Zhrzený milenec se nedokázal smířit se ztrátou své družky. Rozhodl se proto vysvobodit její duši ze spárů smrti a bohové jej vystavili zkoušce. „Po cestě z podsvětí se na svou lásku nesmíš byť jen jednou ohlédnout, jinak už ji neuvidíš.“ Strach a starost nakonec milence přiměla přece jen na stín své milované pohlédnout, a tak byl páru navždy upřen společný pozemský život. Legenda o Orfeovi a Eurydice se stejně tak jako Romeo a Julie řadí mezi nejznámější připomínky toho, že láska je silnější než smrt. Francouzští vývojáři ze studia Don't Nod Entertainment si tak pro svůj další velkolepý projekt nemohli vybrat lepší téma. Banishers: Ghosts of New Eden je epos o lásce, ale také o smrti, o obětování a o nelehkých životních volbách.
Život živým, smrt mrtvým
Vítejte v Severní Americe v puritánských dobách temna a strachu z čarodějnictví. Zatímco osadníci do nové země přicházejí za vidinou lepšího života, netuší, že vstoupili na prokletou půdu s vlastními pravidly. Přestože se po lesích neprohánější kikimory, bazilišci, topivci, ghúlové ani Divoký hon, místní obyvatele sužují přízraky… přesněji řečeno duše těch, kteří uvízli na hranici mezi životem a smrtí, a nemohou tak překročit řeku k věčnému klidu kvůli minulým chybám, tragickým osudům či špatným rozhodnutím. Ve světě, po kterém se toulají zesnulí, jsou jedinou nadějí zažehnávači jakožto lovci duchů, kteří ve svých rukou třímají velkou zodpovědnost.
Ve hře Banishers: Ghosts of New Eden nesledujete osudy jednoho osamělého vlka na stezce, nýbrž milostný pár zažehnávačů. Antea Duarte a Red mac Raith se zavázali chránit živé před hrozbou ze spirituálního světa. Sami ovšem prošli mnohými životními strastmi, než se jejich cesty střetly v jednu společnou. Vkročit na místo obtěžkané zrádnou kletbou v osadě New Eden si vyžádalo obrovskou daň. Jak se milenci vypořádají s něčím tak mocným, když je rozdělila sama smrt? Co byste byli ochotni udělat pro lásku? Kolik byste obětovali a nezdráhali byste se učinit nemorální volby? Banishers: Ghosts of New Eden vás bude těmto nelehkým zkouškám vystavovat v jednom kuse. Nemáte-li nervy ze železa, vemte nohy na ramena.
Rozpolceni mezi přísahou a záchranou
Hned při prvních ukázkách jsem se nemohla ubránit pocitu, že Banishers: Ghosts of New Eden bude takový převlečený Zaklínač, což se mi po prvních minutách po spuštění hry pouze potvrdilo. Vůbec tuto skutečnost neberte jako výtku, nýbrž jako obrovskou výhodu. Banishers: Ghosts of New Eden má stejně tak temnou a tolik nervy drásající atmosféru. Má stejně tak pohlcující příběh plný zvratů i emocionálních výkyvů a má stejně tak úžasný otevřený svět hodný objevení každého jednoho milimetru a vyřešení každé jedné záhady. Titul se klasifikuje jako A-RPG s hratelností někde mezi dvaceti a třiceti hodinami, nebudete-li dělat příliš mnoho vedlejších zastávek. Mimoto však rozsáhlá mapa skrývá o dost více tajemství a obsahu, než byste byli schopni kdy spočítat. O to více zamrzí, že na ni nemůžete umístit vlastní značky.
Podle slov kreativního ředitele studia je Banishers: Ghosts of New Eden dosud nejambicióznějším projektem, do kterého se francouzští vývojáři pustili. Zabrouzdáte-li v paměti a vybavíte si tituly od Don't Nod Entertainment, jako první vám zaručeně vyvstane na mysli slovní spojení „emocionální příběh“. Už tolikrát jsme byli svědky toho, jak nás jejich projekty rozplakaly a přivedly na hranici nervového zhroucení. Jestli mám u recenzovaného titulu něco vypíchnout, budou to právě ona morální dilemata, kterým budete čelit na každém kroku. Vypravíte se vstříc rozhodnutí, kdo si zaslouží zůstat naživu a kdo naopak musí pykat za své činy. Vyhne se bylinkářka rozsudku za vraždu, když poznáte její ušlechtilé motivy? Lze odpustit domácí násilí a psychické týrání člověku, na němž byl vykonán odporný zločin? Přemýšlejte, jaká bude vaše volba, protože na každé z nich zatraceně záleží.
Jako zažehnávač musíte vynášet rozsudky nejen nad živými, ale ve vašich rukou bude také odchod přízraků na další rovinu bytí. Každý by měl nést zodpovědnost za své činy a záleží pouze na vás, zda hříšníky poženete k trestu a obětujete jejich život, nebo je necháte žít s pocitem viny. Duchy naopak můžete osvobodit od věčného žalu a dopřát jim vytoužený klid, nebo je odsoudit k utrpení v prázdnotě plné trýznění. Každičký čin a každičký rozsudek bude mít hmatatelný důsledek i pro Reda a Anteu. Dodržíte přísahu zažehnavačů a povznesete duši Antei, nebo obětujete živé v naději, že přivedete svou lásku zpět k životu stůj co stůj, i kdyby vás měla poskvrnit nepředstavitelná vina? Obětujte nevinné a zajistěte své milované vzkříšení. Buďte však milosrdní a Antea bude o krok blíže k posmrtnému životu.
Správné rozhodnutí vyžaduje důkladnou přípravu a shromažďování informací, abyste úspěšně rozpletli složité vazby mezi živými a mrtvými, což vás povede k těžké volbě na konci každé mise. Čím více toho víte, tím jasnější se před vámi začne formovat zápletka. Neděste se tak detektivní práce, protože bez zevrubného rozpoznání motivů každého zúčastněného případ řádně rozřešit nelze. Postavy, na které narazíte, mají rozdílné motivy a zprostředkují vám tak zcela novou záhadu na pozadí osobního příběhu. Pohledy na hrůzná úmrtí a osudy osadníků ještě více umocňují ten zneklidňující a znepokojivý podtón, který je přítomen po celou dobu hry. Jako kdyby se vám pocit mrazení po zádech líbil a chtěli jste ho zažívat neustále.
Vina je poskvrnou na životech
V čem jsem našla obrovské zalíbení, je svoboda, kterou vám Banishers: Ghosts of New Eden poskytne nezávisle na tom, jakou cestou se vydáte. Kolikrát jsem měla jasný cíl, ale takřka pokaždé jsem z vytyčené trasy sešla, abych tu a tam prozkoumala vedlejší odbočku. V případě videoher beru bloudění jako negativum, ale tentokrát si jej nemohu pochvalovat více. Je vzrušující sejít z hlavní cesty a s napětím odhadovat, co vás čeká za další zatáčkou. Hledání pokladů, bojové výzvy se silnými přízraky, vedlejší úkoly, sbírání vzácných artefaktů, talismanů či cenných surovin, i pouhé objevování krajiny stojí za to. Ani po několika hodinách nemohu říct, že by mě druhořadé aktivity přestaly bavit. Přestože se opakují, vždy je doprovází něco jedinečného, ať už je to impozantní prostředí, environmentální hádanky, nebo různé typy výzev. Nebojte se ztratit se a budete za to patřičně odměněni.
Dalším obrovským plusem je zpracování herního světa. Nejenže to není žádný drobeček, ale množství zastávek a různých odboček bude velmi aktivně testovat váš orientační smysl. Občas jsem se zastavila a sledovala západ slunce nad horizontem vrhající teplé odlesky na hladinu moře nebo nevědomky pootevřela ústa v údivu nad majestátnými scenériemi. Prostředí hry Banishers: Ghosts of New Eden má duši a velmi snadno se naladíte na jeho temnou atmosféru, což hernímu zážitku neuvěřitelně dodá na intenzitě. Orchestrální hudba trhá uši v těch správných chvílích nebo podpoří romantiku, když na to přijde. Palec nahoru si zaslouží také dobře zvládnutý dabing.
Pochopitelně jsem se setkala s pár drobnými bugy vizuálního rázu, ale vzhledem k tomu, že jsem titul měla možnost hrát s nemalým předstihem před vydáním, byl technický stav už v tomto bodě bezproblémový. Věřím, že po vydání aktualizace v den spuštění hry si ji užijete naplno bez jakýchkoliv zábran.
Sjednoceni bojem
Nedílnou součástí práce zažehnávačů není pouze vykonávat roli jakéhosi soudce, ale chránit živé před hrozbou ze záhrobí. Ne všechny přízraky mají lidskou podobu a častokrát vám budou stát v cestě i během nerušené procházky po divočině. Naštěstí pro vás máte prostředky, jak se s nimi rychle a efektivně vypořádat skrze dynamický soubojový systém. Banishers: Ghosts of New Eden mi v tomto ohledu připomíná hru Soulstice, v níž jste kombinovali fyzické s éterickými útoky, a jinak tomu nebude ani zde. Zatímco Red se s nemrtvými protivníky vypořádá za pomocí fyzického arzenálu pušky na dálku a šavlí s ohněmorem na blízko, Antea ve spirituální sféře rozsévá svůj hněv pomocí duchovních schopností. Základní sestavu lehkých a těžkých útoků doplní úskoky, blokování a speciální dovednosti obou zažehnávačů.
Rychlé přepínání mezi Redem a Anteou a správná kombinace jejich silných stránek vám zaručí vítězství, ať už budete stát proti komukoliv a čemukoliv. Během hraní se mi párkrát stalo, že nešlo přepnout z Antei na Reda i obráceně, čímž mi tato chyba značně zkomplikovala situaci, ale doufejme, že jde o zádrhel, který vývojáři rychle sprovodí z kódu hry, stejně tak jako často nepřesnou manipulaci s puškou. Při vedlejším úkolu s odstřelením jedovatého břečťanu jsem po půlhodinovém snažení vzteky málem obětovala svou herní myšku. Děkuji všem bohům, že svůj hněv umím krotit, přijde-li na videohry.
Synergie obou hrdinů je stavebním kamenem každé vítězné bitvy, protože co neprorazí Redova čepel, bravurně rozmetají pěsti Antei. Zatímco Red ztělesňuje sílu a schytává veškeré rány, i jeho mrtvá společnice je platným partnerem, jenž otevírá brány nových možností. Stejně tak se zaměřuje na boj zblízka s využitím vlastních prostředků, ale ovládá také několik plošných útoků tříštících obranu. Kromě toho je důležitým klíčem k řešení environmentálních hádanek, dokáže sledovat stopy duchů, a navíc odhalí jinak neviditelná vodítka i skryté odměny.
Budete-li pečliví a během cestování po Severní Americe posbíráte dostatek materiálů, své vybavení můžete vylepšit a připravit se tak na budoucí střety s houževnatějšími nepřáteli. Strom dovedností hráči zaručí neustálý přísun nových schopností, abyste si přizpůsobili herní styl dle svých požadavků. Líbí se mi, že nejste přehlceni neustálým přívalem přílišného množství zbraní a výbavy, abyste se mohli zaměřit na konkrétní kousek ze své skromné sbírky a ten si vylepšit na maximum. Součástí postupného levelování je učení se nejen silných komb, ale také základních dovedností, jak překonat mnohé překážky. Spousta míst vám zpočátku nebude přístupná. Budete se tak vracet a zpětně odhalovat to, co vám předtím zůstalo skryto, v rámci backtrackingu.
Ze své vlastní zkušenosti soubojový systém musím pochválit, protože dává důraz na kombinování obou stylů dohromady. V kůži Antei nedostáváte fyzické poškození, avšak její síla není nevyčerpatelná, a tak je nutné dobře volit, kdo z dua se v jaké situaci ujme kormidla. Obzvláště mě bavilo čelit silným oponentům, které bych se nebála označit za bosse, protože jejich ztvárnění i útočná paleta vnesly na bojiště nový vítr do plachet. Mimoto je škála protivníků poměrně omezená, a tak si rychle zvyknete na jejich vzorec útoků a ještě rychleji si vštípíte do paměti jejich slabá místa, čímž se z boje tak trochu vytrácí chtěné napětí s adrenalinem.
Rozhodnutí budou mít následky
Pokud jste recenzi přelouskali až do tohoto bodu, asi netřeba dodávat finální dovětek. Z řádků si jistě dokážete udělat vlastní obrázek o tom, co Banishers: Ghosts of New Eden nabízí, v čem jsou jeho kvality a zda v něm najdete zalíbení. Vím však moc dobře, že pro velkou část čtenářů je směrodatné číselné hodnocení a závěr, protože v dnešním uspěchaném světě se jen málokomu chce číst dlouhý text. Naprosto to chápu a respektuji, ale ochuzujete pouze sami sebe. Jinak byste věděli, že Banishers: Ghosts of New Eden byl pro vývojáře z Don't Nod Entertainment určitý risk, který se dle mého mínění vyplatil. Titul staví na tom, co mají autoři již dávno hluboce zakořeněno ve svém DNA a experimentuje na poli žánru pro ně dosud pořádně neprozkoumaném. Budoucnost studia je našlápnuta slibným směrem a nemohu se dočkat, s jakou novinkou přijdou příště. Myslela jsem, že Jusant dlouho ničím nepřekonají, ale jak je vidět, spletla jsem se.
Jak na tom budete vy a jakou cestu si vyberete? Darujete mrtvým život za příliš vysokou cenu obětování jiných, nebo se rozhodnete kráčet po temném světě sám s pocitem, že vaše láska došla klidu a míru? Vězte však, že vaše kroky, ať už budou jakékoliv, zákonitě musí mít své následky. Pouto mezi Redem a Anteou do všeho toho násilí, smutku, smrti a temna vnáší jakýsi uklidňující protiklad jemnosti, což mě neskutečně baví. Snad bude i vás.
Banishers: Ghosts of New Eden byl risk, který se vyplatil, a obohatil tak portfolio Don't Nod Entertainment o skvělou hru, která exceluje v emotivním vyprávění a nabízí mnoho rozhodnutí s dlouhodobými následky. S poutavým příběhem, atmosférickým prostředím, dynamickými souboji a dobře zpracovaným temným herním světem se jedná o zážitek, který stojí za to zažít i přes drobné technické nedostatky. Kombinace lásky, smrti, obětování a morálních dilemat dělá tento titul nejen náročnou výzvou, ale i poutavým eposem, který hráče neustále drží napnuté jak kšandy.