ATS Oklahoma - cedule státu

American Truck Simulator: Oklahoma – z extrému do extrému

16. 8. 2023
 

Osm, přesně tolik měsíců nás dělí od posledního mapového rozšíření Texas, které přišlo do české kamionové hry American Truck Simulator (ATS) v listopadu loňského roku. Zdá se to jako dlouhá doba a ano, musím na rovinu říci, že i já bych uvítal, kdyby se konečně v tomto ohledu vývojářské studio SCS Software posunulo zase o kousíček dopředu. Už jsme se sice dostali z kruhu, kdy do ATS vycházelo jen jedno DLC ročně, a je asi jasné, že při ambici přinést do hry celé USA by takové tempo nešlo dlouhodobě udržet. Přesto ani dvě mapy za rok nejsou pro zemi s padesáti státy příliš hodně a určitě by se intenzita vydávání mohla ještě o něco zvýšit. Přece jen tři jsou lepší než dvě, že ano.

Přes to všechno jsme se dočkali oficiálního vydání dalšího, v pořadí již třináctého státu, jímž je tentokrát Oklahoma. Nové rozšíření American Truck Simulator: Oklahoma nám tak mapu rozšíří o dalších deset měst, kvůli čemuž sice nové DLC oproti Texasu s 29 městy působí jako chudý příbuzný, avšak i na poměrně malé rozloze se dají vykouzlit zajímavé věci. O tom nás opět přesvědčili ve studiu SCS Software, díky němuž mohla tato recenze vůbec vzniknout. Jak se nové rozšíření povedlo, vám ukáží následující řádky.

Oklahoma je opravdu malý stát, prozatím zřejmě nejmenší ve hře

Přešli jsme z jednoho extrému do druhého. Pravděpodobně tak by se dalo charakterizovat vydání Oklahomy do hry American Truck Simulator. Zatímco před osmi měsíci jsme se kochali největším rozšířením Texas, dnes recenzovaná Oklahoma je vůbec nejmenším státem, který do hry zatím vyšel. Takže ano, s tím se pojí jedna trochu negativní věc, a to je fakt, že rozšíření projedete poměrně rychle a rozhodně v něm nestrávíte několik dlouhých desítek hodin, jako tomu bylo u zmíněného Texasu. Na stranu druhou se vrací pro American Truck Simulator tradiční cenovka 11,99 euro, která byla s vydáním Texasu zvýšena na 17,99 euro, po vzoru evropského Euro Truck Simulator 2, v němž ale dostaneme v rámci jednoho rozšíření i vícero států najednou.

American Truck Simulator: Oklahoma do hry přináší celkem deset měst, včetně hlavního města Oklahoma City a dalších, jako jsou Tulsa, Lawton, Idabel či Clinton. Musím říct, že mě počet měst docela překvapil, osobně jsem čekal, že Oklahoma nabídne o jednu či dvě metropole méně, takže v tomto ohledu na mě nové rozšíření udělalo pozitivní dojem. Jednotlivá města na sebe nejsou ani příliš namačkaná tím stylem, že byste přejížděli z jednoho do druhého, a je mezi nimi relativně dostatečný odstup. To je pro mě rovněž trochu překvapením, zvláště s ohledem na měřítko, které SCS Software u American Truck Simulatoru používá. Opravdu jde vidět, že i s relativně malým prostorem, který máte k dispozici, se dá v rámci možností rozumně pracovat. Nicméně jsem velmi zvědavý, jak se vývojáři poperou s východním pobřežím USA. Tato část území si myslím, že bude pro SCS Software teprve tou pravou výzvou. Ale to je otázka až do vzdálené budoucnosti.

Rozlehlé pláně jsou dominantou Oklahomy

Americký stát Oklahoma je známý svými rozsáhlými pláněmi, jež ve výsledku dělají prostředí o něco otevřenější než třeba u loňského Texasu. Pokud tedy máte spíše rádi takový ten městský život, kde to trochu žije, může vás Oklahoma v tomto ohledu malinko zklamat. Opět totiž na stůl dostáváme po vzoru Wyomingu či Montany typ státu s menšími aglomeracemi, kde prim hrají spíše rozsáhlé louky a pláně, v nichž občas narazíte na nějakou tu farmu či větrnou elektrárnu. Jestli tedy na druhou stranu patříte mezi ty kamioňáky, kteří raději otevřenější prostředí, rovinatý terén a nepříliš velká města, bude se vám naopak Oklahoma zamlouvat. Jenom pro srovnání, zatímco v Houstonu, hlavním městě Texasu, žijí přibližně dva miliony obyvatel, v Oklahoma City jich žije pouhých 650 tisíc, tudíž i zde je vidět markantní rozdíl mezi Texasem a Oklahomou.

Rozšíření se může pochlubit také dvěma státními parky. Ano, tentokrát se nevydáme do žádného národního parku, ale vývojáři dokázali do hry přidat alespoň dominantu Oklahomy, kterou jsou státní parky The Beavers Bend a Gloss Mountain nacházející se na severozápadě státu. Každý z těchto parků nabízí svá specifika a je svým způsobem jedinečný. The Beavers Bend se může pyšnit rozsáhlými lesy či velkými jezery. Naopak Gloss Mountain na vás dýchne svým skalnatým a drsným prostředím. Do obou těchto parků samozřejmě budete moci vaším kamionem přijet, což se sice v realitě nesmí, ale SCS Software je dlouhodobě známé tím, že se díky jeho nápadům podíváme i do míst, kde je normálně přístup pro kamiony zakázaný.

Oklahomu musím také ocenit z hlediska různých drobných detailů. Při vašich cestách občas narazíte na takové drobnosti, jako je rozestavěný most či vyschlé řeky. Jsou to opravdu maličkosti, ale rozhodně jde vidět, že SCS Software si v mnoha ohledech dává záležet i na nejmenších detailech. Samozřejmostí je také po vzoru ostatních DLC detailní a věrné zpracování měst, které i tentokrát vychází ze skutečných předloh.

Převážet budete autobus či pneumatiky

Každé rozšíření nabízí kromě svého specifického prostředí i specifické zakázky a ani u American Truck Simulator: Oklahoma tomu nebude jinak. Jednou z nich je továrna na pneumatiky či školní autobusy nebo elektrické spotřebiče. Díky těmto novinkám se vám seznam nákladů rozroste o nové typy. Vaším tahačem totiž dostanete možnost převážet pneumatiky či právě zmíněné školní autobusy, které si troufám tvrdit, že jsou další dominantou tohoto rozšíření. Mohu vám říci, že převážet zvláště školní autobus pro mě byla opravdová zábava a tak trochu i něco zcela nového a odlišného, než na co jsem byl u ATSka dosud zvyklý. Oklahoma toho ale nabízí mnohem více. Kromě továrny na autobusy a pneumatiky se zde ve velkém nachází i chemický průmysl nebo letiště či říční přístav u města Tulsa.

Ještě dodáme, že do rozšíření American Truck Simulator: Oklahoma bylo přidáno třicet odpočívadel a také o něco více mýtných bran, než tomu bylo u předchozích rozšíření. Vůbec poprvé tak v rámci ATS uvidíme větší intenzitu mýtného a věci s ním spojené.

Hra má však s vydáním Oklahomy jeden problém

Vydáním Oklahomy ale má American Truck Simulator jeden velký problém. Rozhodně to není samotný stát, jelikož i přesto, že je Oklahoma otevřenější, nabídne specifický zážitek, o čemž se můžete přesvědčit také v našem videu gameplaye, které jsme poprvé v rámci recenze DLC, natočili. Problémem nicméně je fakt, že za dobu bezmála devíti měsíců se hra rozšířila pouze o deset měst, což musím říci, že není mnoho. Abych byl upřímný, nejsem výsledkem práce od SCS Software zklamán a rozhodně uznávám jejich kvality, ovšem nedá mi to se zbavit pocitu, že rozšíření mělo přijít, vzhledem k jeho velikosti, o měsíc, nebo dokonce i dva dříve. Moje oči se nyní upínají k nadcházejícímu Kansasu, který doufám, že vyjde ještě letos a tak nějak dokáže pokrýt o něco menší Oklahomu i po obsahové stránce American Truck Simulator více rozšířit.

Určitě se také sluší říci, kam bychom se mohli vydat dále a jaká DLC nám vlastně české studio oznámí. Velmi pravděpodobně dalším státem po Kansasu bude Nebraska, na kterou naváže Severní a Jižní Dakota, jež jsou určitě v plánu pro příští rok. Tak mě napadá, že by SCS Software mohlo zkusit malinko zaexperimentovat a zpracovat Severní a Jižní Dakotu jako jedno DLC. Pokud by se jim tento úkol podařil a nějak se kryl i s Nebraskou, mohli bychom se vůbec poprvé v rámci American Truck Simulator dostat na tři státy za jeden rok, čímž by SCS Software laťku dále posunulo. No, uvidíme v budoucnu. Nyní už je načase si rozšíření American Truck Simulator: Oklahoma zhodnotit a udělit výslednou známku.

American Truck Simulator: Oklahoma je zcela jiný, než byl jeho předchůdce Texas. Pokud máte rádi takové to otevřenější venkovské prostředí, v němž neprojíždíte velkými aglomeracemi a civilizací, bude se vám Oklahoma zamlouvat. Jestli jste ale spíše ten druhý typ, může vás nové rozšíření v některých ohledech trochu zklamat. Přes to všechno dělá nové DLC American Truck Simulatoru čest a za nás si Oklahoma odnáší krásných osm bodů z deseti.

Klady
  • na velikost rozšíření dostatečný odstup mezi jednotlivými městy
  • nové specifické zakázky v čele s převozem autobusů či pneumatik
  • nádherné státní parky
  • ve větším množství implementovány mýtné brány
  • věrné zpracování měst a silniční sítě
  • drobné detaily, jako jsou například vyschlé řeky či rozestavěný most
Zápory
  • otevřenější pláně nemusí být pro některé hráče tolik zajímavé
  • velmi rychle se dá kompletně prozkoumat
  • rozšíření mělo vzhledem ke své velikosti přijít do hry o něco dříve
Platforma PC
  • Datum vydání 01.08.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Stanislav Hřiba

    Hraní se věnuje asi 13 let. Jeho první hry byly Counter-Strike 1.6 a série Hitman. V současnosti hraje hlavně simulátory a závodní hry, ale neodolá občas taky nějaké střílečce nebo kvalitnímu RPG. Nemá rád strategie nebo kontroverzní hry s erotikou. Většinu času hraje na PC, občas zapne i nějakou exkluzivitu na Switchi. Přispíval by rád články a recenzemi právě se závodní či simulátorovou tematikou.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.