Druhá světová válka ovlivnila chod lidských dějin. Ukončila životy desítek milionů lidí. Válka a potažmo každý ozbrojený konflikt, který přeroste do větších rozměrů, ovlivní člověka nejen po fyzické stránce, ale hlavně po psychické. Válka je peklo, kterým si musí projít každý, kdo se jí účastní. Každý má svůj pomyslný kalíšek trpělivosti a mezí, kam je schopen zajít. Jaké je se vzepřít rozkazům před tíhou vlastního svědomí, ukazuje War Mongrels.
Nesplnění rozkazu se tvrdě trestá
War Mongrels je izometrická realtimová strategie, za jejímž vznikem stojí vývojářské studio Destructive Creations. Hra vás zavede na východní frontu roku 1944, kdy voják Wehrmachtu Manfred Raufer odmítá střílet zajaté civilisty. Za trest je poslán do trestného oddílu, který má za úkol vyčistit minové pole od nepřátelských min. Při transportu je však nákladní vůz zasažen. Manfred a jeho kamarád Ewald zásah jako zázrakem přežijí a jejich cesta pryč z války může začít.
Dvojce si velmi rychle uvědomuje, že bojovala na špatné straně. Nyní vidí následky zvěrstev, jak se obracejí proti dosud vítěznému Wehrmachtu.
Hra je rozdělena na kapitoly, kterých je celkem dvanáct a jsou velmi pestré a různorodé. V průběhu hraní se k vám přidají další zajímavé postavy. Ty jsou celkově dobře propracovány a výborně nadabovány – dabérům se opravdu velmi povedlo vcítit se do svěřených rolí. Ve hře je celkem sedm hratelných postav, z nichž každá má své silné a slabé stránky. Postavy také disponují velmi pestrou škálou speciálních dovedností (nebo útoků, chcete-li).
První kapitola je pak úvodem do příběhu a také určitým tutoriálem. Budete seznámeni se základními mechanismy a ovládáním hry. War Mongrels má velmi intuitivní ovládání a mechanismy, které se v podobných hrách tohoto žánru již osvědčily.
Je na vás, jak se s problémy vypořádáte
Ve hře nechybí velmi užitečný režim plánování. Při stisknutí klávesy TAB hra přechází do bullet timu, tedy do zpomaleného režimu. Nutno zmínit, že se opravdu nejedná o pozastavení, ale pouze zpomalení. V tomto režimu se hra přepne do černobílého vizuálu, kde jsou červeně zvýrazněni nepřátelé a zeleně pak vaše parta. Následně pak stačí vydat patřičné příkazy jednotlivým postavám, stisknout TAB a pozorovat zadanou akci.
Za zmínku stojí také znázornění zorného kužele nepřátel. Tento nepřátelský zorný úhel, který zobrazíte stisknutím pravého myšítka, má dvě části – jednobarevnou část s maximálním povědomím a pruhovanou část, která nedetekuje nízko položené objekty. Rozsahy povědomí se mohou měnit v závislosti na pohybu nebo prostředí. Tento prvek je velmi důležitý a je dobré ho využívat. Pruhovanou oblastí se můžete bezpečně plazit a také tam nechávat mrtvoly. Pozor si však musíte dát u patrolujících hlídek, které mění své pozice.
Je zde samozřejmě také možnost zvolit si cestu nejmenšího odporu, tedy využít možnosti vyhnout se nepřátelským jednotkám a doslova prokličkovat. Když už se však rozhodnete někoho zlikvidovat, je ve hře spousta míst, kam lze schovat mrtvoly. Ve hře je poměrně dost keřů, kanalizačních poklopů, skříní, nákladních aut apod. Mapy jsou opravdu hodně příjemně rozloženy a nabízejí spoustu možností a taktických prvků.
Destructive Creations patří mezi fanoušky brutality a jejich proslulá hra Hatred to jasně dokazuje. War Mongrels nabízí možnost zvolit si také brutální cestu, vaší taktikou pak bude střílení a masakrování nepřátel pomocí samopalů, pušek, vrhacích nožů a jiných zbraní. To můžete dělat klasicky ve stylu RTS nebo přepnutím postav do bojového módu.
Tento mód je opravdovou libůstkou. V tom módu se z RTS stane TPS, ovládání se tedy změní na klasické WASD a pomocí myši míříte a střílíte. Můžete tak vystřílet celou mapu a ze hry se stává Hatred. Elegantně se také změní ikonka vašeho hrdiny, se kterým do bojového módu přejdete.
Nepřítel naslouchá, nepřítel se dívá
Pokud zvolíte možnost použít palné zbraně, musíte počítat i s hlukem, které tyto zbraně dělají. Hluk celkově je ve War Mongrels velkým indikátorem problémů, a to v dobrém i špatném úhlu pohledu. Hra velmi přehledně znázorňuje poloměr zvuku a ukazuje, kdo co uslyší.
Samozřejmě je zcela v pořádku a logické, že nepřátelé reagují na střelbu, dupot, když kolem nich běžíte, nebo na jiné zvukové vjemy. Nicméně už není tak úplně dobře, když jste mimo zvukový rádius nepřítele, ale on na vás stejně reaguje a začne ihned střílet – kolikrát i skrze různé budovy a stěny. Tento bug, který byl také velmi četně zmiňován v diskusích, byl sice z velké části opraven – alespoň nepřátelé už vás skrze domy a cihlové zdi nezasáhnou. Zvukový rádius to však chce ještě trochu vyladit.
Není to ale pouze o hluku, ať už v záměru někoho odlákat nebo nechtěně upozornit. Hra nabízí v rámci taktických prvků i různé nehody, které můžete inscenovat. Tyto nehody jsou v rámci map velmi povedené a dobře propracované. Můžete tak například uvolnit bedny z jeřábu nebo na nic netušící vojáky vypustit opravovaný náklaďák. Práce s prostředím se ve hře jednoznačně vyplácí a jedná se o velmi hravý taktický prvek.
Vašimi nepřáteli však nebudou pouze nepřátelští vojáci, ale také strážní psi. Stejně jako vojáky můžete psy zlikvidovat zbraněmi nebo odhozením otráveného párku. Psi se totiž tak snadno odlákat nedají a jejich štěkot a tesáky představují opravdové nebezpečí.
Celkově je AI v některých případech až moc agresivní. V jiných případech je však pro ni nepřekonatelný problém keř, ve kterém se schováváte, a AI ani jeden metr od vás nezareaguje.
Grafické zpracování a ozvučení
Jestli se může War Mongrels něčím opravdu pyšnit, je to bez pochyby grafika. Grafické zpracování je v rámci žánrů, do kterých hra spadá, opravdu působivé. Destructive Creations si dali opravdu záležet na vizuální stránce a umělecká úroveň je zde skvělá. Mapy jsou propracované, a když si přiblížíte pohled, můžete si vychutnávat i spoustu detailů.
Celkově se vývojářům povedlo ve zpracování odrazit surovou atmosféru války. Téměř na každém sloupu visí mrtvoly, světla hlídkujících vozů odráží stíny a beznaděj je vidět všude. Kolem lamp veřejného osvětlení jsou dokonce vidět můry.
Nechybí samozřejmě ani pestré barvy zatravněných luk nebo dobově zpracované budovy, taktéž postavy jsou velmi pečlivě zpracovány. Při větší přestřelce můžete vidět zakrvácené oděvy, v bojovém módu se pak výrazy vašich hrdinů mění nejen na jejich kartičce, ale vypadají agresivnější i ve hře.
Bohužel je ve hře také dost bugů. Jak jsem zmínil, velká škála bugů byla po poslední velké aktualizaci již odstraněna. Jednalo se zejména o velmi nepříjemný bug, kdy vás nepřátelé viděli skrze pevné zdi domů a mohli po vás skrz ně i střílet. Tento bug byl spolu s ukládáním pozic stěžejní, hra však stále trpí určitými technickými nedostatky. Při zadání příkazu se stane, že postava lehce škobrtne o rohy budov apod. Není to už však tak šílené jako hned na počátku hry, kdy vývojáři v den vydání zároveň rychle nahráli dva opravné patche.
Ozvučení je velmi povedené – prostředí, zbraně, vozidla, vše, jak má být. Postavy jsou velmi dobře nadabované a rozeznáte i slavné a zkušené dabéry, kteří odvedli skvělou práci. Mezi dabéry se objevují jména Alex Jordan, Ben Whitehead, Dan Mersh a také hráčům Zaklínače dobře známý Doug Cockle (Geralt).
Hrou doprovází prvotřídní soundtrack, který skvěle utvrzuje atmosféru a reaguje na dění ve hře. Autorem soundtracku je skladatel Adam Skorupa (Zaklínač, Ancestors Legacy, Shadow Warrior, atd.), tedy opět slavné jméno v herní komunitě.
Hru můžete sledovat na Steamu.
War Mongrels přináší určité inovativní prvky do izometrických RTS her. Příběh a postavy jsou opravdu dobře napsány a hutná atmosféra skvěle prohlubuje herní zážitek. Hrdinové jsou kvalitně navrženi a disponují jedinečnými schopnostmi, díky kterým je každý člen týmu nepostradatelný. Grafické zpracování je velmi povedené a působivé. Přítomná brutalita a možnost hrát v bojovém režimu, tedy projít mapu opravdu ve stylu střílečky, dělá War Mongrels velmi originální a svěží. Hra však stále trpí některými technickými nedostatky, které jsou postupně opravovány. Až se vývojářům podaří hru doladit, stane se prvotřídním stealth RTS, které rozhodně zaujme.