Wartales Contract The Fief - úvodka

Wartales - Contract: The Fief – pánem svého léna

23. 11. 2025
Zdroj náhledu: Shiro Games

Svět Wartales byl od samého počátku o přežití. O životě skupiny žoldnéřů, kteří putují zničenou zemí, berou kontrakty, bojují o každý den a každou minci. Byl to život o rozhodování, odpovědnosti a o tom, že nic není zadarmo. To byl svět Wartales, se kterým slaví Shiro Games velké úspěchy, a to nejen díky více než 1 milionu prodaných kopií, ale také vysokému hodnocení hráčů napříč platformami. Ve svém základu se jedná o taktické RPG s tahovými souboji, survival prvky a otevřeným světem. Navíc nejste ničím výjimeční superhrdinové s nadpřirozenými schopnostmi nebo vyvolení, ani nemáte vyšší poslání, vaším hlavním úkolem je přežít v nepřátelském světě, kde smrt, zrada a síla peněz jsou znát na každém kroku. A právě do tohoto světa přichází nejnovější DLC s názvem Wartales - Contract: The Fief, na které se dnes podíváme.

Wartales - Contract The Fief - hrad

Zdroj: Shiro Games

Svět Wartales je opravdu obsáhlý

Než se plně ponoříme do nejnovějšího DLC, sluší se zmínit, že od svého uvedení na trh k dnešnímu dni byla hra rozšířena o několik zajímavých DLC, která posouvají hratelnost a dobrodružství zase o kousek dál.

Úplně prvním DLC bylo Wartales, Pirates of Belerion, které do již tak rozsáhlého světa přidalo povedený (a mezi hráči oblíbený) prvek pirátů a belerionské souostroví. Možnost plavby na své lodi, využívání děl, souboje na lodích a samozřejmě i hledání pokladů přinesly do světa hry opravdu svěží vítr a hratelnost se posunula zase o kus výš.

V pořadí druhým DLC je The Tavern Opens! Toto rozšíření nabízí možnost provozování vlastní taverny, v níž můžete přijít nejen k penězům, ale také k důležitým informacím. Místní ožralové sem tam utrousí nějakou informaci, která stojí za prověření. Také na první pohled otrhaný poutník, který je ve skutečnosti bývalý důstojník brigády může přijít se zajímavým návrhem, jak se pomstít svému bývalému velení a zároveň získat pro ty, co mu pomohou, pár zlatých prutů.

Třetí DLC nese název Wartales – The Pits a přidává do hry černé trhy, na nichž se konají bitvy nejbohatších lupičů z Pěti královstvích. Toto rozšíření je zaměřené primárně na boj v tajných podzemních lokacích plných nástrah.

Čtvrté DLC Wartales, The Skelmar Invasion, se zaměřuje na obléhání a dobývání. Příběh vás tentokrát zavede do Ormance, kdysi bohatého a bráněného hrabství, které nyní zachvátila největší invaze v jeho historii. Skelmarové, poprvé sjednocení pod krutým nejvyšším jarlem Svenem, spojili své síly a podnikli nájezd na Edoranské království v nelítostné honbě za jeho bohatstvím a úrodnou půdou.

Nesmíme opomenout v pořadí páté DLC Wartales - The Beast Hunt, které vás zavede do mlhou zahaleného údolí Brigga. Tato oblast je zmítána temnou obludnou přírodní silou, která se probouzí každé desetiletí a zanechává za sebou jen zkázu.

Wartales - Contract The Fief - výběr vlády

Zdroj: Shiro Games

Proti původním kořenům

Do tohoto obsáhlého světa přichází zmíněné v pořadí šesté DLC Wartales - Contract: The Fief, které určitým způsobem mění vnímání základu světa Wartales. Z neustálého bloudění a bojování se stává něco víc, možnost zakořenit, vytvořit si vlastní místo, vlastní domov a stát se vladařem.

Rozšíření přidává do hry nový systém, který vám umožňuje získat a spravovat vlastní panství. Na první pohled to může působit jako pouhý doplněk, ale ve skutečnosti se jedná o zásadní proměnu herního rytmu. Už nejde jen o přežití v divočině, ale o budování a rozhodování v širším kontextu. Určitým způsobem to jde proti samotným původním principům, s jakými Shiro Games hru vydali, na což poukazuje i hráčská komunita. Přeci jen jste byli potulní žoldnéři, nikoliv vladaři.

Za svoje služby dostáváte tedy na starost Fief, svůj kus země s hradem, lidmi, zdroji a zákony, které budete muset tvořit i vymáhat. Zničený hrad na začátku se stává symbolem nového cíle. Každý odpočinek, každé vítězství i každé selhání se bude odrážet v prosperitě vašeho panství.

Fief se rozvíjí skrze čtyři základní pilíře, kterými jsou jídlo, obrana, obchod a znalosti. Tyto zdroje nejsou jen čísla v tabulce, ale konkrétní projevy toho, jak se vám na daném území daří. Pokud se zanedbá jídlo, lidé hladoví a mizí morálka. Když není obrana, hrozí vpády banditů. Obchodní zboží určuje, zda panství prosperuje, a znalosti odemykají nové možnosti od budov po vylepšení. Každé rozhodnutí má váhu a je propojeno se zbytkem herního světa.

Wartales - Contract The Fief - cvičiště

Zdroj: Shiro Games

Změny, které způsobily zmatek

Rozhodně stojí za zmínku, že nové DLC není oddělené od herního světa a je znát jeho přirozená integrace do stávající hry, tedy částečně. Správa panství probíhá v rámci herních cyklů, především během odpočinku, kdy družina táboří. Tehdy se odvíjí, co se v panství děje, jaké události nastaly, jak prosperují vesnice či jaké potíže vás čekají.

Zde je však potřeba udělat krátkou odbočku z prvotního konceptu, tedy jak tomu původně bylo. Krátce po vydání DLC jste měli přístup ke své „léno truhle“ odkudkoli. To bylo neuvěřitelně užitečné (i když z reálného pohledu samozřejmě zcestné) pro správu inventáře, včetně předmětů, které jste měli uložené v jiných regionálních truhlách. Díky tomu bylo mnohem snazší plánovat, kam uložit různé typy předmětů. Nyní však musíte být u každé truhly fyzicky přítomni, bohužel ani nemůžete aspoň pro informaci zobrazit předměty, které máte v jiných truhlách.

Další, řekněme, zvláštní prvek je, že na rozdíl od jiných hospod, které prodávají jídlo, vaše hospoda (v tomto DLC) jídlo automaticky neprodává. Stejně tak věznice po celém světě prodávají řetězy a lana, ale ta ve vašem lénu ne. Taktéž je trochu matoucí měnový systém, kdy jsou NPC sice ve vašem lénu a snaží se obchodovat, ale tamní měnu nechtějí. Další zcestný prvek je fakt, že abyste mohli ve vašem panství spát, musíte si u hostinského zaplatit nocleh. Ze spánku nemáte pak ani jakožto vladaři žádná privilegia nebo bonusy. Nicméně je velmi pravděpodobné, že po tomto zmatečném chování a zavádějících mechanismech dojde zcela jistě ještě k nějakým změnám, jako tomu bylo po vydání DLC.

Tím se vlastně dostáváme k celému jádru Contract: The Fief, to se na rozdíl od předešlých DLC nezaměřuje na boj a taktiku, ale posouvá hratelnost z čistě taktického RPG směrem ke strategickému managementu. A nutno zmínit, že občas máte opravdu pocit, že se namísto žoldnéřského dobrodružství, snažíte řešit účetnictví a zásobování.

Musíte také rozhodnout, jakým směrem se vaše panství vlastně vydá. Můžete z něj udělat vojenskou pevnost, obchodní centrum nebo kulturní a vzdělávací místo. Každý směr má své výhody, své zákony i své problémy. Musíte čelit otázkám morálky a loajality tamních obyvatel, včetně efektivnosti sídla.

Udržet panství prosperující totiž vyžaduje citlivé plánování, a pokud uděláte pár chyb, může se situace rychle zvrhnout. Hladovění obyvatel, nespokojenost, útoky banditů, to všechno může eskalovat do situací, kdy se budete snažit pobrat, co se dá a z panství prchnete ve snaze zachránit životy svých žoldnéřů.

Na druhou stranu právě tahle náročnost dává rozšíření hloubku a dlouhodobou motivaci. Když se vám podaří vyvážit produkci, udržet lid spokojený a zároveň expandovat, odměna v podobě stabilního, prosperujícího panství působí opravdově. Není to rychlý úspěch, je to pocit vybudovaného úsilí. A to je přesně ten typ uspokojení, který Wartales vždy uměl nabídnout. Nicméně vzhledem k různým názorům a verzím, s kterými komunita již přišla, se jako nejvíce efektivní jeví kombinace vojenská pevnost a obchod, kdy máte silnou morálku, stabilitu a obranné prvky. Jedná se tedy zcela jistě o nevyvážený koncept, ale nejvíce efektivní.

Rozšíření zároveň nenarušuje původní jádro hry. Boje, kontrakty a putování po krajině zůstávají stejně zábavné jako dřív. Fief se stává přirozenou motivací, ale ne nutnou překážkou. Nicméně je zcela jasné, že to není DLC pro každého.

Wartales - Contract The Fief - mise

Zdroj: Shiro Games

Rozšíření Wartales - Contract: The Fief přináší do hry Wartales nový rozměr v podobě vlastního léna, což přidává prvky strategie a zodpovědnosti, kdy se z původního taktického RPG stává s trochou nadsázky manažerský simulátor. Některé implementované prvky jsou však spíše matoucí a zavádějící, v tomto ohledu by bylo potřeba ještě celý koncept vyladit.

Klady
  • zajímavé prvky vlastnictví a budování vlastního panství
Zápory
  • některé mechaniky jsou spíše zavádějící
  • ne vždy jasné dopady voleb
Platforma PC
  • Datum vydání 25.09.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.