Assetto Corsa Rally - cover

Assetto Corsa Rally – recenze předběžného přístupu aspirujícího krále rallye simulátorů

24. 11. 2025
Zdroj náhledu: 505 Games

Když jsem před nedávnem sestavoval TOP 12 nejvýznamnějších rallye her, sahal jsem po titulech, které vznikly do roku 2007. A v duchu mi bylo trochu líto, jak popularita tohoto subžánru upadá. Ostatně i skutečná rallye naráží na problémy s vysokými náklady, váhavostí sponzorů i stěžovateli, jimž se nelíbí, že by kolem jejich oken a dvorků měly vést erzety. Ale možná není až tak zle. Mistrovství světa v rallye má nakonec v absolutních číslech nejvyšší počet diváků v historii. A pokud jde o nabídku herních titulů, tak tu nově rozšířilo Assetto Corsa Rally, které má potenciál stát se jedním z nejvýznamnějších závodních simulátorů poslední doby. Italští vývojáři ze studia Supernova Games Studios (podpoření lidmi z Kunos Simulazioni) totiž mají ty nejvyšší ambice jak v přesnosti a komplexitě fyzikálního modelu, tak v celkové produkční úrovni. Hra se zatím nachází v režimu předběžného přístupu, ale již v této fázi budí zasloužené nadšení. 

Vy jste se zase kochal, pane řidiči

Začněme tím, čeho si všimnete na první pohled, tedy grafikou. Není třeba chodit kolem horké kaše. Assetto Corsa Rally v tomto ohledu zadupává veškerou konkurenci do země a lze jej směle označit nejen za nejlépe vypadající rallye hru vůbec, ale také za jednu z nejkrásnějších her tohoto roku. Vizuální zpracování se opírá především o dva základní prvky.

Tím prvním je velmi pokročilé svícení zajišťující autentický vzhled materiálů, ať už se bavíme o kapotách automobilů nebo o rozbahněných cestách, v nichž se lesknou kaluže. Druhým triumfem je množství detailů. Asfalt na tratích je autenticky rozpraskaný a rozdrolený u krajnice. Lesy působí podobně živě jako v Kingdom Come: Deliverance II. Škrábance na laku vypadají plasticky a nejen jako plochá textura plácnutá na povrch.  Na erzetách se také pohybují fotografové a neukáznění diváci, kteří před přijíždějícími vozy uskakují. Dva roky staré EA WRC je podle mě moc hezká hra, ale vedle Assetto Corsa Rally najednou působí zastarale a neživotně. 

Tvůrci ze Supernova Games Studios se při vývoji samozřejmě opřeli o moderní Unreal Engine 5, o němž je dobře známo, že krásnou grafiku kouzlit umí. Ale také je znám problémy s výkonem a sklony ke stutteringu. Mám ovšem dobrou zprávu. Assetto Corsa Rally zatím působí velmi odladěně a znatelné problémy s výkonem nemá. Lze si akorát všimnout doskakujících efektů či LODů, byť to není příliš rušivé. Navzdory špičkové grafice není hra přehnaně náročná na hardware a pohodlně si ji zahrajete i na mašince, která už má něco odžité. Na internetu jsem narazil třeba na hráče, který tvrdil, že s dobrým frameratem hraje i na GTX 1080, což je karta, která brzy oslaví deset let od svého vzniku. 

Simulátor průzkumníka příkopů

Když bylo Assetto Corsa Rally oznámeno, psali jsme, že slibuje nekompromisní simulaci. Tento slib byl beze zbytku dodržen. Hra je tak v podstatě jediným titulem svého druhu, ale nikoli jednookým králem mezi slepými. Spíše nastavuje laťku pro rallye simulátory, kterou nebude snadné přeskočit. Herní série WRC se zatím rozvíjela od zábavné, uměřené arkády (WRC 3 a WRC 4 od Milestonu) přes náročnou, ale stále ještě zjednodušenou simkádu (WRC Generations) až po EA WRC, které na jednu stranu zabíhá až do simulace, ale na stranu druhou se pořád snaží být přístupné i pro méně ostřílené hráče s gamepadem. Assetto Corsa Rally je ovšem srovnatelné především s modifikovaným Richard Burns Rally. To znamená, že pokud nemáte dost zkušeností se simulátory či reálnou sportovní jízdou na nezpevněných površích (což je i můj případ), budete víc času nedobrovolně trávit ve škarpách okolo cest, než na trati. 

