nekoupit?

Ačkoliv není TramSim Munich vyloženě špatnou hrou, s koupí bych ještě nějaký ten pátek počkal, až se obsah o trochu rozšíří. Pokud jste vlastníci prvního dílu a mermomocí máte chuť se podívat i do Mnichova, asi s koupí úplnou chybu neuděláte, jen teď budete vyhlížet rozšiřování obsahu do dvou totožných her současně. V případě, že nejste vlastníci žádného dílu a chtěli byste si nějaký vyzkoušet, odkážu vás spíše na TramSim Vienna, který je podle mého názoru o něco lepší, zvláště díky dlouhé lince 1, kterou tam a zpět trvá projet skoro hodinu a půl čistého času a tak nějak vám ukáže většinu krás Vídně.

TramSim Munich je prakticky totožný kolega prvního dílu a kromě samotného zasazení a pár drobností se od TramSim Vienna nikterak neodlišuje. Škoda že Mnichov nebyl vydán jako rozšiřující DLC pro původní hru za třeba 20 euro. Hned bych se na TramSim Munich díval úplně jinak a možná dál i vyšší známku, než dám teď. Pouze pět a půl bodu z deseti. Pokud se obsah nejen u TramSim Munich rozšíří, nebudu mít problém svoji recenzi aktualizovat. V současnosti ale je toto maximum.

• podpora VR
  • nádherně zpracovaný Mnichov
  • fanoušci prvního dílu budou spokojeni