Patrně každý někdy slyšel jména jako Muhammad Ali, Mike Tyson, Tyson Fury nebo Saul 'Canelo' Alvarez. Tito legendární celosvětově uznávaní boxeři svými výkony nejednou šokovali nejen soupeře, ale také publikum. Undisputed je licencovaná hra, která vás zavede pod záři reflektorů mezi provazy ringu, kde dobře mířený úder rozhoduje o úspěchu nebo zapomnění.
Zdroj: Steel City Interactive
Po dlouhé době licencovaná hra z boxerského prostředí
Vývojáři ze studia Steel City Interactive se pod taktovkou vydavatelské společnosti Deep Silver pustili na tenký led, když přišli se svým titulem Undisputed. Doposud byl za nejlepší hru z boxerského prostředí považován titul Fight Night Champion od EA, který vyšel v roce 2010. Proto je Undisputed taktován jako první oficiální licencovaný titul po více než deseti letech.
Informace, že se jedná o licencovanou hru s věhlasnými jmény, navíc fungovala jako opravdu obrovský hype, protože každý velký i malý fanda boxu si hned vybaví možnosti hrát za Muhammada Aliho, Mikea Tysona, Tysona Furyho a další (nebo se s nimi utkat).
Undisputed nabízí několik herních režimů, jako je například exhibice, prizefighty nebo kariéra a samozřejmě i multiplayer. Nejzajímavější režim je bezesporu kariéra, kde Undisputed odvádí skvělou práci a celkem přesvědčivě simuluje postup od nejnižších příček k hlavním zápasům večera. Máte možnost si plně přizpůsobit svou postavu, včetně účesů, tetování či šatníku, a vybrat si, zda budete muž, nebo žena. Titul totiž nabízí osm mužských a dvě ženské divize.
Abyste se mohli zlepšovat a postupovat stále výš v žebříčku, je důležité začít budovat svůj tým. K ruce budete mít trenéra, manažera a cutmana (osobu zodpovědnou za prevenci a ošetření bojovníka během přestávek mezi jednotlivými koly). V tomto ohledu si patrně vybavíte až magické pouto, jaké měl Mickey a Rocky Balboa ve filmech Rocky. Zpočátku je to dobré, ovšem postupem času, jak stoupáte, začnou nevýhody starého stálého týmu převažovat nad výhodami a zkušenější tým z vrcholných divizí přináší prostě více výhod. To má vliv na různé bonusy a statistiky vašeho boxera i na finanční náklady, které takový tým má. Tato forma RPG prvků ale působí opravdu dobře, a to včetně sledování kalendářů, příprav či rekonvalescencí po možných zraněních.
Z manažerského hlediska má titul také co nabídnout. Navíc je všechno okořeněno i určitými detaily. Pokud si nebudete hlídat váhu, můžete opravdu viditelně ztloustnout, čímž se nejenže zpomalíte a rychleji unavíte, ale také se nemusíte vejít do své váhové kategorie.
Můžete vyjednávat o smlouvách a možných procentech za vyhraný zápas, řešit mediální závazky a slávu, místo konání zápasu a další podobné lahůdky, které mohou ovlivnit vaše statistiky v zápase i výnos.
Zdroj: Steel City Interactive
Undisputed nabízí různé bojové styly
Další prvek, ve kterém Undisputed jednoznačně vyniká, jsou různé bojové (boxerské) styly. Ty nejsou pouze kosmetickou záležitostí, ale skrývají v sobě funkčnost a taktiku boje. Můžete se tak zaměřit na rychlé protiútoky, silné vnitřní silové údery, údery zvenčí nebo ze sebe udělat „tanka“, který bude bojovat spíše pasivně a snažit se soupeře unavit za pomocí bloků a uhýbání. Je tedy možné dostat svého soupeře na úkor klasického zdraví nebo na výdrž v podobě staminy.
A nyní přišel čas na méně povedené prvky, které vám zážitek z prvotřídního boxu mohou zkazit. Údery a pohyby, jimiž postavy disponují, jsou vcelku dobře zpracované a více méně odpovídají reálným předlohám. Všechny pohyby se můžete naučit v poměrně dobrém tutoriálu, který rozhodně doporučuji.
