Na stránkách GeForce se doslova roztrhl pytel s oznámeními v souvislosti s vydáním nových ovladačů verze 472.12. Dlužno říci, že většina atraktivních nových funkcí je podporována jen pro nové a výkonné karty RTX. Nvidia reaguje především na chystané oficiální spuštění nové verze Windows, jenž je považován za jeden z nejlepších systémů, co se týče hraní na PC. Windows 11 tu s námi již nějakou dobu byl v (dobrovolné) betaverzi, v říjnu však již dorazí na ostro na počítače, nyní vybavené Windows 10, stejně jako na počítače úplně nové.
Microsoft myslí na hráče, a tak představil již v červnu funkce jako automatické HDR a DirectStorage. Automatické HDR vylepšuje barvy a jas obrazu na monitorech, které HDR (High Dynamic Range, česky „vysoký dynamický rozsah“) podporují. Dosud muselo být HDR do hry implementováno vývojáři, seznam podporovaných titulů tak byl omezen podle toho, zda se vývojáři rozhodli jej začlenit, či ne. Nové ovladače od Nvidie zavedou automatickou aktivaci této funkce Windows 11 ve všech hrách, pokud máte podporovaný monitor a grafickou kartu.
DirectStorage umožní rychlejší nahrávání her a jeho předpokladem je kompatibilní grafická karta a rychlé úložiště typu NVME. Opět budete potřebovat kartu typu RTX, anebo RDNA2 od AMD. Funkce byla poprvé uplatněna u konzolí Xbox Series X a S.
Rozmach strojového učení
Nvidia nelení ani s prosazováním jednoho z největších lákadel karet RTX, funkce vylepšení obrazu renderovaného v nižším rozlišení pomocí umělé inteligence. Tato technologie musí být stále do her implementována vývojáři, seznam podporovaných her a aplikací však již přesáhnul stovku i díky novému pluginu do Unreal Enginu. Nvidia láká na vysoký výkon DLSS v chystaném remasteru hry Alan Wake od Remedy. Můžete prý čekat přes 60 fps v nejvyšším nastavení a rozlišení 4K i na té nejslabší kartě od Nvidie podporující ray tracing a DLSS, RTX 2060. Pokud tedy DLSS aktivujete.
Optimalizace na úrovni ovladačů se nevyhnuly ani dalším chystaným titulům, jako je Far Cry 6 nebo Diablo II: Resurrected.
Další zajímavou technologií se zdá být DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing, česky by se to asi volně dalo přeložit jako „vyhlazování s použitím strojového učení“), tedy technologie blízká DLSS, která však nepracuje s obrazem v nižším rozlišení a neškáluje ho do rozlišení vyššího, nýbrž snaží se vylepšit obraz rovnou v cílovém rozlišení. Tím by Nvidia plně dostála svého slibu, že jejich technologie strojového učení jsou schopné nejen zvýšit výkon, ale i vygenerovat kvalitnější obraz. Funkce je již nyní dostupná k testování na serverech Elder Scrolls Online.
Zdroj: Nvidia
Každý na to nemá...
Všechno to na papíře zní dobře, ale má to jeden háček, a to ten, že grafické karty jsou stále nedostatkovým zbožím s cenou vysoce přesahující ceny doporučené Nvidíí (nebo AMD). Dostupnost čipů se přitom v dohledné době nemá změnit. Osobně doufám v brzké vydání desktopové RTX 3050 (Ti), o níž zatím Nvidia oficiálně moc nemluvila. Pokud by dosahovala alespoň výkonu RTX 2060, mohla by přinést pozlátko ray tracingu dalším šťastlivcům (ovšem objevily se i zprávy o refreshi RTX 2060 s větší porcí grafické paměti). Ostatně ray tracing je jednou z hlavních funkcí moderního DirectX 12 Ultimate, což je standard, na němž budou Windows 11 začínat.
Zdroj: Nvidia