K dosud nedostižnému Richard Burns Rally lze Assetto Corsa Rally přirovnat i celkovým zážitkem z jízdy.  S tím rozdílem, že Asetto Corsa Rally uspokojivě funguje hned po spuštění a bez nutnosti pečlivě nastavovat velké množství parametrů. Druhý rozdíl je v tom, že RBR je prostě již dvacet let stará hra a starší tratě proto nemají příliš detailní fyzikální model povrchu, jenž by se přenášel do force feedbacku a dovolil vám cestu adekvátně cítit. V AC Rally je poznat každý hrbolek nebo třeba drobné změny v adhezi na okrajích cesty. To je ostatně součástí toho, co dělá jízdu náročnou. Auta se smýkají o něco snadněji než v RBR a je těžší smyky kontrolovat. 

Vše, co zatím chybí

Jak lze od hry v předběžném přístupu očekávat, spousta plánovaných součástí a funkcí zatím chybí. Jedná se například o kariérní režim nebo podporu virtuální reality, u níž se popravdě bojím hardwarové náročnosti (EA WRC si ve VR zahrají jen majitelé opravdu nadupaných počítačů, byť placatá verze má hardwarové nároky střídmé). Model poškození je zatím spíše základní. Největší dluh má ovšem hra v množství nabízeného obsahu. Čekají na nás dvě erzety na šotolině a dvě na asfaltu. V plné verzi bude samozřejmě nabídka tratí mnohem bohatší, ale asi nelze čekat, že by brzy dohnala Richard Burns Rally, které je po mnoha letech existence a fanouškovské péče nabité jak tratěmi, tak vozy. 

Pokud jde o vozový park, je na tom Assetto Corsa Rally velmi slušně již v tuto chvíli. Projet se lze především v legendárních historických modelech, mezi nimiž nechybí moji osobní favorité Lancia Rally 037 EVO a Lancia Delta HF Integrale EVO. Dále je možné vyzkoušet třeba Citroën Xsara WRC a moderní automobily jsou reprezentovány modely Hyundai i20N Rally2 a Peugeot 208 Rally4. Všechna auta jsou výborně zpracována a zejména při pohledu zvenku vypadají úžasně - detailněji a realističtěji než v jakékoli jiné předchozí hře. Jen interiéry, byť opět propracované, působí překvapivě uměle a nepřesvědčivě. 

Také mě trochu zarazilo, že hra si nejspíš tak úplně nerozumí s mým volantem Logitech G29. Tím by sice zapálení nadšenci do simulátorů nejspíš pohrdli, nicméně je velmi rozšířený a čekal bych, že bude uspokojivě fungovat bez nutnosti se příliš hrabat v nastavení. 

Assetto Corsa Rally je hra se silnou identitou, která je patrná už v předběžném přístupu. Určitě není pro hráče hledající oddechové ježdění a pocit, že alespoň v digitálním světě mohou řídit jako Kalle Rovanperä i bez náročného tréninku. Pokud vás ovšem láká simulátor, který oslní kvalitním produkčním zpracováním, postaví vás před pořádnou výzvu a ideálně z vás udělá lepší řidiče i ve skutečném světě, nový přírůstek do rodiny Assetto Corsa nemůže zklamat. Až dorazí plná verze, může se stát dlouho vytouženým nástupcem Richard Burns Rally a novým historickým milníkem na poli simulátorů rallye.

Klady
  • vůbec nejlepší grafika v žánru
  • nejvěrnější simulace od časů RBR
  • bravurně vymodelované vozy
Zápory
  • v tuto chvíli málo obsahu
  • haprující podpora běžných volantů
  • interiéry vozů nevypadají tak dobře
Platforma PC
  • Vývojář Supernova Games Studios
  • Vydavatel 505 Games
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Audio

Ovládání

Znovuhratelnost

Technické zpracování

Obtížnost

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.