Boj se odehrává klasickou duelovou formou, která nejvíce odpovídá titulu Hellish Quart. Kamera je z boku a sleduje vás z různých úhlů za provazy ringu. Při tvrdých a dobře zasazených úderech sebou kamera lehce trhne, což dodává akční dynamický efekt. Na pohybech boxerů je znát váha i únava a až sem je to stále dobré. Údery však můžete rozdávat necelých deset sekund, než vám dojde výdrž. Vaše útoky pak ztratí sílu i rychlost, a to prakticky bez ohledu na statistiky postavy. Navíc ze začátku, kdy jsou statistiky opravdu nízké, jste vyčerpaní už po pár vteřinách. Vyčerpání kromě úderů způsobují i úhyby a bloky.
Mnoho zápasů bude končit rozhodnutím na body, a to právě na základě vyčerpání. Pomalé „utahané“ údery a pohyby navíc docela tahají za oko a působí, řekněme, vágně.
Zdroj: Steel City Interactive
Cutman může zvrátit zápas
V této hře existuje několik různých typů řezných ran, modřin a otoků. Ty se bohužel stále opakují, a tak se za čas mohou omrzet. Během kol je možné se nechat ošetřit cutmanem, který může obnovit část zdraví a také staminy.
Může se také stát, že vás soupeř pošle k zemi, a v tomto okamžiku nastupuje minihra. Tu je trochu chaotické popsat, protože aby váš bojovník vstal, musíte přesně zaměřit a vyrovnat ukazatel ve třech různých polích tak, aby byla zelená. To samozřejmě na úkor časového pásma. Ani na tuto zpočátku chaotickou minihru nemají statistiky žádný vliv.
Znatelně těžší je to hlavně ve vyšších soutěžích a na vysokých obtížnostech, kdy vy budete mít problém vstát po dvou sraženích na zem (nebo na kolena), ale váš protivník, kterého jste takto srazili třeba osmkrát, vstane vždy během pár vteřin.
Škoda také je, že zde nejsou flash knockouty. I když soupeře srazíte, budete muset počkat na počítání a pro každého z nich se spustí stejná animace. Což je rozhodně škoda, protože takový titul si pořádné flash knockouty rozhodně zaslouží.
Během soubojů se můžete setkat s jedním zásadním problémem, kterým je zpomalení odezvy. Respektive prodleva, než vaše postava zareaguje, neboť ta ovlivňuje veškeré kouzlo z hratelnosti. Odpadá proto čtení pohybů soupeře, protože místo toho, abyste soupeře přečetli, musíte reagovat dříve, než se pohne, protože až se pohne, bude pozdě. Různé náznaky a postoje, které provádí legendární bojovníci, jsou tak pouhou pastvou pro oko.
AI protivníků, zvláště pak při blokování, je někdy opravdu šílená. Často mi přišlo, že při určitých soubojích a v určitých situacích se jednoduše zapnul script, takže nebylo možné soupeře unavit ani zasáhnout. Jen stále elegantně blokoval a uhýbal. Navíc při některých pohybech, co se týče blokování vašich úderů, soupeři vypadají, jako by si měli vykloubit rameno a zlomit si vaz zároveň.
Online hra, tedy multiplayer, je na debatu samu pro sebe a zde se nepovedlo snad nic. Zápasy padají, lagují se a o hratelnosti ani nemluvě.
Zdroj: Steel City Interactive
Undisputed zaujme, ale ztrácí v základech
Tím se dostávám ke grafickému zpracování. Jak už jsem zmínil, legendární bojovníci a celebrity ringu, kterých je ve hře více než sedmdesát, jsou po vizuální stránce opravdu povedené a je vidět zaměření na detail jejich postav při zpracování. Méně známí a obyčejní bojovníci takovou péči nedostali. Při hraní vás potká patrně také mnoho bugů, od cukání hlav, přes různé proskoky kamery nebo až komické výrazy bojovníků.
Hra navíc údery občas nezaznamená, a to přesto, že dojde k jasnému vizuálnímu kontaktu s tělem soupeře. Další nešvar, který vás může potkat, jsou propletené ruce při provedení háku. Jinými slovy, technická stránka hezkého grafického kabátku se moc nepovedla.
Zdroj: Steel City Interactive
Undisputed měl ambice stát se nejlepším titulem z boxerského prostředí po více než deseti letech. Titul nabízí více než sedmdesát licencovaných boxerských celebrit, zábavný kariérní režim a souboje, které zpestřují různé druhy bojových (boxerských) stylů. Hru bohužel táhne silně dolů technický stav a různé chyby. V současné době ji tak nemohu (i když bych jako fanda boxu opravdu rád) doporučit a namísto toho bych vyčkal na možné budoucí aktualizace.