Existují hry, které vás zaujmou již po prvních minutách, nezřídka se pak jedná o tituly, které si získají masy fanoušků po celém světě. Často následně určují směr svého žánru. Mezi takové bezesporu patří third person akce Dead Space, brutální sci-fi horor, ve kterém se ujmete inženýra Isaaca Clarka, který se může řadit k dalším ikonickým postavám herního univerza, jako jsou Gordon Freeman z Half-Life, JC Denton z Deus Ex nebo Max Payne ze stejnojmenné hry. Není divu, že se po vzoru skvělých titulů snaží vývojáři po celém světě pokračovat v osobitém herním odkazu. Cronos: The New Dawn je nelítostná hororová akce z pohledu třetí osoby, která vám nedá nic zadarmo.
Za titulem, který vás vtáhne do postapokalyptického světa stojí vývojáři ze studia Bloober Team, kteří jsou známí svými temnými psychologickými thrillery. Můžeme zmínit například Layers of Fear, Silent Hill 2 nebo >observer_. V podání Cronos: The New Dawn se pak vrací ke kořenům survival hororu. Tentokrát však v hávu retrofuturistického sci-fi, které dokáže překvapit nejen atmosférou, ale i herní hloubkou.

Děj a svět, který dýchá minulostí i budoucností
Cronos: The New Dawn vás vtáhne do světa po tajemné události nazývané „Změna“. Lidstvo se zhroutilo a zbyly jen trosky civilizace, rozpadlá města, zarostlé továrny, podzemní laboratoře a podivné anomálie, které deformují prostor i mysl. Hlavní hrdinka, známá pouze jako Cestovatelka, je členkou organizace Kolektiv. Jejím úkolem je zkoumat následky Změny a najít její původ. Jenže čím hlouběji se dostává do rozpadlého světa, tím více začíná pochybovat o svém poslání i o realitě samotné.
Příběh je vyprávěn především prostřednictvím prostředí, záznamů, dokumentů a krátkých vizí. Jednotlivé střípky celé mozaiky si pomalu poskládáte sami, přičemž čím více času věnujete průzkumu, tím více se toho můžete o světě a vlastně celém lore dozvědět. Není tu prostor pro přímé vysvětlování, hra pracuje s atmosférou tajemstvím a neurčitostí. V tom je její síla a slabost zároveň. Zatímco první hodiny vás naprosto pohltí, později může nejasnost děje působit lehce zmateně.
Příběh se pohybuje na hranici mezi minulostí a přítomností, kdy se v jednom okamžiku stáváte svědky světa, který prochází Změnou, kataklyzmatickou událostí, která změnila lidstvo a ve zdevastovaných pustinách budoucnosti je mezitím každý okamžik bojem o přežití proti nebezpečným ohavnostem. Zasazení se pak odehrává na území Polska v 80. letech minulého století, čemuž odpovídá i bravurní zpracování lokací, ale k tomu se ještě dostanu.








Cronos: The New Dawn si bere inspiraci silnými tituly
Sami vývojáři prohlásili, že Cronos: The New Dawn byla inspirována hrou Dead Space, a to zejména ve strategických bojových mechanikách. Inspirací pak byly také tituly jako Alan Wake a Resident Evil. Koncept rozhraní pak silně připomíná tituly Daymare: 1998 a Daymare: 1994 Sandcastle.
Základním kamenem Cronos: The New Dawn je tedy klasický survival hororový koncept: málo munice, málo léků a hodně napětí. Hra vás nutí přemýšlet o každém kroku, o každém výstřelu. Zbraně jsou sice účinné, ale jejich používání vyžaduje rozvahu. Sice je zde crafting, který je velmi elegantní a jednoduchý, a možnost obchodu, ale nemyslete si, že budete mít plné ruksaky věcí jako v běžných RPG hrách. Inventář je omezený, což vytváří neustálý tlak na taktizování a rozhodování, co se vám bude hodit a co „asi“ nebudete potřebovat.
Tím se dostáváme k soubojům a bojovému systému. Bojový systém je pomalý, těžký a záměrně nekomfortní. Nejedná se o chybu, ale má to své opodstatnění. Postava se pohybuje v těžkém skafandrua její pohyby mají realistickou setrvačnost. To není nedostatek, ale designový záměr a nutno zmínit, že funguje tak dobře, že vám to bude někdy až pít krev. Díky tomu je pocit z každého střetu intenzivní. Nepřátelé jsou neúprosní a dokážou překvapit. Někdy útočí přímo, jindy se plíží zpoza stínů, nebo vás donutí panicky couvat.
Zajímavým prvkem, který rozhodně stojí za zmínku, je „evoluce“ nepřátel. Tento mechanismus „sloučení“ umožňuje nepřátelům absorbovat biomasu, díky čemuž se stávají silnějšími, odolnějšími a mohou dokonce změnit své útočné vzorce. Pokud tedy po boji nezničíte jejich těla, máte do budoucna zaděláno na pořádný problém, protože většina nepřátel je už v „základní verzi“, nebo lépe řečeno v „původní verzi“, docela odolná. Je ovšem férové zmínit, že většina nepřátel je naskriptovaných na přesně daných pozicích apokud projdete daným koridorem opakovaně, třeba když se rozhodnete pro další průchod, tak už přesně budete vědět, jak se některým protivníkům vyhnout, nebo co dělat, aby vás nedostihli.
Cronos: The New Dawn nabízí i základní RPG prvky. Nečekejte však žádné složité stromy schopností, spíše praktické úpravy zbraní, modulární vylepšení brnění nebo baterií pro speciální nástroje a rozšíření inventáře. I to se hodí a budete za to rádi.
Zajímavým prvkem je i systém New Game+, který se odemyká po dokončení hry. Při opakovaném průchodu se mění rozložení některých lokací a přibývá silnějších variant nepřátel. To výrazně zvyšuje znovuhratelnost.









Cronos: The New Dawn zaujme nejen hratelností
Titul stojí a padá s atmosférou. Tvůrci dokonale pracují s tichem, stínem a prázdným prostorem. Každý krok v opuštěné budově i každý vzdálený zvuk může znamenat přítomnost nebezpečí. Místo přehnaných lekaček sází hra na pomalé budování napětí. To nese ruku v ruce jeden možný nešvar, který nemusí sedět každému. Tempo je záměrně pomalé, a to může být právě dvousečné. Fanoušci klasického hororu to ocení, ale ti, kdo hledají akčnější zážitek, mohou být zpočátku zklamáni. Titul vyžaduje trpělivost a soustředění, odměňuje však silným pocitem napětí a uspokojení po každém přežití.
Po technické stránce Cronos: The New Dawn patří mezi vizuálně nejpůsobivější horory poslední doby. Využití moderního enginu umožnilo autorům vytvořit detailní, realistická prostředí s hutnou atmosférou. Design čerpá z brutalistické architektury a industriálního minimalismu, který připomíná sovětskou estetiku 80. let. Tedy vlastně takové retro, které jsme tu měli také a je nám dobře známé. Rozpadlé panelové domy, laboratoře z betonu i podzemní komplexy; vše působí chladně, nehostinně a uvěřitelně.
Povedená je také práce světla a stínu, od mihotavých zářivek po záblesky v bouřce. Mlha, prach, kapky vody, všechno je tu s citem, nikoli samoúčelně. Jen občas se objeví technické nedostatky ve formě lehkého poklesu snímkové frekvence, opožděné načítání textur nebo tuhá animace. Nejedná se o žádné zásadní problémy, ale sem tam je to prostě patrné.
Zvuková stránka je možná to nejlepší, co Cronos: The New Dawn nabízí. Autoři pochopili, že skutečný horor vzniká v tichu. Každý krok, kapka vody nebo vzdálený šepot má svůj význam. Hudební doprovod je střídmý, ale účinný, spíše ambientní tóny, které se v pravý okamžik promění ve znepokojivé dunění nebo náhlý orchestrální výbuch. Soundtrack je sám o sobě povedený a mnoho hráčů si jej jistě bude vychutnávat i mimo hru. Hra perfektně využívá prostorový zvuk. Když slyšíte chrčení zpoza zdi nebo těžké kroky z horního patra, napětí okamžitě stoupne. Sluch se stává vaším nejdůležitějším nástrojem přežití.

Cronos: The New Dawn je poctivý, těžký survival horor, který se nesnaží zalíbit každému. Vyžaduje trpělivost, přemýšlení a chuť ponořit se do světa, který je temný, nepřehledný a fascinující zároveň. Není to hra, která vás vede za ruku, spíš vás nechá ztratit se a bojovat o přežití