Další díl ze série Trine je na světě. Tentokrát se jedná již o pátý titul studia Frozenbyte, v němž opět figuruje trio známých hrdinů z předchozích dílů: kouzelník Amadeus, zlodějka Zoya a udatný rytíř Pontius. Tentokrát se z tria udatných postav stanou nebezpeční zločinci a zrádci. Logické dobrodružství s 2.5D prostorem nás opět vtáhne do magického světa. Vyvstává zde však ještě jedna otázka – jak si nový díl stojí oproti těm předchozím?
Nové možnosti na obzoru
Trine 5: A Clockwork Conspiracy umožňuje, stejně jako předchozí díl, singleplayer, kooperaci se spoluhráčem na sdílené obrazovce i online multiplayer. Logické puzzle a hádanky se mění podle toho, jestli si nastavíte režim pro jednoho hráče, nebo pro vícero. V této části se u mě během hraní objevil puzzle, který jsem nebyla schopna vyřešit, a strávila jsem nad ním dobrou půlhodinu, než jsem to vzdala a zabrouzdala do vod internetu. Tam mi bylo sděleno, že režim, ve kterém se nacházím, je pro více hráčů, tudíž ho sama nedokážu vyřešit. Kromě toho si můžete nastavit i obtížnost hádanek od nejjednodušší po nejsložitější. Zároveň titul obsahuje privátní levely, které hrajete pouze s pomocí jednoho hrdiny.
Sám na cestě
Když už jsem se zmínila o levelech, kde hrajete jen za jednoho hrdinu, je důležité říct proč. Na konci zvládnuté úrovně na každého jednoho hrdinu čeká odměna v podobě vylepšené zbraně nebo nové schopnosti. O které se jedná, vám spoilerovat nebudu. Každopádně tento upgrade vždy okoření herní mechanismus a vy si tak v průběhu hry budete užívat složitější hádanky, které musíte vyřešit, protože kombinací bude ve finále vcelku hodně.
Trocha neobratnosti…
V tomto případě nemluvím o žádném ze tří hrdinů. Mám spíš na mysli herní mechaniku, která je v některých případech trochu neobratná a neintuitivní. S přidáním dalších vylepšení se přidává i počet tlačítek, která musíte ovládat, což je postupem času matoucí. Co ale musím pochválit, je fyzika hry. Každý geometrický předmět se chová věrohodně a interaguje s prostředím tak, jak by měl. To stejné platí o provazech, vodě nebo šípech. Pokud má někde působit gravitační zákon nebo kinetická energie, jsou přesně tam, kde by měly být. Za tuhle vydařenou stránku mají vývojáři můj obdiv.
Každé místo je kouzelné
Napříč dějem se pohybujete s pomocí kapitol, přičemž každá jedna z nich vás zavede do zcela jiného prostředí. Dostanete se do chmurného podsvětí, na nejvyšší výšiny měst i do vodního světa. Grafika je dělaná na pohádkový 3D styl a prostředí v pozadí vás rozhodně nezklame, stejně jako vykreslené textury. Třešničkou na dortu je možnost customizace vlastní postavy, neboť v průběhu hry sbíráte nejrůznější předměty, díky nimž si pak můžete vylepšit svůj vzhled. Mimo jiné zde najdete i ukrývající se korespondenci.
Protivní nepřátelé
Musím uznat, že soubojový systém se v Trine 5: A Clockwork Conspiracy moc nepovedl. Nepřátelé jsou jedno velké klišé a bitvy se odehrávají většinou na nezajímavých místech, která nedávají moc prostoru pro kreativitu. Na konci některých částí se objeví ještě o trochu větší nepřítel, jemuž musíte nejdříve prorazit brnění, než se k němu dostanete. Ani tento souboj však není nijak zvláštním okořeněním, jelikož se dá většinou porazit stejnou strategií. V tomto případě mě pasáž se souboji moc nezaujala a spíše jsem si užívala průchod hrou.
Nelámej si hlavu
Co se však povedlo v tomto případě hodně, jsou logické hádanky a hlavolamy. Ty jsem si užívala ve velkém. Zpočátku byly vcelku jednoduché, některé nabízely řešení přímo hned a u některých jsem se po vyřešení plácla do čela, proč mi to trvalo takovou dobu. I tady přišly momenty frustrace, když jsem si lámala hlavu nad nějakou hádankou, kterou jsem nedokázala vyřešit. Opět zde platí, že čím dál budete v průchodu hrou, tím více budou hádanky zábavnější. Možnosti řešení se zvýší, avšak stejně s nimi také obtížnost hlavolamů, a v kooperaci může vzniknout i neshoda následovaná ostrou a hlasitou výměnou názorů. Ještě že se úroveň obtížnosti hádanek dá přepnout.
Trine 5: A Clockwork Conspiracy je kouzelná adventura, která obsahuje oddechové momenty u řešení logických hádanek i napínavé části, kde se pustíte do soubojů s nepřítelem (někdy mohou být pojmy „oddechové“ a „napínavé“ obrácené). Vývojáři nám nabídli kouzelný svět s přenádhernou grafikou, která za sebou zanechává magický dojem. Díky personalizovaným levelům nezabřednete do monotónnosti a hra tak nebude repetitivní. V tomto případě se vývojářům moc nepovedl design soubojového systému, avšak to jim lze v klidu prominout.