WRC Generations – rozloučení ve velkém stylu

Sdílet
Sdílet
Sdílet

Po roce jsme se dočkali vydání další oficiální hry z šampionátu FIA World Rally Championship od vývojářského studia KT Racing a vydavatele Nacon. Po WRC 10, který jsme pro vás minulý rok recenzovali, série tentokrát upustila od číslování a místo WRC 11 zde máme titul s názvem WRC Generations. Toto pojmenování je nicméně velmi trefné, poněvadž Generations považuji za to nejlepší, co kdy KT Racing vytvořilo, a to i s ohledem na ostatní série studia, nikoliv jen WRC. Porovnávat však budu titul většinou jen s loňským dílem, jelikož se v tomto článku pokusím odpovědět na otázku, zda se investice do WRC Generations vyplatí i pro majitele předchozího WRC 10. Jak se tedy poslední díl dua KT Racing a Nacon povedl, vám ukáže naše dnešní recenze. Pro všechny, kdo neví, od roku 2023 přechází licence FIA World Rally Championship do rukou EA a studia Codemasters.

Na vrcholu!

WRC Generations by měl být výsledkem dlouholeté práce, jež v KT Racing probíhá od roku 2015. První díl od tohoto studia přišel s příchodem WRC 5, který měl zároveň napravit pošramocenou reputaci čtvrtého dílu, tehdy ještě od italských Milestone. Nebudeme si tu asi nic nalhávat, ale WRC 4 od Milestone považuji dosud za nejhorší díl série, i když mnoho z vás může mít odlišný názor. V době ihned po vydání trápilo WRC 4 snad úplně všechno, od podprůměrné grafiky přes divnou hratelnost až po tragickou technickou stránku. Také se jednalo o počin, který se jen minimálně odlišoval od tehdejšího předchůdce a nepřinesl téměř žádné novinky. To se sice ve velkém neudálo ani u WRC 5, nicméně další ročníky pod záštitou KT Racing postupně nabíraly na obrátkách, přinášely různá vylepšení i nové funkce, a to pravidelně až do dnešních dnů, kdy se ze série stal klenot, jehož formu podtrhuje právě WRC Generations.
WRC Generations - diváci

WRC Generations sází na funkční model

Ale vše pěkně postupně. WRC Generations obsahuje kompletní sezónu roku 2022, a stejně jako v každém díle, i zde naleznete kompletní licenci FIA World Rally Championship. Těšit se tak můžete na vrcholové WRC, ale i nižší kategorie WRC 2 a WRC 3, včetně týmů či jmen jezdců. Abyste však mohli do nejvyšší třídy zavítat, musíte začít nejprve pěkně od píky a vstoupit do některé z nižších kategorií, byť hra vás svým stylem doslova nutí začít od WRC 3 a tak nějak si vyzkoušet každou ze tříd. Tento způsob ve WRC 10 skvěle fungoval a vývojáři prostě vzali do rukou funkční a osvědčený model, který za ta léta dozrál do absolutní dokonalosti. Zarytí fanoušci samozřejmě asi nebudou spokojeni s nutností absolvovat nižší série, dokonce i já bych uvítal možnost rovnou naskočit do nejvyšší třídy, ale pro úplné nováčky je tento způsob zpracování skvělý a hra vás dokáže postupně naučit všechny důležité aspekty, které pro zvládnutí královské kategorie budete potřebovat.
Kariérní režim, je rovněž postaven na funkčních modelech z předchozích ročníků, a tudíž zde žádné dramatické novinky nehledejte. Opět se přesunete do vašeho týmového střediska, v němž máte hned několik možností a úkolů. Samotná kariéra, jak už to tak bývá, totiž není jen o vašem výkonu přímo na trati, ale důležitá je i kompletní správa vašeho zvoleného týmu. Do vašich řad si vybíráte inženýry a mechaniky i různé terapeuty nebo agenty, kteří budou vylepšovat a opravovat vaše závodní auto či starat se o vaši skvělou fyzičku a zdraví. Každý z nich má rovněž svoji konkrétní schopnost, díky níž může vylepšit určitý aspekt, jako je menší degradace auta, rychlejší oprava vozu nebo zvýšení vaší reputace či výdrže.
Totožný je i závodní kalendář, v němž si kromě klasických závodů rally naplánujete také odpočinek, tzv. teambuilding či různé typy tréninků, jež vylepšují vaše řidičské a závodní schopnosti. Kromě toho vám občas zasvítí i možnost ke speciálnímu závodu, což znamená jízdu v extrémních podmínkách či rally v historickém voze. Sečteno podtrženo, WRC Generations je tak po kariérní stránce totožný s předchozím dílem, a jak už bylo řečeno, nic nového a převratného zde v žádném případě nehledejte. Na druhou stranu mě osobně tento model stále baví, i když může se stát, že ne každému po letech sedne. Ostatně již příští rok uvidíme, jak se WRC posune s kariérním režimem dál, ale je ještě kam inovovat, když KT Racing přinesl prakticky to nejlepší, co mohl? Uvidíme.
Nějakou závratnost nehledejte ani v ostatních režimech mimo kariéru. Ty jsou de facto taktéž z předchozích dílů a nemusím je nějak dalekosáhle popisovat. Můžete si zajezdit jakýkoliv libovolný závod v libovolné třídě, vytvořit si svůj vlastní šampionát nebo se vrhnout na hru pro více hráčů, u které jsem však moc času nestrávil. Mě osobně prostě baví především zmíněná kariéra a upřímně nemám potřebu ani důvod si nějaké další režimy ve hře vůbec zahrát.

K dokonalosti byl doveden i jízdní model

Novinkou v sérii FIA World Rally Championship jsou vozy s hybridním pohonem, které například už delší dobu známe z Formule 1. Jedná se o jednu z největších změn v historii WRC, a tudíž se v KT Racing museli vypořádat s trošku jiným jízdním modelem, ozvučení aut a některými specifiky, která hybridní éra obsahuje, jako je například nabití baterií při brždění a následné možnosti využít tuto akumulovanou energii k vašemu dodatečnému zrychlení. To ve WRC Generations funguje, i když osobně musím říct, že jsem tuto novou funkci po chvíli hraní ani nevnímal. Aby se však dostalo i na některé inovace, KT Racing dokázal téměř k dokonalosti přivést jízdní model. Ten se sice stále drží ve šlépějích WRC 10 a do rukou dostanete takový mix arkády a simulace, díky čemuž je řízení auta ve WRC Generations zábavnější a plynulejší ale i těžší než v minulosti. Velký pozor si musíte dávat hlavně při brždění. Nově jsou auta mnohem citlivější a nervóznější, rozhodně tak nepočítejte, že to na rovince rozjedete naplno a těsně před zatáčkou prudce zabrzdíte. Takové počínání skončí většinou neúspěchem a vy mimo trať.
Samozřejmě, pokud se vám jízda bude zdát o něco těžší a vašim soupeřům nebudete stačit, můžete si libovolně upravit i obtížnost, nicméně pozor! Čím vyšší obtížnost nastavíte, tím větší omezení dostanete v podobě restartů závodů. Každá obtížnost určí, kolikrát budete moci daný závod restartovat – po vyčerpání všech pokusů už budete muset závod odjet, a to i s jakoukoliv časovou ztrátou. K dispozici jsou také asistenti řízení či brždění. Jejich účinnost ovšem není už tak výrazná a většinu času se budete muset spolehnout sami na sebe a vaše jezdecké schopnosti. Ovládání je však velmi příjemné a je výborně optimalizované jak na volant, tak i gamepad či klávesnici. Já osobně jsem hrál právě na klávesnici a musím uznat, že ovládání sice vyžadovalo chvilkový cvik, avšak po čase jsem si na něj zvyknul a bylo prostě zábava.

Vizuální stránka má stále nějaké nedostatky, optimalizace se povedla na jedničku

Problémem u WRC 10 byla v době vydání horší technická stránka, která hlavně na starších sestavách dokázala udělat nepěknou paseku. To se s příchodem WRC Generations změnilo a při hraní jsem se nesetkal s žádným výrazným problémem. Rozhodně ne takovým, který by mi dokázal pokazit dobře rozjetý závod, což se často stávalo právě u loňského kolegy. Pokud jste majitelem alespoň nějakého průměrného herního PC, budete s optimalizací spokojeni a hra vám po většinu času poběží na stabilních snímcích i při vysokých detailech. Tento aspekt zvládl KT Racing prostě na jedničku.
Co by ovšem zasloužilo ještě trochu péče, je vizuální stránka. Ano samotná trať i závodní vozy jsou zpracovány skvěle a také zde je vidět malý posun. Okolí tratě však stále působí trochu zastarale a rozhodně neodpovídá roku 2022. Doufejme, že další ročník pod záštitou Codemasters dokáže tento neduh eliminovat a že se dočkáme skvělého WRC, i co se vizuální stránky týče.

Co očekávat příští rok?

Tuto otázku si jistě klade mnoho z vás, a ani já upřímně nevím, co od dalšího ročníku čekat. Asi nemusíme pochybovat o tom, že by Codemasters nedokázal udělat kvalitní rally hru, ale trochu se bojím, jak se tato série změní pod vedením EA. U F1 se tato fúze zatím nijak neprojevila a nejnovější F1 22 si udržela skvělou kvalitu, ovšem bude tomu tak i u WRC? To je samozřejmě otázka budoucnosti. Rovněž mě zajímá, zdali zůstane zachován současný kariérní režim, který považuji za dokonalý, nebo zda nám EA a Codemasters přinesou něco revolučního. Co se pravděpodobně změní, je cenovka, která už zřejmě nebude pouhých 49,99 euro, ale spíše 59,99, či dokonce 69,99 euro. V tomto případě by každoroční fanoušci měli zbystřit a zjevně si připravit o něco vyšší částku. Taktéž se bezpochyby změní název hry a série WRC půjde ve šlépějích ostatních sérii od EA. Příští rok se tak nejspíš dočkáme hry pod názvem WRC 23.

Kromě toho bude zajímavé sledovat, jak dosavadní zkušenosti využije KT Racing a Nacon. Bylo by asi naivní si myslet, že se studio od rally jen tak oprostí, a tak se pravděpodobně od tohoto dua dočkáme nějaké další rally hry na motivy WRC. Třeba přivedou zpackané V-Rally a napraví mu reputaci, v tom bych já osobně viděl budoucnost, kam by se v KT Racing s Naconem mohli vydat. Nyní už jsme se dostali na závěr naší recenze a nezbývá nic jiného než si poslední díl od KT Racing a Naconu zhodnotit.

GP uvozovky

WRC Generations je spíše evolucí předchozího WRC 10, avšak ve všech aspektech se jedná o to nejlepší, co KT Racing a Nacon za ta léta zkušeností dokázaly vytvořit. Pokud jste fanoušci, ale máte některý ze starších dílů, rozhodně do WRC Generations investujte i plnou částku. Pro majitele WRC 10 doporučuji spíše vyčkat na nějakou malou slevu, nicméně i jim můžu WRC Generations, jako novou vlajkovou loď studia KT Racing, doporučit. Za nás, za Gaming Professors, uděluji hře osm a půl bodu z deseti.

Klady

hra staví na pevných a dobrých základech z předchozích dílů
stále zábavný kariérní režim
vylepšený jízdní model, optimalizovaný pro širokou škálu periferií
přátelské rozhraní vhodné i pro nováčky
vylepšené modely aut a tratí
optimalizace

Zápory

okolí tratí působí zastarale
minimum novinek oproti předchozímu WRC 10
nutnost absolvovat nižší kategorie závodů
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn