Among the Sleep – noční můry malého dítěte

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet

Všechno nejlepší! Právě slavíte druhé narozeniny, matka vám připravila dort a jako dárek vám dala plyšového medvídka. Po oslavě vás ukládá do postýlky a slibuje vám, že jakmile se vyspíte, můžete si se svým novým kamarádem celý den hrát. Budíte se však uprostřed noci, když venku zuří bouře a vaši postýlku právě cosi převrhlo. Zbytek domu, včetně ložnice, je temný a prázdný, po mamince ani stopy. Co se mohlo stát?

Hledá se maminka

Pátrání vás zavede až do sklepa, kde naleznete přelud ve formě vaší vzpomínky na maminku a jakýsi kotel. Méďa má jasno – musíte najít další upomínky, které jsou roztroušené po okolní jeskyni, a vložit je do stroje. Jen ty vás k matce dovedou.
Among the Sleep Kotel
Tím začíná příběh hry Among the Sleep od Krillbite Studio. V jeho rámci si poskládáte dohromady, jak vypadal váš dosavadní život, a na konci se snad i dozvíte, co se tu vlastně děje. Vaším jediným společníkem bude váš plyšový kamarád, zato překážek, živých (?) i neživých, vás čeká víc než dost.

Pohledem netradičního hrdiny

Co se týče herních mechanik, neuvidíte zde nic moc nového. Samotná hra připomíná nejvíce kombinaci prvků z Amnesie (schovávání se před nepřáteli, nepřerušený pohled z první osoby a fyzikální puzzly) a Little Nightmares (malý protagonista v normálně velkém světě, celkové surreální ladění prostředí). Je zde vcelku zajímavá inovace ve formě hraní za malé dítě, které toho moc nenamluví, špatně chodí a většinu času jen leze. Na cestě vás doprovází váš plyšový medvěd, který slouží zároveň jako vypravěč, kostka společnice i baterka v jednom – světlo pak získáváte tím, že jej pevně obejmete.
Among the Sleep Puzzle II
Among the Sleep Svícení

Doslova dětské krůčky

Ovládání batolete je však dosti neohrabané. Třebaže přepínání mezi lezením a chozením ve hře dává smysl, s jeho fungováním už je to horší. Chůze je pomalá, a když běžíte příliš dlouho, zakopnete. Pro svícení méďou nebo pro manipulování s předměty se však stání nevyhnete. Kromě toho váš méďa osvětlí možná tak okolí jednoho metru, což je praktické v úzkých chodbách… kterých je zde minimum. Většinu času tak radši polezete po čtyřech (kromě již zmíněného nošení/tahání předmětů, kdy stání musíte přetrpět) a budete mžourat do tmy. Všechny screenshoty jsou ostatně pořízeny při doporučeném jasu, takže odpovídají tomu, co všechno ve hře reálně (ne)uvidíte.

Strašidla ve tmě

Vyložených lekaček a honiček je zde poskrovnu, hra spíše pracuje s oním důvěrně známým nepříjemným pocitem, když někam jdete potmě a vaše fantazie při pohledu na stíny pracuje naplno. Pokud se přece jen nějaké přízraky objeví, můžete akorát co nejrychleji utéct a někam se schovat – naštěstí jste malé dítě, takže příhodných úkrytů bude v okolí vždy dost. Není zde zdraví ani jiné podobné mechaniky, takže při vašem chycení hra končí. Automatické ukládání je však v tomto ohledu celkem velkorysé.
Among the Sleep Přízrak

Pokoje, lesy a děsy

Graficky je hra pěkná, realistické prostředí domu se střídá se surreálními symbolickými pasážemi. Kromě ložnice či obýváku tak projdete i třeba lesní sídlo nebo opuštěné hřiště. Třebaže oba aspekty jsou samy o sobě zpracovány dobře, dohromady příliš nezapadají. Jak se dozvíte v jednom z DLC, může za to dlouhý vývoj, při kterém došlo k množství podstatných změn. Among the Sleep postupně vystřídalo několik různých žánrů a vývojáři se proto snažili opětovně využít, co jen mohli. Na druhou stranu jsou zde povedené malé detaily připomínající, za koho vlastně hrajete – například většinu písma ve hře vidíte jenom jako nesrozumitelné klikyháky. Stejně tak kdykoliv v průběhu hry můžete sjet pohledem dolů a uvidíte zbytek vašeho těla v pyžámku (jehož barvu si můžete sami zvolit v nastavení). Hudební doprovod je přítomen také a nijak zvlášť nevyčnívá. Melodie dobře doplňují celkovou atmosféru, ale samy o sobě vám pravděpodobně neutkvějí.
Among the Sleep Hřiště

Půvabná, ale krátká záležitost

Potěší podpora Oculu pro hráče, kteří chtějí tento horor zažít ve VR (neměl jsem možnost osobně vyzkoušet – mohu si jen domýšlet, jak krkolomný zážitek to při neustálém přepínání z lezení na stání musí být). Našinci ocení i českou lokalizaci, která je poměrně solidní – občasný překlep a poněkud méně úhledné písmo příliš nevadí. Celý průchod hrou zabere přibližně tři hodiny, DLC obsažená v Rozšířené edici jej prodlouží ještě o hodinu až dvě. To je na cenovku patnáct euro poměrně málo, alespoň se tu však nacházejí sběratelské předměty a občasné náznaky, která dávají smysl jen po dokončení příběhu. Je zde tedy důvod si Among the Sleep projít ještě jednou.

Pár nedodělků se najde

Hratelnost dále sráží vícero bugů, například se mi na jednom místě povedlo opakovaně vylézt z mapy (přičemž to ani nebyl záměr, jenom jsem zrovna nevěděl, kudy dál…). Jindy jsem z ní vypadl, i když jsem byl na správné cestě – potřebná část podlahy se prostě nenačetla. Že se tělo nebo ruce hrdiny občas prolnou s prostředím, se dá omluvit; matka i méďa však v naskriptovaných pasážích pravidelně procházejí skrze předměty. Nevím, jestli je to nějaká nestandardní chyba, nebo jestli byl playtesting opravdu až tak ledabylý.
Další vadou na kráse je model samotné matky. Ten vám v lepším případě připomene někoho ze hry Mass Effect: Andromeda, v horším případě rovnou miminko z první Doby ledové. Zejména při úvodní animaci, kdy slavíte své druhé narozeniny, pak matčin vzhled působí vyloženě rušivě a pravděpodobně vás bude vytrhovat z jinak milé pasáže.

DLC: Prologue

První dodané DLC se jmenuje Prolog a volně navazuje na hlavní příběh. Maminka zde opět není k nalezení, ale tentokrát během vánice procházíte domovem a zachraňujete promrzlé hračky, přičemž opět vidíte zlomky vzpomínek. První vada je, že takto přidaná herní doba se pohybuje pod jednou hodinou, což je pořád zoufale málo. To navíc platí pouze při prvním průchodu naslepo, videonávody na internetu se se vším vypořádají za patnáct minut. Další věcí bylo, že mi v jednu chvíli z neznámého důvodu zmizel předmět nutný k dalšímu postupu, což by se stávat prostě nemělo. Celé DLC navíc trpí akutním nedostatkem světla, ještě více než základní hra, a pokus rozšířit/dovysvětlit hlavní příběh je také nepříliš podařený. Dohrával jsem jej tak spíše jenom z povinnosti.
Among the Sleep Pec

DLC: Museum

Druhé DLC je mnohem zajímavější. Jmenuje se Muzeum a ukazuje proces vývoje, kterým si hra prošla. Hned na začátku vás přivítá méďa, máte k dispozici gramofon s celým soundtrackem a artovou knihu s obrázky a komentáři vývojářů. Těm, kdo neradi čtou delší texty, jsou pak určeny ostatní místnosti. Tam se nacházejí další koncepty s kratšími popisky, seřazené tematicky podle jednotlivých úrovní. Tato úroveň byla skoro i zábavnější než základní hra (a není to pouze tím, že všechny prostory jsou perfektně osvětlené); nejen že některé aspekty prostředí či samotné hratelnosti začaly najednou dávat smysl, ale i co do názorné ukázky herního designu to byla vcelku poučná záležitost. Je ovšem pravda, že všemožná symbolika ve hře by měla být srozumitelná i bez vysvětlení od vývojářů… Kromě toho, texty v tomto DLC nebyly lokalizovány, a tak jsou dostupné pouze v angličtině, což zamrzí.
Among the Sleep Muzeum kniha
Among the Sleep Muzeum méďa
GP uvozovky

Among the Sleep je vcelku rozporuplná hra. Zatímco příběh (který kvůli spoilerům musí hráč zažít sám), prostředí i celkový koncept jsou nápadité, jejich sestavení do jednoho funkčního celku pokulhává. Jako netradiční hororová jednohubka funguje dobře a některé prvky zaujmou, ale zejména při pohledu zpět uvidíte všude nevyužitý potenciál. Pocit je pak dvojnásobný při průchodu muzeem v DLC, kde jde vidět, kolik práce vývojáři do svého projektu vložili.

Klady

originální koncept
překvapivý příběh
výtvarné zpracování
podpora Oculu
česká lokalizace
DLC s muzeem

Zápory

krátká herní doba
ovládání lezení/chození
často příliš temné prostředí
model matky
bugy
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn