Co nového přinesla virtuální realita akčním hrám? Není to jen větší imerze a iluze plastického prostoru. Dobře udělaná střílečka může být ve VR mnohem fyzičtější a přinášet zcela nový typ zkušenosti. Například proto, že míření je najednou komplikovanější a na přebíjení se musíte skutečně soustředit; nestačí jen klepnout na tlačítko. VR hry totiž fungují nejlépe, když můžete s okolím co nejvíce interagovat. Právě recenzovaný Hard Bullet to naštěstí umožňuje, čímž mimo jiné dokazuje, že vývoj herní fyziky se nezasekl někdy před dvaceti lety u Maxe Paynea 2 a Half-Lifu 2. Než se však pustíme do rozboru hry samotné, měli bychom si připomenout kořeny estetiky, z níž mocně čerpá.
Hrdinové prolévají krev
V roce 1986 byl do kin uveden Lepší zítřek, kriminální melodrama režiséra Johna Woo, v jehož filmografii se do té doby nacházely především komedie. Diváci si na filmu zamilovali vedlejší postavu zabijáka Marka a novátorské, velmi stylizované akční scény. Ty čerpaly z tradice čínských bojových umění i pohybové elegance pekingské opery, avšak pěsti a kontaktní zbraně nahradily pistolemi.
Právě filmy Johna Woo (a jeho režisérského souputníka Ringo Lama) se brzy staly vzorem pro specifický subžánr, který začal být nazýván hrdinské krveprolití (heroic bloodshed). Jeho specifická stylizovaná práce s přestřelkami (někdy označovaná také jako gun-fu), ovlivnila zpracování akčních scén v různých částech světa, a to nejen v jiných asijských zemích a v Americe. Obouruč a ve zpomalených záběrech se střílí také v polském thrilleru Psy 2: Ostatnia krew (česky přibližně Fízlové 2: Poslední krev), a nakonec i v českém Kajínkovi v režii Petra Jákla.
Co umřelo ve filmu, ve videohrách žije dál
Zatímco ve filmovém světě (včetně samotného Hongkongu) styl heroic bloodshed k dnešnímu dni téměř vymřel a fanoušci jej dokonce označují za zastaralý, ve videohrách je stále ještě vnímaný pozitivně. A nejde jen o starší tituly, jako jsou série Max Payne, F.E.A.R. či Stranglehold (na tom se dokonce John Woo osobně podílel a byl propagován jako oficiální pokračování jeho slavného filmu Hard Boiled). Zejména mezi prestižními indie hrami nedávno zazářilo několik titulů, které se heroic bloodshed více či méně otevřeně inspirují: Trepang2, Selaco, Maximum Action, nebo právě Hard Bullet.
Tato sandboxová střílečka pro virtuální realitu je dílem indie studia Gexagon, které sídlí na Kypru, ale je tvořené především ruskými vývojáři. Byť je hrdina vyobrazený na propagačních artworcích zjevně běloch, hongkongská inspirace je u hry očividná. Nejde jen o obrazovou stylizaci, ale také o samotné herní mechanismy. Mezi nimi ční zpomalování času, využívání okolních objektů, lehké akrobatické prvky a samozřejmě obouruční střílení. To je ve skutečném světě nepraktické, neboť neumožňuje sledování mířidel, kompenzaci zpětného rázu, ani pohodlné přebíjení. Ale vypadá děsně cool.
Bouchačky místo mečů
Po herní stránce si lze Hard Bullet představit zhruba jako Blade and Sorcery, akorát s bouchačkami. To znamená, že váš čekají souboje, které jsou založené na poměrně pokročilé simulaci fyziky. Představte si, že jste ozbrojeni jen nožem, vyběhnete za roh a tam na vás čekají tři protivníci s pistolemi. Jeden je kousek od vás, takže ho chytíte za ruku, aby po vás nemohl vystřelit, a bodnete mu nůž do spánku. Následně jej vytáhnete a mrštíte jej po vzdálenějším protivníkovi, kterému se zabodne doprostřed čela. Ukořistěnou pistolí pak zastřelíte protivníka třetího.
Výše popsaná situace přitom pořád patří k těm méně efektním věcem, co jdou v Hard Bullet udělat. Můžete používat pokročilé parkourové pohyby a pomáhat si v boji různými stroji a nástroji, které jsou součástí prostředí. Chladných a střelných zbraní máte k dispozici víc než sto. Od historických pušek před moderní samopaly, meče, mačety, nože až třeba po granáty.
Zabíjej kreativně!
Provádění složitějších útoků vám usnadní možnost zpomalovat čas. Samotného mě nejvíce bavilo vyběhnout na protivníky zcela bez zbraně, abych proti nim mohl šikovnými chvaty obrátit tu jejich. Zbraň jim lze prostě vytrhnout z rukou. Nebo je můžete praštit pěstí do obličeje či bodnout do paže, aby ji sami pustili. Další možností je vytáhnout jim z pušky zásobník, aby nemohli střílet.
Omezuje vás jen vaše nápaditost a šikovnost. Nepřátelé na většinu akcí adekvátně reagují. Střelte je do kolena a padnou na zem. Chyťte je pod krkem, napřáhněte se páčidlem a snadno v jejich tváři rozeznáte grimasu děsu. Hard Bullet je brutální hra, i když natolik stylizovaná a nadsazená, že veškeré násilí je především zábavné a nezanechá na vás žádné psychické šrámy.
Z arény do arény
Po pěti letech od vydání se Hard Bullet stále nachází v režimu předběžného přístupu. Rozhodně to neznamená, že se mu vývojáři nevěnují. Naopak, neustále přibývají updaty grafiky i fyziky, mizí bugy, zlepšuje se výkon a je doplňován nový obsah. I tak hra v současné době nabízí především různé variace na sandboxové, arénové souboje. To platí i pro poměrně nedávno přidaný mód nazvaný Ride, v němž postupně plníte různé úkoly a odemykáte nové zbraně. Stále však máte pocit, jako když hrajete multiplayerovou hru s boty. Příběhová kampaň, na níž se v GexagonVR již delší čas pracuje, v době psaní této recenze stále chybí.
Po technické stránce už je titul poměrně vychytaný. Při recenzování jsem se například již nesetkal s tak divokým glitchováním zbraní ve vašich rukou jako před několika měsíci. Grafika byla v porovnání s dřívějším stavem ostřejší, pěknější a zároveň svižnější. Pokud ale na vás bude vybíhat velký počet nepřátel najednou, musíte počítat s nějakým tím škubáním. Určitou slabinu v tuto chvíli představují zvuky. Výstřely zbraní nezní dostatečně úderně a výkřiky raněných nepřátel se docela otravně opakují.
Pokud jde o kreativní a na propracované fyzice založené souboje se střelnými zbraněmi, nemá Hard Bullet momentálně žádnou konkurenci. Máte-li v sobě dost sadismu či nadšení pro žánr hrdinských krveprolití, můžete si s ním užít hodiny zábavy. Vlastně je to ještě lepší simulátor inspektora Tequily, slavného filmového hrdiny v podání Yun-fata Chowa, než byl kdysi Stranglehold. Musíte ale počít s tím, že v tuto chvíli hra nemá žádnou kampaň. Jestli ji vývojáři z GexagonVR neodbydou, dost možná se z Hard Bullet stane jeden z nejlepších akčních kousků pro virtuální realitu vůbec.